LucianTheOne

Mi-am Facut Tandem

Recommended Posts

Dupa cateva ture in care era sa o pierd pe Alina prin trafic, mi-a incoltit in cap ideea de a ne lua un tandem.

Intai am studiat tot ce se putea, si am aflat ca sunt o gramada de avantaje. Pe site-ul lui Sheldon Brown am gasit cele mai detaliate informatii.

Cum de cumparat nu prea se gaseste, m-am decis sa-mi fac singur cadrul si apoi sa montez piesele pe el.

Imi trebuiau doua cadre de otel sanatos, din alea mai vechi care au teava mai groasa. Pentru mine in primul rand conteaza rezistenta, apoi confortul si mai la sfarsit greutatea.

Am gasit doua cadre Canyon foarte frumoase, pe care cu greu m-am indurat sa le sacrific, dar timpul trecea si nu prea aveam de unde alege.

Imagine postată

De la cadrul din fata am taiat toata furca de spate, iar la celalalt am sectionat front tubul. Front tubul sa cuplat perfect cu cadrul

din fata si acolo am executat o sudura foarte rezistenta in argon. Am mai sudat o teava care a unit butucii pedalieri si treaba a fost gata.

Imagine postată

Am slefuit sudurile si vopseaua si in aceeasi zi l-am dus la vopsit. Un strat de grund, doua de vopsea auto si unul de lac au desavarsit lucrarea.

Imagine postată

Geometria nu e tocmai ca la carte, putea iesi mai altfel, dar eram in criza de timp ca se apropia intalnirea ciclism.ro.

Imagine postată

Desi odata cu unul din cadre am luat si o furca din aluminiu cu suspensii, am dat-o la schimb pe alta rigida din otel. Fara nici un regret.

Gatul furcii e de 1.1/8'' fara filet, asa ca i-am bagat un headset pe rulmenti Point si o pipa din al B+.

In asteptarea rotilor, pe care le-am comandat de la un prieten, am inceput sa montez restul pieselor.

Imagine postată

Imagine postată

Vineri seara, cu o zi inainte de plecare mi-au venit doat o parte din piese. Era cat pe ce sa abandonez proiectul si sa vin la intalnire cu trenul.

Nu mai aveam nici o bicla disponibila, din lipsa de lichiditati, toate biclele mele au devenit donori pentru tandem.

Foile din stanga, in lipsa de altceva sunt de Ukraina din otel, lantul la fel, grele dar rezistente. Lantul Shimano a ruginit peste tot

desi l-am curatat si uns in fiecare zi, pe cand lantul Big Ben made in Rusia arata impecabil. Oricum am sa le schimb foarte curand.

In rest dotare Shimano Alivio 3x8. Nu mai vad nici un avantaj la un grup de 9.

Am montat 3 frane pentru siguranta sporita, si nu rare au fost cazurile cand le-am folosit la maxim pe toate.

Pe langa cele doua V-uri Shimano, mai am o frana in butucul de fata Sachs pe tambur, pe care o manevreaza Alina.

Imagine postată

Imagine postată

Intinzatorul pentru lantul de sincronizare a fost ultimul lucru pe care l-am facut.

Desi m-am gandit de la inceput la el, am sperat ca lantul se va potrivi exact, dar bineinteles nu a fost asa. L-am facut din ce am avut, fara sa ma gandesc prea mult.

Lantul s-a slabit putin, dar dupa 600km cu o tona de bagaje, ma asteptam la probleme mult mai rele. O sa-i fac alt intinzator mai rezistent.

Imagine postată

Dotata complet pentru ture lungi, nu am omis nici un detaliu. Am vrut sa-i montez doua crick-uri dar n-am reusit tot din lipsa de timp.

Schimbatorul de foi e unul din bazar la 5lei. Am 4 FD Shimano pe stoc dar nici unul nu s-a potrivit.

Am sa ma apuc de upgradeuri cat de curand, o sa mai pun ceva poze si descrieri cand va fi gata.

Desi l-am testat doar 2km inainte de plecarea in tura, si am avut ceva emotii, toate s-au raspandit dupa o caborare pe teren foarte accidentat,

si cu toate bagajele din dotare. S-a comportat foarte bine, nimic nu sa stricat sau dereglat, cadrul este foarte rigid si se manevreaza

usor si fara probleme. Desi n-am mai calarit (nici vazut) un tandem pana acum, am reusit sa mergem bine din prima.

Inca mai avem de invatat cum sa ne sincronizam perfect, dar avem timp.

Imagine postată

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interesant proiect.Felicitari:-bdUn cric central ar arata bestial pe acest tandem;)

Asfalt uscat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe, ti-am mai zis ca am sa-ti urmez exemplul m/

O mica nedumerire: tubul adaugat intre BB-uri .. e teava chioara sau ai gasit vreun aliaj mai decent ? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

misto Lucian! ;)

astept noi foto si comentarii.

ma gandesc oare ce e diferit fata de o geometrie "ca la carte"?... cred ca tine totul de unde se taie HT (HeadTube). deobicei HT este mai mare decat ST (SeatTube).

1) daca tai TT (TopTube) si DT (DownTube) exact de langa HT, atunci poti avea doua feluri de imbinare:

a) cadrul fata sta fix (geometria originala se pastreaza). TT si DT cadrului spate ating ST cadrului fata in partea de sus. astfel cadrul spate va fi mai inclinat spre spate, rezultand intr-un BB (BottonBracket) mai ridicat si un ST cu un unghi mai mic.

:) cadrul spate sta fix (geometria originala se pastreaza). TT si DT cadrului spate ating ST cadrului fata mai jos decat varianta (a). astfel cadrul fata va fi mai inclinat spre fata, rezultand intr-un BB mai ridicat, un ST si HT cu un unghi mai mare.

2) daca tai TT ceva mai scurt decat varianta (1), atunci s-ar putea ca la imbinare ambele carde sa-si pastreze geometria initiala.

practic, cadrul spate sta fix (geometria originala se pastreaza) si tai TT si DT astfel incat sa faca acelasi unghi cu ST cadrului din fata. asa... ambele cadre isi pastreaza geometria originala.

nu stiu... ma gandesc si eu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ E-1 - am pus o teava ordinara, dar a fost acceptata fara fiţe de cadrele originale.

@ Vegetarian - Nu prea imi place ca are ambele BB-uri mai sus decat in mod obisnuit, mai ales la cadrul din fata. Desi marimea cadrului original era potrivita pentru mine, dupa imbinare top tubul e cam sus, ma atinge putin pe unde nu trebuie.

Ar fi trebuit sa tai cu totul front tubul si sa scurtez top tubul ca sa-i micsorez garda la sol. Dar era ceva mai complicat de sudat.

Poate ma lamureste cineva. Exista vreun avantaj sau diferenta la o bicla mai inalta fata de una mai joasa? Ma refer la distanta BB - pamant?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Avantaj offroad, stabilitate mai naspa (de asemenea risc mic de a atinge pamantu' cu pedala). Dupa cum zicea si Sheldon :D

De-abia astept sa ma bag, sper sa gasesc o tzava mai putin ordinara 8->

(io suta, prietena jumate, bagaju' probabil cat prietena.... evident, kg). Poate incerc pe la niste omuleti de se ocupa cu choppere (moto).

In alta ordine de idei, ma bate un gand sa pastrez head-tubeul de la cadrul din spate intact, si sa fac o piesa de ranforsare din tabla/table pentru unirea cadrelor si alinierea top-tubes. In fine, sa verific si "skillurile" vecinului la autogen mai intai, dar daca tine (trebuie sa tina, imbinarea e supusa la compresie) as adopta solutia asta si m-as folosi de headtube sa infig un ghidon pentru postul din spate ;)

Daca l-ai fi taiat ca sa ai top-tube aliniat ar fi scazut distanta intre posturi (ce-i drept, cu vreo 10mm), care nici asa nu-i mare. Plus, BB-ul de la cadrul din fata ar fi fost mai jos, dar tot Sheldon zice ca asa e mai putin nasol decat invers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stabilitatea e chiar foarte buna. Am facut niste coborari cu viraje de 90 la fiecare suta de metri si n-am avut emotii.

Cu o bicla simpla mi se cam racea coloana intr-o curba stransa.

Cred ca si trailerul a contribuit la stabilitate.

Iar pe offroad parca pluteste, distanta mare dintre roti e un avantaj enorm:)>-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai stabilitatea are de suferit doar la viteza mica, respectiv pornire/oprire. Probabil irelevant pentru "cunoscatori" :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

De asta cand urcam din greu cu 7-8 la ora pe foaia mica, ma dureau mai tare mainile decat picioarele8-)

Intr-adevar la viteza mica e greu de tinut directia. Mai ales ca aveam bagaj greu si voluminos pe portbagajul din fata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sincer,nu am cuvinte.Eu inca ma tot uit la garajul tau si ma gandesc cand o sa pot sa am si eu asa ceva.Piese,Scule,Piese,Scule....Ma bucur ca Alina impartaseste aceeasi pasiune ca si tine.=D>

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai daca nu ar avea aceeasi pasiune ,imediat ar prinde-o in menghina si iar suda una.Apoi da cu pila ,smirghel fin,vopsea si gata.:-T

Share this post


Link to post
Share on other sites

felicitari! imi place stilul tau de lucru, nu pierzi timpul cu detalii si duci treaba pina la capat! :)) arata foarte bine bicla, sa va poarte sanatosi multi km.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc tuturor pentru aprecieri, si astept si critici.

De fapt pierd foarte mult timp la detalii, numai ca in cazul acesta n-am avut timp de ele.

Dar deja planurile pentru urmatorul sunt facute, si de data asta nu ma grabeste nimeni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

E o minunăţie !

Mie îmi place cel mai mult povestea ”umană”, curajul, ştiinţa de a face şi reuşita.

Mi-e drag şi fierul, dar vine pe locul doi.

În legătură cu a 3-a frână, fii bun şi povesteşte-ne cum faceţi colaborarea.

Îmi închipui că strigi ”Acum” sau ”frână” şi Alina se execută. Dar cum e efectul, mai ales în condiţiile în care colaborarea voastră nu e tocmai ca cea dintre Sebastien Loeb şi Daniel Elena ?

Vă doresc plimbări cât mai fascinante şi numai bine !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luciane felicitari, pe cand ne intalnim la un tandem al ...tandemurilor.

O mica remarca: poti modifica butucul pedalier de la tine (fata) bagandu-l intr-o teava de un diametru putin mai mare astfel incat sa poti sa reglezi intinderea lantului din partea stanga, scapi altfel de aceea rotita de intindere si de riscul de-a sari lantul.

Imagine postată

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iti cunosc tandemul, imi place cum l-ai facut, si eu am scaun de bebe dar deocamdata n-are stapan.

Cunosc sistemul ala de intindere dar nu stiu cum as putea sa-l fac.

Mi se pare prea complicat, ori sunt eu prea nepriceput.=))

Share this post


Link to post
Share on other sites

la dotarea pe care am vazut-o pe la tine prin atelier, nu cred ca iti poate rezista ceva. Daca doresti am sa-i fac o serie de fotografii de aproape ca sa te convingi si tu. Singura problema majora ar fi ca trebuie sa tai si sa sudezi din nou cadrul.

Toate bune

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deja imi fac planuri pentru un nou tandem, asta ramane asa cum e.

Am sa mai studiez problema sa vad daca pot sa construiesc asa ceva.

Intre timp orice poze si informatii sunt binevenite.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca inca cochetati cu ideea de a face un tandem din doua cadre, se poate realiza o chestie interesanta fara butuc excentric:

un butuc flip-flop (cu filet pe ambele parti) cu doua seturi de pinioane, doua schimbatoare de viteze.

Pinioanele din dreapta sa fie pe solutia clasica pt postul din spate, iar pinioanele de pe stanga sa se lege direct de foile de angrenaj de pe stanga de la postul din fata. (cu un lant mai lung)

Singura chestie care mai trebuie realizata e un ghidaj de lant deoarece e lantul mai lung, si avut grija sa nu interfereze lantul cu bratele pedaliere de la cel din spate.. dar se pot ocoli usor plasand ghidajul (o rola) pe seat-tube de la postul din spate mai aprope de butucul pedialier.

Avantajul evident este ca nu mai trebuie tinuta cadenta constanta in ambele parti, fiecare pedaleaza cum vrea, pe ce pinion vrea, pe ce foaie vrea daca aveti ceva angrenaj cu mai multe placi.

Modificarea furcii spate ar trebui sa fie compusa din largirea furcii spate, axul trebuie sa fie mai lung, si adaptarea unei urechi de schimbator pe stanga.

Butucul flip-flop se gaseste de cumparat, dar as propune un butuc facut:

bara de otel de diametru 60-80-100mm de lungimea butucului. gaurit pe interior la un diametru de 15-20mm, apoi o majorare de diametru pe o parte si alta la 32-37 (trebuie studiat catalogul de rulmenti la dimensiunea exterioara) pentru rulmenti. Se strunjeste tot pana cand se lasa doua flanse pentru spite, se gauresc la bormasina cu coloana gaurile pentru spite, si in cele din urma se da filet pe o parte si pe alta pentru cele doua seturi de pnioane, sau se face adaptare pentru un "hub" de caseta.

Problema pinioanelor pe stanga ar fi ca sensul de strangere in timpul mersului nu e asigurat, si trebuiesc luate masuri (de exemplu un pin care sa intre intr-o gaura din piulita setului de pinioane si o gaura din flansa butucului, sau alte solutii)

Axul se face din otel, cu doua opritoare si majorare la diametrul interior al rulmentului care e standard 10-15-17-20-25-30-35mm (din 5 in 5mm mai putin 17, care e tot standard). Se fileteaza la ambele capete si e gata.

Avantajul e ca poti folosi rulmenti standard, si poti avea un ax de 20mm de exemplu care sa reziste la doua persoane.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mai sunt si alte probleme. De exemplu mici dezechilibre cauzate de cadentele diferite, mai multe sanse de a atinge pamantul cu pedalele la viraje...

Share this post


Link to post
Share on other sites

O idee extraordinara, aproape m-a socat.

Principalul dezavantaj ar fi acela ca nu am mai pedala la unison, deci cel care pedaleaza mai slab de fapt pedaleaza degeaba.

Apoi la un moment dat bratele pedaliere ar ajunge in antifaza, iar cel din spate ar putea lovi cu varful piciorului, calcaiul celui din fata.

Iar pinioanele din stanga ar trebui sa fie construite special pentru stanga, altfel s-ar invarti in gol. Si nu am vazut nicaieri grup de pinioane pentru stanga.

Butucul se poate face si din bara de aluminiu. Am avut colegi care si-au facut. Ax cu rulmenti industriali gata facut se gaseste de cumparat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Corect cu sensul pinioanelor, dar pentru evitarea problemei unui schimbator de viteze pe stanga la fel de rar, poate e ok single-speed pe stanga, pentru ca freewheelul se poate baga si invers cu putin efort de convingere (are diverse praguri, si filetul nu e complet.. se fileteaza pana in capat daca nu e, se elmina opritoarele din capatul filetat, si se introduce pe cealatla parte a freewheelului, pe stanga.

Mai exista si solutia industriala: cuplaj de unisens, de care o fi, se prinde cu pana paralela pe "ax" (arbore), sau pe caneluri, apoi ramane filetarea cuplajului pentru infiletat pinioanele (fixe, cum sunt la sputnik.. capacul de pinioane este fix - o singura bucata de metal care se infileteaza peste cuplajul de unisens cu clicheti care e solidar cu butucul)

E doar o idee, care ca multe altele are deficientele ei, dar poate se gasesc diverse adaptari.. despre ata e vorba ca doar aici se fac tandemuri, altfel ziceam "Mi-am cumparat tandem"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iar pinioanele din stanga ar trebui sa fie construite special pentru stanga, altfel s-ar invarti in gol. Si nu am vazut nicaieri grup de pinioane pentru stanga.

Butucul se poate face si din bara de aluminiu. Am avut colegi care si-au facut. Ax cu rulmenti industriali gata facut se gaseste de cumparat.

Cred ca poti sa rezolvi destul de usor cu montarea unui pinion fix in locul discului de frana ca aici http://www.ciclism.ro/forums/f17/singlespeed-unde-cine-ce-999/index16.html#post102537 . Acest pinion urmand sa fie angrenat de cel care are lantul in partea stanga, bratul pedalier putand fii de genul Imagine postată

Cu acest tip de brat poti sa montezi un pinion freewheel pe bratul stang. Am vazut aici asa ceva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iată şi tandemul lui Axe pe care l-a inaugurat astăzi la întâlnirea noastră =))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now