Recommended Posts

Ideal ar fi să iei o casetă de pinioane care se potrivește ritmului tău de pedalat, și al efortului pe care trebuie să-l faci. Dacă ieși la o tură pe drum forestier și ai impresia că parcă ai fi mereu între viteze, adică pe un raport foaie-pinion parcă pedalezi prea ușor dar dacă schimbi pe următorul pinion parcă e prea greu, atunci poți schimba caseta cu una care să aibă pinioanele diferite ca număr de dinți pe „vitezele” respective. Altfel, 11-34 îți permite să abordezi un pic mai ușor cățărările mai dificile pe pinionul cel mai mare, însă între unele pinioane „saltul” este destul de mare. 11-30 are „salturile” de la un pinion la altul ceva mai uniforme dar la urcări va trebui să te bazezi pe mușchi.

 

Apoi, dacă lanțul actual a fost dimensionat corect (lungimea lanțului întins pe direct peste foaia mare și pinionul mare + 2 zale) pe pinioanele 11-32 și îl folosești pentru 11-34, va fi prea scurt pentru a putea fi folosit în combinația extremă foaie mare + pinion mare. Dacă îl folosești pe 11-30, s-ar putea să nu mai fie tensionat de întinzătorul de lanț al deraiorului când folosești cealaltă combinație extremă foaie mică + pinion mic.

 

Dar aceste combinații sunt complet anormale și nerecomandate, fiindcă forțează lanțul foarte mult în lateral. În mod normal, ar trebui să folosești foaia mică cu jumătatea de pinioane mai mari, foaia mare cu jumătatea de pinioane mai mici, și foaia mijlocie cu pinioanele mediane. Adică pentru o casetă cu 8 pinioane: foaia mică + pinioanele 1 (cel mai mare) până la 4, foaia medie cu pinioanele 3-6, foaia mare cu pinioanele 5-8 (cel mai mic).

 

De-aia e incorect să spui că ai o biclă cu 3 foi și 8 pinioane = 24 de viteze, fiindcă nu ar trebui să folosești orice combinație de foaie cu pinion. Mai mult decât atât, rapoartele dintre mai multe combinații foaie-pinion sunt destul de apropiate cât să consideri că de fapt sunt aceeași „viteză” și, astfel, bicicleta ta are de fapt mult mai puține rapoarte de transmisie decât cele 24 de combinații teoretice, dar mno - sună bine la marketing „24 de viteze, oaaaaau”. Chestia asta e cu atât mai importantă odată ce treci de la lanț „lat” pentru 7-8 pinioane la lanț îngust pentru 9-12 pinioane; ăla e mult mai puțin flexibil și iertător cu asemenea abuzuri.

 

Însă cum tu vei schimba și lanțul, vei putea să tai noul lanț pe dimensiunea corectă :)

  • Upvote 3
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Știți cumva dacă se poate folosi o cheie cu lanț de filtru de ulei auto în locul unei chei Hollowtech pentru scoaterea grupurilor de pinioane pe casetă?

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 23 ore, flood said:

Știți cumva dacă se poate folosi o cheie cu lanț de filtru de ulei auto în locul unei chei Hollowtech pentru scoaterea grupurilor de pinioane pe casetă?

Nu, riscul de a deteriora caseta e mare pentru că nu ai punct de aplicație pentru pârghie. Pentru scoaterea casetei îți trebuie asta și asta.

Dacă nu vrei să dai banii, poți să-ți confecționezi singur una dintr-o bucată de platbandă și-un lanț vechi.

"Cheia" Hollowtech n-are legătură cu caseta, se folosește pentru montarea / demontarea blocurilor pedalier tip Hollowtech.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎8‎/‎21‎/‎2020 at 6:25 PM, fizikant said:

Nu, riscul de a deteriora caseta e mare pentru că nu ai punct de aplicație pentru pârghie. Pentru scoaterea casetei îți trebuie asta și asta.

Dacă nu vrei să dai banii, poți să-ți confecționezi singur una dintr-o bucată de platbandă și-un lanț vechi.

"Cheia" Hollowtech n-are legătură cu caseta, se folosește pentru montarea / demontarea blocurilor pedalier tip Hollowtech.

Scuze că nu am specificat, mă refer la cheie hollowtech cu lanț. Cheia de pinioane de care vorbești este pentru pinioane pe filet. Pentru pinioane casetate trebuie din aceasta. Sunt asemănătoare dar diferite și incompatibile.

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 41 minute, flood said:

Scuze că nu am specificat, mă refer la cheie hollowtech cu lanț. Cheia de pinioane de care vorbești este pentru pinioane pe filet. Pentru pinioane casetate trebuie din aceasta. Sunt asemănătoare dar diferite și incompatibile.

Asta e o cheie combinată. Cheia cu lanț e cea pe care am indicat-o în link. La asta ei au mai adăugat porțiunea ca o semilună din dreapta, care folosește la montarea / demontarea blocului pedalier tip Hollowtech, așa cum am spus în primul comentariu. Poți să-ți iei așa ceva decă ai BB Hollowtech, altfel porțiunea aia mai mult te încurcă, plus că e mai scurtă decât o cheie obișnuită și pârghia e mai mică. 

În ceea ce privește cheia de pinioane, eu am modelul pe care ți l-am indicat și-l folosesc de ani buni pentru pinioane casetate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut,

 

Am si eu o nedumerire si in acelasi timp o problema, acum o saptamana cand imi curatam lantul si il ungeam am vazut niste fisuri mici pe lant (nu im venea sa cred ca se poate "duce"  la o bicicleta aproape noua 5luni) si bineinteles ca ieri  a crapat, bafta mea a fost ca eram aproape de casa, intrebare, cum se poate rupe atat de usor si intr-un asa scurt timp un lant Shimano CN 601?, curatat in fiecare saptamana, uns, cu un mers normal (fiind cursiera doar asfalt)nu agresiv si nu ridicat din sa? Mersi

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 9 ore, crystale said:

@Alin99 cati kilometri ai parcurs cu lantul respectiv?

 Salut, 995 de km(mai exact , chiar am facut un calcul de pe ciclocomputer) , mi se pare o bataie de joc din partea celor de la Shimano cat de putin a tinut si am mers cu el cat mai in linie, sa nu fie in Z sa se uzeze adica gen foaie mare cu foaie mare s-au foaie mica cu foaie mica si degeaba, asa proaste se fac si lanturile in ultimul timp? Crezi ca as puea vb cu cei care mi-au vandut bicicleta sau e degeaba ca e consumabil si nimeni nu da garantie pe lant. Mai am o bicicleta trekking pe care am un lant de 6ani,  KMC Narrow Z si arata de parca as mai putea merge cu el in 4,5 ani fara probleme. 

 https://imgur.com/a/6ZhVKpl poza cu lantul

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 hours ago, Alin99 said:

Mai am o bicicleta trekking pe care am un lant de 6ani,  KMC Narrow Z si arata de parca as mai putea merge cu el in 4,5 ani fara probleme. 

Salut, 

Când aud de anduranțe fantastice la consumabile devin curios.

Câți km ai făcut în cei 6 ani și câți km crezi că o să mai faci în următorii 4,5 ani?

 

Eu de exemplu la bicicleta de oraș cu care merg zilnic, schimb două lanțuri pe an(tras la greu de ele, cred că ar trebuii mai des să schimb), 3 seturi de plăcuțe de frână(pe an), discurile de frână cică s-au subțiat și ar trebuii să le schimb(așa a zis mecanicul la ultima vizită chiar dacă au doar un an), urmează și pinionul să îl schimb (tot la un an).

 

Edited by IonutA
anual
  • Upvote 1
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Obiectiv vorbind, un lant de bicicleta nu are de ce sa se fisureze dupa 1000 km, nici daca nu a fost curatat sau uns in astia 1000 km. Ce ai tu ori e contrafacut, ori realmente a avut niste defecte de fabricatie (aliaj neconform, de exemplu). Altfel, durata de viata a unui lant de 10 viteze modern e, in cel mai fericit caz de 2.500 - 3.000 km. Dar cand vorbesc de durata de viata, ma refer la intervalul de timp dupa care ar trebui sa il schimbi inainte sa inceapa sa iti "manance" pinioanele si foile. 

 

@IonutA infinitivul verbelor care se termina in "i" (conjugarea a 4-a), respectiv timpurile verbale compuse obtinute pornind de la infinitiv (cum ar fi conditional-optativul), nu contin, in general, decat un singur "i" final, bineinteles cu exceptii - a (se) sfii, a pustii, a prii, a înmii

  • Upvote 1
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Alin99 Lantul a fost nou sau a venit impreuna cu bicicleta? Iar bicicleta a fost noua sau SH?

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 2 ore, IonutA said:

Salut, 

Când aud de anduranțe fantastice la consumabile devin curios.

Câți km ai făcut în cei 6 ani și câți km crezi că o să mai faci în următorii 4,5 ani?

 

Eu de exemplu la bicicleta de oraș cu care merg zilnic, schimb două lanțuri pe an(tras la greu de ele, cred că ar trebuii mai des să schimb), 3 seturi de plăcuțe de frână(pe an), discurile de frână cică s-au subțiat și ar trebuii să le schimb(așa a zis mecanicul la ultima vizită chiar dacă au doar un an), urmează și pinionul să îl schimb (tot la un an).

 

 

Când citesc cifre din astea, și eu devin curios. Și ești singurul cu astfel de durate de viață ridicol de mici ale consumabilelor, în atâția ani de forum!

Nu întreții lanțurile deloc, îți bați joc de ele și mergi non stop prin ploaie și noroi, zeci de mii de km pe an, iarnă-vară?

Sau care e explicația?

Cel puțin lanțurile de 8 țin de numa! 

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 2 ore, iacobdoc said:

@Alin99 Lantul a fost nou sau a venit impreuna cu bicicleta? Iar bicicleta a fost noua sau SH?

Bicicleta noua de 5 luni, ma gandesc ca nu au pus un lant SH.... model lant https://www.bikexpert.ro/piese/lanturi/lant-shimano-cn-hg601-11-pinioane

în urmă cu 1 oră, Traveller said:

 

Când citesc cifre din astea, și eu devin curios. Și ești singurul cu astfel de durate de viață ridicol de mici ale consumabilelor, în atâția ani de forum!

Nu întreții lanțurile deloc, îți bați joc de ele și mergi non stop prin ploaie și noroi, zeci de mii de km pe an, iarnă-vară?

Sau care e explicația?

Cel puțin lanțurile de 8 țin de numa! 

 

9500 de km am facut cu cea de trekking in 6 ani din 2014 pana in prezent cu acelasi lant, am schimbat doar o singura data anvelopele , un set de saboti de frana si janta spate ca era fisurata.

La capitolul cati mai veau sa fac :)  )), cat ma simt eu bine si cand am timp liber, nu pot da o cifra, nu poti sa stii ce vei face maine darmite peste 4,5 ani .

în urmă cu 2 ore, majikstone said:

Obiectiv vorbind, un lant de bicicleta nu are de ce sa se fisureze dupa 1000 km, nici daca nu a fost curatat sau uns in astia 1000 km. Ce ai tu ori e contrafacut, ori realmente a avut niste defecte de fabricatie (aliaj neconform, de exemplu). Altfel, durata de viata a unui lant de 10 viteze modern e, in cel mai fericit caz de 2.500 - 3.000 km. Dar cand vorbesc de durata de viata, ma refer la intervalul de timp dupa care ar trebui sa il schimbi inainte sa inceapa sa iti "manance" pinioanele si foile. 

 

@IonutA infinitivul verbelor care se termina in "i" (conjugarea a 4-a), respectiv timpurile verbale compuse obtinute pornind de la infinitiv (cum ar fi conditional-optativul), nu contin, in general, decat un singur "i" final, bineinteles cu exceptii - a (se) sfii, a pustii, a prii, a înmii

O fi un Shimano contrafacut , mai atasez niste poze astea cu o saptamana in urma https://imgur.com/a/SA0PdLs, totul made in Japan, Japan probabil pe vreo straduta ingusta la subsol ..

Share this post


Link to post
Share on other sites

O fi fost cu defect de fabricație, nu este exclus, având în vedere că este așa noua bicicleta eu as face o încercare sa îl schimb și pe garanție, ai succes e bine ai un lanț de rezerva , nu ai succes asta e. De ce zic de garanție pt că am văzut din poze că e in foarte multe locuri crăpat cea ce mă duce cu gândul la un lanț care a avut defecte de fabricație. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se mai întâmplă, am pățit și eu la MTB cu un lanț KMC care era către finalul vieții (aproape de 0.75). S-a rupt doar o parte a unei zale, stătea agățat în cealaltă. Nu știam de ce tot pică lanțul de pe foaie, dar măcar am ajuns acasă cu el ”întreg” :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Întrebarea ta, Răzvan, include și răspunsul. Adică pedalez zilnic în orice condiții meteo. De aceea sunt interesat de consumabile cât mai durabile.

Share this post


Link to post
Share on other sites

9500 km pentru un lant inseamna casete si foi distruse prematur, cu atat mai mult daca a fost folosit in conditii de oras. Cel mai probabil ca in momentul in care vei schimba lantul ala, va trebui sa schimbi si pinioanele si, mai rau, si foile. Deci nu vad unde e economia la consumabile.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 16 ore, IonutA said:

Eu de exemplu la bicicleta de oraș cu care merg zilnic, schimb două lanțuri pe an(tras la greu de ele, cred că ar trebuii mai des să schimb), 3 seturi de plăcuțe de frână(pe an)

 

Astea sună a SF, de aceea am și întrebat cîți km faci anual.

Bun, schimbi un lanț , dar două?

Schimbi o pereche de plăcuțe de frînă, dar 3? 

Adică rezultă că undeva e o greșeală. Cu siguranță nu faci naveta pe traseul de Prima Evadare săptămînal.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 12 ore, alexadi said:

O fi fost cu defect de fabricație, nu este exclus, având în vedere că este așa noua bicicleta eu as face o încercare sa îl schimb și pe garanție, ai succes e bine ai un lanț de rezerva , nu ai succes asta e. De ce zic de garanție pt că am văzut din poze că e in foarte multe locuri crăpat cea ce mă duce cu gândul la un lanț care a avut defecte de fabricație. 

Am incercat dar nu se poate , asa ca voi cumpara alt lant, da are mai multe fisuri si nu le-am pozat pe toate.

în urmă cu 3 ore, majikstone said:

9500 km pentru un lant inseamna casete si foi distruse prematur, cu atat mai mult daca a fost folosit in conditii de oras. Cel mai probabil ca in momentul in care vei schimba lantul ala, va trebui sa schimbi si pinioanele si, mai rau, si foile. Deci nu vad unde e economia la consumabile.

O sa revin cu poze de la pedalier si deraior de pe bicicleta de trekking sa im spui ce parere ai dupa 9500 km.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Traveller said:

Astea sună a SF, de aceea am și întrebat cîți km faci anual.

În mod normal fac aprox. 8-10mii km/an dar anul acesta în perioada de urgență generată de pandemie s-au inchis toate bazinele de înot și am rămas fără job așa că am băgat bicicleta la curierat câte 6-8ore/zi (mâncare/colete/plicuri) și am să depășesc cu siguranță cei 10mii km/an până la finalul anului. Aceasta este explicația principală pentru care consumabilele la bicicletă s-au dus ca și cum n-ar fi fost.

Edited by IonutA
starea de urgență
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎9‎/‎9‎/‎2020 at 10:29 PM, fizikant said:

În ceea ce privește cheia de pinioane, eu am modelul pe care ți l-am indicat și-l folosesc de ani buni pentru pinioane casetate.

Sunt în vreun fel diferite cheile „normale” de pinioane casetate, ca cea din link, față de cele ca asta, cu pin de centrare? E vreo diferență de compatibilitate?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pinioanele pe caseta au un soi de caneluri, cele pe filet alt soi. Cea din poza e pentru pinioane pe caseta, nu pe filet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 13 ore, flood said:

Sunt în vreun fel diferite cheile „normale” de pinioane casetate, ca cea din link, față de cele ca asta, cu pin de centrare? E vreo diferență de compatibilitate?

Nu există niciuo incompatibilitate. Cheile cu pin de centrare sunt mai ușor de folosit pentru că rămân pe poziție, celelalte mai alunecă, se mai înclină... Așa cum a zis @majikstone mai sus, singurul lucru de care trebuie să ții seama e tipul de casetă (pe filet sau casetată) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.