buchter emil

Tehnica de centrat roti

Recommended Posts

Cel mai simplu da, fireste, dar am inteles ca nu-i asta cazul intotdeauna. Banuiesc ca ar fi una din acele situatii in care "mai multe numere" nu e ceva placut, dar totusi tine de memorie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Constructia nu cred. Daca pornesti de la zero si in prima faza tii cont sa fie egal numarul de rotatii pentru fiecare niplu, logica imi spune ca abaterile initiale ar fi foarte mici, pe la 0.5 mm maxim.

Nu sunt 100% sigur, dar cred ca se aplica doar pentru rotile de fata. Daca te uiti la roata spate, butucul este usor deplasat catre partea opusa pinioanelor, adica janta nu se invarte exact pe centrul dintre cele 2 flanse cu spite ale butucului. Cred.

Share this post


Link to post
Share on other sites

adica janta nu se invarte exact pe centrul dintre cele 2 flanse cu spite ale butucului. Cred.

Da, asta se cheama "dishing". De fapt janta se roteste in planul perpendicular pe centrul dintre capetele axului, care evident nu coincide cu centrul butucului din cauza pinioanelor. Se poate face si ochiometric, altfel se gasesc pe net exact dimensiunile pentru un triunghi de carton/plastic/etc, care, introdus intre spite, ajuta la stabilirea unghiului de "dishing".

LE: la unele roti, spitele de pe partea cu pinioanele sunt cu cativa mm mai scurte decat cele de pe partea opusa. Tot ca sa ajute la "dishing".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cel mai bine si mai simplu, rotile se fac pe standruri dedicate cu indicaotare (cum le zice?) de deviere pe ambele axe.

Metoda saracului, pe care am folosito de multe ori, e centrarea sau asamblarea pe cadru. Folosind un creion, un pic de izolirband si chiar franele V drept referinta de bataie se poate face si centrarea si dishing-ul.

Alt pont ar fi, ~Nu mai numarati turele la nipluri.~ ;))

Folositi o ruleta, rigla, metru de croitorie, dar masurati initial in milimetrii de la niplu la capatul din butuc al spitei.

Apoi, dishing-ul sa face inainte de centrarea axiala si radiala. Cea radiala ar trebui sa constituie un minim de timp si efort daca se pleaca de la o roata "moale", cu spitele largi, stranse doar cat sa tina centrul cadrului.

In cazul rotilor cu discuri de frana, si cea din fata are parte de dishing, iar cea din spate are nevoie de dublu dishing. ajungand oarecum mai aproape de centrul butucului (1/2 dintre flanse)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ceasuri comparatoare le zice. Uite un stand dotat asa cum trebuie.

Imagine postată

la inceput numaram de cate ori invarteam fiecare niplu cu spitiera. Acum mi-am facut o unealta numita "Niple driver" cu care infiletez niplurile de deasupra. E un ful de surubelnita care are un cioc ce intra in gaura niplului. Cand capatul spitei ajunge la cioc, impinge surubelnita in afara si nu mai poti infileta. Astfel infiletezi toate niplurile egal, mai sigur si mai rapid.

Imagine postată

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super tare surubelnita asta! Dar nu prea inteleg rostul curburii tijei... sau cumva iti confera forta prin faptul ca apesi pe ea circular? (erau inainte niste "bormasini" manuale care foloseau tehnica asta si erau eficiente)

Cum ai curbat surubelnita? Ai incalzit-o si ai curbat-o sau au indoit-o pur si simplu la rece? Ai recalit-o?

Mersi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu cred ca-i asa ca sa poti numara cate ture ai infiletat...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Manerul se invarte liber, nu e fixat de surubelnita. Tii de maner si invarti surubelnita mult mai rapid si mai usor. Poza nu-mi apartine, eu nu am reusit sa indoi surubelnita mea, era prea tare. Am sa caut una ieftinica chinezeasca, ca alea le indoi cu mana.

Nu e nevoie sa numeri turele, cand niplul a ajuns la capatul spitei, aceasta iti impinge surubelnita afara. Astfel strangi toate niplurile egal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oricum şurubelniţa aia este genială!

Trebuie să-mi confecţionez şi eu una, pentru că, cum-necum, eu am făcut şi folosit exact opusul acelei şurubelniţe. (în loc de cioc, eu am tăiat un şlitz :) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fratilor ce am mai vazut pe linkuri ar suna cam asa. Deci invarti roata si bineinteles cu un dispozitiv cu reglaj vertical si orizontal afli zonele inalte si joase. Pe cele inalte strangi spitele stanga si dreapta si apoi in zona de mijloc mai strangi putin ,iar cele joase desfaci spitele stanga dreapta . Deci daca ar fi ceva in plus de spus la lucrurile astea. MA apuc saptamana viitoare sa fac un dispozitiv [cel prezentat de LUCIAN cred ca costa o avere ,si nu merita pentru cei care o fac doar pentru ei] si ma apuc serios de treaba

sanatate multa si sa auzim numai de bine

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teoria e usoara, dar practica imi mai da batai de cap si mie. Ar fi bine sa va apucati sa exersati pe o roata mai ieftina. O faceti si o desfaceti de cateva ori si chiar daca o stricati, macar nu va pare rau.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asa este LUCIANE PRACTICA TE OMOARA. DAR merita incercat. Scula pentru mine LUCIANE o sa conteze mai mult de 5 la suta deoarece o scula buna poate ajuta un amator ,m-ai ales la inceput. I-mi aduc aminte ce fascinat eram de batrani de altadata care faceau arta si mai ales ca se lucra cu jenti duble pe baieuri .Dar si atunci ca si acuma observ tenta de a nu spune niste lucruri importante la inceput .Ca sa faci un lucru de calitate in primul rand trebuie sa sti perfect partea teoretica si bineinteles si scula.Noroc cu netul ca mai descoperim niste chesti.Meseria se fura adevarat ,dar cand nu ai de unde fura cum este cazul multora dintre noi ,este mai greu.In orice caz la orice este si un inceput. Problema o reprezinta faptul ca cei care nu se ocupa de centrat ca meserie si o face ocazional este greu sa i-ti faci mana ,iar aici se cere multa practica. Din pacate viata nu ne mai ofera timpul necesar pentru aceste lucruri si totul se face pe rapid din pacate. In orice caz multumiri tuturor care ne ajuta sa facem si noi un lucru minunat in lumea bicicletelor ...arta centrari de roti

sa auzim DOAR DE BINE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne omoară, pe toţi, la o oarecare adică şi la un moment dat :)

O chestie care mă omoară, la făcut roţi, apoi la centrat după ce-mi dau seama de greșeala făcută, este calcularea lungimii spiţelor pentru butucul şi janta dată.

Calcul ce trebuie făcut înainte de cumpărarea spiţelor, nu după. (ca mine)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am facut prima roata fara sa am habar de vreo teorie.

Nimeni nu mi-a explicat, nimeni nu mi-a aratat, n-am primit nici macar un sfat.

Astfel am invatat din propriile greseli si am perseverat pana am reusit sa fac o roata buna.

Cu calculul spitelor e alta poveste, am incercat multe calculatoare si cam toate m-au dezamagit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca janta fata e putin indoita intr'o parte si lasa cauciucul sa iasa mai mult decat trebuie in locul respectiv, sa ma bag eu (folosind un patent sau cheie reglabila) sau sa o duc la un meserias pt atata lucru ? (e din aluminiu janta si e doar foarte putin indoita)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca e indoita in afara, indreapt-o cu un ciocanel de plastic. Merge si cu patentul sau cheia reglabila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

cEI care sunteti mesteri in centrat poate ne spuneti si noua doua vorbe despre centratul a jantelor care au niplurile in interior.Ce fel de cheie se foloseste si macar teoretic modul de centraj :) sanatate multa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu am centrat nici o roata cu niplurile ascunse in janta.

Dar se face la fel, daca ai scula necesara, o cheie tubulara foarte subtire, cred ca de 5mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

cEI care sunteti mesteri in centrat poate ne spuneti si noua doua vorbe despre centratul a jantelor care au niplurile in interior.Ce fel de cheie se foloseste si macar teoretic modul de centraj :) sanatate multa

Se face fie din exterior, prin jantă, la unele modele, fie altele au niplul la butuc şi nu la jantă! Tehnica e identică, dar pentru rezultate optime se foloseşte un tensiometru de spiţe (sper că am tradus corect, în engleză e "spoke tension gauge") pentru a asigura strângerea uniformă.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cata teorie am face pe aceasta tema daca nu ai MANA cum spun meseriasii degeaba

Share this post


Link to post
Share on other sites

Un material explicit despre centrat am gasit aici:

http://www.bikemagic.com/maintenance/wheel-truing-basics/3041.html

Problema mea: Roata spate este centrata dar nu perfect pe mijlocul cadrului, as vrea sa o trag putin 3-5 mm spre angrenaj pentru ca folosesc si cauciucuri mai late si se apropie destul de mult in partea stanga. Ce a vrut sa spuna, jos la sfaturi, cu asta?: "Rear wheels (and disc fronts) have different spoke tensions each side. This doesn't usually make much difference when correcting trueness, but getting hops out on an eight or nine speed wheel requires adjusting the right spokes twice as much as the left ones." Sa inteleg ca daca slabesc 1/4 ture in stanga trebuie sa strang 1/2 ture in dreapta sau fiind deja centrata cat slabesc sa si strang? Multumesc pentru interes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Desfa o tura niplurile de pe partea stanga, apoi strange o tura spitele de pe partea dreapta. Daca janta nu ajunge pe mijloc repeta operatiunea, eventual doar jumatate de tura.

Nu prea sunt de acord cu ce se scrie in articol, folosind spite potrivite si pricepere multa se pot tensiona spitele la fel pe ambele parti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ia mai gandeste-te. E vorba de roti asimetrice: roata motoare non disc sau roata nemotoare cu frana pe disc, adica acelea cu spite de lungimi diferite pe cele doua parti respectiv cu unghiuri diferite fata de janta. Ca janta sa fie in echilibru (stanga-dreapta) trebuie ca tensiunea (forta) in spitele mai aproape de planul jantei (alea mai 'verticale') trebuie sa fie mai mare. Fa un desen si descompune fortele in componentele verticale/orizontale la niplu daca tot nu esti de acord.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am tras-o cu slabit stanga1/4 apoi strans dreapta 1/4, era vorba de ~2mm. Roata are caseta 8-9 si disc, sper ca nu am gresit, pare in regula asa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.