Sign in to follow this  
cristyrye

un novice intreaba

Recommended Posts

1.Bornele sunt puse de oameni (romani) -deci nu te baza pe ele la masuratori ci doar la aproximari

2.Baga la ciclocomputer 2050 mm sau 205 cm ptr ca atit are roata de mtb cu cauciuc de 1.95 ,2.1

3.Nu te crampona de mm pe circumferinta .Daca la 100 de km pierzi sau cistigi citeva zeci de m chiar nu conteaza

4.In fond toate masuratorile sunt bune ,dar nici una exacta.Ceea ce ne trebuie este un reper .

Gata Hai la pedalat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu ma intelege gresit, nu am zis ca am experieta, dar pur si simplu caut niste explicatii logice pe care daca voi nu mi le oferiti, le spun eu... Poate unele sunt aberante - imi cer scuze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pai ce mause, nu-ti plac insurubarile de creier? recunosc, nici mie, mai bine pedalez intins catre o bere decat sa explic cum functioneaza un sistem decocast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uite ,cind am plecat prima data cu mtb-ul in macin, pe bac la braila m-am gindit ca nu am setat polarul.Dar chiar nu stiam cit sa pun circumferinta si am sunat un prieten care are tot cursiera(dar acum are si mtb ;) si merge la maraton la medias) si el a sunat un alt prieten si a aflat ,si mi-a transmis ca circumferinta e de 2050.Eram uimit ca la cursiera e de 2100,dar explicabil prin balonul mai mare.

Daca eram acasa ''porneam '' ruleta imediat.Si mai e o chestie.

Prin paduri nu sunt borne kilometrice :) :) :)

As mai spune ca la mersul prin paduri ,munti si vai nu conteaza circumferinta ci timpul in care ajungi la bere si mici :shock:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Repet pentru a nu stiu cata oara.

Lasati cartea (nu aia de la scoala ;) ) si masurati circumferinta "babeste".

O linie trasa pe sol, ventilul in dreptul liniei, rotatie completa a rotii si unde ajunge ventilul din noi paralel cu solultrageti alta linie. Se masoara distanta si se introduce in ciclocomputer...

Ce atata tevatura...

Nici asta nu e cea mai buna metoda. Anvelopa se lasa sub greutatea biciclistului. Se ia in considerare raza roti cand biciclistul e pe bicicleta, nu raza roti cand pe ea apasa doar greutatea bicicletei. Cineva se urca pe bicicleta celalalt masoara raza reala si se aplica formula: 2*PI*r unde pi-3,1415. Sau se face asa cum zici tu, dar individul trebuie sa fie neaparat pe bicicleta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anvelopa se lasa sub greutatea biciclistului. [/b">

Se ia in considerare raza roti cand biciclistul e pe bicicleta, nu raza roti cand pe ea apasa doar greutatea bicicletei.

WOW :wink:

Nu sint eu inginer si asta ma face sa spun cu o anumita precautie : "daca ma gindesc bine" si janta inclusiv spitele se deformeaza "sub greutatea biciclistului" in mod continuu, mai mult sau mai putin (raza rotii se schimba). Cum introducem si aceste valori importante in ciclocomputer ? :wink:

P.S. Este vreun Einstein printre noi care poate aduce lumina in situatia asta deosebit de incurcata ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mda. Intr-adevar, multe variabile. Circumferintele pentru diverse anvelope marcate la fel pot diferi, deci daca se doreste precizie maxima nu se poate folosi listele generice de dimensiuni. De asemenea, exista deformari peste tot, cum ne-a spus si Frank, si acestea difera in functie de enorm de multi factori: greutatea biciclistului, presiunea in anvelopa etc.

Propun urmatorul algoritm de calibrare:

1. Se introduce circumferinta aproximativa a rotii in ciclocomputer (din lista sau masurata cum a spus Ovidiu, la o rotatie completa masurata pe sol).

2. Se aduce bicicleta la parametrii uzuali: rotile sa fie umflate la presiunea cu care se merge de obicei, daca ai 60 kg si mergi de obicei cu un rucsac de 30 kg, pune-ti-l in spate, s.a.m.d.

3. Pe o sosea, se va merge in linie dreapta, intre doua borne kilometrice. Desi nu e voie, ideala e autostrada, si s-ar merge fix pe linia alba de marcaj.

4. Se noteaza eroarea procentuala la 1 km. Pentru 1050 m de exemplu vom avea o eroare de 5%. Folosind regula de trei simpla, se deduce ca trebuie sa micsoram valoarea circumferintei din ciclocomputer, introdusa initial, cu 5%.

5. Desi acum totul ar trebui sa fie perfect, putem repeta de la pasul 3 (daca puteti merge pe marcajul alb mai mult, incercati pe o distanta mai mare - 5 sau chiar 10 km).

Pentru ca in acest algoritm problema se pune invers ("cit trebuie sa fie circumferinta pentru ca ciclocomputerul sa-mi arate 1 km pentru fiecare km parcurs"), toti factorii posibili sint luati in considerare.

Singura conditie este ca etalonul sa fie bun - daca nu sinteti convinsi ca distanta intre anumite doua borne kilometrice este de 1 km, fie mergeti pe o distanta mai mare, sau, si mai bine, mergeti pe mai multe sosele drepte, cite un km, si apoi faceti media.

* In loc de borne, se mai poate folosi ca etalon un GPS - cele mai noi, in conditii de semnal bun, au eroare de sub 10m.

** Nu comparati viteza sau distanta cu cele de la kilometrajele masinilor / motocicletelor / scuterelor. Acestea sint calibrate intentionat de catre producatori sa arate cu citeva procente mai mult.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bornele de kilometraj sunt amplasate cu precizie milimetrica.

Sunt la facultatea de constructii unde am facut o materie numita tehnica masuratorilor, sau topometrie si care te invata la fel cum spune si titlul sa masori. Dar atentie e o masuratoare cu aparate si cu calcule, nu cu ata, ruleta, metrul sau alte porcarii, iar precizia este intradevar milimetrica. In plus, lucrez in proiectare si am intrebat totii inginerii aia cu vechime despre borne si mi-au confirmat.

Asadar avem un sistem de referinta corect.

Ei bine, eu nu cred ca noi putem sa mergem pe bibicleta atat de drept incat sa ne arate la un kilometru un plus de 1-2-3 metri, ci mai mult. Cum am mai spus noi nu mergem niciodata pe linia ideala, ci intr-o continua ipotenuza, care nu cred ca trebuie sa precizez cu cat e mai mare fata de cateta care este linia ideala.

Nu cred ca este cineva pe aici care construieste aceste ciclocomputere care poate sa ne lamureasca in aceasta dilema, deci nu putem decat sa ne dam cu parerea ca niste amatori cu mai multa sau mai putina experienta.

De ce sa nu ascultam totusi de cei care le construiesc? De ce sa nu punem valoarea din carte? Probabil ca stim noi mai bine ca ei....

Xperience nu o mai arde atata cu plusul de 50 metri pentru ca aia era cu valorile puse de baietii de la magazin. Valorile care ne-au dat noua cu valoarea din carte sunt de cu plus 20 metri la un kilometru.

Mie mi se pare o valoare realista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

.. topometrie si care te invata la fel cum spune si titlul sa masori. Dar atentie e o masuratoare cu aparate si cu calcule, nu cu ata, ruleta, metrul sau alte porcarii, iar precizia este intradevar milimetrica.

Pe vremea mea aceste aparate se numeau goniometru, teodolit, telemetru; porcarii erau doar jaloanele fiind greu de carat :wink: . Cit de milimetrica era precizia nu prea conta pentru un proiectil de obuzier.

Ma poate lamuri cineva care e de fapt rostul acestei discutii ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

[...]

Ei bine, eu nu cred ca noi putem sa mergem pe bibicleta atat de drept incat sa ne arate la un kilometru un plus de 1-2-3 metri, ci mai mult. Cum am mai spus noi nu mergem niciodata pe linia ideala, ci intr-o continua ipotenuza, care nu cred ca trebuie sa precizez cu cat e mai mare fata de cateta care este linia ideala.

[...]

In cazul asta, daca aplici algoritmul de mai sus, ciclocomputer-ul iti va arata kilometrii marcati de borne, desi tu intre ele ai facut mai mult de un km.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asa e ovidiugm. Dar asta daca vrei sa-ti arate distanta parcursa intr-o linie dreapta si nu distanta parcursa de tine, distanta reala.

In fine, eu doream mai degraba o aprobare de la cei care folosesc de mai multa vreme aceste ciclocomputere...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nici asta nu e cea mai buna metoda. Anvelopa se lasa sub greutatea biciclistului. [/b'] Se ia in considerare raza roti cand biciclistul e pe bicicleta' date=' nu raza roti cand pe ea apasa doar greutatea bicicletei. [/quote']

WOW :wink:

Nu sint eu inginer si asta ma face sa spun cu o anumita precautie : "daca ma gindesc bine" si janta inclusiv spitele se deformeaza "sub greutatea biciclistului" in mod continuu, mai mult sau mai putin (raza rotii se schimba). ?

Eu ma refeream doar la anvelopa, nu si la spite, janta. etc

Am facut un test pe cursiera mea cu anvelope 622*20 si rezultatele au fost:

Circumferinta roti sub greutatea bicicletei = 208 cm.

Circumferinta roti sub greutatea bicicletei+ a mea = 206 cm.

Eroarea asta de 2 cm se multiplica intr-un km la aproximativ: 9.7 m

Share this post


Link to post
Share on other sites

E, si daca mai pui si faptul ca masa care se distribuie pe roti variaza in functie de pozitia biciclistului si de panta, deci raza variaza pe parcursul turei, ajungi la concluzia ca o eroare de 10m/1km nu e chiar as o tragedie.

Bicicleta cu ciclocomputer nu este un instrument de masurare precisa a distantei. Asa cum nici kilometrajul de la autoturism nu este precis. Este doar un instrument orientativ.

Cea mai corecta metoda este sa parcurgi o rotatie pe asfalt si sa masori distanta intre marcaje. Restul sunt erori de masura tolerabile.

Atata timp cat nu ai o referinta ultra-precisa de masura nu cred ca ai cum sa stii daca reglajul este "perfect". Bornele kilometrice nu sunt o referinta exacta. Bag mana in foc ca au erori de pozitionare indiferent cat de zelosi au vrut sa fie inginerii topometrici! Poate nu au erori de ordinul zecilor de metri dar nici precizie milimetrica...

Eu personal as avea incredere mai mare intr-un ciclocomputer bine reglat decat in distanta exacta dintre doua borne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu personal as avea incredere mai mare intr-un ciclocomputer bine reglat decat in distanta exacta dintre doua borne.

Ai deplina drepatete (din punctul meu de vedere). Cind spun asta ma gindesc la zilele lucrate in vacanta cu "specialistii" de la trustul "Drumuri si hopuri" si mai ales la cantitatile de "spirt" consumate :wink: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

deci avem o eroare de 20m per km. asta vine cam 3km la o tura excelenta de o zi de 146 km de la severin la portile de fier2 si inapoi. inteleg acum ca am facut doar 143 de km in acea zi minunata. Damn! mi-ati stricat peisajele, intalnirea si berea cu neamtul cel gras, senzatia vantului si privelistea norilor. offf, daca stiam ca n-are decat 143 mai bine nu ma duceam... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

genial mai dopatule, vrei sa fii fratele meu de cruce?

Share this post


Link to post
Share on other sites

* In loc de borne, se mai poate folosi ca etalon un GPS - cele mai noi, in conditii de semnal bun, au eroare de sub 10m.

** Nu comparati viteza sau distanta cu cele de la kilometrajele masinilor / motocicletelor / scuterelor. Acestea sint calibrate intentionat de catre producatori sa arate cu citeva procente mai mult.

* GPS - urile au de ceva timp o abatere mai mica de trei metri daca au WAAS activat .

**Vitezometrele masinilor au abatere intentionata , cam 10% in aproprierea vitezei de 100Km/h , kilometrajele nu sufera din cauza acestei abateri dar intanpina aceleasi probleme descrise in acest topic .

Cine e fixist poate pune doua kilometraje , fata/spate , si face media dintre ele , mai reduce abaterea data serpuirea roti fata dar mai simplu e sa-si ia un GPS si atunci va sti si distanta ( liniara ) dintre punctele A si B si distanta parcursa de el de la punctul A pana la punctul B .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Circumferinta roti sub greutatea bicicletei = 208 cm.

Circumferinta roti sub greutatea bicicletei+ a mea = 206 cm.

Eroarea asta de 2 cm se multiplica intr-un km la aproximativ: 9.7 m

gizaz :shock: :roll: superbe discutiile astea, oare pinionul meu la urcarea Sarmisegetusei sa ovalizat si el, sau am numa io impresia....

scoateti-va cururile albe la frig si dati pedale oamenilor :idea: frigul ventileaza bine creierul...

Share this post


Link to post
Share on other sites

suntem inca prea in urma cu ciclismul in Romania ca sa ne gandim la centrimetri in plus sau minus parcursi... sa vedem noi o populatie mai educata in ceea ce priveste transportul alternativ, sa vedem piste, velodromuri, curse cu mii de spectatori, echipe care sa participe in competitii serioase, soferi disciplinati... apoi putem sa ne permitem sa analizam fiecare centimetru parcurs... astea-s fitze deocamdata

P.S scuze daca am ... ofensat ... pe cineva

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this