hcampian

Uzura Piese Bicicleta si Revizii

Recommended Posts

In urma unei discutii purtata aiurea pe un alt topic unde nu era locul, dat fiind faptul ca mi se pare un subiect destul de interesant, am zis sa fac un topic despre uzura pieselor de bicicleta. Din experienta voastra, cam la cat timp se duc piesele si consumabilele? La cat timp faceti reviziile pieselor care necesita acest lucru (suspensii, butuci pe conuri)? Ar fi interesant de vazut situatia si la MTB, si la sosea.

La mine, situatia sta asa:

lantul - 2 bucati pe an, in general XT/XTR

pinioanele - 1 bucata pe an, in general XT

angrenajul - rulmentii exteriori se duc destul de des, cam de 2 ori pe an, iar la foi, cea mijlocie mi se duce prima, destul de repede (e cea mai folosita la mine) - cam la un an. Am descoperit angrenajul Deore la 230 RON, iar avand in vedere ca un set de rulmenti e peste 100 RON si o singura foaie e cel putin 70 RON, consider oportun sa pun alt angrenaj cu totul o data pe an, e mai ieftin

rotile - in general, un set de roti ma tine maxim 2 sezoane, dupa aceea incep sa isi faca joc si sa se duca caseta. In general, daunele par a fi de la noroi. Am stricat asa: un set de Mavic CrossRide - in 2 ani (butucul spate s-a ovalizat si are joc iremediabil in caseta), un set de Novatec Blast in 1,5 ani (a cedat o janta, nu se mai poate centra, butucii si-au facut joc) iar acum am niste butuci XT de 1 an si cel de pe spate si-a facut joc

anvelopele (Schwalbe Evo, Conti Supersonic) - cam un sezon, le pun in primavara/vara, merg bine o vara, apoi mai merg la sosea pana in primavara urmatoare

shifterele pe ghidon - au tendinta sa crape de la rugina interioara dupa vreo 2 ani

deraiorul spate - XTR, pare sa aiba ceva joc dupa vreo 4-5 ani, totusi mai merge

deraiorul fata - LX, indestructibil

franele - placutele sunt imprevizibile, depinde de clima, uneori tin aproape un sezon (anul trecut), alteori le schimb la 2-3 ture (anul asta, mult noroi). Franele am vazut ca cedeaza dupa vreo 4-5 ani, pistoanele devin casante (s-ar putea repara cu set nou de pistoane, dar costa aproape cat o frana noua) - Juicy 5

cadrul - HT - no problems, cand am avut full, si-au facut joc rulmentii cam dupa 2 ani

cabluri, camasi - normale, trebuie schimbate cam dupa fiecare tura mai noroioasa, acuma am Nokon si se tin bine, probabil o sa schimb doar cablul la vreo 6 luni

furca - ar trebui servisata anual, mie imi da semne ca vrea service cam dupa 2 ani. Cred ca dupa vreo 4 ani bucsele sunt praf, din nou reparatia s-ar putea sa nu merite.

saua - acuma am Brooks, dar si o sa de calitate ar trebui sa tina mult, cele cu burete se cam rup intr-un an doi

tija sa, ghidon, pipa - ar trebui sa fie fara moarte

Cam asta e la mine, de aceea sustin ca o bicicleta folosita la MTB serios weekend de weekend si la care nu s-a schimbat nimic, in 4 ani e praf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

apoi ... daca tu schimbi cablurile dupa fiecare tura... e clar. eu am aceleasi camasi de 5 ani. dupa ture noroioase le curat. daca dupa fiecare cursa noroioasa schimbam cablurile, cred ca bagam 1000 de euro numai in asta.

si stai sa inteleg ceva... deci tu dupa ce faci joc in butuc, schimbi roata? te rog nu le arunca, da-mi-le mie.

am pe spate un butuc shimano non series de 5 ani si abia acum a inceput sa faca figuri la caseta... am 80 de kg si as vrea sa cred ca sunt putin mai agresiv decat tine pe coborari, avand in vedere ca am doar 22 de ani, si ma dau de pe la vreo 4-5.

in rest cam ai dreptate...

pe mine m-a tinut un lant XTR un sezon... insa am inceput sa ma dau prin aprilie, si am fost 2 luni "incapacitat" din cauza unei soferite... deci presupun ca 2 pe sezon e ok...

pinioanele XT incep sa se duca in aceeasi perioada de utilizare...

foile la SLX... hmm... foarte slaba cea mare... parca e gelatina... in rest nici urma de uzura. rulmentii mai tragi de ei... macar un sezon sa tina. si oricum nu sunt 100 de lei, ci 50 http://www.probike.r...ti-sm-bb50.html

tija de sa, pipa si ghidonul daca sunt din carbon fara intaritura de aluminiu ar trebui verificate pentru microfisuri o data pe sezon, iar daca sunt din aluminiu super-light, schimbate la 2-3 sezoane... pentru siguranta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si pe mine ma cam socheaza ritmul in care HCampian distruge piesele. Nu e prima data cand se "lauda" cu asta.

Cred ca are un stil foarte agresiv. Am si eu clinenti carora le schimb toate piesele la trei luni, dar e vorba de piese mai slabe, nu XT si XTR.

Eu am mare grija de bicicleta, tututor le zic sa se poarte cu bicicleta ca si cu o domnisoara. Odata am dat de un drum noroios, m-am dat jos, am luat bicicleta pe umar si dupa ce am trecut de noroaie am incalecat din nou.

Inteleg ca la concursuri e altceva, dar chiar si asa, prea repede se strica unele piese. Eu am folosit 4-5 ani aceiasi saboti, cabluri, camasi, camere si cauciucuri.

Horatiu, spune-mi te rog cum si ce s-a stricat la acel butuc Novatech. Si-a facut joc axul in rulment sau rulmentul in butuc. Credeam ca un astfel de butuc tine sigur vreo 4-5 ani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cu camasile si cablurile, nu trebuie schimbate dupa orice iesire de 10 km. Dar de exemplu dupa concursuri cum au fost Iron Bike sau 3Munti, operatiunea a fost cam necesara. Cel putin este necesara schimbarea ultimei bucati de camasa, de la deraiorul spate, care se blocheaza foarte repede, mai ales daca nu e SRAM sau Shadow. In general, in turele in care se ducea naibii un set de placute de la noroi, se ducea naibii si un set de cabluri si camasi. Acuma, cu Nokon, lucrurile sunt mult mai ok. O investitie buna pentru cine merge mult prin noroi. Cu curatatul cablurilor, nu stiu ce sa zic. Daca sunt efectiv ruginite, nu stiu ce sa mai faci cu ele. Gresatul nu se recomanda, pentru ca atrage praful pe cablu si cablul il baga treptat in camasa. Ele ruginesc pentru ca termini sa zicem maratonul Geiger pe la 7 seara, bagi ca berila cu masina si ajungi pe la 2 noaptea acasa, a doua zi te duci mahmur la servici, vii seara rupt acasa si nu mai poti face nimic, marti inca esti obosit iar miercuri, cand ai un pic de timp sa te ocupi de bicicleta, lantul, pinioanele si cablurile au deja un strat de rugina pe ele.

In legatura cu butucul, nu e un butuc din ala Novatec de care stii tu. E un set de roti cu niste butuci mici din aluminiu, cu caseta tot din aluminiu, pe 24 de spite si cu tragere laterala, ca la rotile MAVIC. Probabil ca s-a dus rulmentul, dar oricum o roata s-a descentrat iremediabil (au centrat-o mai multi si apoi, la cel mai mic soc, se descentra de tot). Am facut o roata in final din butucul Novatec si janta Mavic de la roata Mavic care s-a stricat (rotile sunt de spate).

Am si eu niste roti cu butuci Novatec normali, cred ca le am de vreo 8-10 ani si sunt perfecte. Uite cum arata rotile de care zic eu:

http://www.bikexcs.ro/piese-biciclete/roti-jante/set-roti-novatec-blast.html

Nu arunc roata dupa ce face joc butucul. Incerc si eu sa rezolv situatia. La MAVIC si Novatec, care erau pe 24 de spite, am facut din 2 roti una (cum am scris mai sus). Piese pe 24 de spite nu prea se gasesc. Butucul MAVIC care are joc in caseta il donez oricui, parerea mea e ca e compromis, au incercat unii sa-i schimbe caseta dar se pare ca e ovalizat de la argila.

Roata cu XT care are acum joc in caseta, o sa vad ce fac cu ea. Versiunea ieftina e sa cumpar un butuc Deore si sa-i pun caseta la XT, sau sa cumpar un butuc XT nou. Butucii XT se rotesc mult mai bine decat cei pe rulment de la Novatec sau Mavic, n-as renunta la ei (merg din inertie fara sa pedalez pe unde altii cam dau la pedale).

Toata uzura asta nu cred ca tine atat de mult de agresivitatea cu care te dai. Cred ca cel mai agravant factor e noroiul si apa si, mai ales, imposibilitatea de a curata bicicleta ca lumea dupa tura (e nevoie de mult timp si mai ales spatiu - imposibil intr-o garsoniera din Bucuresti). Mi-ar place mult sa existe un service in Bucuresti care pentru o suma de 10-20 RON sa iti curete frumos bicicleta si sa o greseze. Din pacate, nu exista, majoritatea se multumesc sa iti spuna sa nu o mai aduci asa murdara.

Singurul exemplu prezentabil filmat de piesa cedata e prima mea roata pe 24 de spite, Mavic Crossride, dupa doi ani. E drept, aveam pe atunci peste 110 kg. S-a intamplat asa:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apropo, bun pret ala la rulmenti. Se pare ca sunt clasa Deore, probabil au aparut pe piata odata cu angrenajul de 2010, care e foarte ieftin (angrenajul Deore de 2009 era mult mai scump). Eu imi pusesem ultima data inainte sa imi schimb angrenajul unii Ultegra, se pare ca au tinut, i-am gasit la 60 RON si par la fel cu cei de mountain, difera doar tubul de plastic dintre ei. E bine ca sunt acum asa accesibili, asa mai prelungesti viata angrenajului, mai ales daca ai unul mai scump.

Acuma intr-adevar vad ca sunt si mai ieftini. Am gasit niste preturi beton aici:

http://emmeduesport.ro/index.php?cPath=119_34&osCsid=192b801da19acaa89b44ec3807c0f05f

In conditiile astea, nici nu stiu de ce se chinuie unii sa schimbe rulmentii din capsula de plastic. Un rulment SKF cat de cat trece de 10, poate si de 20 RON, tot pe acolo ajungi. Interesanti sunt cei XTR, la 100 RON. Din cate stiu eu, sistemul de prindere al bratelor de la angrenaj este diferit la XTR fata de restul gamei Shimano. Stie cineva daca rulmentii XTR se potrivesc cu restul angrenajelor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tu chiar nu stii ca exista cabluri care nu ruginesc???

Eu am asa ceva pe bicicletele mele. Cablul e acoperit cu un fel de silicon.

Mai sunt niste cabluri negre, care au un tatament antirugina.

Si mai sunt si cabluri din kevlar sau ceva asemanator, sunt ca aţa, am avut odata si din astea.

Preturile sunt cu cativa lei mai mari. Ti-ai luat Nokon si nu ai gasit si niste cabluri pe masura....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luam ce gasim, nu intotdeauna gasesti ce ai nevoie si de obicei iti trebuie repede. Momentan, pe Nokon am decis sa pun cabluri Nokon. Pana acum nu am mai avut probleme, si am trecut prin ture foarte noroioase. Am dat pe Nokon-uri, la o promotie, vreo 110 RON. Desi la prima vedere pare scump, daca stai sa calculezi, e o investitie buna. Nu mai sunt probleme, nici macar cu bucata indoita puternic de camasa de langa deraiorul spate. In schimb, au oxidat urat pe exterior, nu mai sunt deloc stralucitoare ca la inceput - un amanunt care nu ma intereseaza. Oricum, faptul ca nu raman cu deraiorul spate blocat, cum mi s-a intamplat de exemplu la Iron Bike, face toti banii.

Au aparut si niste seturi de camasi + cabluri de la Gore (cei care fac Gore-Tex). Sunt cam la acelasi pret cu Nokon si din ce spun utilizatorii pe net, se pare ca tin si ele cativa ani de zile fara probleme. E un produs de studiat, daca nu prindeam Nokon la 50% din pret, alegeam astea:

http://www.bikexpert.ro/catalog/sealed-system-shift-p-3272.html

E o problema reala, nu numai eu ma lovesc de ea. Multi s-au plans la Iron Bike de exemplu de asta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fiindca m-am cam ingrijorat ca inclusiv lucian, care e mecanic de bicle, zice ca se duc cam repede, mi-am calculat rotund cam cat am pedalat anul asta. A iesit 1800 km cu 35000 m diferenta de nivel. Cam 75% off-road si cam 50% au fost la concursuri (ultimele sunt aproximari). Deci la asta trebuie raportata uzura de care zic eu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu tot nu inteleg cum rulmentii din angrenaj se duc asa repede.Eu am 2 biciclete una de oras si una de iesit afara,amandoua cursiere.Pe una am un monobloc shimano bb-un26 iar pe cealalta am hollowtech2. Cea de oras cu bb-un26 foloseste acelasi monobloc de un an si si nu are nimic.O folosesc zilnic. Cea de antrenament deja cârâie deja la monobloc ca si cum trece un cauciuc peste pietre mici.(nu are 400km facuti de mine). Mentionez ca monoblocul de "oras" costa 30lei si hollowtech costa 80lei. Cum se duc rulmentii hollowtech asa repede insa ceilalti stau bine mersi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cum se duc rulmentii hollowtech asa repede insa ceilalti stau bine mersi?

Nu au ungere buna. Vezi topicurile dedicate din sectiunea tehnica.

Din acelasi motiv, inlocuirea rulmentilor din capsula cu niste rulmenti de calitate este rentabila desi doar din calcularea preturilor nu pare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am citit postul, am si postat acolo.

Ma gandesc ca de fiecare data cand cumpar un monobloc shimano sa il deschid si sa il ung eu apoi sa il montez ca asa sa dai 80lei pe un monobloc odata la 4-5 luni nu mi se pare normal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dupa cum de altfel se recomanda si in articolul de pe MTBR ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Acum vreo 20+ ani tatal meu avea o semicursiera ruseasca cu care mergea zilnic la munca. In 5 ani nu o schimbat nimic la bicicleta, nimic nu avea joc deloc.Niciodata nu l-o lasat in sant si rareori o facut pana,numai cu butucul spate mai avea uneori probleme, se mai destrangea. Legat de piesele de astazi nu stiu daca mai au calitatea de acum 20 de ani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa stiti ca cred ca mai am acasa niste capsule cu rulmenti dusi si o sa fac si eu manevra. Am auzit ca baietii de la BikeXpert din Pantelimon pot sa aduca (neoficial, odata cu ce isi comanda ei personal) rulmenti ceramici de schimb - tot asa, doar rulmentul. Astia ar trebui sa fie relativ inofensivi la apa.

Oricum, eu recomand SKF. Pe vremuri, am avut niste butuci Novatec din aia clasici, pe rulment, iar rulmentii s-au dus destul de repede (stiu ca butucul din spate avea chiar 4 rulmenti). Am dat ceva bani destul de multi pe rulmenti SKF si inca sunt bine mersi, i-a mai folosit sotia prin noroaie. Tot pe SKF m-as duce in continuare daca ar fi.

Unde exact in Bucuresti ati gasit voi SKF?

Share this post


Link to post
Share on other sites

SKF la Badi, pe langa Laminorului (www.badi.ro).

Vezi ca la rulemtii ceramici nu sunt 100% ceramici, ce am mai vazut erau lagare ceramice si bile din otel, bile ceramice nu am vazut si nu am habar daca exista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

SKF poti sa comanzi de pe www.badi.ro (citeste postul despre calitatea rulmentilor hollowtech)

Legat de rulmentii ceramici,unsoara conteaza cel mai mult.Daca pui unsoare care rezista la apa atunci rulmentul va rezista la apa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

La uzura mai conteaza si dimensiunea bilelor, numarul lor precum si cat de rotunde sunt ele...

Imagine postată

Rulmenti cu bile ceramice (Hollowtech2):

Imagine postată

Scumpi (100$), stiu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

eu schimb sabotii odata in an, lantul la fel, si butucul la roata pe spate e din 1960( asa mi-a zis un prieten)si inca tine bine..in general am piese foarte vechi pe ea care inca o sa mai tina vreo 20 de ani :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

eu schimb sabotii odata in an, lantul la fel, si butucul la roata pe spate e din 1960( asa mi-a zis un prieten)si inca tine bine..in general am piese foarte vechi pe ea care inca o sa mai tina vreo 20 de ani :)

depinde cum folosesti bicicleta, cred ca o folosesti pe sosea, aici e vorba de MTB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am citit inceputul postului lui hcampian si m-am speriat rau de tot...

Ori domnul este un distrugator de piese, ori la fiecare zgarietura incearca sa le schimbe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu e de speriat in ceea ce priveste lant, pinioane si anvelope daca merge multi kilometri in fiecare an. Poti sa vezi si lista de piese de schimb la un taxi versus masina pentru uz personal si sa te iei cu mainile de cap, dar rulajul uzeaza piesele, iar lantul, pinioanele si cauciucurile sunt cele cu uzura cea mai rapida.

Schimbatul cablurilor nu de speriat - e 2 lei un cablu, dar al camasilor mi se pare si mie excesiv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

am si eu o intrebare, si ca sa nu mai deschid un alt post o sa o postez aici.

stie careva de unde pot sa fac rost de un kit de reconditionare (rebuild kit)pentru shimano xtr dual control XTR BR-M965 hidraulic?

au un joc foarte mare. mi-ar trebui un kit intrg, cu toate bucsele si garniturile care sunt pe acolo.

mersi mult.

Share this post


Link to post
Share on other sites

acum am observat si eu postul lui Horatiu...

daca nu stiti, Horatiu este un fel de stress-test pentru orice fel de echipament :)

La modul serios: eu nu am avut niciodata asemenea uzura in piese. La mine situatia sta cam asa:

Rulaj: 1800-2000km/an, 80% off-road, din care cam 30% in concurs.

Transmisie (angrenaj/pinioane/lant): ultimele 2 biciclete m-au tinut cate 2 ani si ~3500-3800km. Ce-i drept, la prima am schimbat tot ansamblul dupa 4000km, iar acum la a doua am uitat sa schimb lantul la timp, drept care am depasit uzura de 1% si, fortat fiind sa pun un lant nou, am constatat ca trebuie sa schimb si pinioanele si foile. Dar asta dupa 3800km parcursi in ultimii 2 ani.

Cu butucii/rulmentii n-am avut probleme niciodata, desi ma invart si eu pe la 90-95kg (deci pot zice ca cel putin 4000km m-au tinut fiecare rand).

Roti: n-am reusit niciodata sa descentrez vreo roata. Am avut inainte niste Vuelta fara moarte, pe care nu a reusit sa le strambe decat o masina ce-a dat peste mine; De 2 ani merg pe Bontrager Comp 29, si sunt impecabile.

Cabluri/camasi le schimb cam tot la 2 ani. Folosesc pt ambele Shimano, cablurile din alea acoperite cu teflon.

Schimbatoare: am schimbat un derailleur LX dupa 4000km, cand a capatat joc in bucsa si se deplasa lateral la fortarea in pedale; De 2 ani am SRAMX.9 si inca n-au nici o problema.

Cauciucurile: ma tin maxim 2 sezoane perechea, daca sunt mai nepretentios ultimele luni.

Recunosc, in fiecare primavara supun bicicleta unei revizii complete: desfacut si uns butuci roti si angrenaj, curatat camasi+ uns cabluri, curatat pistoanele frane si eventual aerisit, si servisat furca (schimb ulei si garnituri);

S-ar putea ca si asta sa fie o explicatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am bicicleta de vre-o 8 ani si de atunci am schimbat furca care mi-a stricat-o un prieten si acuma am pus cu suspensie pe fata, as schimba-o daca as avea cu ceva mai bun.

Cabluri am schimbat dar numai la frane cand am verificat la intervale destul de mari daca s-au rupt ceva fire. Ultima data a fost acuma in toamna cand am schimbat cablul la schimbatorul spate si camasa, pe frana din fata am schimbat si cablul si camasa si pe spate numai cablul. Camasile le am(aveam) de cand am si bicicleta :D , le voi schimba care au ramas cand am ocazia, poate saptamana asta ca pentru ptima data imi face figuri maneta de la schimbatorul fata, pe vreme rece.

Am rupt axul de la maneta de schimbator spate acuma ceva vreme dar am reusit sa o repar si dupa ce am terminat reglajele facute imi schimba deraiorul foarte precis, mai bine ca si inainte.

Ca si roti, opturi am facut pe cele originale, nu aveam jeti duble. Butucii prezinta o usoara uzura inauntru de la bilele de rulment.

Rotiile ce le am momentan nu mai sunt cele originale si deocamdata nu am probleme cu ele. Le am de 1-2 ani si nu au fost noi. Butucii sunt shimano, pinioanele habar nu am, jentiile la fel dar sunt rezistente.

Folosesc frana pe janta. Cea pe spate a cedat, adica s-a rupt un arc..candva, nu mai stiu daca asa am primit bicicleta. Am reusit sa-l repar si pe ala si acuma merge bine. Pe fata am frana noua din vara(shimano) si inca nu i-am schimbat nici sabotii.

Ghidonul si manetele de frana sunt tot cele originale si se tin foarte bine.

Lantul e si el original http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/laugh.gif . Nu l-am schimbat niciodata. Poate ca am sa-l schimb la primavara ca deja fortez nota.

Manetele de la schimbatoare, franele si schimbatoarele toate sunt din seria Shimano 100. Si sunt functionale.

Angrenajul si pedalele sunt tot cele originale. Angrenajul daca tin bine minte e tot shimano dar nu mai stiu modelul dar e din fier. Pedalele sunt cu corp din aluminiu, pe rulmenti si coroana sau marginea cum vreti sa-i ziceti tot din ceva otel foarte tare. Merg foarte usor.

Cauciucul pe fata e nou, la fel si cel pe spate care de obicei ma tine vre-o 2 ani. Pe fata ultimul m-a tinut ~5 ani.

Am MTB Bianchi. Merg pe toate tipurile de drum. Nu am folosit bicleta la Dh/freeride ca nu e pentru asa ceva si tin la viata mea :D . Am mers pe munte, asfalt, drum pietruit, de toate. Disciplina ar fi XC cred.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.