gufha

SFAT: raport prea mare la angrenaj ???

Recommended Posts

Salut, eu mi-am luat o cursiera sh iarna asta si am inceput sa ma trag cu ea, cand am prins vreme mai bunicica. Am observat ca la deal nu prea pot sa urc (bine, ca sunt si slabanog si nici nu rezistenta nu stau asa bine). Raportul meu dintre foaia mica si pinionul cel mare este de 1.5. Eu nu am mai avut cursiera pana acu. Sunt constient ca trebuie sa ma antrenez din greu sa capat forta un pic si rezistenta de asemeni, dar, credeti ca angrenajul este un pic prea mare pentru mine ??? exista si angrenaje mai mici sau toti mergeti cu 1.5 minim ?? (ma refer la ciclistii cu cursiere)

P.S. Va multumesc anticipat celor care ma vor ajuta sa ma lamuresc...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Umilul meu sfat: foloseste mereu rapoarte de transmisie cat mai mici - nu numai pentru a-ti proteja genunchii, dar si pentru a obtine randamente fizice mai bune si recuperari mai scurte dupa efort.

Eu am pe cursiera raport minim 34 / 25 (=1,36) si e insuficient pentru pantele mari (peste 10 - 12%).

O varianta foarte simpla si ieftina pentru a-ti imbunatati situatia: schimba caseta de pinioane. Si daca ai linie pe 8 sau 9 viteze, nu te sfii si pune caseta de MTB! S-ar putea sa trebuiasca sa pui si derailleur spate de MTB, dar va merita investitia.

Toate acestea, desigur, doar daca planuiesti ture de nivelul Transfagarasanului.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Off-topic:

Salut, eu mi-am luat o cursiera sh iarna asta si am inceput sa ma trag cu ea,

Uoau! Siti ca adesea oameni tin foarte mult la bicicletele lor, dar chiar asa? :)
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scapa mai ieftin cu pinioanele in cazul in care e compatibil deraiorul spate shimano 105 cu o caseta cu pinionul mare de 32 sau 34.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raportul de 1,5 mie mi se pare urias. Eu am 30x25 adica 1,2 la bicla mea (un cyclocross) si tot mi se pare mare raportul in anumite zone cu panta foarte mare. Cu prima ocazie intentionez sa pun pinioane de mtb cu 32 de dinti maxim.

Daca nu ai de gand sa te cateri pe dealuri prea abrupte poti sa mergi si cu un raport mai mare, avand astfel avantajul unei casete mai compacte, la casetele de mtb diferentele intre pinioane mi se par foarte mari.

Ar mai fi o varianta sa ai doua perechi de pinioane, unele de plat si altele de munte si ai rezolvat problema. :)

A, si faptul ca esti slabanog e in avantajul tau cand "te cateri".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bai, numai eu am foaia mica de 39 ?? :).. sunt mancat ;)..eh glumesc o scot eu la capat cumva.. cea mai buna idee ramane cu pinioane de mtb, pentru ca e cea mai ieftina, si obtin un raport oricum mai mic decat 1.5 (1.14 mai exact).. sa ma interesez si eu .. merci de sfaturi !!! [daca are cineva alte idei... le poate exprima]

P.S. Ma bucur ca l-am facut pe xemax sa rada :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu uitati ca Iasiul e orasul celor 7 coline :) Se intampla si cand te duci sa cumperi o paine sa fii nevoit sa urci o panta de 15% :))

Intrebare : aveti idee daca un deraior Shimano 105 suporta o caseta 13-32?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Drysna: din cate stiu eu, deraiorul Shimano 105 long cage duce maxim 27 dinti si o diferenta intre foi de 21 dinti. De la 27 la 32 diferenta mi se pare cam mare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cu doua randuri de pinioane mi-ati amintit de bancul cu "Tata are doua surubelnite; una mica pentru suruburi mici si una mare pentru suruburi mari". Eu mai tot inversez rotile spate intre trekking, ciclocross si cursiere. E o solutie foarte comoda ce implica dar reglarea fanelor pentru noua grosime a jantei. De asemenea am si doua "platforme" pentru rotile respective, una cu 53/39 (cu tipic 12-25) si una mai compacta 48/34(?) cu tipic (11-27). Gasesti cam toate combinatiile posibile, dar in general pentru o cursiera daca vrei sa o faci mai prietenoasa cu pantele, poti folosi un angrenaj compact impreuna cu pinioane 11-28 (in cazul de 9 viteze mi s-au parut interesante acestea Shimano Shimano HG80 11-28 9-speed Cassette - harriscyclery.net ) 48/11 e o combinatie rapida, iar 34/28 e mai buna la deal decat 39/25 sau Doamne fereste 23 sau doar 21 (din casetele de viteza).

Edited by Le_Cube

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pe incercate, sub ochii mei, un derailleur spate 105 NU suporta pinion de 32! Sta prea lipit de el si face destul de urat. Trebuie derailleur de MTB.

In mod cert, cea mai simpla solutie este sa adaugi un pinion de MTB (30,32,34) la capatul casetei de la cursiera si sa scoti unul dintre cele mici (13,14..). Mie mi-a facut figura maestrul Cocos (de la magazinul din Pantelimon) si functioneaza - doar ca va trebui schimbat si derailleurul odata si odata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eu am 50/34 si 13-29 (veloce) pe kona jake - schimbator Veloce cu patina medie

50/34 si 13-32 (sram) pe cursiera Cilo - schimbator Alivio (de mtb, patina lunga)

53/39 si 12-27 pe focus (shimano) schimbator shimano 105, patina scurta

asadar un raport de 1.5 este cam mare, desi mi se intampla rareori sa folosesc acest raport foaie mica/pinion mare

daca esti "slabanog" e totusi mult mai bine pe catarare

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se poate urca un Transfagarasan si cu o combinatie de 39/23 chiar 42/23 insa nu mai trebuie pomenit faptul ca deplasarea se va face foarte greu. Anul trecut la Intalnirea Ciclism.ro am tras efectiv de mine ca sa pot ajunge sus la Balea Lac pe o cursiera cu 7 pinioane, iar pe ultima parte a catararii, in zona serpentinelor aveam o viteza medie de 9-10 km/h, utilizand raportul de 39/23. A doua zi am incercat sa urc din nou, insa am reusit doar pana la Balea Cascada... picioarele erau ca de plumb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Un incepator nu doar ca pedaleaza mai greu insa poate fi si afectat dpdv fizic daca forteaza la cadenta mica la deal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

merci mult de sfaturi.. am sa incerc sa fac ceva, chiar daca am bugetul mic.. ma bucur ca am deschis threadu-ul am mai aflat chestii noi si folositoare.. o scot eu la capat cumva..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca erai la Bucuresti si erai dispus sa faci schimbul, iti dadeam pinioane HG50(9v) 11-32 si derailleur Deore LX (e compatibil cu manetele de cursiera STI 9v de la Simano - probat) pentru pinioanele tale si derailleur 105. Eu am angrenaj triplu 48/38/28 pe bicicleta de pe care ti le-as fi dat. Poate gasesti in Iasi un astfel de schimb in cazul in care iti convine. Scapi gratuit in sitatia asta, sau in fine, tu si partenerul de schimb va oferiti cate o bere reciproc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

E util si un ceas de bicicleta din cele care iti arata si cadenta de pedalare. Pina la urma totul se rezuma la ce pante urci (rampe, scuze!) si in ce ritm. Daca esti de nivel competitional, e posibil sa urci Transfagarasanul si cu un raport mai mare, dar ceea ce e valabil si atit pt.el cit si pt.un amator este ca ritmul de pedalare n-ar trebui sa scada niciodata sub 60rpm (nici in catarare).

Tot ce este cadenta sub 60rpm e un chin si nu-i sanatos pt.organism!

Acum vreo 6-7 ani tin minte ca am urcat Tranfagarasanul (dinspre S) cu 42/21, dar n-a fost deloc bine! de la Capra pina la tunel (parca vreo 8km) i-am facut cam intr-o ora, ridicat din sa tot timpul! Asta vara am urcat de mai multe ori aceeasi portiune cu un raport lejer, intr-un timp mai scurt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu pana acum ceva vreme am avut o singura foaie de 53 si 13-28.. mi-am facut treaba cu ea.. la deal dadeam mai greu si aia era.

Acum am luat un 53-39 (nu renunt la 53ul ala.. 90% din timp rulez cu ea, din obisnuinta) si 12-26. pe foia mica acum pot aborda rampe destul de mari (pe distante relativ scurte, nu urc transfagarasanul)

Share this post


Link to post
Share on other sites

As putea sa fac o mica observatie visavis de aceste rapoarte?

Avem doua marimi: i, si k

i=raport de transmitere cinematic si este: z conducator/z condus unde z sunt numere de dinti, iar in acest caz avem 53dinti angrenaj (conducator)/13dinti pinion (condus) adica 4,08, la o rotatie completa a angrenajului, pinionul se invarte de 4,08ori, bun, nimic nou

k=raport de amplificare al momentului si este (z condus/z conducator)*ita unde ita este randamentul transmisiei cu lant (~0,92 pentru bicla asa si asa intretinuta altfel poate fi 0,96 sau chiar 0,98 pentru lant cu eclise dintate dar nu e cazul la bicla, in plus ungerea lantului este cea mai eficienta prin baratare dar nu e cazul sa facem baie de ulei pentru bicla), si reprezinta coeficientul de amplificare al momentului la roata (in acest caz demultiplicare) adica (13/53)*0.92=0.23 Adica daca piciorul meu baga 1000Nm, la roata voi avea doar 230Nm (si chiar mai putin deoarece ar fi normal sa inmultim si cu randamentul rulmentilor de la pedalier si de la roata spate, ~0,99/rulment).

Un scurt calcul energetic este:

Pciclist=Prezistent

Prezistent=Frezistent*viteza

Frezistent=Frulare+Fpanta+Faer+Facceleratie

Frulare=foarte mic=G*f*cos(alfa) alfa fiind inclinarea drumului, iar f este rezultatul seriei f0+f1*V+f2*V^2+..., dar seria descreste si converge si e suficient f0 care pentru anvelopa auto este de 0,017, iar pentru bicicleta este de ~0,0005 (cursiera)

Fpanta=G*sin(alfa) iar aici o variere usoara a acelui alfa ne poate adauga o forta rezistenta foarte mare (de exemplu 10grade cu V de 30km/h si 90kg agregat cu biciclist cu tot => putere necesara de ~1.3kW doar de aici, ceea ce e enorm dar si panta de 10grade e foarte mult)

Faer=k*cx*A*V^2/13 (cu V in km/h), unde k~0,006125, cx ciclist variaza foarte mult dar sa zicem ca e 1 (sau 0.5) iar A este aria frontala a biclei cu ciclist cu tot.

Facceleratie=G*dv/dt+J*domega/dt=G*a+J*epsilon=delta*G*a unde a-acceleratia realizata, J moment de inertie masic al rotiilor, epsilon-acceleratia unghiulara a rotilor, si doate astea le materializam intr-un coeficient supraunitar delta care este coeficientul maselor in miscare de rotatie (rotile)

Suma acestor forte rezistente in Newtoni (unde e cazul, daca acceleram, daca avem panta/rampa)*viteza (in metri pe secunda)=Putere in Watti, aceasta putere trebuie sa se regaseasca in ciclist, mai exact in forta pe pedala*bratul angrenajului*k(coef amplificare moment)*raza de rulare*viteza=putere

Ma plictisisec si eu.. :)) dar poate cineva e interesat de aspectele energetice din ecuatia ciclist-bicla-drum

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bine v-am gasit. In al doilea rand, ma uit ca mâţa-n calendar la ce se zice pe aici. In conditiile astea eu zic ca trebuiau patru categorii: pro, amator, hobby si diletant (categorie din care cu prea putina mandrie fac parte).

Share this post


Link to post
Share on other sites

S-a mai discutat pe forum cine e mai "pro" decat altii. Eh, ca are bicicleta nu stiu ce model de nu stiu cate "hartii de euro" , nu inseamna ca e pro. Sunt ciclisti pro cu biciclete de 200 euro, toti suntem ciclisti si cum spun italienii: "Bulanul conteaza (80%) si bicicleta mai putin".

Si cati ciclisti traiesc in Romania doar din ciclism ca sa fie pro? Cred ca ii numeri pe degetele de la o mana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pro=face bani din treaba asta, aceasta e "meseria" lui.

Asa cum un zugrav profesionist (asta munceste, are atestat, asta are trecut in cartea de munca) care lucreaza de 1 saptamana poate fi mai slab in performante decat unu neprofesionist care face treaba in regim auxiliar, hobby. Statul de profesionist nu este suficient pentru a evalua performantele, asa cum mecanicul profesionist de la service poate comite mult mai multe erori (fiind presat de timp si uneori din necunostinta de cauza) decat mine, un inginer auto oarecare care mai invarte de o piulita in regim de hobby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salutare dragilor am si eu nevoie de un sfat similar,

Mi-am luat de curand o bicla de ciclocros CUBE X-RACE, ( http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/x-race-comp_id_36203_.htm ) are un grup pedalier Truvativ ELITE cu 2 foi 48/39 si grupul de pinioane 12-27.

Acuuuummm, imediat cum voi "implini" mai putin de 110 kg ( acum am 118 :D ) am de gand sa ma duc pe Transfagarasan sau macar sa fac Ploiesti -> Cheia.

Ce ma sfatuiti?

1. Sa imi iau un grup pedalier compact 50/34.

2. Sau sa imi iau un grup cu 3 foi 52X39X30T

Bugetul nu este o constrangere prea mare ... in principiu ma gandesc sa imi iau ULTEGRA (stiu ca pentru varianta cu 3 foi trebuie si alta maneta schimbator si lat deraior fata si probabil alt intinzator de lanti + lant )

Multam fain ,

O zi buna si senina,

Radu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.