Recommended Posts

De ceva vreme ma bate gandul sa trec de la Shimano (XTR) la SRAM (X0 sau X9). Daca la Shimano ma obisnuisem cu produsele si denumirile lor, la SRAM nu prea. De aceea am deschis acest topic pt a afla raspunsuri la intrebarile mele.

M-am hotarat sa-mi iau grip-uri SRAM X0 si derailleur X0 sau X9, insa nu stiu care s-ar potrivi mai bine unei casete 11-32 (sau chiar si 11-28, SLX) si angrenaj 44-32-22. Ma refer aici la lungimea patinei, pe care SRAM o ofera in 3 dimensiuni: short, medium si long. Din ce am mai citit pe net am inteles ca pt o astfel de caseta patina long este prea long, ca cea medium ar fi mai buna, dar nu am gasit nimic despre patina short. La Shimano stiam ca deraiorul trebuie sa fie Shadow pt ca designul acestuia il ajuta sa stea departe de loviturile accidentale cu terenul, dar la SRAM nu stiu de care deraior sa aleg, short sau medium, pt a avea un schimbator spate cat mai mic pt a fi bine protejat.

Asadar, as vrea sa stiu care deraior SRAM X0 sau X9 se potriveste unui angrenaj 44-32-22 cu caseta 11-32 (chiar 11-28) si ce calcul se face pt a determina compatibilitatea acestuia. Short sau medium cage?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Patina mica am vrut sa iau si eu, dar analizand mai bine combinatiile de foi-pinioane posibile si dupa parerea mea nu e o alegere asa buna pentru un angrenaj cu 3 foi. De multe ori as fi folosit una din combinatiile alea, ceea ce nu ar fi fost foarte placut pentru lant sau schimbator.

Am ales X9 cu patina medie si este foarte ok. Inainte aveam XT cu patina lunga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

schimbatorul cu patina scutra este pentru o singura placa. de-asta e prezent pe bike-uri de downhill. nu il poti folosi calumea pe transmisie

tripla.

cred ca mai importanta e lungimea lantului decat dintii pinionului mare. o patina de dimensiunea corecta si cu un lant de dimensiunea corecta ar trebui sa stea fara "burta" pe 22x11 si fara sa stea in fata pe 22x32. mediu sau lung ar trebui sa fie ok. nu iti fa griji de lovirea schimbatorului am si eu x9 si a fost lovit de mii de ori si cazut pe el,si nu s-a stricat nimic la el in afara de rotitele din plastic,e rezistent. shadow de la shimano... nu mi se pare mare smecherie practic e mai ferit de loviturile laterale,dar zona aia oricum era protejata de pedala/pantof. oricum cu toate umbrele lor xtr-uri cu patina de carbon oricum se sparg ca valurile la mal...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am inteles! Medium cage sa fie, zic! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

pun pariu ca minusul e de la "goagal" http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/laugh.gif

schimbatorul cu patina scutra este pentru o singura placa.

nu este special pentru, dar se foloseste cu precadere pe o singura foaie.

cu schimbatul vitezelor e poveste lunga, pe principiul "schimbatul asta nu e asa cum crede toata lumea". era un tutorial pe biketutor.com (parca) care explica mai mult decat era necesar cum si de ce se schimba cum zic ei (si cam toata lumea in general). short cage-ul ofera multe alte avantaje in schimbul faptului ca nu poti folosi niste rapoarte care oricum nu erau recomandate. cine a citit articolul, stie mai multe despre subiect.

l.e. pentru a mia oara, video cu shifting:

http://bicycletutor.com/gear-shifting/

Share this post


Link to post
Share on other sites

As mai avea o intrebare, pt ca nu reusesc sa ma prind de unul singur.

In linkul lasat de Mircescu este prezentat un calcul al rapoartelor obtinute cu un angrenaj 44-32-22 si caseta 11-34.

Imagine postată

Am observat ca pe prima coloana (44T) valorile au fost obtinute scazand de fiecare data pinioanele din pinionul 34T, ca pe a doua coloana (32T) suma dintre nr de dinti ai pinionului si valoarea din tabel este tot timpul 46, in timp ce pe a treia coloana (22T) aceasta suma este 56. Ce reprezinta acele valori si cum se calculeaza ele pt o caseta 11-32 sau 11-28?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu e vorba de un calcul al rapoartelor, pentru 22-32-44 si 11-34 rapoartele sunt de la 4 (44:11) la 0,65 (22:34)

in tabel sunt zalele in plus care raman, si pe care deraiorul trebuie sa le compenseze (prin functia sa de intinzator de lant).

pe mare-mare nu mai ramane nimic, pe mic-mic raman cele mai multe.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

M-am exprimat eu gresit cand am spus ca este vorba despre un calcul al rapoartelor. Eu vreau sa fac acelasi calcul precum cel din tabel pt o caseta 11-32 si 11-28 ca sa vad ce combinatii de foaie-pinion pot face cu un deraior 37T.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cred ca e mai usor de inteles daca in loc de:

cap req'd (T) = (BIG ring - small ring) + (BIG cog - small cog)

scriem asa:

cap req'd (T) = (BIG ring + BIG cog) - (small ring + small cog)

Sau in romana:

capacitatea necesara pt. derailleurul spate = (foaia MARE + pinionul MARE) - (foaia mica + pinionul mic)

E si mai logic sa socotesti asa. Derailleur-ul trebuie sa faca fata celor doua extreme:

- lantul e pe foaia mare si pe pinionul mare;

- lantul e pe foaia mica si pe pinionul mic.

Cu cat mai mare este diferenta intre cele doua situatii extreme, cu atat mai mare este capacitatea necesara pentru derailleur-ul spate.

Ca sa-ti faci tabelul, calculezi suma (foaie Mare+ pinion Mare), iar valorile din tabel rezulta scazand din aceasta valoare suma (foaie + pinion) corespunzatoare combinatiei respective.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cred ca e mai usor de inteles daca in loc de:

cap req'd (T) = (BIG ring - small ring) + (BIG cog - small cog)

scriem asa:

cap req'd (T) = (BIG ring + BIG cog) - (small ring + small cog)

Sau in romana:

capacitatea necesara pt. derailleurul spate = (foaia MARE + pinionul MARE) - (foaia mica + pinionul mic)

E si mai logic sa socotesti asa. Derailleur-ul trebuie sa faca fata celor doua extreme:

- lantul e pe foaia mare si pe pinionul mare;

- lantul e pe foaia mica si pe pinionul mic.

Cu cat mai mare este diferenta intre cele doua situatii extreme, cu atat mai mare este capacitatea necesara pentru derailleur-ul spate.

Ca sa-ti faci tabelul, calculezi suma (foaie Mare+ pinion Mare), iar valorile din tabel rezulta scazand din aceasta valoare suma (foaie + pinion) corespunzatoare combinatiei respective.

Cred ca omul a inteles cum se calculeaza capacitatea, doar ca vroia sa vada cu un deraior mediu de 37 daca ii intra numai combinatii din astea nefolosite sau si unele esentiale.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probabil a inteles cum se calculeaza capacitatea, dar nu intelegea cum rezulta datele din tabelul respectiv (date pe baza carora ar fi luat decizia in privinta tipului de derailleur spate: mediu sau lung). Eu asta incercam sa-i explic cat mai logic, motiv pentru care am plecat de la calculul capacitatii.

----------

In afara de capacitate, la alegerea derailleur-ului spate mai trebuie tinut cont de marimea maxima admisa pentru pinionul mare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doar capacitatea deraiorului nu e un factor suficient pentru un calcul real. Poti sa ai deraior long-type, chiar Shimano (cu capacitate mai mare) si tot nu o sa poti folosi toate combinatiile posibile pentru ca pe extreme (ex. foaie mare-pinion mare) freaca lantul pe deraior. Asta inseamna ca sunt cel putin vreo 4 combinatii nerecomandate, 44-34, 44-30, 22-11 si 22-13, ramane nevoia de capacitate 33T (44-43-22 cu 26-15 complet utilizabile ca exreme) si merge orice deraior in afara de SRAM short. Da, exista riscul sa sara lantul pe 22-11 daca insisti sa incerci combinatia aia, dar cu un deraior mai lung tot nu e utilizabila, iar daca mai scurtezi lantul un pic risti sa nu poti sa folosesti 44-34 care oricum nu e utilizabila, deci nu pierzi nimic daca excluzi din start combinatiile respective si folosesti un deraior mediu. In acest caz lungimea lantului trebuie redusa cu vreo 6 sau 8 zale astfel incat sa stea intins pe 44-26 si sa nu fie prea larg pe 22-15, 22-17, 22-20 si 32-11.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

daca mai scurtezi lantul un pic risti sa nu poti sa folosesti 44-34 care oricum nu e utilizabila

Mai risti si sa distrugi transmisia in cazul schimbarii (accidentale sau nu) pe o combinatie foaie-pinion pentru care lantul e prea scurt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Corect, nici nu am pretins altceva. Daca nu scurtezi lantul si folosesti inocent ca o floare de primavara 44-34 tot nu o sa ii fie de bine. Recomandarea ar fi ca incepatorii sa foloseasca un long cage ca sa fie in siguranta, iar restul pot folosi ce doresc in afara de SRAM short. Eu am pus long-cage si nu am de ce sa ma plang, deocamdata, dar deja mi-as dori sa fi pus un medium (Deore XT).

Comentariu rautacios: daca ajungi sa folosesti 44 cu 34 poate ca nu meriti sa ai o bicicleta cu atatea viteze, 1x6 ar fi mult mai potrivita :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai spus ca nu poti folosi combinatia. Problema e ca daca vrei, poti, dar distrugi ceva componente. Nu e chiar acelasi lucru.

La gripshifturi mai schimbi si din greseala de exemplu, fara sa fii neaparat incepator.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca vrei, poti dar distrugi ceva componente, zici. Si daca scurtezi lantul distrugi iarasi componente, deci cam acelasi drac, desi eu cred ca nu urca pe 30 sau 34 daca ai lantul foarte scurt.

Poti sa mai schimbi din greseala, dar chiar atat de rau? Oricum daca ajungi sa iti pui problema sa treci pe pinioane atat de mari deja te gandesti sa treci pe foaia mijlocie, iar pe aia poti folosi linistit orice combinatie de pinion. Cine crede ca nu poate face asta lasa lantul lung si se descurca asa, ca sa schimbi pe foaia de 22 pe pinion de 13 sau 15 chiar nu poti sa o faci din greseala decat daca greseala inseamna o sticla intreaga la palinca inainte sa te urci pe bicicleta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca vrei, poti dar distrugi ceva componente, zici. Si daca scurtezi lantul distrugi iarasi componente, deci cam acelasi drac

Eu tocmai la cazul unui lant prea scurt m-am referit (si numai la cazul acesta).

ca sa schimbi pe foaia de 22 pe pinion de 13 sau 15 chiar nu poti sa o faci din greseala

Vezi ca nu ai inteles exact problema? Situatia descrisa de tine nu prezinta pericol din cauza lantului prea scurt.

In functie de cat de mult ai scurtat lantul, poate deveni periculoasa chiar si combinatia foaie mijlocie-pinion mare (ipotetic vorbind - nu cred ca scurteaza nimeni asa de mult lantul). Cred ca in cazul folosirii unui lant mai scurt, ar trebui verificata macar combinatia asta (foaie mijlocie-pinion mare), inainte de a decide cat de mult se va scurta lantul.

---------------

Problema sta in felul urmator: nu poti sa spui cuiva sa-si scurteze lantul, fara sa-l avertizezi despre posibilele consecinte ale acestei actiuni. De aici incolo, e decizia fiecaruia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

La acel link de pe forumul MTBR se arata si cum trebuie dimensionat lantul, fara a avea insa vreo legatura cu tipul de deraior folosit.

Imagine postată

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asta e metoda prin care te asiguri ca lantul poate urca si pe combinatia foaie mare-pinion mare, fara sa se distruga ceva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Important e sa te asiguri ca nu poti strica ceva ,din greseala.22 cu 11 12 14 cine foloseste?

Share this post


Link to post
Share on other sites

eu te-as sfatui sa iti iei long cage. in acest fel nu tensionezi schimbatorul. eu am x.0 long cage de 2 sezoane pline cu noroi, nu am schimbat decat rotitele si merge ca nou.

Share this post


Link to post
Share on other sites

22 cu 11 12 14 cine foloseste?

Acum vreo doua luni am vazut pe cineva cu un hardtail Merida mergand (prin oras) pe foaia mica-pinionul mic (probabil 22 cu 11).

Share this post


Link to post
Share on other sites

La acel link de pe forumul MTBR se arata si cum trebuie dimensionat lantul, fara a avea insa vreo legatura cu tipul de deraior folosit.

Da, daca mergi pe varianta cea mai sigura si folosesti toate combinatiile asa se face dimensionarea. Daca esti absolut sigur ca nu folosesti combinatiile "nerecomandate" poti folosi un lant mai scurt cu un deraior mediu cu toate riscurile de rigoare ("don't try this at home"). Eu am curajul sa fac asta la bicicleta mea pe banii mei (o sa o fac cand o sa fie nevoie sa schimb deraiorul si iau unul mediu), nu sfatuiesc pe nimeni sa incerce, doar spun ca posibilitatea exista.

seb, omul cu 22-11 nu merita sa aibe bicicleta cu multe viteze, o foaie sau chiar un fixed era o alegere mai sigura :) Si de fapt mergea pe bicicleta sau pe langa bicicleta? La combinatia aia cred ca era extrem de leeeeeent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.