buldozeru

Sfat reglaj schimbator de viteze

Recommended Posts

Apelez la sfatul vostru in disperare de cauza. Intai sa descriu problema:

Orice as face, oricum as regla, oricat as curata deraiorul si camasile cablului, nu reusesc cu nici un chip sa fac sa schimbe vitezele cum trebuie de la primul pana la ultimul pinion. Atat manetele cat si schimbatorul sunt shimano deore XT, deci sa zicem ca ar trebui sa fie perfect compatibile. Shifterul este pentru 9 viteze, iar caseta de pinioane are, evident, 9 pinioane, dar nu stiu exact ce model este. Lantul este si el pentru 8 sau 9 viteze. Am reglat capetele de cursa la schimbator, am dat de reglajul fin pana a inceput sa stea cum trebuie pe pinioanele mici, dar cum ma duc spre pinioanele mari, schimbatorul pare ca face curse mai mari decat distanta dintre pinioane si nici macar nu reusesc sa mai pun shifterul pe a 9-a pozitie pentru ca ajung deja la limita din schimbator, sau deraior cum ii mai spun unii. Singura dezolvare pe care am gasit-o ar fi sa umblu la reglajul fin al shifterului ca sa pot schimba in voi pe pinioanele mari. Ca sa revin la alea mici trebuie sa schimb reglajul din nou.

Ce naiba fac? Am urmarit pe youtube toate tutorialele posibile, am descarcat de pe net toate documentatiile despre reglarea schimbaroarelor de viteze. Deja am ajuns expert in reglat schimbatoare dar cu toate astea nu reusesc sa-l reglez pe-al meu. Analizand un pic logic situatia, eu nu vad decat 2 cauze posibile ale problemei mele:

1. Ori caseta mea de pinioane nu e compatibila cu schimbatoarele, distanta dintre pinioane fiind prea mica, dar sincer nu stiu sa existe asa ceva...

2. Ori exista undeva, nu stiu unde, probabil la shiftere, un reglaj fin care regleaza cursa deraiorului.

Daca sunteti priceputi si aveti vreo idee in legatura cu ce-as putea sa fac, va rog sa-mi spuneti ca deja am ajuns intr-un stadiu avansat de exasperare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut.Iti spun eu cum am facut la schimbatorul meu shimano tourney care cred ca are acelasi reglaj ca la XT-ul tau.Am pozitionat lantul pe foaia mica si pe pinionul mic,am reglat maxima si minima si apoi incerci sa schimbi.Daca nu schimba pe un pinion mai mare reglezi tensiunea cablului de la rotita de la schimbator sau maneta unde ai tu,pana cand schimba pe ultimul pinion.Eu asa am facut si a functionat si am facut la un schimbaotr mult mai ieftin si mai prost decat al tau.Succes.Sper ca nu am dat-o in bara cu explicatia ca sunt si eu incepator si eu am rezolvat-o cu ajutorul cuiva de pe forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cred ca nu ai citit cu atentie enuntul problemei. Sunt si eu curios de un raspuns documentat si punctual, chiar e ciudata problema buldozerului :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai verificat tensiunea cablului? Cînd lanţul este pe pinionul cel mai mic, desfaci capătul dinspre deraior al cablului, tragi un pic de el exact atît cît să stea întins dar fără să aibă nici un pic de tensiune în el, apoi îl strîngi.

Dacă prin "reglajul fin al shifterului" înţelegi rotiţa din capătul cablului, unde intră în shifter, aia are de-a face tot cu tensiunea din cablu, deci cred că în zona asta ar trebui căutată problema.

Dacă în loc să acţionezi shifterul împingi tu cu mîna deraiorul, ce se întîmplă? Urcă pe pinionul mare?

Deraiorul e aliniat perfect pe direcţia lanţului? A fost lovit vreodată şi stă cumva strîmb?

Edited by Vlad Soare

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai verificat tensiunea cablului? Cînd lanţul este pe pinionul cel mai mic, desfaci capătul dinspre deraior al cablului, tragi un pic de el exact atît cît să stea întins dar fără să aibă nici un pic de tensiune în el, apoi îl strîngi.

Dacă prin "reglajul fin al shifterului" înţelegi rotiţa din capătul cablului, unde intră în shifter, aia are de-a face tot cu tensiunea din cablu, deci cred că în zona asta ar trebui căutată problema.

Dacă în loc să acţionezi shifterul împingi tu cu mîna deraiorul, ce se întîmplă? Urcă pe pinionul mare?

Deraiorul e aliniat perfect pe direcţia lanţului? A fost lovit vreodată şi stă cumva strîmb?

Pai sa-ti explic cum am facut:

Am desfacut de tot cablul, am reglat limita cursei deraiorului dinspre pozitia nativa a acestuia, care e pe pinionul mic, pe urma am impins cu mana deraiorul si am reglat si limita cursei dinspre pinionul mare. Pe urma am dat iar drumul la deraior sa revina pe pozitia nativa, am apasat pe clapeta de la shifter asa incat sa ajunga pe prima pozitie, am prins cablul asa incat sa fie intins, dar nu foarte tensionat. Reglajul fin (adica da, "rotiţa din capătul cablului, unde intră în shifter") am avut in prealabil grija sa fie pe o pozitie mediana asa incat sa pot ori intinde ori slabi cablul. Cu acest setup schimb vitezele perfect de la pinionul 9 (cel mic) pana pe la 4 sau cu putin noroc 3. Daca incerc sa schimb mai departe deraiorul nu mai cade pe pinion ci undeva intre pinioane, asa incat in momentul cand ajung cu shifterul pe pozitia pe care ar trebui sa fiu pe pinionul 2, deraiorul sta undeva intre pinionul 1 si 2 si calca evident aiurea. Daca incerc sa mai schimb o treapta, ca sa sar pe pinionul 1, nu pot, pentru ca ma lovesc de limita de la deraior. Singura varianta e sa mai umblu la reglajul fin de la shifter si sa mai detensionez cablul pana ajung intr-o pozitie in care tot sistemul functioneaza bine, dar pe pinioanele mari, adica vitezele 1,2,3... pana pe la 5-6.

E ceva ce n-am facut bine? sau mai exista si alte reglaje de care nu stiu? Teoretic la mine nu corespunde cursa pe care o face deraiorul cu distanta dintre pinioane, ca si cum mi-ar trebui o caseta de pinioane cu distanta intre ele un pic mai mare, un pic insemnand aproximativ distanta normala dintre 2 pinioane invecinate. Exista cumva asa ceva?

Share this post


Link to post
Share on other sites

E foarte ciudat ce se întîmplă.

Nu limita deraiorului te opreşte. Dacă deraiorul ajunge unde trebuie cînd cablul e un pic slăbit (şi de altfel spui că ai setat-o bine), înseamnă că nu aia îl opreşte să urce pe pinionul 1. Dacă atunci cînd lanţul e pe pinionul 2 împingi tu cu mîna deraiorul, urcă pe 1? Dacă da, înseamnă că nu de limita Low se împiedică.

De fapt, nu cred că problema e la deraior. Ăla nu hotărăşte cît de mult să se mişte la fiecare clic. El se mişcă atît cît este tras. Dacă se mişcă prea mult sau prea puţin, înseamnă că este tras prea mult sau prea puţin. Trebuie să fie ceva în neregulă cu shifterul. Ori e defect, ori e dereglat (dacă s-o putea regla cumva), ori nu este compatibil cu pinioanele. Totuşi nu cred că-i vorba de compatibilitate, pentru că în acest caz, pe de o parte eroarea ar creşte treptat la fiecare treaptă, n-ar apărea brusc la 4 sau 3, iar pe de altă parte asta nu l-ar face să nu mai ajungă pe 1, ci dimpotrivă, l-ar face să vrea să treacă de 1, deci ar trebui să urce pe 1 mai uşor, nu mai greu. Or la tine distanţa parcursă de deraior între două clicuri e normală pînă la un punct, apoi prea mare pînă la alt punct, apoi prea mică. Foarte ciudat.

Distanţa parcursă de deraior la fiecare clic este determinată de shifter. Acolo cred că e baiul. Să fie oare defect? :-SS

Share this post


Link to post
Share on other sites

daca zici c-ai umblat la deraior si la cabluri si spui si de o posibila cauza (cea cu nr.2) ai incercat pe aici?

( poate am avut noroc sa-ti dau un link pe care nu l-ai vizitat ;) )

Acum , daca shifterele sint noi, deja intram in zona crepusculara :-bd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu ca m-as pricepe, dar incerc sa intorc problema pe mai multe fete... problema ar putea sa fie de la prinderea finala a cablului. Surubul de pe deraior, care fizeaza cablul, are sub el o saiba cu umar, strangi acel surub si el imobilizeaza capatul liber al cablului. Cred ca acolo sunt doua posibilitati de a imobiliza cablul, si anume o posibilitate cu cablul trecand mai jos de surub, si alta cu cablul trecand deasupra surubului. Oricum ar fi acum, incearca varianta cealalta si vezi rezultatul. Eu am patit la bicicleta sotiei ceva asemanator, insa la schimbatorul de la angrenaj. Schimbatorul "lucra" cu un pas mai mare decat era normal (pe foaia medie era totul ok, pe foaia mica lantul freca in dreapta deraiorului, iar pe foaia mare lantul freca in stanga deraiorului. Dupa multa transpiratie, am constatat ca toata problema venea de la prinderea cablului in surubul deraiorului. Am rezolvat totul prin schimbarea pozitiei cablului, urmata de un reglaj fin din butoiasul de la shifter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

intrebare (probabil stupida): esti sigur ca ai la cablurile de schimbator camasi pentru cablu de schimbator si nu camasi pentru cablu de frana? difera. eu am blestemat mult odata din cauza asta. cele pentru cablu de frana sunt "spiralate" iar cele de schimbator sunt din mai multe fire de otel cumva paralele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

E foarte ciudat ce se întîmplă.

Nu limita deraiorului te opreşte. Dacă deraiorul ajunge unde trebuie cînd cablul e un pic slăbit (şi de altfel spui că ai setat-o bine), înseamnă că nu aia îl opreşte să urce pe pinionul 1. Dacă atunci cînd lanţul e pe pinionul 2 împingi tu cu mîna deraiorul, urcă pe 1? Dacă da, înseamnă că nu de limita Low se împiedică.

De fapt, nu cred că problema e la deraior. Ăla nu hotărăşte cît de mult să se mişte la fiecare clic. El se mişcă atît cît este tras. Dacă se mişcă prea mult sau prea puţin, înseamnă că este tras prea mult sau prea puţin. Trebuie să fie ceva în neregulă cu shifterul. Ori e defect, ori e dereglat (dacă s-o putea regla cumva), ori nu este compatibil cu pinioanele. Totuşi nu cred că-i vorba de compatibilitate, pentru că în acest caz, pe de o parte eroarea ar creşte treptat la fiecare treaptă, n-ar apărea brusc la 4 sau 3, iar pe de altă parte asta nu l-ar face să nu mai ajungă pe 1, ci dimpotrivă, l-ar face să vrea să treacă de 1, deci ar trebui să urce pe 1 mai uşor, nu mai greu. Or la tine distanţa parcursă de deraior între două clicuri e normală pînă la un punct, apoi prea mare pînă la alt punct, apoi prea mică. Foarte ciudat.

Distanţa parcursă de deraior la fiecare clic este determinată de shifter. Acolo cred că e baiul. Să fie oare defect? :-bd

Bun, deci:

Limita ma opreste pentru ca lantul nu ajunge pe pinionul 2 ci sta undeva intre 1 si 2. Daca imping cu mana deraiorul sau intind manual cablul, evident ca urca pe 1. Daca incerc sa fac clic din shifter nu reusesc pentru ca e prea putin cablu ramas pana la limita si daca apas prea tare risc sa-l belesc. Daca n-ar fi limita probabil mi-ar arunca lantul undeva intre pinionul 1 si spite.

Stiu ca shifterul hotaraste deplasarea deraiorului. Problema e ca asa am crezut si eu, ca-i shifterul de vina si am luat unul nou si mai bun! aveam deore si acum am deore XT si face exact la fel! deci nu-i shifterul!

Apropos, pentru ca ai mentionat tu si eu uitasem sa precizez, intr-adevar eroarea creste treptat si pe la pinionul 5 deja lantul tinde sa sara pe 6. De fapt, ca sa fiu cat se poate de clar, la fiecare clic, distanta parcursa de deraior e cu putin mai mare decat ar trebui sa fie, astfel incat dupa 4-5 clickuri in loc sa sara 1 pinion sare 2 sau 1 jumate. Asta se intampla atat la urcare cat si la coborare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu ca m-as pricepe, dar incerc sa intorc problema pe mai multe fete... problema ar putea sa fie de la prinderea finala a cablului. Surubul de pe deraior, care fizeaza cablul, are sub el o saiba cu umar, strangi acel surub si el imobilizeaza capatul liber al cablului. Cred ca acolo sunt doua posibilitati de a imobiliza cablul, si anume o posibilitate cu cablul trecand mai jos de surub, si alta cu cablul trecand deasupra surubului. Oricum ar fi acum, incearca varianta cealalta si vezi rezultatul. Eu am patit la bicicleta sotiei ceva asemanator, insa la schimbatorul de la angrenaj. Schimbatorul "lucra" cu un pas mai mare decat era normal (pe foaia medie era totul ok, pe foaia mica lantul freca in dreapta deraiorului, iar pe foaia mare lantul freca in stanga deraiorului. Dupa multa transpiratie, am constatat ca toata problema venea de la prinderea cablului in surubul deraiorului. Am rezolvat totul prin schimbarea pozitiei cablului, urmata de un reglaj fin din butoiasul de la shifter.

Ar fi si asta o posibilitate, dar m-a uitat acum si nu pare sa se poata prinde cablul altcumva, dar o sa mai studiez si chestia asta ca suna plauzibil oricum.

Mi-a mai spus cineva ca ar putea fi de la piesa aceea metalica ce face legatura intre cadru si deraior. E posibil sa fie stramba sau slabita, dar asta n-am cum sa verific acum ca n-am scule cu mine....

Share this post


Link to post
Share on other sites

intrebare (probabil stupida): esti sigur ca ai la cablurile de schimbator camasi pentru cablu de schimbator si nu camasi pentru cablu de frana? difera. eu am blestemat mult odata din cauza asta. cele pentru cablu de frana sunt "spiralate" iar cele de schimbator sunt din mai multe fire de otel cumva paralele.

buna intrebarea... camasile sunt sigur pt schimbatoare dar n-ar fi exclus sa fie uzate, desi in cazul asta ar fi trebuit sa faca exact invers, adica sa se micsoreze cursa deraiorului, nu sa crasca, sau in cel mai rau caz sa nu mai aiba precizie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Limita ma opreste pentru ca lantul nu ajunge pe pinionul 2 ci sta undeva intre 1 si 2. Daca imping cu mana deraiorul sau intind manual cablul, evident ca urca pe 1. Daca incerc sa fac clic din shifter nu reusesc pentru ca e prea putin cablu ramas pana la limita si daca apas prea tare risc sa-l belesc. Daca n-ar fi limita probabil mi-ar arunca lantul undeva intre pinionul 1 si spite.

Cred că vorbim de limite diferite. Eu ziceam de limita Low pe care o setezi dintr-unul dintre cele două şuruburi de pe deraior. Credeam că la aia te referi. :-bd

Deci face aşa cu două shiftere diferite... Hmmmm... atunci chiar e ciudat.

Nu cumva cablul freacă pe undeva pe traseu, se agaţă pe undeva? Mie-mi făcea aşa după ce mi-au montat cricul. Schimbam bine de pe 7 pînă pe 4, iar sub 4 nu se mai mişca nici mort. Puseseră suportul de la cric un pic strîmb şi cablul se agăţa de un colţ. Dar numai de la 4 în jos agăţa; între 4 şi 7 cablul avea alt unghi şi trecea milimetric pe lîngă colţ. ;)

E ceva atît de evident încît nu cred că ţi-ar fi scăpat, dar cine ştie... o menţionez oricum, că nu se ştie niciodată... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cred că vorbim de limite diferite. Eu ziceam de limita Low pe care o setezi dintr-unul dintre cele două şuruburi de pe deraior. Credeam că la aia te referi. :-bd

Deci face aşa cu două shiftere diferite... Hmmmm... atunci chiar e ciudat.

Nu cumva cablul freacă pe undeva pe traseu, se agaţă pe undeva? Mie-mi făcea aşa după ce mi-au montat cricul. Schimbam bine de pe 7 pînă pe 4, iar sub 4 nu se mai mişca nici mort. Puseseră suportul de la cric un pic strîmb şi cablul se agăţa de un colţ. Dar numai de la 4 în jos agăţa; între 4 şi 7 cablul avea alt unghi şi trecea milimetric pe lîngă colţ. ;)

E ceva atît de evident încît nu cred că ţi-ar fi scăpat, dar cine ştie... o menţionez oricum, că nu se ştie niciodată... :)

Ba de limita aia vorbesc si eu. Surubul care face deraiorul sa se opreasca in momentul in care a ajuns lantul pe pinionul mare si il impiedica pe acesta sa cada dincolo de pinion, adica intre pinion si spite.

Cablul nu freaca pe nicaieri pe traseu... si cric n-am :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lantul este si el pentru 8 sau 9 viteze.

Pentru că nu reuşeşti să-i dai de cap, am rămas fixat pe textul de mai sus.

Poate fi o simplă eroare de scriere sau o eroare importantă, care să fie cauza problemei. Lanţul are o graniţă între cele două, nu poate fi şi pentru 8 şi pentru 9. Nu cumva ai un lanţ neadecvat la numărul de pinioane ? Lanţ de 9 pe pinioane de 8 poate să stea pe ”vârful” pinionului; lanţul de 8 pe 9 pinioane e prea lat, freacă şi nu schimbă corect. Văd că ai 9 pinioane, dacă lanţul e de 8, am găsit defectul !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ba de limita aia vorbesc si eu. Surubul care face deraiorul sa se opreasca in momentul in care a ajuns lantul pe pinionul mare si il impiedica pe acesta sa cada dincolo de pinion, adica intre pinion si spite.

Păi aia n-are legătură cu cazul nostru. Dacă poţi împinge deraiorul cu mîna astfel încît să urce normal pe pinionul 1, înseamnă că limita aia e bine reglată. Aia nu-i permite deraiorului să se apropie mai mult de roată, deci n-ai putea să-l împingi nici cu mîna dacă s-ar opri în ea.

Dacă deraiorul nu ajunge pînă acolo şi totuşi shifterul nu mai poate trage cablul, înseamnă că în altceva se blochează.

În cazul ăsta cred că subscriu şi eu la ideea cu cămăşile uzate.

Sau poate cablul face undeva o curbă prea strînsă? :-bd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pentru că nu reuşeşti să-i dai de cap, am rămas fixat pe textul de mai sus.

Poate fi o simplă eroare de scriere sau o eroare importantă, care să fie cauza problemei. Lanţul are o graniţă între cele două, nu poate fi şi pentru 8 şi pentru 9. Nu cumva ai un lanţ neadecvat la numărul de pinioane ? Lanţ de 9 pe pinioane de 8 poate să stea pe ”vârful” pinionului; lanţul de 8 pe 9 pinioane e prea lat, freacă şi nu schimbă corect. Văd că ai 9 pinioane, dacă lanţul e de 8, am găsit defectul !

M-am gîndit şi eu la asta, dar am văzut că există totuşi lanţuri care merg şi pe o plajă mai largă. De exemplu ăsta.

Sau poate că-i valabil doar pînă la 8 inclusiv? De la 9 în sus văd că nu găsesc nimic "multi"... :-bd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Păi, scrie foarte clar: ”Lant 6-7-8 pinioane”.

Exact ce spuneam, dacă îl are pe ăsta (de ex) nu poate funcţiona pe 9. E prea lat. Aici e graniţa, cum ziceam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Păi, scrie foarte clar: ”Lant 6-7-8 pinioane”.

Da, dar mă gîndeam că aşa cum există 6-7-8, poate o fi existînd şi 7-8-9 sau 8-9-10. :-bd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu, mi se pare că ultimul ”multi”, cum i-ai zis, e 9-10-11.

Sper să ne lumineze cei cu bicle mai moderne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pentru că nu reuşeşti să-i dai de cap, am rămas fixat pe textul de mai sus.

Poate fi o simplă eroare de scriere sau o eroare importantă, care să fie cauza problemei. Lanţul are o graniţă între cele două, nu poate fi şi pentru 8 şi pentru 9. Nu cumva ai un lanţ neadecvat la numărul de pinioane ? Lanţ de 9 pe pinioane de 8 poate să stea pe ”vârful” pinionului; lanţul de 8 pe 9 pinioane e prea lat, freacă şi nu schimbă corect. Văd că ai 9 pinioane, dacă lanţul e de 8, am găsit defectul !

da, am gresit eu, am lant de 9 viteze. Nu unul grozav, dar e de 9. E Shimano CN-HG53, deci nici nu lantul e de vina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai sa-ti explic cum am facut:

Am desfacut de tot cablul, am reglat limita cursei deraiorului dinspre pozitia nativa a acestuia, care e pe pinionul mic, pe urma am impins cu mana deraiorul si am reglat si limita cursei dinspre pinionul mare.

Atunci, începem să amendăm operaţiile pe care le-ai făcut. Căutatul ”nodului în papură” e, acum, singura noastră şansă.

Pentru reglajele H şi L, eu fac H-ul cum ai făcut şi tu, dar, pentru L, cablul e montat şi întins foarte tare (maxim) aşa cum trebuie ca să ajungă pe pinionul cel mai mare. Nu că aş fi vreun doctor, dar după cum merge amărâtul meu de Acera, absolut perfect, de zici că-i electric, trag concluzia că fac bine. Adică, şurubul L poziţionează deraiorul, în poziţia de lucru pe care i-o dă cablul, şi nu ţinut cu mâna, mai mult sau mai puţin precis.

Hai să mai încercăm !

Share this post


Link to post
Share on other sites

grupul e nou?

nu cumva a fost lovit si s-au apropiat pinioanele cu pricina unele de altele(poate invizibil cu ochiul liber)si pinionul nu mai intra pe centrul lantului ci agata de lateralele acestuia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

A mers vreodată bine? Poate cu alte pinioane, cu alt shifter, cu alt deraior, cu alt lanţ, etc.? A început brusc să facă figuri, sau a fost urmarea unui upgrade? Hai să vedem ce anume s-a întîmplat atunci cînd a început să nu mai meargă.

Traseul cablului e bun? Arată normal? Fără curbe strînse, fără schimbări bruşte de direcţie? Ochimetric, cablul pare să aibă lungimea bună? Sau dimpotrivă, pare să ajungă un pic forţat de la un capăt la altul?

Poate e prins undeva cu un şoricel care-i strîns prea tare şi-l sugrumă?

Edited by Vlad Soare

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cablul trebuie sa mearga foarte usor prin camasa! Fara mizerie, bucle stranse, indoituri.

Camasa trebuie sa fie incompresibila. O camasa care se comprima induce imprecizie. Sa fie camasa pentru schimbator, nu pentru frana.

Schimbatorul sa nu aiba joc in articulatii. Daca are, iar n-o sa-ti merga perfect decat pe o parte din pinioane.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.