Recommended Posts

citisem mai demult pe undeva pe aici pe forum, ca ar exista o compozitie in care se poate fierbe lantul daca vrei sa aiba durabilitate mai indelungata

eu am o bicicleta care nu am mai folosit-o de cateva luni, lantul e dat jos, si a cam prins rugina

si ma gandeam ca inainte sa il pun sa il fierb nitel

era ceva cu seu de oaie si grafit parca

ma rog, daca mai stie cineva

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pune-l pe gratar ca tot a venit vremea frumoasa. Ca sa-ti fiu si de ajutor: curata-l, unge-l abundent, fa 20km cu el, sterge eventualul exces de ulei de lant. Chiar ai face o scarbosenie complicata de genul sa fierbi un lant in seu+grafit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Operatia se numeste brunare si se poate face la rece sau la cald.

La rece cu solutii cumparate(e mai greu de procurat ingredientele ca sa o fabrici singur).

La cald un soi de brunare se face prin incalzirea foarte puternica a pieselor din otel pana nu se inrosesc(deja trece in stadiu de tratament termic de calire), si apoi se sting in ulei mineral de preferinta uzat (este mai acid).

In prealabil se degreseaza si se curata foarte bine pentru a nu transforma rezidurile de pe piesa in zgura.

Se scurg apoi, se curata si se degreseaza, se sterg si se greseaza unde este cazul(rolele la un lant).

Operatiunea poate fi repetata imediat daca nu este suficineta prima tratare si apoi periodic.

De preferat sa se faca in aer liber sau in spatiu puternic ventilat pentru ca produce fum si miros. Imagine postată

LE

Incalzirea se face pe un gratar(radienta), nu in foc[(forja) contact] si se incalzeste cat mai uniform toata piesa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pe vremuri intr-adevar bagam lantul in seu fierbinte, dupa curatarea in neofalina, dar acum nu cred ca mai este cazul. Sunt atatea produse de intretinere (pt mediu uscat, pt mediu umed) si care mai mult ca sigur ca sunt mult mai eficiente decat seul de oaie.

Eu unul zic sa nu te complici. da-i o curatare cu wd40 si dupa aceea o solutie de ungere speciala pt lant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seu fierbinte sau alta grasime decat uleiul ars nu fac tratamentul la suprafata. Nu sunt acide. Grasimile nacaliesc piesa nu o trateaza cu un strat micro, protectiv de oxidare fortata (cum este eloxarea sau anodizarea la aluminiu).

Mai exista pentru cei care nu au ulei ars sau nu vor nunata de negru mat si solutia abastru.

Piesa incalzita foarte bine se baga in piure de ceapa(suc si pulpa de ceapa pasata intr-un vas. La fel de acid dar da nuanta albastra. Eu personal nu am facut decat cu ulei asa ca nu spun decat din auzite si citite de povestea cu ceapa. Dar incaodata! Piesa este cea care se incalzeste nu maclavaisul in care se scufunda, acela trebuind sa fie rece.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Incerca cu seu+grafit si o sa ai toti cainii din cartier dapa tine.Metoda buna de antrenament fortzat.Spor la pedalat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mersi de raspunsuri

pana una alta l-am bagat la cuptoru cu microunde intr-o baie de sange, ca sa il fac nemuritor

iar cand o sa il scot (dupa 12 ore, dupa reteta), am sa il mai ung si cu niste balsam de rufe, ca sa il faca mai pufos

iar daca nu o sa fie pe gustul bicicletei, am sa ii cumpar altul mai nou si mai frumos, noi sa fim sanatosi

  • Upvote 8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Metal in microunde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

S-au dus vremurile cu fiertul.Acu doar mustul se mai fierbe .Sa fierbi un lant uzat e cum zice sakira :cacamaca africa.Pe vremuri il fierbeam in ulei ca sa cada mizeria pietrificata pe el,si aveam impresia ca era nou .Insa era tot un cacamaca,dar curat.Acu am posibilitatea sa-mi iau cacamaca curatat fara sa mai fac fum in bloc. http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/cool.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ceara de albine, seu de oaie si praf de grafit in anumite proportii. Lantul se spala f.bine de doua-trei ori in gaz sau kerosen, exclus motorina !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ceara de albine, seu de oaie si praf de grafit in anumite proportii. Lantul se spala f.bine de doua-trei ori in gaz sau kerosen, exclus motorina !

lantul meu il curat in benzina. este contraindicat ? P.S. nu le am cu chimia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ceara de albine, seu de oaie si praf de grafit in anumite proportii. Lantul se spala f.bine de doua-trei ori in gaz sau kerosen, exclus motorina !

Nu te supara, dar amestecul propus de tine pare pentru ax de caruta nu lant de bicicleta.

Bun, se firebe lantul in amestecul respectiv. In ce proportii. Si dupa ce-l fierbi ce urmeaza? Spalat in kerosen sau spalatul este inainte de fierbere?

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ceara de albine, seu de oaie si praf de grafit in anumite proportii. Lantul se spala f.bine de doua-trei ori in gaz sau kerosen, exclus motorina !

Da ce are motorina? Sau gazul, sau benzina, sau diluantul? E doar un lant nu e piesa de nava spatiala.

Atat se chinuie unii sa-l curete si sa-l unga cu cele mai scumpe si performante lotiuni si potiuni, si apoi tot in noroi il baga...

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Io m-am liniștit cu curățatul ăsta complicat - sprayuri, fierturi, aghiasme. Chestiile de bază funcționează perfect: diluant non-alcoolic de la chimicale (cam scump prețul pe litru) sau motorină de la pompă, și spălare mecanică repetată. Bag lanțul într-o sticlă de plastic de jumătate de litru umplută pe jumătate cu solvent, pun capacul și o agit bine de tot. La prima spălare, în câteva minute motorina e neagră și pe fundul sticlei e țărână din greu; las să se decanteze un pic, apoi pescuiesc lanțul afară, curăț sticla și repet operațiunea. Sticlele de Prigat cu gura mare sunt mai practice, că ai acces mai ușor înăuntru. Fiecare spălare ulterioară durează mai mult, iar lichidul rămâne tot mai curat. Vara trecută mă plimbam prin oraș cu sticla cu lanțul prinsă fie de cadru, fie pe ghiozdan, și era agitat câteva ore așa. Când sunt mulțumit de rezultat, îl scot și-l las la uscat câteva ore, apoi îl montez și-l ung cu ulei penru lanț care-l las tot așa să intre câteva ore înainte de prima utilizare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Topicul se refera la reconstituirea aspectului unui lant prins de usoare urme de rugina prin metoda fierberii intr-un amestec, nu de curatat si cu ce, nu de gresat si cu ce...

Dupa stiinta mea nu exista decat bronarea in ulei ars sau compost de ceapa. In primul caz iese negru in al doilea albastrui. Restul discutiilor sunt pe alaturi, seu de gasca, oaie, cetaceu, rinocer, ceara de albine...Imagine postată

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da ce are motorina? Sau gazul, sau benzina, sau diluantul? E doar un lant nu e piesa de nava spatiala.

Atat se chinuie unii sa-l curete si sa-l unga cu cele mai scumpe si performante lotiuni si potiuni, si apoi tot in noroi il baga...

Stie Dl. ciomby ceva :

Motorina are aditivi(ca benzina !)...anti spumanti, anti-congelare, anti-etc. + Sulf (urme din petrol).

Petrolul lampant/ gazul/ kerosenul ("jet fuel") nu are aditivi sau Sulf.

De seu de oaie pentru lant de bicicleta am auzit si eu de mult...dar stau la bloc.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adevarul e ca ma cam ustura operatia citind la retete. As adauga si eu un ingredient daca cei cu seul de oaie, aghiesmele si ceara de albine imi permit: la final, pentru a ne mirosi mai bine sosetele spre o mai mare si adanca bucurie a convivialelor noastre as propune si-un after-shave, taica, intru vesnica recunostinta a lantului si pomenirea fumeilor noastre.

Dreaq... e un fier totusi, fratilor! O lecuta de diluant (poa' sa fie si alcohohoholic sa mai guste si gatu' meu) si oloi da la mama lui si, fuge roata! Si daca nu fuge, sa mananca si gatu' la fabricantu' da lanturi!

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trebuie sa recunosc, procedura este foarte greoaie, necesita demontarea lantului, spalarea, "fierberea" in combinatia ceara/seu/grafit,apoi trebuie lantul lasat atarnat sa se scurga surplusul. Proportia este 50% ceara albine,40% seu topit, 10% praf fin de grafit. Nu este inventia mea, am preluat-o de la altii mai batrani, este deosebit de eficienta pe termen lung, lantul uns nu atrage praful. Nici eu nu mai utilizez aceasta metoda, am devenit mai comod, am mai multe biciclete si prefer sa curat lanturile cu un dispozitiv in care bag gaz/kerosen. Spalarea lantului cu gaz sau kerosen nu este un moft, 1. curata mai eficient, 2.se usuca lantul rapid (motorina ramane in interiorul zalei si dilueaza mult uleiul/aditivul pentru lubrefiere, 3, nu lasa urme de grasime (ca la motorina).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ba mare teorie asta cu lanțul de parca ar fi din aur și musai trebe protejat ca o fecioara cu centura de castitate, eu acuma îl curat în apa fierbinte cu CIF cream de lămâie, miroase si bine :) scuturat bine într-o sticla si frecat cu o pensula pe urma, uscat si dat spray cu teflon PFTE spray adică de asta http://www.motip.nl/?page=23&id=1080 de care greu se mai lipește ceva, la mine e o plăcere sa fac asta săptămânal dacă trebuie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"A Religious Question

Chain maintenance is one of the most controversial aspects of bicycle mechanics. [...]"

Asa isi incepe tata Sheldon un articol magistral scris in opinia mea si nu numai, articol care cred ca este si tradus in romana parca de LuluMOB si e postat undeva pe forum...

Oricum e genul de poveste care nu se termina niciodata, daca Sheldon o vedea ca fiind religioasa pe la noi adesea capata aspecte mistice! http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/laugh.gif

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buna observatie, Xemax!

Io raman la reteta copilariei: spalat cu motorina/benzina si apoi uns cu ulei adecvat. Clean. Rinse. Repeat.

Da' ma rog, asta nu raspunde intrebarii initale a topicului.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu am dorit sa fac valuri legat de cum si cu ce se curata un lant, doresc sa remarc doar ca un lant chiar si mai ieftin curatat bine la intervale regulate si uns, poate depasi cu mult parametrii specificati de unii fabricanti ! Se poate verifica gradul de uzura f. simplu cu un subler, la 9,41 mm lantul este nou, la 9,46 trebuie sa te gandesti la inlocuire.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si seul de oaie, si ceara de albine sunt scumpe si se gasesc greu. Iar praf de grafit chiar nu stiu unde s-ar gasi. Ma tem ca pretul unui astfel de tratament e mai mare decat al unui tub de WD40.

De curiozitate as incerca, seu am, ceara am de unde sa cumpar, numai grafitul nu. Cam cate creioane ar trebui sa iau?

@MBZ - brunarea aia, ce efect are asupra lantului? Ai testat-o pe propria-ti piele (pardon lant), sau e doar o teorie?

Fain articolul lui Sheldon, nu l-am citit pana acum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.