hegoat

6061 vs 7005

Recommended Posts

Am observat ca unele cadre sunt facute din alu 7005 iar altele din 6061. De asemenea anumiti producatori prefara mai ales 7005 (cube kona) in timp ce altii folosesc 6061 (focus rockmachine skarpea etc). Care este diferenta si care ar fi mai bun si de ce? Va multumesc!

Share this post


Link to post
Share on other sites

A da. Nici despre acel Tx nu stiu mai nimic. Am banuit ca ar fi anul in care a fost produs. La mine pe furca scrie T8 si aceeasi furca am vazut-o si cu T9 pe o bicicleta aparuta in 2009.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pe scurt m-ar interesa diferenta intre 6061 si 7005 sau un link unde gasesc informatii despre ele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

6000-series is aluminum alloyed mainly with magnesium, and tends to be a bit more ductile (for instance, it would be more apt to wilt or buckle than to snap, compared to 7000-series).

7000-series aluminum is alloyed primarily with zinc. It tends to be harder and stronger but perhaps more brittle. Excellent material for chainrings due to its hardness, too.

Both materials can be found at the lower end and the upper end.

It depends more on the frame manufacturer as to the quality of design. Factors such as double butting, weld quality and tube shape come into play here and are being continually developed.

http://www.eastonbike.com/downloadable_files_unprotected/r&d_files/R&D-01%20Al%20Alloys.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mai pe romaneste, 6000 e mai moale, nu crapa ci se indoaie, iar 7000 e mai dur, nu se indoaie ci crapa.

Fiecare cu avantaje si dezavantaje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deci sa inteleg ca nu conteaza asa mult daca imi iau cadru de 6061 sau 7005.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intradevar, nu conteaza foarte mult daca iti iei cadru din 6061 sau 7005. Primul este un aliaj care a fost cam primul aliaj folosit pe scara larga la fabricarea bicicletelor. Important la 6061 este sa fie macar double butted, adica sa aiba ceva tratament termic realizat in fabrica.

7005 este mai rezistent ca si 6061 sina are tendinta sa se rupa mai repede daca este suprasolicitat (desi gradul de suprasolicitare este mai mare ca la 6061). 7005 se intalneste mai ales la producatorii care doresc cadre care sa nu fie supuse la prea multe prelucrari termice (si deci mai ieftine dar care sa aiba aceeasi rezistenta). Vei vedea ca multe firme mai putin cunoscute au cadre din 7005. Altrix este un foarte bun exemblu de firma cu multe cadre din 7005.

Avand insa in vedere ca sunt foarte multi factori care influenteaza calitatea unui cadru eu zic ca designul are o mai mare influenta decat aliajul din care este facut.

Un Kona, sau un Scott din AL 7005 sunt cadre care rezista ani de zile de utilizare serioasa. Un design bun si un material mai rezistent este motivul pt care mai vezi pe strazi Kone si mai ales Scott-uri de acum 10 ani de zile.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da. Am gasit de 6061 Merida TFS double butted sau Rockmachine Alloy U6 Triple Butted Superlight.

Si totusi scott kona si cube folosesc 7005 si nu sunt tocmai ieftine acele cadre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

respectivele cifre sunt doar marketing. chiar de asta nu poti dormi noaptea, pentru cantitatile infinitezimale de metale cu care e aliat aluminiul din cadru? un cadru de aluminiu e un cadru de aluminiu, restul e marketing. grosimea tuburilor si geometria au mult mai multa influenta asupra calitatii si rigiditatii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dar Triple Butted ce presupune?

Cred ca nu se refera ca o avea 3 fese... ma gandesc eu...

Poate asta o stii ceva: The Low Down On Bicycle Steel Tubing

Se poarta si hydroforming-ul de ceva vreme (nu numai de fason, ci si pentru a imbunatati/modifica dinamica cadrului la stres mecanic) :

On topic: Seria 6 e o idee mai elastica (adica se intinde cu 1% mai mult decat seria 7 pana se rupe) si seria 7 e un pic mai rezistenta (trebuie o forta cam cu 30% mai mare sa produci o deformare permanenta) (sursa Easton).

Cred ca alegerea aliajului, la producatorii de cadre, e luata in mare masura de factori precum usurinta/cost al productiei si accesibilitate si nu de calitatile mecanice ale aliajului (aici banuiesc ca adapteaza geometria cadrului si tipul tuburilor in functie de aliajul folosit).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut! De curand am achizitionat sh o bicicleta Scott (expert racing -aluminiu). Sunt foarte incantat, este echipata excelent, si este foarte usoara. Ce este curios la cadru ca daca ciocani in el are un sunet de tub de spray (serios). Chiar asa de subtiri sunt cadrele astea?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da! La fel suna toate cadrele de aluminiu usoare. Am batut in cadre Willier, Colnago, Trek (road şi mtb)... toate sună aşa. Subţiri ca o cutie de Pepsi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

am o intrebare: care aliaj este mai greu? 6061 sau 7005?

evident dicutam de aceeasi dimensiune...

Share this post


Link to post
Share on other sites

7005 este mai usor decat 6061 (in general greutatea scade cu cresterea "cifrei" la aluminiu)

7005 mai rigid decat 6061

7005 are mai mult zinc, 6061 are mai mult magneziu

7005 rugineste mai usor decat 6061

7005 este mai putin elastic

7005 nu necesita anumita tratare inainte de prelucrare, cadrele 6061 sunt mai scumpe din acest motiv. Acel "T6" atasat este un indice al respectivului tratament, tratament care se poate regasi in 50% din pretul cadrului.

6061 sunt mai rezistente in timp datorita tratamentului

6061 este mai putin afectat la rupere in zona sudurilor datorita tratamentului

7005 nu este folosit la modelele mai scumpe de mtb de catre firmele cu nume

toate diferentele de mai sus nu sunt sesizabile de ciclist in folosire.

Tot ce tine de design, prelucrare, vopsire este meritul producatorului respectiv. Diferenta calitativa intre cadrele de aluminiu este facuta in opinia mea de felul cum acel cadru a fost proiectat si prelucrat de producator. Asa ca este posibil ca un cadru de 6061 facut de Trek sau Cannondale sa fie mai usor la aceeasi marime decat un cadru 7005 facut de Focus, de exemplu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

7005 rugineste mai usor decat 6061

Sa-mi fie cu iertare off topicul, insa rugina se refera doar la oxidarea/oxizi fierului sau ai aliajelor feroase. Pentru aluminiu si aliajele lui vorbim de oxidare, coroziune (chimica).

Share this post


Link to post
Share on other sites

T6 ce bine da dupa 6061 si tine mai mult de marketing.T6 este defapt un "tratament" de detensionare a imbinarilor sudate ce presupune depozitarea si pastrarea unui cadru proaspat fabricat,timp de aproximativ 6 luni in niste conditii controlate.(umiditate,lumina,temperatura)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now