nubciclist

Franele pe disc, furca fata si slabirea QR-ului

Recommended Posts

Undeva in viitorul apropiat as vrea sa trec la frane pe disc (deocamdata am Avid SD3). Poate un set de Avid BB7 ca vad ca toata lumea le lauda.

M-am interesat un pic pe net in legatura cu micile detalii si am dat peste urmatorul site:

http://www.ne.jp/asahi/julesandjames/home/disk_and_quick_release/

Pe scurt, tipul sustine ca frana pe disc fata poate avea un efect de desurubare treptata a quick-release-ului (indiferent daca e strans corect sau nu), in timp ce mergi, lucru ce va culmina cu aruncarea rotii din furca (si accidentul aferent).

Acum, am observat ca site-ul e actualizat ultima oara in 2006 si ca nu e nici un link catre un eventual anunt al vreunui producator de furci, sau de frane, sau de QR, in care sa se admita problema si sa se prezinte solutia gasita.

Pe wikipedia, in articolul despre frane ( http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_brake_systems , la Disc Brakes, Advantages and Disadvantages) apare o mentiune si un link catre site-ul tipului pe post de referinta, dar cam atat.

Am mai gasit un topic pe un forum din afara, dar este si el vechi, tot din aceeasi perioada cu site-ul de mai sus (http://www.bikeforums.net/archive/index.php/t-81517.html , interesant e in special post-ul lui TandemGeek).

Aici pe forum am gasit o singura referinta, intr-un post mai vechi: http://www.ciclism.ro/forums/index.php/topic/1999-fana-pe-disc-cu-janta-de-v-brake/page__view__findpost__p__256058

As fi avut niste intrebari. Are cineva informatii mai clare si mai sigure in legatura cu treaba asta? In ce conditii s-ar putea intampla povestea asta (ce combinatie de furca/frana/QR)? Este o problema cunoscuta, care s-a rezolvat definitiv prin introducerea unei modificari de siguranta la nivel de clasa de componente?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foarte dubios. Eu o singura data am patit sa mi se slabeasca QR-ul dar nu avea nicio legatura cu furca / frana. Pur si simplu nu il stransesem eu in deajuns de bine (in prealabil umblasem la roata pt. a regla frana).Insa roata nu a fost aruncata din furca, pur si simplu am simtit trepidatii ciudate in ghidon. Cand se slabeste qr-ul si are joc roata iti dai seama instant la maini ca este ceva in neregula, ai destul timp sa iti dai seama de problema pana sa cazi in freza. Fiind prima data cand am patit-o am crezut ca e de vina cuvetaria, la o inspectie rapida mi-am dat seama ca era qr-ul slabit. In afara de acest episod nu am mai patit ceva de genu, nici la munte nici pe plat.

Daca e sa stai cu grija poti verifica din cand in cand roata fata, oricum furca este facuta sa nu scape roata chiar si cu qr-ul slabit. Roata poate sari numai daca esti in aer sau probabil daca treci pe niste obstacole mai serioase.

Nu cred ca ai de ce sa iti faci probleme.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Un prieten bun a păţit asta anul trecut la maraton la Maros.

DAR:

1. Roata nu sare din furcă, pentru că furca are nişte urechi care reţin QR-ul. Vezi pe site la Sheldon Brown, caută "lawyer tabs" la glosar.

2. S-a întâmplat pentru că QR-ul nu era strâns complet.

3. Eu cred că a avut o legătură cu faptul că a coborât în forţă cu furca blocată, câţiva kilometri.

Ideea e că se poate întâmpla dar în general NU SE ÎNTÂMPLĂ dacă ai grijă să strângi QR-ul calumea.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am patit-o si eu o data, insa ma suspectez de neatentie atunci cand am montat roata. Trebuie desurubate piulitele mai multe ture ca sa poata iesi roata din furca, exista o adincitura in care se aseaza piulitele QR-ului, chestie care m-a ferit de belele. Intr-adevar simti un comportament ciudat, ca si cum fiecare brat al furcii ar lucra independent! :o

In fine este una din cele cateva chestii care le verific la fiecare iesire: poate am uitat sa le strang, poate le-am desfacut accidental, eu sau altcineva, etc. E o chestie simpla usor de verificat si, zic eu, de maxima importanta asa ca mi-am facut un obicei din a o verifica. In afara de incidentul amintit mai sus nu mi s-a mai intamplat, semn clar ca a fost o neatentie la montarea rotii.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu mi s-a intamplat niciodata pentru ca am strans QR-urile ca lumea. Insa acum mi-am pus unele de titan, foarte subtiri si m-a cam pus pe ganduri problema semnalata de tine. Sunt curios sa vad cum se comporta si sper sa nu am vreo surpriza neplacuta.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Roata poate sari numai daca esti in aer sau probabil daca treci pe niste obstacole mai serioase.

Nu cred ca ai de ce sa iti faci probleme.

Tocmai ca nu despre roti cazute e vorba, ci despre roti expulzate/aruncate afara de frana pe disc. Imagineaza-ti ca roata nu se mai invarte in jurul axului propriu, ci in jurul placutelor din etrier. Intradevar, la furcile mai noi ai acele lawyer lips muchia de pe furca, ce impiedica iesirea rotii la slabirea sau alunecarea QR-ului.

Eu m-am trezit cu QR-ul de pe fata coborat pe stanga ~1mm, nu ajunsese la lawyer lips, dar frecau placutele. De atunci il strang foarte tare si nu s-a mai intamplat. Desi nu cred ca e chiar normal, la cum il strang eu n-ar putea sa le desfaca oricine.

In concluzie, nu cred ca se poate intampla ceva catastrofal, cel mult o sa te opresti sa strangi QR-ul, preferabil mai tare de data asta.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sunt QR-uri slabe, pe la bicicletele ieftine, care au astfel de tendinte. Si sunt si furci fara "buze". Am vazut niste tipi care isi polizau buzele de la furca, pentru a scoate roata mai usor. Dupa repetate strangeri si desfaceri, saiba aia concava de aluminu si plastic se deformeaza si nu mai lucreaza bine. Si filetul se poate deteriora, mai ales la piulita de aluminiu, si se poate slabi.

QR-urile model Shimano sunt mai bune decat celelalte.

Eu m-am urcat odata pe o bicicleta fara sa-i pun QR-ul, si aveam si frana pe disc. Cand franam discul tragea de roata spre stanga. Dupa 2-3 franari m-am oprit sa vad ce se intampla si am descoperit lipsa QR-ului.

Iar anul trecut, la intalnirea ciclism.ro am mers pe tandem cu Maus, fara QR pe spate. Am mers destul de repede, am bagat si ceva offroad, si doar cand ne-am dat jos am observat lipsa. Ce fata a facut Maus... http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/laugh.gif ma gandeam ca ma ia la bataie. Dar nici nu s-a simtit lipsa QR-ului.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu eram curios daca a auzit/experimentat cineva treaba. Mi se pare foarte ciudat ca nu se gasesc informatii clare despre treaba asta, ci doar biciclisti care descriu experiente personale. M-as fi asteptat sa se fi facut niste teste si sa se fi ajuns la o concluzie clara in 5 ani de cand a aparut povestea.

Oricum, cel putin putem sa spunem urmatoarele:

- chiar daca se desface QR-ul, nu trece de Lawyer Tabs

- daca se desface QR-ul, simti ca e ceva in neregula (sau nu, daca esti pe tandem cu Maus :P )

- o idee buna ar fi sa verificam QR-urile inainte de fiecare tura

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am patit altceva. De vreo 2 zile am observat ca frana spate nu mai tine ca inainte (BB7 nou nout montat de 1 luna). Initial am zis ca placutele nu si-au facut rodajul sau ca s-au murdarit- ptr ca cu bicleta pe loc, cand apasam frana, roata se mai misca un pic pana sa fie blocata. Azi la o inspectie mai atenta am descoperit ca discul avea joc - se slabisera suruburile. De strans bine au fost stranse bine si inca n-am apucat sa fac offroad serios ci doar cat m-am deplasat prin oras.

Acum eu cred ca s-au desfacut din cauza vaselinei pe care am pus-o pe suruburi. Pana la urma o chestie normala sa se desfaca suburile, mai ales ca ele au acea vopsea/chit pe ele care ar trebui sa le impiedice sa se desfaca ?

In legatura cu QR, n-am avut niciodata probleme, nici cu din alea de 2 lei , nici cu din astea de firma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Acum eu cred ca s-au desfacut din cauza vaselinei pe care am pus-o pe suruburi. Pana la urma o chestie normala sa se desfaca suburile, mai ales ca ele au acea vopsea/chit pe ele care ar trebui sa le impiedice sa se desfaca ?

Chestia aia albastra de pe suruburi este o solutie de genul Loctite speciala pentru ca suruburile respective sa nu sufere fenomenul de care vorbeai, daca tu ai dat cu vaselina peste solutia respectiva sau chiar si peste surubul simplu ai facut foarte rau. La suruburile aferente componentelor de frana este total contraindicat a se folosesi vaselina sau alte unsori de genul (e valabil si la biciclete si la alte vehicole/autovehicole). Daca nu ai solutia Loctite indicata de producatorul franelor sau solutii echivalente mai bine lasi surubul simplu.

Si inca o chestie, suruburile in general e bine sa fie strase la cuplul indicat de producator nu dupa cum te lasa mana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:) erata: vehicule/aotovehicule in loc de vehicole/autovehicole. am recititit postul mai tarziu si nu mai mergea editat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Majoritatea piulitelor de QR facute de fabricantii de marca sunt dinamice, ca si prezoanele de la rotile auto.

Nu trebuiesc stranse ca pacala pentru ca ele se mai strang si singure, evident daca sunt pe pasul de strangere pana in cap nu.

Cele mai bune chei sunt cele fixe, nu cele cu maner(QR) si care se strang cu imbus sau cu cheie speciala.

Poate ati observat ca acestea sunt mult mai usoare si par foarte fragile fata de QR clasic dar odata stranse in parametrii fortei specificate nici dracu cu fratii lui si cu talpa iadului nu le mai desface, cu maus sau fara maus, coborand in forta pe trasee grave sau nu.

Dupa strangere, cheile se orienteaza spre spate, paralele cu solul si trebuie sa treaca pasul de siguranta (o rezistenta in plus la mana in timpul apasarii). Ala e QR strans.

Poate a existat un caz doua ca cele descrise de initiatorul topicului dar furcile moderne sunt aproape imposibil sa mai ajunga in astfel de situatii Imagine postată

(axul trece prin urechile furcii si nu poate iesi decat tras complet din butuc).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca strangi puternic QR-ul ce se poate intampla ? Eu am observat ca , stranse doar la mana , flexeaza putin cand trec peste anumite hopuri mici , daca le strang mai tare nu mai simt nimic , asta la "putea spate" . Pe fata nu am simtit nimic , pentru ca am Menja , care are 2 punti la furca . Intreb daca dauneaza la butuci sau ceva de genul ...

Am vrut sa incerc si QR-uri cu cheita , pentru ca sunt mai usoare , dar nu se compara cu QR Shimano cu fluturas din punct de vedere al rezistentei .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chestie dubioasa: sambata, dupa o coborare mai lunga si destul de abrupta pe niste bolovani si radacini (pe care nu prea aveam ce sa caut, ce-i drept), am observat ca s-a slabit QR-ul pe fata. Adica roata capatase joc. Initial am crezut ca s-a dus furca, dar apoi am verificat QR-ul si era slabit.

Configuratie: Dart2, BB7 cu disc de 180 mm (G2 cred?a venit cu frana), QR de la Clix.

Ce-i drept, nu am mai verificat de mult QR-ul pe fata (vreo 400 km, sosea+offroad) si ultima oara nu am umblat eu la el ci un mecanic la service (dar ma indoiesc sincer ca nu l-ar fi strans bine).

Faptul ca s-a desfacut ma face sa cred ca este o mizerie de sistem, dar pe de alta parte roata nu a sarit din furca si chiar a luat niste socuri destul de mari pana mi-am dat seama ca e o problema. Sistemul face sa fie greu sa scoti roata pana si acasa cand vrei sa schimbi cauciucul, d-apai pe traseu. Dar chiar si asa, o sa trec pe un QR clasic pe fata si o sa le verific pe amandoua inainte de fiecare tura.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eu cred ca ai patit ceea ce patesc si eu cand aud oamenii vorbind despre purici si paduchi: ma mananca tot capul.

Si eu am patit sa se slabeasca un pic suruburile de la Discuri. Si am patit-o si la Maratonul de la Medias cand am ramas blocat intr-un noroi maaaaare si cand am dat sa ridic bicla de acolo, am ridicat-o fara roata.

Toate problemele astea se rezolva usor daca din 500 in 500 de km (ca sa nu zic 200 in 200) mai verificam QR-urile, mai strangem discurile, mai una, mai alta. nu te poti astepta sa nu ai grija de ea deloc si ea sa mearga perfect.

Exemplu de motiv ptr care se slabesc QR-urile: prind intre furca si piulita/saiba ceva gunoi/mizerie/bucatele fine de praf care se macina cu timpul. Sau care se spala cand te prinde ploaia. Daca nu erau sigure QR-urile, clar se inventa o noua tehnologie, ca nu de prosti toti ciclistii alearga cu QR-uri prin competitii. cum ar fi la un concurs de DH sa vezi cum iti zboara QR-ul inaintea ta...

Deci din cand in cand, mai strange suruburile (Asa cum la masina din cand in cand mai verifici uleiul, bateria, antigelul, becurile - sper ca faci asta :D ) si nu cred ca vei avea probleme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eu cred ca ai patit

E posibil sa fi fost mai multi factori care au dus la slabirea QR-ului - faptul ca nu le mai verificasem cam de mult, traseul abrupt si accidentat, poate chiar si cele 2 cazaturi pe care le trasesem un pic mai sus :rolleyes: Voi incepe sa verific QR-ul de acum inainte de tura (am zis ca fac asta si inainte dar mereu am uitat, poate de acum imi intra in obicei).

PS: La DH nu stiu cat se folosesc QR-uri, exista sisteme de prindere a rotii fara QR.

PPS: N-am masina :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep. Primul lucru care l-am observat la frâna hidraulică pe disc (nu și la mecanică). Nu contează traseul, doar cât de bună e frâna. Cred că am să-mi schimb Reba RL 2011 de pe față cu același model dar bolt through, nu quick release.

Pe spate nu pot să fac nimic, ține de cadru, dar oricum problema majoră e în față.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep. Primul lucru care l-am observat la frâna hidraulică pe disc (nu și la mecanică). Nu contează traseul, doar cât de bună e frâna. Cred că am să-mi schimb Reba RL 2011 de pe față cu același model dar bolt through, nu quick release.

Pe spate nu pot să fac nimic, ține de cadru, dar oricum problema majoră e în față.

nu iti recomand sa faci chestia asta... in primul rand si maxle e pe quick release, in al doilea rand rock shox are niste probleme cu bratele inferioare ale furcii pentru bolt on, la un procent semnificativ nu sta roata pe centru si trebuie trimise la garantie... multa lume de pe mtbr a asteptat cateva saptamani si a primit alte brate tot descentrate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now