Axe

Totul depre TANDEM !

Recommended Posts

Posted (edited)
7 hours ago, feribotu said:

Este asa inginerie de NASA reglarea acelui excentric?

La bicicleta de oraș am eccentric bottom bracket https://photos.app.goo.gl/AkUWtwLRnauwsbPn8, când văd că ”mecanicul de biciclete” o bâlbâie cu tensionatul lanțului îi zic: ”slăbește cele două șuruburi de jos și rotește butucul”. În 2secunde se rezolvă.

Edited by IonutA
2s
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asta am vazut si eu pe youtube...dar probabil anticipa ca butucul ala se va misca mai greu...si nu au vrut sa munceasca mai mult de 5 min cat dura sa schimbe un lant .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pentru cei care nu au presa, lantul poate fi taiat la flex, scurtat cu dornul si ciocanul si montat cu za rapida

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pe fata, spitele sunt egal tensionate, stanga + dreapta, de aceea suporta greutati mult mai mari (exact ce explica si cei de la Rohloff, de ce sistemul lor simetric este foarte solid,  chiar si pe tandem si chiar si in 32 de spite.

Pe spate ai "dish", la butucii cu caseta de pinioane. M-am caznit si eu sa inteleg de ce naiba mi se tot rupeau spite doar pe spate si exclusiv pe dreapta (adica fix unde e cea mai mare bataie de cap sa schimbi o spita rupta) iar pe fata nu, la tandemul vintage cu roti de 28". Asta in conditiile in care stockerita e tot la categoria pana, iar eu sunt la categoria plumb. Adica aceeasi logica. Si cu toate astea, doar pe spate mi-au pleznit spite. 

Eu am pus Sapim Strong, dar la postarea anterioara uitasem, am fost convins ca DT Swiss-uri pusesem. De atunci nu am mai avut incidente. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Egal tensionate stg-dr, sunt la orice tip de roata, altfel janta s-ar deplasa catre spitele mai tensionate...fizica :)

Ruprerea spitelor vine de la calitate, vechime, greutate, presiune prea mare in anvelopa etc

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

La butucii care au flansele amplasate la distante diferite fata de capeti...

(de exemplu)

BX106R-8.jpg?v-cache=1574433386

... spitele de pe o parte formeaza alt unghi fata de cele de pe partea cealalta (in cazul in care nu se folosesc jante asimetrice).

Ca sa obtinem forte egale pe ambele parti ale jantei, spitele care formeaza un unghi mai mare (fata de butuc) trebuie tensionate mai tare.

 

offset-comparison.png

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normal ca pe dreapta unghiul e altul, sa faca loc pinioanelor, dar nu intuiam ca trebuie o tensiune mai mare pe ele, nu am folosit aparat de masura, iar la mana nu iti dai seama cand centrezi. Am mai aflat ceva :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 13.04.2021 at 10:13, BogdanTimisoara said:

Ce i-as face eu: as schimba franele canti cu niste LX-uri sau XT-uri cu paralelogram; as schimba blocul de pinioane cu unele 11-32, probabil si angrenajul spate cu unul 44-32-22 (niciodata nu am simtit nevoie de un raport care sa depaseasca limitele unui 44/11); as pune spite DT Swiss Alpine (2.30 -2.00 mm) macar pe spate. 

Lantul sincron, daca nu e intins, se poate curata cu diverse solutii, de pe la Hornbach, dar tratament scurt, unele solutii inlatura mai mult decat rugina. Daca chiar trebuie schimbat, eu am folosit niste lanturi de la Decathlon, atat single speed argintii (la un tandem) cat si lanturi de 8 viteze. Depinde ce accepta angrenajele sincron, cat de grosi sunt dintii, am patit la o bicicleta retro sa nu accepte lant de 8 viteze, care sa impana pe dantura angrenajelor.

 

M-am uitat dupa niste foi de angrenaj noi, ceva gen 44 (sau chiar 46, 48) - 32 (34,36) - 22 (24, 26), ceva care sa fie compatibil insa cu transmisie pe 7 viteze. 

Stiu ca chiar si cele pt 8 viteze ar fi ok, lantul pentru 7/8 viteze fiind la fel.

Chestia este ca nu prea se gasesc deloc variante...doar gamele low-end de la Shimano (gen Tourney, Acera, Altus), iar daca tot le-as schimba, as merge pe ceva gen Deore, LX sau chiar XT. Ati incercat sau stiti daca ar merge cele de 9 sau 10 viteze? Ma gandesc insa ca dintii pentru transmisiile cu 9 sau 10 viteze sunt usor diferiti, iar combinatia de pinioane si lant pe 7 viteze cu foi pentru 9 sau 10 viteze ar putea sa dea rateuri sau sa uzeze prematur toata transmisia.

 

O varianta ar fi daca as mai gasi foi din generatiile vechi Deore sau Lx, cand inca erau pe 7 sau 8 viteze...insa toate cautarile mele de pana acum au fost fara succes. 

@BogdanTimisoara sau restul colegilor de forum - stiti vreo varianta pentru asa ceva? Olx sau similar ar fi o varianta momentana, insa eu ma gandeam la ceva nou la care sa stiu ca pot avea back-up si ulterior.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am uitat sa mentionez ca actualul pedalier este unul triplu cu BCD 110mm pentru foia mare si cea mijlocie si 64mm pentru cea mica. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

La pedalierele cu 5 brate e foarte greu sa mai gasesti foi in stare buna, de MTB. Mai lasa-l asa o vreme si intre timp poti sa cauti prin bazare sau pe saiturile de vanzari diverse, un angrenaj complet, macar Deore daca nu mai sus, pentru 3x8. Daca ai rabdare si cauti sustinut, mai gasesti din cand in cand cate un XT 739 sau apropiat, la pret decent si in stare buna. Totul e sa nu vrei sa rezolvi totul de pe o zi pe alta :)

Foarte greu sa gasesti angrenaj MTB nou (adica din zilele noastre) 3x8 si de calitate superioara. 

Ah, si e cam musai sa fie pe patrat, ca sa nu trebuiasca sa schimbi si angrenajele sincron din cauza butucului pedalier. Pe ala ar trebui sa il pastrezi asa cum este, ca altfel iti incurca toate socotelile.

Share this post


Link to post
Share on other sites

La angrenajele pt 3x7 si 3x8, fats de cele 3x9-10-11, nu atat grosimea (latimea) dintilor e cea mai problematica diferenta, cat distantele intre planul median al placilor. Adica un lant de 7-8 viteze, pe foaia mediana a unui angrenaj pt 9-10-11 pinioane, va freca de partea interioara a placii mari.

Un lant pt 9-10-11 viteze pe un angrenaj 3x7 risca sa se infiga strans, fortat (impanat) pe dantura placilor.

Plus alte si alte incompatibilitati, de deraior in special.

Deci cam trebuie sa ramai cu toate piesele compatibile, din aceeasi gama.

Daca schimbi toata transmisia cu ceva mai mult de 3x8, probabil va deveni imprecisa schimbarea vitezelor, din cauza lungimii si elongatiei cablurilor si compresiei camasilor, raportat la pasul tot mai mic al schimbatoarelor secventiale.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 13 ore, BogdanTimisoara said:

La angrenajele pt 3x7 si 3x8, fats de cele 3x9-10-11, nu atat grosimea (latimea) dintilor e cea mai problematica diferenta, cat distantele intre planul median al placilor. Adica un lant de 7-8 viteze, pe foaia mediana a unui angrenaj pt 9-10-11 pinioane, va freca de partea interioara a placii mari.

 

 

 

Inteleg ce zici aici, tocmai de asta as fi inlocuit doar placile, pastrand insa suruburile de pe angrenajul actual. Eventual sa mai pun un distantor care sa-mi scoata aceiasi distanta intre placi in plan median.

Deci practic as avea un angrenaj cu placi de 9-10 viteze care insa respecta distantele unuia de 7 viteze, cu lant de 7 viteze. Pe spate as pastra deocamdata caseta actuala (12-28) si as pastra totodata si deraioarele actuale (care apropo, in configuratia actuala schimba perfect). 

Intr-adevar, franele trebuie schimbate, cred ca o sa comand niste V-brake-uri XT. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cand te joci cu placile, tine cont ca au offset si nu sunt asa de compatibile cu orice model de brate.

 

Cand pui distantiere, placa nu mai sta sprijinita pe ditamai buzele de metal.

 

Sfatul meu, ia un angrenaj nou cu totul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Astazi prima iesire impreuna cu sotia pe tandem. A fost foarte bine, s-a acomodat foarte repede si bine, plecarile au fost atat de naturale incat ziceai ca mergem asa de ani buni.

Nu am mers foarte mult, in jur de 20km, mai mult de acomodare cu pedalatul in contextul asta si sa se obisnuiasca un pic cu statul in sa.

Tandemul s-a comportat foarte bine chiar si cu lantul ala care e clar compromis, ruleaza lin, schimba perfect.

Sotia a capatat incredere si dedi zilele astea a tot ezitat sa ne suim pe el, acum a planificat deja iesirea pentru maine.

Zic ca ne-am acomodat bine...incat o panta relativ scurta mi-am permis sa o urc din ridicat din sa.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Btw... Grija la gropi si  rampe bruste.

 

Copilotul le resimte de 3 4 ori mai intens in fund decat pe o bicicleta obisnuita. Majoritatea tandemurilor folosesc tija sa cu suspensie pe spate.

 

Imi aduc aminte cum am nimicit un biet baiat, coborand pe rampa clasica de pe langa scari, pt carucioare cu rotile. Nici fetele nu sunt asa bucuroase la capatul de jos :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 13.04.2021 at 10:13, BogdanTimisoara said:

Ce i-as face eu: as schimba franele canti cu niste LX-uri sau XT-uri cu paralelogram;

 

Credeti ca manetele de frana s-ar potrivi cu niste v-brake-uri XT (BR-T780) sau ar trebui sa schimb si manetele de frana?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Exista diferente intre manetele de frana pentru V-brake si cele pentru Cantilever. Cele pentru V-brake trag mai mult cablu.

Diferenta nu-i asa de mare incat sa nu pot fi combinate. Daca pui mavete de Cantilever pe V-brake, vor avea cursa mai lunga la maneta.

 

Exista si manete care pot fi setate pentru ambele tipuri de frane, de ex:

 

1566427804PROMAX_20XL-92_20ALLOY_202-FIN

  • Upvote 1
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Avid single digit 7 is si bune si reglabile usor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc mult pentru sfaturi.

M-am interesat si eu si am mers pe mana lui @Drysna, am comandat un set de Avid Single Digit 7. 

Intre timp am dus tandemul la un atelier pentru reconditionare locala (doar pe zonele cu rugina), au zis ca pot face nuanta de vopsea la comanda astfel incat bicicleta sa nu fie prea pestrita. 

Deocamdata pastrez transmisia asa cum este pentru sezonul acesta si ma interesez intre timp de un set de angrenaj pentru tandem, eventual si cu inlocuirea schimbatoarelor si a manetelor daca nu mai gasesc nimic decent pe 3x7 (8). 

Dupa cum arata insa angrenajul si pinioanele, cred ca cel putin 2 sezoane tot mai tin, avand in vedere totusi ca nu vom face chiar mii de km anual. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 16.04.2021 at 21:09, Drysna said:

Btw... Grija la gropi si  rampe bruste.

 

Copilotul le resimte de 3 4 ori mai intens in fund decat pe o bicicleta obisnuita. Majoritatea tandemurilor folosesc tija sa cu suspensie pe spate.

 

Imi aduc aminte cum am nimicit un biet baiat, coborand pe rampa clasica de pe langa scari, pt carucioare cu rotile. Nici fetele nu sunt asa bucuroase la capatul de jos :)

 

Imi puteti recomanda o tija sa mai confortabila pentru stockerita?

Tija trebuie sa aiba diametrul de 25.4mm...eu am gasit variantele astea:

https://www.playbike.ro/produs/tija-sa-aluminiu-cu-suspensie-m-wave-25.4mm-49607

https://www.playbike.ro/produs/zoom-tija-cu-suspensie-40348

https://www.playbike.ro/produs/tija-cu-suspensie-altrixzoom-32017

Probabil sunt mai bune cele cu paralelogram, insa din pacate nu am vazut variante pe diametrul de tija specificat mai sus...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca nu ma insel (e foarte posibil totusi sa ma insel) exista tije cu amortizare de buna calitate de la Airwings, pe 25,4 mm. Nu sunt cu paralelogram, dar fac treaba buna. Oricum, decat deloc, si cele de mai sus sunt ok

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.