AlpineTrails

Sfaturi de la detinatorii de AllMountains (SantaCruz Nomad, Commencal, Scott)

Recommended Posts

Ma io n-am facut inalte studii tehnice la scoala si nici n-am diploma in suspensii de biciclete, dar din lectura am inteles (cu greu) ca sunt 4 tipuri mari generice de legatura a triunghiului spate (de pe siteul norco). Din astea 4 cele doua care sunt destul de asemanatoare ca efect dar diferite ca desen si geometrie tehnica sunt VPP si DW Link, si de aici ar putea deriva o controversa intre care si care cum ar putea fi si un versus intre FSR(fost HL) si RL. Asta Teoretic pentru ca practic toate fac virtual pivot point dar il obtin diferit numai ca americanii trebuie sa aibe denumire lor desi este impropriu sa spui ca una are si alta n-are (mai putin SP)

Acum ca 4bars ar face parte din tipuri de legaturi si nu ar fi o simpla denumire de marca nu stiu si poate ma lamuresti tu la ce te referi.

(Nu sunt inginer si nu toata lumea este)

Single Pivot

Advantages

Disadvantages

  • Simple Design
  • Can be very durable
  • High clearance
  • Good for large impacts
  • Linear rear wheel travel
  • Little reactivity to small hits
  • Not a progressive ratio
  • Subject to Pedal feedback
  • Subject to brake jack

Swing-Link

Advantages

Disadvantages

  • Reactive to small hits
  • Variable wheel/shock ratio
  • Improved shock position
  • Single Pivot Wheel path
  • Complicated linkage for small benefit
  • Decreased clearance
  • Subject to pedal feedback
  • Subject to brake jack
  • Linkage near rear wheel

FSR – Horst Link

Advantages

Disadvantages

  • Reactive to small hits
  • Variable wheel/shock ratio
  • Handles large hits
  • Progressive leverage ratio
  • Non-linear/vertical wheel path
  • Long linkage arms
  • Decreased clearance
  • Linkage near rear wheel

VPP

Advantages

Disadvantages

  • Variable wheel/shock ratio
  • Reactive to small bumps
  • Non-linear/vertical wheel path
  • Regressive leverage ratio
  • Decreased clearance
  • Subject to pedal feedback

DW – Link

Advantages

Disadvantages

  • Variable wheel/shock ratio
  • Progressive leverage ratio
  • Non-linear/vertical wheel path
  • Decreased Clearance
  • Difficult shock placement

Asta era acum 2-3 ani, si ma gandeam ca or mai fi evoluat odata cu trecerea la structura de carbon a cadrelor.

Cat despre tabele si calcule savante, te asigur ca ma intereseaza metabolic de ce m-ar durea capul, dar nu sa ma ia durerea de cap gandindu-ma de ce m-ar putea durea capul.Imagine postată

Asa ca daca tot esti plin de informatii si plin de exemple, mai spune si la prostime, ca poate intereseaza, si asta neinsemnand ca vorbesti singur.

Evident fara sa faci pe desteptul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ce ar conta cum dai la pedale la o bicicleta de dat la vale? Singura chestie de comentat este care tine mai bine roata pe sol si de ce... si problema de "topait" la franare sau cum i-o zice-n termeni d-astia academici :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

pai all mountain inseamna ca e de dat si la deal... ba chiar serios, pe unde hardtailu o suge grav.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poate fi blonda, neagra, poate si latra la o adica.

Hai sa nu-i zemuim datot si cuonplect topicu la om.

Daca vorbim de AM modern ala nu-i HT cum nu sunt eu popa.

So HT daca ar fi e mai degraba FRer nu AMer. Evident ca in acest context conteaza cine merge pe troaca, putand fi unul meserias care merge si pe roaba AM si unul entry level de-i dai mama mamei de scula de AM si urca si coboara vai soarele lui.

IO nu-s expertu lui peste in FS dar mai citesc ca sa inteleg mai mult din cinematica si designul simetric si asimetric al puntilor spate si motivatia constructiva.

Asa ca aia de detineti info nu va mai lingeti aroganta pe buze si dati-va-n vileag.

Mai racaii prin documentatia la cadrul meu si deslusii ca este produs inainte de a fi scos cadrul specific AM asa ca eu fata de modelul curent am travel max. 139 si nu 129, legaturi de tip HL(horst-link) si cursa furca max 150.

Nu ca m-ar incalzi cu ceva, dar cu furca lasata la 100 cam racai bordurile mai inalte in special pe urcari, iar H maxim am 27 la angrenaj si 18,5 la axul pedalei ceea ce este multumitor pentru mine..

D-aia geometria si echiparea unui AM veritabil trebuie facuta in limitele constructive ale cadrului (travel 140-150; furca 140-160).

DIn pacate modelele solicitate de AlpineTrails nu vor putea fi dezbatute, dar macar mai desurubam problema.

Mai nou vad ca se discuta si de Virtual Seat Post Angle Imagine postată

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problema e destul de complexa. NU multi stiu sa spuna corect ce e All Mountain, la fel cum sunt si prunci care au niste UMF Hardy si furca Suntour xcr si ei zic ca fac DH doar ca se dau numa la vale si la deal imping.

Cel mai bine e sa cautam in reviste de specialitate pentru a ne documenta corect si anume cele 'straineze'. Chiar si unele site-uri cu 80.000 de utilizatori, nu fac reclama, au topicuri doar pt AM si acolo explica cativa foarte bine cu ce se mananca aceasta disciplina. Evident si acolo mai exista 'povestitori'

Cel mai des vedem AM-ul HT in Marea Britanie sau prin USA, in SPECIAL in zone cu bike park-uri unde trailurile sunt asa de bine lucrate ca nu ai nevoie de un Fully. Insa si eu sunt de aceeasi parere. Un AM veritabil trebuie sa fie full suspension, sa aiba un travel de 140/150mm, franele nu neaparat cu discuri uriase, gumele nu exagerat de groase, ghidonul nu foarte lat.

Chiar in acest moment lucrez la un proiect de-al meu, un vis vechi si anume sa-mi fac un bike de AM. Momentan vreau sa tin cele mai multe detalii pentru mine insa pot sa spun ca furca are un travel de 150mm, cadrul 140, tija de sa este un kind shok i900, franele vor avea discuri de 180 fata si 160 spate, gumele vor fi Conti Rubber Queen 2.2. Transmisia va fi un 2x9 pentru ca asa am si la bike-ul de concurs. Greutatea nu cred ca va depasi 14 kg, insa daca va fi asa atunci cu timpul voi lucra la bike sa il fac mai usor. In acest moment astept furca pentru a finaliza tot.

Am incercat sa il fac sa iasa cat mai ieftin si cat mai rezistent pentru ca am de gand sa ma distrez cu bike-ul asta. In fond si la urma urmei pentru mine mtb-ul inseamna sa te simti bine.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu știu cât de practic poate fi un All Mountain cu cursa peste 150, mai ales la deal, iar dacă nu poți lasă furca la măcar 100-120 mm e chiar nasol, satisfacția la o tura vine și de la urcarea pe bike nu doar datul la vale, eu am un Cube AMS cu cursa de 125 mm spate si furca reglabila la 100-120-140 mm, frânele sunt cu discuri de 180 mm fata și spate.

Te poți descurca minunat cu atât cam pe orice traseu, eu unul nu as cară ceva cu cursa mai mare și implicit kg in plus doar pentru mai multa viteza la vale, merg cu ea și la maratoane lejer, pun furca pe 100 la urcare și se cațără grozav, în multe locuri unde traseul e mai accidentat chiar mai bine ca uni cu HT, la vale deschid socul și pun furca pe 140 și am zburat, eu cel putin nu ma vad călărind altceva, poate carbon :)

http://picasaweb.google.com/virusul/CUBEAMS125RX2010PrimaIesire#5463049346209134578

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca geometria e mai mult xc decat fr atunci un blocaj al furcii poate fi suficient.

O sa vad daca o sa regret lipsa uturn-ului viitoarei furci de AM sau nu... dar dupa calculele mele nu :))

Va tin oricum la curent :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

IO nu-s expertu lui peste in FS dar mai citesc ca sa inteleg mai mult din cinematica si designul simetric si asimetric al puntilor spate si motivatia constructiva.

Spune care ţi-s neclarităţile mai exact, că dacă o luăm la modul general sunt şanse mari că o să se găsească careva că îi sunt "atacate" convingerile.

Daca vorbim de AM modern ala nu-i HT cum nu sunt eu popa.

So HT daca ar fi e mai degraba FRer nu AMer.

Cu toate că există cadre HT care suportă furci mari, asta nu îi decăt mulgerea de către producători a copchiilor şmecheri care au impresii că o combinaţie din asta îi utilă. (îi utilă doar să te plimbi prin oraş şi să te dai mare fri-raidăr)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spune care ţi-s neclarităţile mai exact, că dacă o luăm la modul general sunt şanse mari că o să se găsească careva că îi sunt "atacate" convingerile.

Cu toate că există cadre HT care suportă furci mari, asta nu îi decăt mulgerea de către producători a copchiilor şmecheri care au impresii că o combinaţie din asta îi utilă. (îi utilă doar să te plimbi prin oraş şi să te dai mare fri-raidăr)

N-am nelamuriri existentiale legate de AM si biciclete in general. Dar mi se pare corect ca spui ce stii, cum stii, si cu asta basta, nu sa pui trei grafice, arunci doua trei pastile si spui as mai discuta dar n-am cu cine... Nime nu s-a nascut invatat. SI ca sa nu ramana vreo urmbra de indoiala ma refer la Lysergo.

Dupa mine nu producatorii arhicunoscuti sunt referinta in zona asta foarte specializata ci constructorii de serii mici care s-au specializat.

Daca stai si te uiti la prima vedere intre un cadru de AC si unul de AM diferentele par insesizabile, foarte mici. Ei, se pare ca diferentele alea asa mici cum par, fac diferenta, de se spune ca un AM este bicicleta cu care acoperi toate aplicatiile pe munte de la poala dealului la creasta masivului.

In tot cazul, de Nomad am auzit numai de bine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Diferenţele alea le simţi cel mai bine la coborâre. La urcare pe unde urci cu un XC poţi urca şi cu Ram-ul din poza de mai sus (cu condiţia să depăşeşti blocajul mental care îţi spune că-i prea greu, că are cursa la suspensie şi discurile prea mari, că-i alb cu verde, că nu scrie pe el "XC", că etc...)

La cadrele FS cam 10% îi tipul de suspensie folosit, 20% îi implementarea, 30% îi shock-ul iar restul îi marketing.

Marketing-ul ar trebui neglijat deoarece conform acestuia dacă n-ai cadru de 2012 care beneficiază de nu-ştiu-ce pivoţi imaginari şi alte tehnoligii super-ultra-mega... nici nu ar trebui să ieşi din casă.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dupa mine nu producatorii arhicunoscuti sunt referinta in zona asta foarte specializata ci constructorii de serii mici care s-au specializat.

Daca stai si te uiti la prima vedere intre un cadru de AC si unul de AM diferentele par insesizabile, foarte mici. Ei, se pare ca diferentele alea asa mici cum par, fac diferenta, de se spune ca un AM este bicicleta cu care acoperi toate aplicatiile pe munte de la poala dealului la creasta masivului.

Tocmai aici faci o mare confuzie.

Producatorii arhicunoscuti au avut resursele si timpul necesar de a studia si testa mai multe prototipuri inainte de a lansa varianta finala a unui produs care sa fie si apreciat. Pe cand construnctorii cu serii mici le trebuie mult mai mult timp ca sa iasa ceva. In plus de asta, cine e constructor de serii mici care sa se specializeze? ca mai nou fiecare face orice fel de bike.

Astfel ca de la un producator mai necunoscut, daca vine cu un cadru nou, asteapta-te ca primele 2 3 serii sa nu fie cele mai reusite, urmand ca ele sa fie imbunatatite in viitor.

Se poate intampla asta si in cazul unul producator mare, insa lucrul asta e mai putin probabil. E si logic nu?

E si logic pentru ca spre exemplu, din ce stiu eu si va pot zice sigur, Cannondale a investit o suma cu multe 0 pentru a reinventa modelul Jekill sau a scoate noul Claymore sau chiar si Scalpel, chiar daca ultimul este de xc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

NU Vlad. Nu este voba de confuzie ci e specializare. Nu vreau sa intram in polemica.

Ca velelitati si performante, niciodata un produs de serie mare nu se apropie de maximum de performanta atunci cand ea este atinsa intr-o tehnologie. Nu este eficient economic.

Cel mai bun AM al zilei poate fi unul custom. Zecile de zerouri de care amintesti cheltuite azi, cam in 18-30 de luni cel mai devreme intra in fabricatie, daca presupun modificarea unor linii de productie.

Si sa fim seriosi, inovatie si reinventare cam greu. Modelele nu si-au schimbat arhitectura de baza de ani de zile, aia care conteaza, ci doar modificari de componente (BB integrat), scadere de greutate, si bineinteles estetica. Vorbim de producatori importanti, de modele consacrate.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu are rost sa stau sa ma cert pe chestii din astea.

Tu stii un lucru eu te contrazic.

Spre exemplu, Cannondale a renuntat la Prophet pentru Rize si Moto. Acum au renuntat la Moto pt Claymore si Jekill. De la Prophet pana le Jekill toate sunt modele noi, studiate si produse de ei. Ca seamana poate cu alte cadre, e logic si normal, ce nu seamana in ziua de azi? sau ma rog, ca au acelasi tip de suspensie ca altele... casa fiu mai precis.

Dar iti spun ca te inseli doar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toate bikes mentionate sunt FS, deci va rog fara preistorice HT :)

Daca tot s-a inventat ceva mai bun, de ce sa vreau sa mai folosesc inca o drezina?

Pe deasupra imi ador de-a dreptul discurile intervertebrale proprii, deci no thanx pt. HT. Las asemenea bikes puristilor.

@Lysergo: interesante datele din printscreenul atasat despre Nomadul din 2009! Te rog trimite-mi PM cu numele programului (sau scrie pe topic daca nu-i secret), aplicatia respectiva am impresia ca m-ar ajuta la maximum sa compar dimensiunile, geometriile, unghiurile samd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cam asa a iesit AM-ul meu

Cadru: roz 140mm

Furca: revelation 150mm

Frane: ashima pcb, discuri airotor

Transmisie: Sram X.0/X.9/XTR/KMC/Truvativ Stylo Carbon 26-36+bash

Roti: Novatec cu Ritchey, gume Conti Rubber Queen

Tija sa: Kind Shok i900

Sa: Selle Italia SLR TT

Pipa: Truvativ Stylo

Ghidon: Tres Pinner taiat la 680mm

Gripuri: ESI Roz

Pedale Xpedo XMF TT

Inca nu m-am dat cu ea, nu am cantarit-o si nu i-am rodat franele :) dar cand fac toti pasii astia revin :)

post-15-0-84998400-1294773112_thumb.jpg

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Culoarea reprezinta mai multe pentru mine. E o chestie legata de o anumita boala si anume cancerul care a "dus-o" si pe mama in alte locuri, mai cu "verdeata" sper, dar sa nu facem offtopic. E oarecum un mic semn de recunostinta. Daca la bike-ul de concurs nu s-a putut custom, macar la asta de trail sa am.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tare bike-ul, stiam ca o sa iasa fain de cand am vazut poza cu cadrul http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/cool.gif

ce inseamna "din motive de publicitate" ?? presupun ca nu ai voie sa promovezi alt brand decat cannondale ?

in cazu asta o sa ghicesc eu ca se cheama Trailstar... marca o poate cauta cine e curios. http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/laugh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din moment ce ai pus şi manşoanele roz îi clar că ai ales special culoarea respectivă.

Care sunt motivele nu contează, şi nu trebuie să dai socoată nimănui, dar nici nu înseamnă că trebuie să-mi placă :P

Altceva ce puteam să te întreb că încă n-ai încercat-o...

Ah da, shiftguide nu-i pui?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.