marcel'85

Marirea si decaderea carbonului !

Recommended Posts

Un material revolutionar pana acum ceva vreme pentru calitati incontestabile, ravnit de oricine dar mai putin accesibil oricui, a ajuns aproape la pretul componentelor de Al(aluminiu). Sunt curios daca in cateva luni va fi mai ieftin decat Al si chiar CR-MO pentru ca deja o furca Merida de exemplu o poti lua din magazin cu aprox. 150ron(am luat chiar eu)

In plus sunt cadre de carbon pentru mtb care cantaresc 1700-1800Gr. si cadre de Al care se apropie de 1300Gr. ! Am spus "decadere" nu pentru ca isi va pierde calitatile ci pentru ca producatorii s-au inmultit atat de mult incat este foarte posibil sa devina ieftin ca plasticul !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu cred ca e vorba de decaderea carbonului, ci mai degraba de banalizarea, vulgarizarea lui, e normal sa devina mai accesibil dar totusi cred ca, la fel ca si aluminiul, carbonul e doar etapa. 1700-1800 gr. pt un cadru de carbon este foarte mult, un cadru Cro-moly de cursiera e tot cam pe acolo. Pana la urma ce s-a obtinut?

Din fericire steel is real si e inca cu noi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inca nu e chiar atat de ieftin un cadru de carbon banal (500 $ ? 1500 lei?) cu unul de aluminiu (350 - 850 lei).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am cadru de scandiu Dedacciai marimea 54 din 2002 la 1200g. Ceva mai scump decat carbonul.

http://bicycle-hillclimb-machine.blogspot.com/2009/01/airborne-torch-2004-s-54-cm-c-t-1280-g.html

De Rosa Merak 2002 53 cm 1100 g 1195 g +8,64% 1 1/8", w/ seatclamp

De Rosa Merak 2003 54 cm 1170 g 1390 g +18,80% 1 1/8", w/out seatclamp and headset

De Rosa Merak 2003 55 cm 1249 g 1 1/8"

De Rosa Planet 2003 56 cm 1393 g 1428 g +2,51% 1 1/8" integrated headtube, w/ seatclamp and Al cage bolts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sunt deja pe piata cadre facute probabil China sau Taiwan pe care nu scrie absolut nimic, probabil fiecare brand cumpara astfel cadrele si doar le pun stikere si le lacuiesc sau alte procedee de vopsire.

Florin ai dreptate, cadrele de otel au un anume farmec dar iti trece destul de repede dupa ce achizitionezi unul. Iti doresti sau ti se pare interesant atat cat nu ai unul ! :D

Eu as vota pentru cele Al ultra lite chiar si la mtb. Probabil ca nu peste multa vreme vom avea toti carboane http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu n-am niciun cadru de carbon si nici nu-mi doresc. Poate as vrea unul de otel mai rasarit, insa nu vreau alte piese in afara de furca din carbon.

Daca trebuia sa concurez, atunci da - carbon, insa pentru ciclismul de placere as vinde ambii rinichi pentru un titan de calitate.

Recomand un site frumos: Busted Carbon

Share this post


Link to post
Share on other sites

De otel nu mi-a trecut si nu-mi va trece, dimpotriva, cadrul Cilo pe care merg acum mi se pare cel mai bun ca geometrie si confort pe care l-am avut vreodata. In schimb mi-as vinde si astazi amandoua bicicletele cu cadru aluminiu ca sa am buget pentru un cadru de carbon de top (Look, Time, de exemplu)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Acum cinstit, daca vorbim de un cadru de top fie el de otel sau aluminiu tot o galeata de bani dai pe ele. Indiferent de tipul bicicletei daca vorbim de arta nu mai conteaza materialul ci "hand made" ! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Florin ai dreptate, cadrele de otel au un anume farmec dar iti trece destul de repede dupa ce achizitionezi unul. Iti doresti sau ti se pare interesant atat cat nu ai unul ! :D

Eu as vota pentru cele Al ultra lite chiar si la mtb. Probabil ca nu peste multa vreme vom avea toti carboane http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/smile.gif

Am un cadru de otel pt. o bicla de ciclocross/touring pe care intentionez sa mi-o fac. Desi nu am mers inca cu cadrul de otel, sunt incantat de el. Primul lucru care m-a uimit a fost greutatea scazuta, ma asteptam sa cantareasca mai mult, 1,9-2,0 kg pt un cadru de 58 cm nu mi separe mult, comparabil cu Al. Sudurile care aproape ca nu se vad si in general felul in care este lucrat m-au determinat sa iau in considerare ideea de otel si pt. cursiera.

Desi recunosc ca imi place rigiditatea aluminiului pe cursiera totusi nu pot ignora miile de review-uri in care este laudat otelul. De altfel pe drumurile noastre pare cea mai buna solutie, otelul fiind rigid doar cat trebuie, lasand loc si pt. o anumita elasticitate.

Carboane pt. toti, posibil pt o perioada, pana apare altceva, tinand cont de trend-ul industriei, de a ne vinde produse care trebuie schimbate dupa o anumita perioada de utilizare, fabricarea de produse care sa tina o viata nemaifiind pe placul producatorilor (in orice domeniu).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pune un link sau da-ne detalii in legatura cu furca care ai cumparat-o Marcel. Eu caut inlocuitor pt o furca cu suspensie care are cursa de 100.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu este chiar exemplarul meu, dar asta e modelul, am vrut sa o vand acum cateva zile, dar m-am razgandit si am decis sa continui proiectul, avand deja rotile, furca, ergopowerele vor sosi si ele:

Share this post


Link to post
Share on other sites

E foarte frumos cadrul. Pe strada as avea impresia ca-i de aluminiu, nu de otel. Pentru mine otel inca inseamna cadre din tuburi mufate si alamite la imbinare. Sa-l stapanesti santatos cu cati mai multi kilometri si fara incidente!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dar vai, dati-mi mie cadrele voastre de carbon daca v-ati saturat de ele si au ajuns mai ieftine decat aluminiul...

Serios acum, ma indoiesc ca va ajunge carbonul mai ieftin decat aluminiul.. sunt cadre de carbon ieftine, pe la 300 de dolari cel putin, insa toate sunt "made in garaj" prin china, e si carbonul asta de mai multe feluri, rasinile si alea la fel, geometria cadrului conteaza etc.

De acord ca titaniul are cele mai multe atu-uri, fiind cel mai durabil, rezistent la cazaturi si ofera cea mai buna comoditate posteriorului, insa este mai greu decat carbonul si mult mai scump... :D nu zic ca nu sunt cadre din titaniu care coboara si sub 1100 grame dar cat costa ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc Le_Cube, dar sa stii ca totusi nu trece chiar asa usor drept un cadru de aluminiu, tuburile subtiri Tange Prestige inlatura dubiile, chiar daca in imagine par mai groase. In opinia mea, un cadru de otel bun beneficiaza de toate progresele tehnologice, aluminiul si-a atins limitele, carbonul mai are de dovedit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

aluminiul si-a atins limitele

Cu o mica adaugire vin si eu. Aluminiul si-a atins limitele practice; exista aliaje mai rigide si mai usoare decat 6061 sau 7005, dar considerabil mai scumpe. Imbunatatiri se mai pot face, dar nu in domeniul ciclismului, unde carbonul face legea.

Exemplu:

Al 7005: UTS: 400 MPa, density 2.78 gm/cc

Al 6061: UTS: 325 MPa, density 2.70 gm/cc

AL-Li X-100: UTS : 550-600 MPa, density 2.65 gm/cc

Sursa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu cred ca se va ajunge in situatia in care carbonul frumos lucrat, cu o structura rezistenta si alte aspecte, sa fie apropiat la pret cu aluminiul sau titanul.

Calitatea tot timpul va costa suplimentar.

Sunt materiale cu tehnologii de productie si verificare, diferite.

Nu cred ca materialul costa, ci tehnologia care sta la baza realizarii unui produs de calitate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma indoiesc de faptul ca am sa vad curand oameni care pleaca pe bicle incarcate cu bagaje pentru mii de km pe fibra de carbon. Trebuie inteles ca fiecare material are destinatia lui. Asa cum nu as ara pe camp cu un ferrari, nici pe sosea nu as merge cu tractorul.

Ciclistul obisnuit se poate delecta cu o gama variata de materiale: Otel, Carbon, Aluminiu, Scandiu, Magneziu, Titan, etc., insa pentru competitie, carbonul e rege. Progresele viitoare in domeniul nanotehnologiilor vor aduce indirect ciclistilor cadre de carbon tot mai usoare la aceeasi rezistenta, poate chiar si mai solide si mai usoare simultan.

Eu nu sunt innebunit de carbon pentru ca nu fac performanta, ma plimb de placere si mai repede si mai incet, si pe sosea, si pe langa, iar cum nu sunt sponsorizat prefer biciclete mai rezistente.

Preferintele nu se pot comenta foarte mult si nici nu se pot impune asupra altora. Nu vom ajunge nici pe acest thread la o concluzie dupa care lumea sa-si cumpere biciclete dintr-un singur material si nici n-ar trebui sa se ajunga la asa ceva.

Eu imi doresc piese de calitate mai inalta decat un cadru de carbon mai greu decat cele pe care le am deja. (cele cunoscute sunt de 1.6 kg pentru trekking SL Road 7005, 1.95 Kg LTD 6061 si 1.2 kg cursiera DeRosa Scandiu iar pe a doua cursiera nu stiu, dar are 8.4 Kg cu tot cu pedale 7005.).

Important este cine face acel cadru si cum iti vine tie. Eu la titan visez.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Personal sunt convins de viitorul carbonului, inca este departe sa-si fi spus ultimul cuvant. Precis vor aparea cadre chiar si de 700Gr. insa folosirea lui se va banaliza, adica vor fi pana si bicicletele de copii tot din carbon %%-

Tehnologia este din ce in ce mai raspandita si mai la indemana firmulitelor de cartier. Pana la urma nu-i nimic rau in asta ba din contra !

Share this post


Link to post
Share on other sites

A scoss SCOTT in editie limitata, niste cadre de 730 de grame, de vreo 2 ani deja.

Cadrul echipei Columbia highroad cantareste 790 de grame... deci..

Ma indoiesc de folosirea pe scara larga a carbonului. Fibra de carbon nu este atat de ieftina. Niciun cadru usor de carbon, probat in curse, la nivel profesional nu va fi ieftin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cand(daca) se va dezvolta un sistem automatizat (sau macar semi-automatizat) de aranjare si mulare a fibrei de carbon, preturile vor scadea foarte mult.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cand(daca) se va dezvolta un sistem automatizat (sau macar semi-automatizat) de aranjare si mulare a fibrei de carbon, preturile vor scadea foarte mult.

Absolut de acord....dar este nevoie de repetabilitate si piesa respectiva sa fie facuta in minimul 10000 buc/ pe luna sau pe an.

In industria auto exista conditia aceasta satisfacuta la piese de caroserie...dar fibra de carbon nu este folosita in serie mare...ci redusa la F1 & masini de curse...etc...Cand vor ajunge masinile de 5-10000 euro/buc sa fie echipate standard cu elemente de caroserie din carbon compozit (spoiler ,aripi,longeroane,etc.- nu ornamente de bord!)...in max. 1 an ....cadrele de bicicleta din carbon compozit vor costa cat unul de otel/aluminiu la aceiasi firma cred eu...Deocamdata nu se doreste democratizarea fibrei de carbon...sau nu s-a descoperit ceva superior inca.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.