JimmyDanger

Calitate rulmenţi Hollowtech II Shimano

Recommended Posts

La ce mă pot aştepta în materie de fiabilitate ? Întreb fiindcă nu am nici 500km făcuţi şi deja se manifestă probleme. De asemenea, mă uit că cei mai scumpi de la Shimano se opresc pe la 25 euro, în timp ce alţii ajung şi peste 200.

Sunt cei de la Shimano piese "de unică folosinţă", proiectate şi fabricate cu scopul (nedeclarat) de a fi înlocuite cât mai des ? De ce scrie pe ei "Do not disassemble", în timp ce alţii chiar se laudă cu faptul că ai lor sunt "fully serviceable" ?

Şi în cele din urmă, se merită trecerea la unii produşi de o altă firmă (să zicem Hope), sau sunt doar bani aruncaţi pe fiţe ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si altii injura rulmentii cu pricina. Marea lor problema fiind ca din fabrica nu vin cu suficienta vaselina.

Se pot inlocui cu rulmenti cumparati ..de la magazinul de rulmenti ;)) (recomand SKF, se pot comanda pe marimea adecvata cam pe la orice magazin de piese auto)

Desfa-i cu tupeu (dar si cu atentie, "saiba" aia de plastic de la exterior e destul de sensibila insa nu-ti trebuie diploma de inginer ca s-o scoti). Ete: http://www.fakawitribe.com/home/index.php?option=com_content&task=view&id=71&Itemid=47

Parca mai vazusem pe-aici un post cu un link catre un tutorial misto ce arata cum se pot "resuscita" niste rulmenti de gen

(evident, in cazul in care n-a aparut vreun joc din motive de abraziune sau coroziune)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cred ca de linkul asta este vorba, nu? :)

Am reusit sa gripez rulmentii la un deore hollowtech dupa ce am insistat prea mult cu apa.

I-am desfacut, i-am uns si merg mai bine decat mergeau inainte ;))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Să înţeleg că pentru rulmenţii cu care vine din fabrică nu e nici o speranţă, singura lor destinaţie adecvată e coşul de gunoi. Nu se poate băga vaselină în ei sau asta oricum nu rezolvă problemele ?

LE: florin83 a postat în timp ce scriam şi eu. Din link-ul lui m-am lămurit mult mai bine cum stă treaba, mulţumesc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

butucul de angrenaj la Shimano este extrem de prost!!! Sotul meu dupa 2000 km, in care a strans monoblocul cu 40N iar bratul pedalier cu 15N, ca la carte, s-a sfarmat o bila. Bicicleta nu a fost spalata cu jet, vasilina au destula, insa de proasta calitate, nu isi pastreaza calitatile mult timp. La mtb sunt convinsa ca isi dau duhul si mai devreme, de asta costa si atat de putin! Aici am facut referire la Hollowtech II Road!

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Înarmat cu noile informaţii şi elan de DIY-er, am încercat să dau afară rulmenţii, să mă lămuresc ce-i în ei. Ei bine, mi-a fost de-a dreptul imposibil. Parcă sunt turnaţi dintr-o bucată cu corpul excentricului. Am tras de ei cu atâta forţă încât până la urmă au început să se învârtă cu tot cu excentricul.

Mi s-a părut cam putredă treaba, fiindcă bicicleta e practic nouă (1 an şi sub 500km), nu a fost călărită prin mizerie/ploaie, iar cuplul oficial de strângere pt. Hollowtech e max. 50Nm, care nu cred să fie chiar atât de tare încât să am nevoie de o pârghie mai lungă decât cea a cheii originale Shimano. Aşa că le-am scris direct la Cube, să-i întreb dacă rulmenţii respectivi chiar se pot scoate de acolo. Răspunsul m-a lăsat mască: "Adresaţi-vă dealerului şi se va ocupa el de problemă". Nu e prima oară când le scriu, iar până acum am primit răspunsuri scurte şi la obiect, nu abureli.

La Assport n-am de gând s-o duc doar ca să-i scoată rulmenţii, plus că parcă văd că o fac varză încercând să-i dea afară. Aşa că, dacă are cineva vreo idee inteligentă referitor la modul în care să abordez problema, îi voi fi recunoscător.

Imagine postată Imagine postată Imagine postată

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dai cu ulei penetrant/degripant, astepti 15-30 minute, incerci din nou. Daca nu merge, repeti. Cu multa rabdare.

Poti sa-i dai un impuls si in sensul de strangere fara sa exagerezi, metalele au tendinta sa se "lipeasca" uneori atunci cand sunt presate, iar tu vrei sa creezi "jocul" necesar pentru functionarea filetului.

E posibil sa fie nevoie sa scoti ansamblul excentric si cupele cu totul (daca se poate) si sa-l fixezi intr-o menghina pe care o poti strange mai tare decat iti permit suruburile de blocare a excentricului.

Ca sa eviti situatia pe viitor, lubrifiaza usor filetul inainte de asamblare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Acum ai griga ca acolo un filet e normal si unul anapoda. Daca ai inceput cu cel de la foi ® si ai incercat sa-l desfaci normal ,nu cred ca ai sa poti ptr ca ala e anapoda -adica se desface in sensul acelor de orologiu.In stanga (L) filetu e normal .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asta e soluţia clasică pe care o ştiam şi eu. Problema e că degripantul nici măcar nu are pe unde să intre, din poze nu se vede prea clar cât de strânsă e cupa lângă excentric. Pur şi simplu bălteşte la suprafaţă, nu se duce nicăieri. Plus că nu se întrunesc condiţiile necesare unei "lipiri" a materialului, de-aia am şi precizat vechimea şi condiţiile în care a fost folosită.

Excentricul pot să-l scot, însă nu mi-e deloc clar din ce material este, iar dacă îl prind prea tare în menghină şi-l deformez... :)

Filetul ar trebui să fie lubrifiat din fabrică, am observat că prin toate celelalte locuri pe unde am mai desfăcut-o aşa era.

Mie mi-e teamă să nu fi făcut vreo inginerie cei de la Cube şi să fi turnat excentricul direct peste cupe, formând practic o singură piesă (chiar dacă mi se pare o prostie monumentală). De-aia le şi scrisesem, dar dacă au ales să mă aburească...

@maus: ştiu foarte bine sensurile, sunt marcate şi direct pe cupe. Am început cu cea de pe partea fără foi, aşa cum zic instrucţiunile. Când am văzut că se învârte cu totul, am încercat şi la cealaltă, cu acelaşi rezultat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca incepe sa se deformeze in menghina ... sunt convins ca o sa se vada. Moment in care renunti la actiune :)

(ideal ar fi sa-l prinzi intre doua blocuri din lemn tare scobite astfel incat sa aiba curbura pe o parte, astfel nu-l zgarii si distribui presiunea).

Intr-un caz extrem poti "despica" pe o parte excentricul, asta nu-i va afecta functionalitatea (fiind strans de cadru in mod normal) ci doar estetica.

Treaba presupune insa ceva pricepere tehnica si sculele necesare(un multitool gen Dremel cu disc taietor, si o dalta subtire pentru a finaliza taietura la capete acolo unde curbura discului nu permite). Si.. e extrema :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sigur excentricul nu este turnat peste cupe.

Suruburile care blocheaza excentricul cat de stranse sunt? Probabil trebuie stranse la un cuplu de 10 Nm. Nu le strange prea tare insa, ca nu cumva sa strici cadrul.

Incearca si cu doua chei pentru cupe (cu riscul sa strangi si mai tare una din cupe).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Personal cred ca e mai simplu sa schimbi tot ansamblul ( asta daca gasesti nenorocitul ala de excentic pe undeva, din poze pare sa fie plastic sau ceva similar ) sau sa incerci sa schimbi doar rulmentii din cupe ( scoti excentricul cu totul si urmezi tutorialul pe care ti l-a indicat E-1 )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bună ideea cu blocurile de lemn. Cu ocazia asta mai fac ceva practică şi la tâmplărie.

Şuruburile excentricului sunt strânse de mine la 8Nm cu cheia dinamometrică, la indicaţiile celor de la suport tehnic Cube.

M-am gândit şi eu la varianta cu 2 chei pt. cupe, însă am renunţat exact de frică să n-o strâng şi mai tare pe una din ele. Am încercat şi să scot rulmenţii fără să dau jos cupele, însă mi s-a părut foarte dificil, nu ştiu cum reuşesc cei din tutorial. Plus că dacă ai nenorocit capacul ăla de plastic poţi să arunci cupa, axul pedalierului pe el se sprijină, nu direct pe interiorul rulmentului, aşa cum avusesem eu iniţial impresia.

L.E.: am văzut la noul tandem al lui Lucian un excentric exact ca al meu, doar că la al lui se vede clar că e din metal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca ai acces la o bormasina de banc, am io niste freze de lemn pentru gauri mari de diferite diametre care te-ar mai scapa de practica la tamplarie.

(dai gaura de diametrul potrivit in bucata de lemn, apoi o despici in jumatati).

Din nefericire pentru o vreme am renuntat la spatiul de atelier, altfel as fi avut posibilitatea sa folosesc bormasina mea :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problema e că degripantul nici măcar nu are pe unde să intre, din poze nu se vede prea clar cât de strânsă e cupa lângă excentric. Pur şi simplu bălteşte la suprafaţă, nu se duce nicăieri.

Poate degripantul ar patrunde mai bine dinspre interior (cu angrenajul dat jos).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poate degripantul ar patrunde mai bine dinspre interior (cu angrenajul dat jos).

De avut în vedere. Deocamdată, se pare că treaba se complică mai mult decât mi-ar fi plăcut mie, aşa că o s-o trec în stand-by până la momentul când rulmenţii vor deveni inutilizabili, moment în care îi voi înlocui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Excentricul de la tandemul meu e din aluminiu, m-as mira foare tare sa vad unul facut din alt material.

Ar fi o solutie sa scoti excentricul cu totul, si sa-l ciocanesti putin pe exterior, de jur-imprejur. Vibratiile s-ar putea sa-l slabeasca.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se mai intampla ca intre rulment si cele 2 garnituri de cauciuc sa intre praf, petricele si alte minunui care sa-ti deie impresia ca rulmetul este stricat. Spala bine rulmentii sub presiune eventual da cu niste Bionet pe garnituri, nu este nevoie sa scoti angrenajul. Rulmentii se pot scoate foarte usor, cu o cheie speciala, insa la mountain bike sansele de a intra pamant acolo la garnituri este de peste 80% asa ca...... Singurii rulmenti de la shimano ce sunt din otel sunt cei de la Dura Ace, restul sunt din aluminium. Apa nu ajunge la rulment, deoarece intre rulment si exterior pe langa cele 2 garnituri este un prag turnat, ceea ce face rulmentul " de neatins". Daca prezinta joc este stricat, daca nu, sansele ca sa fii dus in eroare sunt de cel putin 70%. Numai bine!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut

Se pare ca am aceeasi problema, dupa ce am fost duminica la Cube Days am impresia ca agata ceva in interiorul angrenajului

senzatia seamana cu descrierea facuta de @adina_camelia (pietricele etc) dar banuiesc ca pot fi buliti si rulmentii

Cred ca am angrenaj Shimano Deore FC-M591 (Hallowtech II) , nu are mai mult de 150-200 km

Ma duc diseara la bikexpert dar nu stiu ce sa le cer...sa verifice rulmentii sau sa ii schimbe?

daca ii schimba cam cat costa unul si care este recomandat sa nu se mai intample asta?

Mersi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca ti-i schimba aia, costa cat costa cartdrige-urile pe site. Plus probabil manopera. Si o sa tina tot atat.

Ideea ar fi ca poti pune manutza proprie sa faci ceva eventual mai eftin si cu siguranta mai bun ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Desfa-i si curata-i. Vezi ca este postat un link mai sus catre un tutorial f.bine facut.

Nu are rost sa cumperi altii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca ma pricepeam ma bagam , dar decat sa ma bag eu care nu am facut niciodata asta si nici nu am scule sa desfac mai bine ma duc la un service.

Daca nu la bikexpert atunci recomanda pe altcineva :)

Ciudat este ca atunci cand merg in forta nu prea se simte nimic, imi dau seama ca nu merge lin doar daca pedalez incet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man, iti trebuie inbus sa dai jos bratele pedaliere, si o ceva surubelnita plata + atentie ca sa scoti capacele.

Capacele poti insa sa le bulesti daca nu esti atent, caz in care poate e mai bine sa cumperi alti rulmenti (la fel de prosti). Dar.. pe de alta parte, merita incercat - in cel mai rau caz ii schimbi oricum.

Citeste cu atentie, inarmeaza-te cu rabdare .. si ai sanse mari sa reusesti, nu-ti trebuie facultatea de reparatii biciclete pentru asta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.