hcampian

Cum ne pregatim pentru o tura/concurs de MTB?

Recommended Posts

Exact ca si pe coborari unde pe bucatile mai tehnice trebuie sa lasi bicicleta sa curga, si pe urcari, daca vezi in fata o bucata cu denivelari mari, bolovani, radacini, etc... incetinesti ritmul de urcare inainte, te relaxezi, respiri si te oxigenezi, apoi cand intri pe bucata respectiva pedalezi cat de tare poti, tot pentru a creea moment si viteza care sa te ajute sa iti pastrezi echilibrul. Acuma cu groapa aia in care te-ai oprit, nu stiu ce sa zic. Daca o vezi in fata si crezi ca nu se poate trece, mai bine te dai jos in mod controlat de pe bicicleta, pierzi timp mai putin. Exista totusi posibilitatea sa dai de un sant acoperit cu iarba, care nu se vede. In acest caz, mai ales daca e pe coborare si ai viteza, ai sa experimentezi zborul tip Superman cu bicicleta dupa tine - life's a shit. Am patit asta de multe ori si stiu ca o sa o mai patesc si de-acum incolo.... Asa-i la MTB http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/laugh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sau poti sa incerci sa salti, sau macar sa iei greutatea de pe roata fata, pana trece peste obstacol. In general, nu doar pe urcari, daca ai greutatea pe roata fata o sa treci mai greu de radacini/bolovani/chestii, sau chiar o sa te opresti in ele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Btw, vezi si in pozele puse de hcampian cum tin baietii pedalele la acelasi nivel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziua 0 - 3 septembrie (Predeal Trophy - categoria hobby)

astazi ma prezint asa:

- nu am mai participat niciodata la un concurs;

- cu picioarele stau cat de cat bine; (cred)

- ceva idei de mers pe teren accidentat am;

- nu am facut niciodata coborari lungi;

- Giantul din dotare il stiti.

intrebari:

- cati km sa pedalez in fiecare seara?

- trebuie sa fac si altceva in afara de picioare? (brate, piept, abdomen)

- ce exercitii pot sa fac sa am o priza mai puternica a palmelor pe ghidon? (ma gandesc ca am nevoie macar la o coborare prin bolovani)

- apa? energizant? izotonice? (in turele pe munte foloseam apa cu miere si lamaie).

mentionez ca nu am nici un obiectiv la concursul asta, am dat curs invitatiei unui amic si veau sa termin cei 40 km intreg. eh, uite si obiectivul - sa nu-mi rup gatul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In primul rand, ti-ai ales un concurs greu, printre cele mai dificile la tura scurta, dar nu trebuie sa te descurajezi.

Ca antrenament, ar fi bine daca ai putea macar de 3 ori pe saptamana sa te antrenezi pe asfalt, cel putin cate 2 ore, dar nu in jurul lacului ci pe sosea sau prin padure, oricum undeva unde sa mergi intins, nu sa ocolesti copii si caini. O viteza minima de 20 km/h pe asfalt mi se pare ok sa incerci sa tii la inceput. Foarte important e ca in cele 2 ore sa incerci sa nu faci pauze si, cel mai important, sa incerci sa mergi pedaland constant cu o cadenta in jur de 90 de rotatii pe minut. Nu cred ca ai cum sa masori, dar uita-te intr-un film cu ciclisti de prin ceva tur si vezi cam care e cadenta (ei merg cu 40 km/h, tie la 20 iti va fi mai usor). Ce trebuie sa eviti este sa mergi in stilul in care dai cateva pedale tare si apoi te relaxezi si lasi bicicleta sa mearga singura: trebuie sa pedalezi incontinuu cele 2 ore.

Unul din cele 3 antrenamente ar trebui sa-l rezervi pentru niste sprinturi. Dupa o incalzire de vreo 30 de minute, cand ajungi intr-o zona fara obstacole (adica nu prin centrul orasului), incearca sa pedalezi cat poti de tare vreo 2-3 minute, apoi o lasi mai moale si te relaxezi cateva minute pana poti sa sprintezi din nou. Incearca sa faci 5-6 repetari de sprinturi, apoi sa mai rulezi 10-15 minute usor, inca o tura de sprinturi, iar rulaj usor. Maxim 3 ture de sprinturi ajung. Neaparat la sfarsit 20-30 minute de rulaj relaxat spre casa. Prin rulaj relaxat sa intelegi tot cadenta mare/forta mica si fara pauze.

Tot o data pe saptamana incearca sa iesi la munte. Daca nu poti, macar in padure pe traseul de la Prima Evadare, la Cernica sau la Comana. Dar ar fi bine sa mergi la munte, sa vezi cum e si cu urcarile si coborarile. Trebuie sa mergi si pe off-road pentru a-ti exersa echilibrul si capacitatile motrice. Pentru tehnica si forta pe urcari, daca nu poti sa iesi la munte, hai la un antrenament in Tineretului macar o data pe saptamana. Eu ma mai duc si mai scriu pe forum la ture de MTB pentru Bucuresteni, dar oricum nu baga mai nimeni in seama si in general ma duc singur, 90% din turele facute de MTB-istii de prin Bucuresti sunt pe sosea pe plat in ultima vreme - fiecare face ce vrea cu viata si timpul lui.

O sa ai de carat bicicleta in spate la greu la Predeal, obisnuieste-te de acum cu ideea.

Ca exercitii de forta, la ciclism, pe langa picioare, care chiar daca la sosea nu sunt asa de importante, la MTB adevarat eu zic ca forta in picioare e de baza, mai trebuie exersat mijlocul corpului (abdomen, spate) pentru a nu avea probleme peste cativa ani, bratele pentru o dezvoltare generala mai armonioasa, iar palmele si pumnul - respectiv strangerea ghidonului - se exerseaza in timp, dar eu zic ca un aparat din ala de strans in pumn pentru degete sau un powerball nu strica.

Cu bautura, daca nu e prea scump, mergi pe un izotonic de calitate (Isostar, Sponser, High5, Gatorade, etc...), daca nu pe apa. In nici un caz pe energizant.

Hai la un antrenament cand o mai fi (saptamana viitoare) si vorbim atunci mai multe.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mi se pare mie sau in primele doua poze baietii aia stau declipsati din pedale?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cred ca ti se pare, ce se vede acolo sunt crampoanele metalice din varful pantofului. Nici nu cred ca se poate sa cobori asa ceva declipsat - e moarte sigura - alunecarea pantofului e garantata. Un pantof SPD cu talpa de plastic declipsat chiar nu mai are nici o aderenta cu pedala. Nici eu nu ma declipsez mai niciodata pe bolovani, dar stau cu creierul setat sa ma declipsez la orice dezechilibru dubios. In schimb, ma declipsez destul de des pe coborari pe noroi alunecos, acolo nu exista socuri sa imi zboare piciorul de pe pedala, iar dezechilibrarea e aproape iminenta. Vorbesc de genul ala de drum prin padure, care coboara, are doua santuri de roti si o bucata inaltata pe mijloc, iar noroiul nu e adanc, doar atat cat sa nu mai ai nici o aderenta. Am observat ca e plin de ele pe la concursuri...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziua 0 - 3 septembrie (Predeal Trophy - categoria hobby)

astazi ma prezint asa:

- nu am mai participat niciodata la un concurs;

- cu picioarele stau cat de cat bine; (cred)

- ceva idei de mers pe teren accidentat am;

- nu am facut niciodata coborari lungi;

- Giantul din dotare il stiti.

intrebari:

- cati km sa pedalez in fiecare seara?

- trebuie sa fac si altceva in afara de picioare? (brate, piept, abdomen)

- ce exercitii pot sa fac sa am o priza mai puternica a palmelor pe ghidon? (ma gandesc ca am nevoie macar la o coborare prin bolovani)

- apa? energizant? izotonice? (in turele pe munte foloseam apa cu miere si lamaie).

mentionez ca nu am nici un obiectiv la concursul asta, am dat curs invitatiei unui amic si veau sa termin cei 40 km intreg. eh, uite si obiectivul - sa nu-mi rup gatul.

Eu am fost la 3 concursuri dar nu pot sa zic ca am mare experienta (prima evadare nu se pune ca a fost ca un triatlon pentru mine)

Uite si cateva sfaturi de la mine care sa zicem sunt cam in aceeasi situatie ca si tine:

-Conteaza in proportie de 90 % conditia fizica si apoi bicicleta (care trebuie doar sa fie in conditie tehnica buna)

-Mai bine mergi mai incet, mai cumpatat ,termini si capeti experienta decat sa mergi tare sa cazi si sa pierzi luni de recuperare (eu ma resimt si acum dupa cazatura)

-Pe langa forta din picioare care tu spui ca o ai, iti trebuie si o capacitate pulmonara destul de buna, in sensul ca degeaba ai forta in picioare daca nu poti respira si iti dai duhul pe urcari , daca nu ai antrenament si nu vei manca corespunzator risti sa faci carcei

-Verifica harta si in principal diferenta de nivel asta iti va da o idee despre cum trebuie abordata , cate urcari si cate coborari, mie unul mi se pare mult mai greu pe coborari decat pe urcari, stau mult mai incordat si mai concentrat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hai la un antrenament cand o mai fi (saptamana viitoare) si vorbim atunci mai multe.

multumesc de invitatie! as putea sa vin doar undeva dupa ora 19:00... dar daca stabilim o intalnire o respect.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apropos de cum ne pregatim pentru concurs

Am fost duminica trecuta la un concurs , cu o zi inainte am facut presiunea in roti , cum am cauciucuri cu protection la recomandarea unui coleg am zis sa le umflu mai putin

Pe traseu nu intelegeam de ce toti imi spun ca am pana iar eu in mintea mea ma gandeam ca le-am umflat mai putin si asta e cauza

Nu intelegeam de ce pe coborari nu pot sa controlez directia...si din cauza asta o lasam mai moale

Azi cand am ajuns la aceeasi benzinarie sa fac presiunea mi-am dat seama in loc sa ma uit la campul de bar m-am uitat la campul de PSI si le-am umflat prea putin (2.3 PSI fata 2.5 PSI spate)

Deh invatare de minte ...verificati presiunea in roti, imi pare rau ca nu am pompa care sa arate presiunea

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apropos de cum ne pregatim pentru concurs

Am fost duminica trecuta la un concurs , cu o zi inainte am facut presiunea in roti , cum am cauciucuri cu protection la recomandarea unui coleg am zis sa le umflu mai putin

Pe traseu nu intelegeam de ce toti imi spun ca am pana iar eu in mintea mea ma gandeam ca le-am umflat mai putin si asta e cauza

Nu intelegeam de ce pe coborari nu pot sa controlez directia...si din cauza asta o lasam mai moale

Azi cand am ajuns la aceeasi benzinarie sa fac presiunea mi-am dat seama in loc sa ma uit la campul de bar m-am uitat la campul de PSI si le-am umflat prea putin (2.3 PSI fata 2.5 PSI spate)

Deh invatare de minte ...verificati presiunea in roti, imi pare rau ca nu am pompa care sa arate presiunea

oh...2,3 psi e aproape dezumflata complet... trebuie umflate pe la 50 psi

Share this post


Link to post
Share on other sites

lol 50 http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/laugh.gif http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/laugh.gif http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/laugh.gif http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/laugh.gif http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/laugh.gif http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/laugh.gif http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/laugh.gif http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/laugh.gif http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/laugh.gif

Apropos de cum ne pregatim pentru concurs

Am fost duminica trecuta la un concurs , cu o zi inainte am facut presiunea in roti , cum am cauciucuri cu protection la recomandarea unui coleg am zis sa le umflu mai putin

Pe traseu nu intelegeam de ce toti imi spun ca am pana iar eu in mintea mea ma gandeam ca le-am umflat mai putin si asta e cauza

Nu intelegeam de ce pe coborari nu pot sa controlez directia...si din cauza asta o lasam mai moale

Azi cand am ajuns la aceeasi benzinarie sa fac presiunea mi-am dat seama in loc sa ma uit la campul de bar m-am uitat la campul de PSI si le-am umflat prea putin (2.3 PSI fata 2.5 PSI spate)

Deh invatare de minte ...verificati presiunea in roti, imi pare rau ca nu am pompa care sa arate presiunea

nu stiu cum de e posibil ca un pasionat care se duce la concursuri sa nu simta ca are presiune aproape zero din momentul cand s-a urcat in sa. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

lol 50

nu stiu cum de e posibil ca un pasionat care se duce la concursuri sa nu simta ca are presiune aproape zero din momentul cand s-a urcat in sa. :rolleyes:

@pinkbike pasiunea exista dar nu sunt asa experimentat Imagine postată

Eu ma duc doar daca este un concurs in apropierea Bucurestiului si doar daca este uscat(dupa prima evadare nu mai imi trebuie), de mtb m-am apucat de un an si asta a fost prima mea iesire la munte :)

Am ajuns cu o ora inainte de a incepe concursul si nu prea am avut timp sa mai verific una alta, data viitoare o sa fiu mai atent, sper sa nu fi bulit ceva pe la jante

O alta intrebare tampita poate dar pentru mine e important , aveam momente in care trebuia sa ma dau jos de pe bicicleta si bineinteles ca era fie vale fie deal

cam ma chinuiam sa ma urc pe bicicleta pentru ca in deal aveam o foaie mai mica pinion mare si dadeam in gol cand incercam sa ma urc, iar in vale aluneca roata spate

Share this post


Link to post
Share on other sites

de abia astept sa ma vad pe mine la Predeal. =))

daca nu-mi rup nimic e foarte bine, daca termin e minune...

Share this post


Link to post
Share on other sites

de abia astept sa ma vad pe mine la Predeal. =))

daca nu-mi rup nimic e foarte bine, daca termin e minune...

De terminat termini, preferabil in timpul limita

Mare atentie , cum ti-am mai zis eu m-am lovit la coaste si m-am resimtit cam 2 luni nici acum nu a trecut 100%

Eu cat de aiurit am fost am iesit pe locul 19 la categoria de varsta si 47 general , probabil luam cel putin 10 locuri mai in fata dar am mers super incet pe coborari (trebuie sa verific placutele :) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

zi de zi ma imprietenesc din ce in ce mai mult cu mtb-ul meu. incep sa aud cum caraie cate ceva, ma strecor din ce in ce mai bine prin trafic (regulamentar), etc. Cu ocazia achizitionarii primului tricou de biciclist (acum doar ma laud, este alb-visiniu), baietii de la bikeXpert mi-au zis ca lantul trebuie sa fie cat mai drept cand pedalez. constiincios am numarat foile si pinioanele: foaia1 - 22, f2 - 32, f3 - 42; pinion1 - 28, p2 - 24, p3 - 22, p4 - 20, p5 - 18, p6 - 16, p7 - 14.

dupa mintea mea rapoartele(am zis bine?) folosite ar trebui sa fie urmatoarele: 42x14, 42x16, 42x18; 32x18, 32x20, 32x22; 22x22, 22x24, 22x28.

gresesc sau nu?

care ar fi raportul optim pt mers in oras, pt urcat si pt coborat?

multumesc!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cel mai sanatos e sa rulezi MTB-ul cat mai mult prin toata gama de viteze, in afara de cele extreme. Trebuie practic sa te feresti de combinatiile:

foaie mare si cele mai mari 2-3 pinioane

foaie mica si cele mai mici 2-3 pinioane

foaie mijlocie si pinionul cel mai mic si cel mai mare - asta merge totusi, nu e asa grav

Raportul folosit trebuie sa iti permita sa pedalezi rapid, cu o cadenta de 90 RPM (sau apropiata), pentru ca acolo e cel mai eficient. Probabil ca nu ai cum sa o masori, dar incearca sa numeri cu cronometrul in fata 45 de pedalari complete in 30 de secunde. O sa fie cam greu la inceput, dar te obisnuiesti. Daca nu ti-ai luat inca un ciclocomputer, cand iti iei ia unul si cu cadenta, la inceput te ajuta mult sa inveti pedalatul corect.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raportul optim este ala cu care poti sa mergi fara sa te fortezi prea tare. Eu acum 1an mergeam prin oras cu 22x22 sau 32x28 acum merg 42x21 sau 42x17. Totul tine de antrenament.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cel mai sanatos e sa rulezi MTB-ul cat mai mult prin toata gama de viteze, in afara de cele extreme. Trebuie practic sa te feresti de combinatiile:

foaie mare si cele mai mari 2-3 pinioane

foaie mica si cele mai mici 2-3 pinioane

foaie mijlocie si pinionul cel mai mic si cel mai mare - asta merge totusi, nu e asa grav

Raportul folosit trebuie sa iti permita sa pedalezi rapid, cu o cadenta de 90 RPM (sau apropiata), pentru ca acolo e cel mai eficient. Probabil ca nu ai cum sa o masori, dar incearca sa numeri cu cronometrul in fata 45 de pedalari complete in 30 de secunde. O sa fie cam greu la inceput, dar te obisnuiesti. Daca nu ti-ai luat inca un ciclocomputer, cand iti iei ia unul si cu cadenta, la inceput te ajuta mult sa inveti pedalatul corect.

Cand spui rapid inseamna sa dai mai repede la pedale sau sa mergi mai repede? :)

Mda o sa imi iau si eu senzor de cadenta, pana acum nu mi-a trebuit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cand spui rapid inseamna sa dai mai repede la pedale sau sa mergi mai repede? :)

Mda o sa imi iau si eu senzor de cadenta, pana acum nu mi-a trebuit

Rapid se referea la dat repede la pedale .

Oricum e relativ , daca ai o cadenta mica pana la urma iti cedeaza muschii , daca ai o cadenta mare te epuizezi foarte repede .

Asta am observat la mine , nu stiu daca e o regula .

Oricum toata lumea recomanda o cadenta mare 90+ rotatii/minut si puls intre 130-170 .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai pe coborari cel mai bine e sa te intinzi cu fundul in spate si pieptul cat mai aplecat spre ghidon, cu coatele indoite ca sa obtii asta. Ideea e sa fii cat mai jos pe bicicleta, sa aduci cat mai jos centrul de greutate. E de evitat o pozitie ridicata pe bicicleta, gen DH - bicicletele de DH au o cu totul alta geometrie.

Uite doua poze de pe google:

Imagine postată

Imagine postată

mai tineti minte povestea cu saua care era prea in fata? eh, de cand am dat-o in spate nu pot obtine pozitia de cobarare din pozele de mai sus. trebuia sa o las mai jos cand am inceput coborarea?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nici eu nu pot cu saua in pozitie de pedalat normal, pot sa tin saua cu pulpele si sa ma pun cumva ca in imaginea doi , daca incerc sa ma las in spatele seii ca in imaginea 1 ma blochez cumva cu pulpele de buza seii, pana la urma reusesc sa trec daca desfac cumva picioarele, dar mi se pare ca aluneca pantalonii cumva prea brusc si mie ca o sa cad cumva, probabil daca o las o idee mai jos nu ar fi problema

Eu am cadru de 20" si 1.82 , 84 distanta pana pana sub craci(descult) , pipa o am de 9 cm

Din ce vad este o tipa in imagine 1 cu roti de 29 (sau asa pare) cadrul e destul de mic sau saua e destul de lasata, coboararea pare destul de abrupta , eu as lasa saua pentru ca nu sunt tehnic deloc la coborari

oricum nu prea inteleg cum poti sa controlezi bicicleta pentru ca teoretic as sta destul de incordat in pozitia asta

Share this post


Link to post
Share on other sites

oricum nu prea inteleg cum poti sa controlezi bicicleta pentru ca teoretic as sta destul de incordat in pozitia asta

Pai iti zic eu cum o controlezi, nu ca s-ar aplica la mine, dar se aplica la aia tari: intervine viteza, cu cat ai viteza mai mare, lucrurile se "stabilizeaza". Lucrezi doar din cojones.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now