iulli

Constructie MTB de la 0

Recommended Posts

Bună ziua/seara/dimineata, dupa caz.

Sunt nou pe aici pe forum, si as avea nevoie de putin ajutor.

Intro:

Mi-am dat seama intr-una din zilele trecute ca imi trebuie o bicicleta. Cum din cele 3 biciclete de prin garaj nu e nici una intreaga, decenta sau macar cu posibilitati de reconditionare, am hotarat sa imi cumpar una noua.

Eu sunt genul de persoana careia 600 RON pentru o bicicleta e mult. Da, stiu, multi vor rade, dar asa am fost obisnuit, cu RichBike (mai slab ca DHS) si alte cârpeli. Numa' ca am reusit sa ma luminez, si am vazut cum ar trebui sa arate o bicicleta adevarata. Luminat, neluminat, bugetul tot mic e, asa ca dupa o privire scurta asupra ofertei de biciclete noi, am ajuns la concluzia ca SH e singura speranta. Si asa am ajuns sa vanez pe bazarurile diferitelor forumuri si site-uri din domeniu.

Ma pricep, oarecum, la mecanica bicicletelor, insa nu sunt la curent cu denumirile unor componente, nu stiu care firme/modele sunt mai bune, unele tehnologii inca imi sunt total necunoscute. Asa ca m-am mai uitat pe ici-colo, si am aflat ca exista si butuci cu rulmenti, nu numai pe bile, ca unele bucati de metal chiar merita 100 RON si ca o bicicleta poate avea sub 10 kg .

Analizand mai bine bugetul si necesitatile mele, am decis ca am nevoie de un MTB, un "XC hardtail" (prima data am crezut ca am fost injurat cand mi-a zis un tip asta), suspensie de vreo 100mm, si restu' vad pe parcurs. Bicicleta va fi folosita, pe timp de vara, la plimbari, poate si ceva padure, offroad usor; toamna, iarna si primavara, voi face cu ea naveta pe asfalt, prin Iasi.

Voi face in threadul ăsta un jurnal de lucru (aka worklog) in speranta ca voi primi sfaturi si solutii pentru eventualele probleme pe care le voi intampina pana la finalizarea acestui proiect personal.

Acum, la treaba propriu-zisa.

Am apucat deja sa imi cumpar un cadru Magellan Polaris de 18". Are 1800g si a venit cu pedale cu tot cu ax (aka angrenaj si monobloc?) si cuvete.

Probleme intampinate pana acum:

  • urechea schimbatorului spate (aka deraior?) rupta. Ar fi rau daca as pune un schimbator din acela care se prinde dupa axul rotii? Sau mai bine caut ureche si iau un deraior calumea?
  • la pedale am o singura foaie mica, cealalta sau celelalte, nu stiu sigur, lipsa. Gasesc foi sa cumpar separat, fara brate?

PS: Stiu ca e multa lălăială deasupra, insa am vrut sa prezint ce vreau sa fac si sa imi prezint nivelul de la care plec, intrucat pentru mine e un proiect mare si ma bazez pe suportul vostru in momentele dificile, asa ca ar trebui sa stiti cu cine aveti de-a face :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

-Schimba urechea si ia un deraior "ca lumea"

-Foile pot fi prinse ori cu nituri ori cu suruburi speciale. Daca au fost nituite si scoase celelalte 2 foi nu mai ai ce face,daca foile sunt detasabile poti cumpara doar foile ,dar eu as schimba totul cu ceva nou.

Bafta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din pacate ai apucat-o pe drumul fara de intoarcere. Eu la viata mea am construit cam 5 biciclete pana acum. Concluzia este ca toate m-au costat mai mult decat daca le-as fii luat noi din magazin si as fii schimbat doua, trei componente care nu imi placeau. E drept ca iti este mai usor pt ca dai banii in timp si nu ii simti la buget, insa in final nici nu iese o bicicleta foarte bine inchegata.

Cum zice si domnul Raducan, cumpara o ureche noua. Din fericire pt Magellan se gasesc urechiuse, pt ca este o marca foarte intalnita la noi. Pretul este cam la 30-35 de RON.

Ar fii ok si un angrenaj nou, insa trebuie sa te hotarasti daca vrei pe 7, 8, sau 9 viteze. Daca construiesti o bicicleta modesta mergi pe 7 viteze. Eu iti recomand sa iti iei un derailleur ceva mai scump (un Shimano Alivio, poate chiar Deore) pt ca se va simti la felul in care shimba vitezele bicicleta.

Un alt sfat este sa iti faci o lista de componente, cu preturile lor. Dupa aceea fa totalul, adauga costul cablurilor si camasilor plus costul asamblarii bicicletei. Astfel o sa ai o idee cu privire la costul final si o sa observi ca o sa te coste cel putin la fel de mult ca o bicicleta noua(cu aceeasi echipare) sau chiar cu 10-20% mai mult. Singura modalitate prin care poti sa menti costul scazut este sa iei piese second si sa incerci sa gasesti piese la pretul vechi (inainte sa creasca Euro asa de mult). Insa prin aceasta metoda o sa ajungi sa ai tot o bicicleta second-hand.

Acum eu nu stiu de ce buget dispui si cam cat esti tu dispus sa cheltui pe componente, insa piesele foarte ieftine chiar nu isi fac banii. Te va costa destul de mult o furca noua, mai ales daca vrei cu suspensie iar un set de roti te va duce si el cel putin la 200 de ron setul daca vrei sa ai jenti duble si niste butuci mai buni. Poti sa scrii aici cam cum te-ai gandit sa configurezi bicicleta (o lista a componentelor) si sunt sigur ca vei fii sfatuit cam care este cea mai buna solutie dpdv al raportului pret calitate

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lista cu componentele e foarte buna.

Ca sa iesi mai ieftin,ai putea sa urmaresti bazarul si site-urile romanesti si straine cand au reduceri la anumite piese. Am observat unele "ajustari" de pret foarte mari.Bineinteles ca nu poti sa iei fiecare piesa asa,dar daca apuci 4-5 la vreo reducere te poti scoate cu sume frumusele.

Tot proiectul o sa iti ia timp(parerea mea ca cel putin 6 luni) daca alegi sistemul asta dar am inteles ca nu te grabesti.Era mai bine sa faci asta in iarna,cand preturile sunt mai mici.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mersi de sfaturi baieti!

Stiu ca e posibil sa ma ajunga mai scump decat o bicicleta noua, dar ma bazez mult pe second hand. Si chiar daca bicicleta din componente sh ma va ajunge putin mai mult decat o bicicleta gata facuta sh, macar stiu ce am pus pe ea si cum se va inchega la final.

O lista cu componentele imi e foarte dificil sa fac, din 2 mari motive: 1. Nu sunt foarte bine pus la punct cu denumirile/firmele/modelele multor piese, 2. Ma bazez foarte mult pe "ocazii", asa ca daca gasesc o anumita piesa sh ieftina, poate fi si alta firma/model fata de ce am eu in lista, ca o voi lua.

Totusi, ca lista preliminara:

  • cadrul: Magellan polaris, deja achizitionat, va suferi un paintjob in negru mat
  • furca: Rock Shox dart2, sau echivalent, prioritatea actuala!
  • angrenaj: Truvativ nustiuce aluminiu, cu tot cu pedale, deja il am, trebuie rezolvata problema foilor (sunt prinse cu suruburi, trebu' numai sa vorbesc cu tipul de la care l-am luat sa imi dea si foile, si ar trebui sa fie ok)
  • axul pedalier (aka monobloc?), il am deja, trebuie sa fac rost de o cheie sa vad ce e cu el, are joc
  • cuvete: sunt bune cele existente
  • pipa, furca, tija sa, sa: orice ar merge pe un XC, ieftin si de aluminiu
  • pinioane/deraior: cel mai probabil 7-8 foi, in rest sunt in ceata
  • frane: V-brake-uri ceva mai ţapene
  • roti: jante aluminiu, duble
  • butuci: as prefera ceva pe rulmenti, dar bugetul imi impune clasicele camasi cu bile. Sunt in ceata, o sa va cer parerea cand o sa ajung la roti.
  • manere frana, shiftere?: orice merge usor, si cat de cat rezistente
  • cabluri, furtune: idem

Nu vreau sa va "exploatez", asa ca nu e nevoie sa imi dati sfaturi pentru diferite componente acum, ci atunci cand voi ajunge la stadiul respectiv, voi intreba de fiecare componenta/operatiune. Stiu ca toata lumea e voluntar aici, asa ca trebuie sa va multumesc pentru sprijin. Apropo, daca aveti probleme cu calculatoarele, va pot ajuta inapoi, intrebati pe aici.

Intradevar, acest proiect imi va lua ceva timp, dar sper sa-l finalizez pana in septembrie-octombrie, ca dupa aia incepe iar scoala si nu o sa mai am nici timp, nici locatie/scule sa ma mai ocup de el.

Deocamdata am vorbit de ureche cu un domn de la X-bikers, numai ca trebuie sa aflu din ce an e cadrul ca sa imi poata spune disponibilitatea si pretul. Revin la noapte cu detalii.

Nota: In posturile mele veti intalni cuvinte in italic, acestea sunt denumiri ale componentelor de care nu sunt sigur :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca monoblocul are joc (intelg ca l-ai luat cu cadrul si e SH) ar trebui schimbat. Unul nou nu e scump,40-50 lei costa ceva acceptabil dar vezi ce cumperi sa se potriveasca pe cadru. Cel mai bine daca nu te pricepi te duci cu cel vechi la magazin si ceri unul la fel.

Proiectul tau cred ca te duce la vreo 1500 RON de acum incolo (fara sa iasa vreo "racheta" de 11-12 kg),dar intr-adevar o sa fie facuta cu mana ta si probabil o sa o apreciezi mai mult decat pe una cumparata

Multa bafta. Daca mai intrebari nu ezita.

PS: sunt o gramada de piese micute care adunate ca pret dau un rezultat mult mai mare decat te-ai astepta.

PS2: poate am exagerat cu 1500 RON dar 1000 te va costa sigur(fara piesele pe care le ai acum)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mda, aici mai apare o problema. Eu nu am magazine specializate in zona in care stau. Tot ce cumpar nou iau de pe net, prin posta. Asa ca o sa imi fac in timp o lista cu ce ar trebui sa cumpar nou ca sa dau comanda la toate odata, sa nu ma rupa la transport.

Monoblocul, o sa il desfac, poate trebuie doar putin curatat si gresat si montat cum trebuie la loc, ca nu are joc mare (sper sa gasesc o cheie de genul asta, cred ca asta imi trebuie).

Am vorbit si cu pustiu de la care am luat cadrul, imi trimite prin posta si foile pentru angrenaj, impreuna cu suruburile aferente, asa ca inca un punct rezolvat.

Maine mai am de facut putina curatenie in atelier, sa imi aranjez sculele si spatiul de lucru si sa vad ce piese pe care le pot folosi mai gasesc pe-acolo (nu am mai intrat in atelier de vre-un an si e ca dupa bombardament acolo =))).

Daca termin mai repede, sper sa apuc sa curat bine cadrul, ca sa-l pot trimite la vopsit saptamana asta.

I-am trimis domnului de la Xbikers o poza cu urechea rupta intrucat nu am reusit sa identific ce model e, sper ca dumnealui sa ma poata ajuta.

Si da, cam pe la 1000 Ron estimez si eu totalul. Sper la 800, daca am noroc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca ai monobloc pe rulmenti si are joc, nu prea mai ai ce repara la el.

Daca te apuci sa cumperi si scule o sa treaca de 1500 de lei.

Nu vreu sa te descurajez, stiu cum e, eu am construit cateva zeci de biciclete. Chiar daca iesi mai scump ai o satisfactie extraordinara cand stii ca e facuta de mana ta.

Asa inveti si meserie, poate si altii vor veni la tine sa-ti ceara ajutorul si sa le repari biclele, asa ca in timp poate iti recuperezi investitia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luciane mi-ai luat "vorba din gura" cu sculele =))

Si eu il inteleg,e o satisfactie deosebita sa iasa ceva din mana ta.Si mai e problema banilor. Neavand toti banii odata sunt 2 variante:stai si pui cate un pic deoparte in fiecare luna si cand ai strans destul vezi ce gasesti sa cumperi sau varianta aleasa de el,fiecare cu avantaje si dejavantaje. Eu,personal,desi stiu ca as iesi poate de 2 ori mai scump tot la fel as face din 3 motive : nu reusesc sa pun bani deoparte,daca-i am gasesc eu pe ce sa-i cheltui si asa avand o tinta imediata (o anumita piesa de pe "lista") se duc unde trebuie ,invat "meserie" si satisfactia lucrului facut cu mana mea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca ai monobloc pe rulmenti si are joc, nu prea mai ai ce repara la el.

Daca te apuci sa cumperi si scule o sa treaca de 1500 de lei.

Monoblocul nu e pe rulmenti, d-aia si ziceam ca poate nu e montat cum trebuie.

Sculele nu le iau in calcul, deoarece multe le am deja si ce nu am, sper sa gasesc sa imprumut =)).

Chiar daca iesi mai scump ai o satisfactie extraordinara cand stii ca e facuta de mana ta.

Asa inveti si meserie, poate si altii vor veni la tine sa-ti ceara ajutorul si sa le repari biclele, asa ca in timp poate iti recuperezi investitia.

...e o satisfactie deosebita sa iasa ceva din mana ta.

Stiu, mi-am dat seama dupa ce am inceput ca, de fapt, mai mult pentru satsfactia personala, si nu pentru buget, m-am apucat, de fapt, de proiectul asta. Iar de reparat bicicletele altora, sincer nu am timp, am un alt "job" mult mai productiv. Si in plus, in zona mea, nu e foarte banoasa meseria, nu prea are lumea biciclete peste DHS.

LE: Gata, ma duc la treaba. Revin mai pe seara.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Urechea de polaris este comuna la mai toate modelele Magellan. Eu mi-am cumparat pt Pyxis si pe cartonul de prindere scria ca este compatibila cu Crux, polaris, crater, hydra si draco. Daca vrei iti cumpar o ureche din Brasov si iti trimit prin posta cu plata ramburs. Daca vad si ceva piese mai ieftine , te anunt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super! Poti afla cam cat costa o ureche acolo la tine? Poate rezolv problema mai repede si mai ieftin asa. Totusi, ca sa fiu sigur, iti atasez o poza a urechii mele, si, daca vrei, sa imi spui daca e la fel cu cea pe care o folosesti tu (nu cred ca vor fi la fel 100% intrucat a mea e rupta ;)).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super! Poti afla cam cat costa o ureche acolo la tine? Poate rezolv problema mai repede si mai ieftin asa. Totusi, ca sa fiu sigur, iti atasez o poza a urechii mele, si, daca vrei, sa imi spui daca e la fel cu cea pe care o folosesti tu (nu cred ca vor fi la fel 100% intrucat a mea e rupta :P).

50 ron am dat la hypersport.

Multumesc pe aceasta cale lui sebi care s-a agitat pentru ureche.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc pentru promptitudine, dar intre timp am primit mail de la domnul Vali de la X-Bikers, si mi-o poate trimite el, ma costa 35 ron:D.

Acum caut furca. Am gasit pana acum o Suntour XCM de 100mm cu 180 ron, noua. E ceva de capul ei?

LE: Si ca roti, ar fi bune astea?

Edited by iulli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Este un lucru frumos sa-ti construiesti tu o bicla de la 0, ori sa reconditionezi una.

Eu am facut dint-un MTB DHS ceva frumos zic eu. Am investit in ea 200 lei (nu i mult deloc) rotile le aveam facute de mine de acum 2 ani.

Am cumparat un spray negru mat si glaspapir si asa m am pus pe treaba la dat jos vopseaua veche. Am frecat la cadru pana cand am dat-o-n nichel :D)

In rest am cumparat toate piesele noi, nu, nu de firma. Totusi piesele chiar daca sunt chinezesti nu am avut deloc probleme cu ele. Bicicleta mergea super bine.

Pun si doua poze ea. Din pacate am dat-o cu 300 lei...tineam mult ea :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parerea mea ca nu. In furca se exercita niste forte imense care sunt calculate, si,in functie de cursa pe care o are furca , se fac bratele de o anumita grosime a materialului si diametru al tevii. In momentul cand schimbi o variabila (cursa) si nu umbli si la celelalte,care sunt in legatura directa cu ea,risti enorm. Gandeste-te doar ce inseamna sa ti se rupa furca in mers (la orice viteza ). Bratul rupt al unei furci poate sa actioneze ca o "teapa" in care sa te infigi in momentul caderii,ca sa nu mai zic de impactul cu solul care e foarte periculos(crede-ma ca am simtit sambata pe pielea mea ce insemna sa cad la 38 km/h)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Acuma depinde la ce vrei sa fii buna si la ce tip de furca te referi :)

De ex, la Rock Shox tora poti sa-i modifici cursa, are vreo 3 curse diferite pe care le poti modifica ;)

La o intrebare de tipul o fi bun cozonacul la ceva, e normal sa zici ca da

Depinde la ce, la pescuit, la prins crap, la pastrav nu, etc ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am inteles ca a intrebat daca o furca modificata "in da' house" de cineva mai e rezistenta si nu de o furca gandita sa-i modifici cursa din "buton" care evident ca e "buna de ceva"

Share this post


Link to post
Share on other sites

La Recon şi Reba (şi probabil şi alte modele) se poate face cursa de 80, 100 sau 120 mm, prin adăugarea sau scoaterea unui distanţier. La cele cu U-turn se face dintr-un buton cu care înfiletezi/desfiletezi un limitator.

Suntour are la modelele de AM de top o manetă asemănătoare cu lock-out-ul cu care poţi seta din mers cursa la furcă.

Deci da, ca idee, se poate!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Era vorba de un rockshox dart2 caruia un tip i-a schimbat arcurile cu unele mai lungi si i-a crescut cursa cu ~30mm. O avea de vanzare, dar aceasta modificare "in da' haus" nu mi-a inspirat incredere.

Oricum, am inceput sa cred ca, la furca cel putin, ar fi mai bine sa o cumpar noua. Un RockShox Dart2 mi-ar fi buna, insa mai sper sa gasesc variante mai ieftine. Astept sugestii/sfaturi pentru furca.

Frâne m-am gandit la Shimano Deore XT (cica ar fi cele mai bune frane in V), insa numai daca pretul asta e valabil pentru perechea fata-spate. Sugestii mai ieftine?

Roti le-am gasit pe astea, voi intreba daca pot sa monteze butuc pe caseta pe spate si sa platesc diferenta (pe caseta e mai bun, nu?).

La pinioane nu ma pot hotari intre astea si astea. Se va simti diferenta intre 11 dinti si 12? Ca acolo nu stiu ce sa fac.

Schimbator pe spate zic ca un Acera imi e de ajuns. Pe fata, ma gandesc sa merg cu o singura foaie o vreme.

LE: Am gasit si manete, aceste Acera, zic eu ca merita.

Edited by iulli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deci am avut dreptate cu furca si se referea la o modificare artizanala . Eu nu m-as sui pe asa ceva.

Furca e o investitie importanta (ma refer dpdv al comportamentului bicicletei ) asa ca fiecare leu cheltuit in plus o sa sporeasca (teoretic) manevrabilitatea,cofortul etc. Cel mai bine cei care au Dart 2 sa-ti spuna o parere.

Despre franele astea(paralelogram) se spune ca sunt cele mai bune frane in V. Pacat ca sunt cam scumpe. Dar daca intra in buget ia-le.

Pinioanele eu le-as lua 11-32 si nu 12-32. Foaia mare este totusi destul de mica la un mtb si pe la 40 km/h pe o coborare cu foaie de 42 si pinion 11 eu dau in gol. Cu o foaie mare de 44 si pinion de 11 ar fi perfect.

Schimbatoare din astea am eu si sunt multumit de ele.Bineinteles ca nu se compara cu un XT(pe care le-am incercat chiar ieri) dar isi fac treba chiar foarte bine la banii astia.

La schimbatorul pe spate eu m-as duce mai sus in gama,pe la Deore sau macar Alivio(diferenta Alivio-Acera este de vreo 10-20 lei)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nici eu nu m-as da cu o furca modificata aiurea, aia e clar

Furca e f. importanta, mai ales daca te dai pe munte si apar solicitari mari

Doar ca la intrebarea initiala, cum ca "oare mai e buna de ceva?" e normal sa spui da, de ceva o fi buna. Nu neaparat pt bicicleta, asta n-am spus :-bd

Era prea vaga intrebarea ca sa fi primit un raspuns mai clar.

Pe de alta parte,

Dart 2

Travel 80/100/120

Poti sa citesti mai multe la Dart 2 Ai si documentatie, poti sa vezi cum se modifica acea cursa, poate omul a stiut ce face cand a modificat-o.

Cat despre frane, pretul sunt convins ca e la bucata, si nu la pereche

Dar fiind frane foarte bune, as zice ca merita

Si eu ma gandesc sa-mi iau, cu toate ca ale mele inca nu mi-au creat neplaceri, au facut fata cu brio pana acuma

Despre roti - jantele sunt date ca fiind de MTB trekking la siteul Remerx REMERX - bicycle rims and wheels - Rims for MTB Trekking

O janta costa cam 35 de lei, asa ca la 70 de lei pretul pt toata roata, cred ca o sa primesti niste butuci nu prea grozavi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.