LucianTheOne

Furca fixa + Frana pe disc

Recommended Posts

Recent mi-am facut o bicicleta cu furca fixa din aluminiu, pe care am montat o frana mecanica cu disc de 203mm.

Cand franez mai brusc, furca flexeazaspre spate, ambele brate in mod aparent egal. M-au cam trecut fiori vazand asta, ma gandesc la ce se poate intampla la o franare puternica din viteza mare.

Cine mai are combinatia furca fixa + frana pe disc? Aveti sau ati avut probleme?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ca sa abuzez si eu de topicul asta putin. E adevarat ca furcile fixe de aluminiu necesita mai mult efort in proiectare si constructie pentru a le face la fel de bune ca cele de CrMo sau carbon?

Aluminiul e cel mai rigid material folosit in producerea bicicletelor de serie, nu?

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lucian, probabil ca nu va fi la fel cu un disc de 160. Cuplul este cam mare la 203, si care ar fi ratiunea unui 203 pe o furca fixa? Coborari in forta si prelungite pe o bita foarte grea? pune disc pe spate atunci. Esti sigur ca furca este in firea ei?

@Drysna

Se putea sa existe, apara, persiste un topic de care sa nu abuzezi tu "putin"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@LucianTheOne, am observat şi eu că unele furci rigide de aluminiu (de fapt toate pe care le-am văzut eu) în combinaţie cu frâna pe disc, flexeză când pui frână. Dar deocamdată nu am văzut nici una ruptă.

@MBZ, ţinând cont că ambele braţe ale furcii flexează la fel, nu contează că-i disc de 203 sau de 160.

@liviucolceriu, "rigid" ca opus la "flexibil". Aluminiu stă mai slab la capitolul deformări elastice faţă de oţel sau titan (de ex.). Ai văzut vreun arc de aluminiu?

La ce te refereai prin: "nimic nu poate concura cu carbonul. NIMIC."?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ie fan carbon, de-aia :P

Ceva diferenta o sa faca discul, respectiv bratul parghiei fiind mai mic se va frana mai greu - astfel se transfera mai putina forta in ansamblu asupra furcii.

(cu un disc mare solicitarea la punctul de prindere al etrierului este mai mica, dar forta de franare este mai mare si aceasta din urma face furca sa flexeze - cam asa ghicesc din principiile fizicii, nu ma puneti sa fac calcule va rog :D )

Dar nu stiu daca diferenta e suficienta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai dreptate ce spui. Eu am plecat de la ideea că o frână bună are destulă forţă încăt să-ţi blocheze roata sau să te arunce peste ghidon indiferent dacă-i cu disc de 160 sau de 203.

P.S. Şi eu sunt fan al carbonului dacă-i combinat cu oxigen şi hidrogen (plus alte elemente) şi are formele de aici :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lucian, dar fara sa franezi nu flexeaza furca, la denivelari? Eu am avut furca rigida de otel la mtb si am la cursiera (fara disc e edevarat) si flexeaza ambele destul de mult, vizibil, ceea ce e de bine. Nu am avut niciodata emotii. Disc si furca rigida de carbon am acum la mtb. Si aia flexeaza, chiar destul de mult, desi discul are 160mm si frana nu e foarte puternica, insa dupa ce am trecut de primele saptamani si ne-am invatat unul cu altul, nu mai am nici o grija. Intre timp m-am lamurit ca n-am eu nici kilograme nici bulan sa rup furca aia. Aluminiul e un material mai ciudat, pentru mine cel putin. Si eu m-as limita la un disc de 160, iar la ala ar trebui sa reziste cam orice furca prevazuta de producator cu prindere pentru frana pe disc. Hai 180 daca ai bagaje multe si simti ca aia nu-ti ajunge. Oricum se poate compensa totul cu o oarecare prudenta in conducere, nu te vad eu pe tine pedaland nebuneste la vale si franand violent cu fata pe ultimii metri inainte de serpentine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asa .Lulu are dreptate.Si eu am vazut cum se misca roata de fata la o furca de cursiera ,pe o coborare cu denivelari.Initial si eu am fost stresat ,insa mi-am dat seama ca asa flambeaza ea.A ,da ,si e posibil sa fi vazut si Lulu minunea ,ca a trecut si pe la el furca.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Furca mea ori e foarte buna, ori e foarte slaba... Cu toate ca dupa pretul pe care il are cred ca e destul de buna - Kinesis

Am cautat si pe site-ul producatorului, si nu se precizeaza dimensiunea maxima a discului, ca la alte furci. De aici am tras concluzia co pot folosi orice disc. Asa ca am pus Avid BB7 cu disc de 203.

Cum spuneau Lulu si Maus - la denivelari furca se misca inainte si inapoi de parca ar fi cu suspensie. Eu tot timpul franez usor, nu bruschez frana nici daca imi sare un urs in fata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pana acum totul e bine. Totusi franez cu ambele frane odata, pentru mai multa siguranta. Tandemul fiind lung si greu, nu derapeaza lateral nici in cazul unei frane bruste pe spate.

Tin minte ca am vazut o poza cu o furca fixa cu disc, rupta in zona suportului pentru etrier. Dar furca respectiva era modificata, si nu in sensul bun al cuvantului.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca furca flexeaza si la treceri peste denivelari , atunci poate ca ea asa reactioneaza din cauza materialului din care este facuta , totusi eu sunt sigur ca producatorul NU recomanda un disc atat de mare si sa fie pusa pe "monstrul " tau dupa cate am inteles . Cu doua persoane 55 + 75 = 130 + 25-30 kg tandemul + bagajele ... da peste 150 - 160 kg . La greutatea asta ai probleme chiar si cu rotile ( cauciucuri , camere , ... ) dar cu furca , mai ales in momentul franarii .

As face pariu ca pusa pe o bicla normala pana in 15 kg si doar cu tine , abia se observa acele miscari . Partea buna e ca furca este de calitate , partea proasta este ca oricand se poate intampla ( Doamne fereste ! ) sa se adune o nevoie de frana + un soc ( groapa / denivelare ) pe fata si atunci va fi foarte nasol . Nu mai spun de vibratii , de diferente de temperatura ( mai ales in zona etrierului si a suportului ! ) .

Poate ar fi mult mai "safe" cu aceasta frana pe spate si cea mai sanatoasa frana V-brake pe fata .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am BB7 cu disc de 203mm si pe fata si pe spate.

Am sa franez mai mult pe spate. Oricum am observat ca frana din spate e mai eficienta in cazul asta decat cea din fata. Ori e reglat mai bine etrierul, ori din cauza elasticitatii furcii, frana fata isi pierde din forta.

In ultima instanta, as putea reveni la furca originala cu care era echipat tandemul. Tot rigida, dar din otel, mai groasa si mai grea. Tandemul original tot discuri de 203mm avea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mi-am facut si un portbagaj monstruos, asortat cu restul tandemului.

Portbagajul e prins de furca in 7 puncte. Furca are si gaurele filetate pe la jumatatea bratelor, si jos la dropout, special facute pentru prinderea portbagajului. Deci se poate folosi si la touring.

Acum furca nu mai flexeaza la fel de tare, din cauza ca portbagajul o mai rigidizeaza putin. Inainte flexa pe la jumatatea bratelor, acum, flexeaza mai sus aproape de umeri, unde teava e mai grosa. Cred ca riscurile sunt mult diminuate.

Imagine postată

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ca sa nu pierzi somn pune-ti furca de otel si gata, otelul se indoaie intai elastic si apoi plastic daca e suprasolicitat, deci in cel mai rau caz se indoaie furca definitiv. Aluminiul are prostul obicei sa cedeze catastrofic din motive de "metal fatigue", adica in faza de deformarea plastica rezistenta furcii e minima, nu ai timp sa reactionezi sau sa identifici problema.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fiind tandem poti folosi cu incredere si frana spate, de aceea cred ca flexarea furcii nu e o problema grava. Nu sa pune frane foarte bruste, insa, ca are si furca aia niste limite - limitele statice sunt mari, cele dinamice nu prea.

Curate sudurile, dupa ce vopsesti cadrul o sa arate superb :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iata ca am facut o tura fully loaded si n-am avut nici cea mai mica problema cu furca.

Si am pus pe ea ceva bagaje - doua genti Ortlieb de 20L fiecare, pe laterale, iar pe platforma un sac tot de 20L. Toate pline ochi.

Imagine postată

Recent am vazut o chestie foarte interesanta. Un fel de tija montata pe furca pentru a o impiedica sa flexeze. Ce ziceti de asta. Furca e tot pe un tandem.

Imagine postată

Share this post


Link to post
Share on other sites

Arata ca un tirant desi cred ca este o pisa rigida.

Furca insa daca flexeaza ar trebui sa o faca uniform pe ambele brate. Intrucat sistem de prindere al sistemului de rigidizare ai numai pe partea cu etrierul e logic sa fie doar o piesa insa nu cred ca va imbunatati substantial rigiditatea furcii mai mult decat ai facut-o deja cu portbagajul.

Pare masiva si prelucrata la strung. Iti poti face una doar ca sa vezi daca are vreun efect. Ce nu mi se pare foarte in regula este prinderea in colier pe corpul furcii. Colierul ala ar fi trebuit sa fie ceva mai lat pentru a distribui forta mai bine. Asa ingust mi-e teama sa nu dea un efect de forfecare.

Tine-ne la curent :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

din ce stiu de la pescuit si de la orele de fizica, mi se pare o tampenie.

pe langa ce a zis MBZ, cu privire la dezechilibrare, cred ca furca ar fi in mare pericol sa se rupa din cauza fortelor care in loc sa fie disipate pe tot bratul furcii, se concentreaza la locul de imbinare al bratului auxiliar...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ar fi doua probleme, disc de 203 se foloseste din cate stiu doar la dh cu furcile speciale de dh. Faptul ca-l poti monta cu adaptor la orice furca nu cred ca-i o idee buna.

In al doilea rand BB7 este o frana extrem de agresiva la care gradarea este cam imposibila. Ti-am mai spus ca vei face furca aia macaroane ! :P Un 180-185 combinat cu BB7 ar fi trebuit sa fie arhisuficient, chiar si pentru tandem. Eu am furca de trial si nu as pune mai mare de 180.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pentru acelasi moment de franare sarcina in furca e aceeasi indiferent de diametrul discului (se poate demonstra usor matematic). Ce difera de la un disc la altul este suprafata discului (cele mari au suprafata mai mare, se racesc mai usor, se incalzesc mai greu) si forta aplicata in etrier (sau in maneta, la cele mecanice). Deci nu conteaza ca e disc de 203 sau 160, furca va avea aceeasi sarcina in punctele de prindere a etrierului (sau a adaptorului).

Daca de curiozitate pune cineva sageti ca sa arate care sunt fortele in etrier (tija e prinsa de etrier) cred ca o sa apara o surpriza: o mare parte din forta in etrier e in lungul tijei, asta impinge colierul pe furca spre ghidon (in lung) si prea putin rigidizeaza furca. E o disipare interesanta a fortelor, in lungul furcii nu exista risc de forfecare :) De aceea colierul nu trebuie sa fie lat, ci sa nu alunece pe furca in sus. Desi aparent sistemul e o tampenie s-ar putea sa fie chiar ingenios.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pentru acelasi moment de franare sarcina in furca e aceeasi indiferent de diametrul discului (se poate demonstra usor matematic). Ce difera de la un disc la altul este suprafata discului (cele mari au suprafata mai mare, se racesc mai usor, se incalzesc mai greu) si forta aplicata in etrier (sau in maneta, la cele mecanice). Deci nu conteaza ca e disc de 203 sau 160, furca va avea aceeasi sarcina in punctele de prindere a etrierului (sau a adaptorului).

Atunci cum se face daca apesi maneta cu aceeasi forta la discul de 203 te pune in cap si la 160 te duci inca 20m ?!

Eu vorbesc de fortele care actioneaza parpendicular pe bratul stang al furcii imediat deasupra etrierului. Am vazut furci rupte doar acolo si culmea, doar bratul stang ! http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/dry.gif Aia face diferenta intre un disc mare si unul mic....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca forta este aplicata la 8 sau la 12 cm de axul rotii, cu siguranta bratul fiind diferit forta va fi diferita.

In special pentru ca forta se aplica dezaxat fata de centrul axului rotii si nu pe aceasi axa cum este in cazul franelor pe janta.Curba de cuplu in cazul unor frane cu disc mai mare sunt mai abrupte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Atunci cum se face daca apesi maneta cu aceeasi forta la discul de 203 te pune in cap si la 160 te duci inca 20m ?!

La discul de 203mm dacă apeşi frâna încăt să te duci încă 20m (ca şi cu cel de de 160mm) atunci furca este chinuită la fel de mult.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Atunci cum se face daca apesi maneta cu aceeasi forta la discul de 203 te pune in cap si la 160 te duci inca 20m ?!

Nu ai citit cu atentie - aia e partea care difera, eu am spus ca la acelasi moment de franare (care va produce aceeasi deccelerare) ai forte diferite in maneta si etrier, dar aceeasi forta in punctul de prindere a furcii. Daca furca are montura IS, sa zicem, iar tu pui adaptoare de la disc de 160 la 203 forta in prinderea IS e aceeasi la aceeasi deccelerare a bicicletei. De aceea nu conteaza diametrul discului decat din perspectiva faptului ca la un disc mai mare o sa franezi mai puternic - daca ai frana la fel (nu in maneta, ci ca acceleratie negativa a bicicletei) nu ar conta deloc.

Deci, ai dreptate, dar e o confuzie: vorbesti despre altceva.

Daca forta este aplicata la 8 sau la 12 cm de axul rotii, cu siguranta bratul fiind diferit forta va fi diferita.

In special pentru ca forta se aplica dezaxat fata de centrul axului rotii si nu pe aceasi axa cum este in cazul franelor pe janta.Curba de cuplu in cazul unor frane cu disc mai mare sunt mai abrupte.

Corect, forta aplicata difera, dar ce conteaza pentru manevrarea unei frane e rezultatul final: deccelerarea. Pentru acelasi efect la un disc mai mare e nevoie de o forta mai mica in etrier si fix aceeasi forta propagata in montura furcii. Daca ai disc mai mare si folosesti aceeasi forta in etrier o sa ai normal o deccelerare mai puternica, dar poti sa blochezi si roata, e mai usor sa blochezi roata cu un disc mai mare pentru ca forta aplicata pentru blocare e semnificativ mai mica.

La prinderea respectiva insa poti sa ai tija complet articulata pe colier (si cu rulment daca vrei) si tot va intari furca, va suporta o parte din forta din etrier (o componenta) si va reduce forta din montura. Nu am facut un calcul exact, dar estimez un castig intre 10 si 25%.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.