rick_bucuresti

Lantul Atinge de Schimbator

Recommended Posts

Am si eu o mica problema.

Am demontat roata din fata pt. a transporta bicicleta in masina iar dupa ce am reasamblat-o am constatat ca lantul atinge de schimbatorul de foi, insa nu constant, ci numai la o anumita pozitie. Este posibil sa se fi strambat ceva in urma transportului in masina a bicicletei. Ce sa-i fac?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu e imposibil sa se fi strambat, dar roata din fata nu are nici o legatura cu schimbatorul. Daca schimbatorul nu e stramb trebuie doar reglat, de obicei reglajele mai mici se fac din maneta (la iesirea din maneta e o rozeta).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rick, cauta pe youtube filmulete in legatura cu reglarea deraioarelor sau cauta pe forum. As da eu acum niste cautari dar nu am acces la youtube si nici prea mult timp. Ideea este ca din cand in cand deraioarele trebuie reglate, depinde cat de mult si in ce conditii folosesti bicicleta, e un lucru cu care este bine sa te obisnuiesti si pe care sa stii sa il faci singur. Succes ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma gandeam sa nu se fi strambat ceva in momentul in care am pus bicla in masina intrucat nu atinge constant, ci doar la un anumit moment al cursei lantului. O sa caut si o sa incerc un reglaj.

Multumesc!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se poate sa se fi indoit foaia daca atinge doar in anumite pozitii, dar asta nu se face prea usor si nu imi imaginez alta varianta. Daca e deraiorul indoit freaca in orice pozitie a lantului, eu initial am inteles ca freaca in anumite pozitii ale deraiorului (adica viteze), nu ale lantului.

Foaia insa e solida si nici nu e la indemana sa o indoi (e sub bratul pedalei, cat de cat protejata. Invarte pedala cu mana (cu bicicleta cu rotile in sus) si vezi ce e excentric in miscarea foilor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hop şi eu după o săptămână !

Dar, citeam şi mă gândeam să întreb dacă ai pus bicicleta în maşină pe partea dreaptă (sau ai pus-o pe stânga, dar cu o greutate mare peste ea în zona pedalierului ?

Se poate să se fi modificat poziţia coliviei schimbătorului faţă. Nu face la toate vitezele pentru că, la unele, lanţul trece prin mijlocul coliviei, chiar dacă ea nu e paralelă cu el.

Poate nu un reglaj e necesar, sau nu numai el, ci să observi dacă lanţul şi colivia sunt paralele. E posibil să nu fi fost bine strânş şurubul care fixează schimbătorul faţă pe cadru. Dacă era slăbit, a fost deplasat puţin şi asta e toată chestia. E foarte posibil când bicla e pusă orizontal şi apasă ceva pe ea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Va salut,

Sunt incepator la pedale. Detin o bicicleta nici de curse nici de padure....trekking zic ei.

Acelasi lucru ma enerveaza si pe mine, si anume sunetul de lant pe deraior atunci cand merg pe pinioanele extreme.

Am tot reglat si invartit de toate rotile, am fost in service si mi-au zis ca nu prea pot face mar branza.

Ma gandeam, si intreb: ajuta daca pun deraior 3x9 in locul deraiorului meu 3x7? Are o cursa mai mare? Lantul este unul de 7..8 pinioane si nu pot pune altul mai subtire pentru ca apoi dau in alte probleme de schimbat intre pinioane.

Mulumesc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut @@Armeanu și bine ai venit! În condiții normale de utilizare, cutia deraiorului față ar trebui să aibă suficient spațiu încât lanțul să nu frece pe laterale. Asta ține și de reglajul de finețe (e un șurub de reglaj în jurul manșonului cablului de la schimbător acolo unde intră în manetă, sau la modelele mai vechi e la schimbător), dar și de ce înseamnă „condiții normale de utilizare”.

 

Mulți presupun că dacă bicla are 3 foi pe față și 9 pinioane pe spate, asta înseamnă că ai 3x9=27 de combinații posibile. Fals. Pozițiile extreme (foaia mare și pinionul mare, sau foaia mică și pinionul mic) nu ar trebui folosite, fiindcă forțează lanțul foarte mult în laterală și sporește uzura. De aceea, aceste condiții extreme, cu lanțul în diagonală, nu au fost considerate „normale” nici de producător, și lanțul va freca de cutia deraiorului față.

 

În mod normal, cu foaia mică ar trebui să folosești primele 3-4 pinioane mari, cu foaia mare primele 3-4 pinioane mici, iar cu foaia medie pinioanele mediane.

 

De altfel, dacă te uiți la tabelele cu rapoarte între foi și pinioane, vei observa că nici acolo nu ai 27 de rapoarte diferite. Obții cam același raport în mai multe combinații de foaie-pinion, însă una din combinații va păstra lanțul drept iar celelalte îl vor forța. De exemplu, la un MTB cu 3 foi de 44-33-22 dinți și 10 pinioane 11-36, sunt doar 16 rapoarte efective, crescând în medie cu 13,3% de la un raport la următorul, față de cele 30 de combinații teoretic posibile.

 

Prin urmare, ceea ce experimentezi tu nu constituie defect de producție sau reglaj, și nici carență a modelului pe care îl ai încât să justifice un upgrade la 3x9. Este pur și simplu utilizare necorespunzătoare, și trebuie să înveți să folosești corect manevrarea vitezelor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc pentru raspuns, am inteles cum stau lucrurile. Voi folosi o compinatie angrenaj/pinion cat mai lejera pentru lant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

După un pic de exercițiu îți intră în reflex să combini bine foile și pinioanele. "Ascultă" bicicleta că-ți spune ea când ceva nu e în regulă. :)

Și apropo de lanț, este un consumabil care se întinde în utilizare și trebuie schimbat înainte să tocească dinții foilor și pinioanelor. Cam la 100-200km ar trebui să-i faci o curățare și ungere simplă, iar pe la 1000-1500km o verificare de întindere cu o leră la un service de bicle, în caz că trebuie schimbat. Poți învăța ușor să faci o minimă întreținere mecanică la bicicletă cu sculele ce le ai pe-acasă; sunt pe-aici pe forum în zona tehnică destule discuții despre asta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, am citit multe sfaturi legate de intretinere. E normal acum pentru ca o jucarie noua aduce entuziasm si o bibilesc mereu :)

Concluzia este nu merita sa schimb deraiorul fata. Nu rezolva neaparat situatia....sa nu zic problema pentru ca nu este neaparat oproblema.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now