Sign in to follow this  
clicu

Biciclete publice

Recommended Posts

De circa 2 saptamani au aparut si in Paris biciclete publice.

Imagine postată

Sistemul e foarte simplu de utilizat: ai nevoie doar de un card bancar pentru a-ti face abonament la automatele stradale, pe 1 zi (1 euro), o saptamana (5 euro) sau un an (29 de euro).

Imagine postată

Imagine postată

Dupa aia ai acces la bicicletele instalate in cele peste 700 de puncte de colectare din Paris, pe care le poti utiliza gratuit cate 30 de minute inainte de a le returna la un alt punct de colectare. Daca depasesti 30 de minute esti taxat cu cate 1 euro pe ora. Cand iti faci abonamentul iti blocheaza pe card 150 de de euro, costul bicicletei, pe care ti-i va debloca la sfarsitul abonamentului.

Bicicletele sunt evident city bike-uri low-end, cu 3 viteze in butuc, insa au tot ce le trebuie - sistem de iluminare LED, dinam in butucul fatza, aripi de protectie, cos pentru bagaje... si arata chiar simpatic. Foarte multa lume le foloseste, sunt pretutindeni prin centru, unde circula pe pistele de biciclisti create in majoritate pe benzile pentru autobuze/taxiuri.

Imagine postată

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eh, nu cred ca sunt biciclete atat de "low end" :)). AFAIK, exista un sistem electronic de verificare a starii de functionare, gen integritatea cablurilor si presiunea in roti. Sistemul este identic cu cel din Lyon (fostul Velo'v) si Bruxelles (actualul Cyclocity), fiind instalate de aceeasi firma (JC Decaux).

As fi curios sa aflu ce se intampla cu disponibilitatea bicicletelor de-a lungul zilei (de exemplu, exista riscul ca toate statiile din periferie sa fie golite si sa nu mai fie locuri de "parcare" pentru astfel de biciclete in centru?). Asta ar fi o problema reala in Bucuresti, unde "legea turmei" functioneaza ireprosabil. :mrgreen:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foarte interesanta ideea si chiar simpatice bicicletele. Sunt doar curios ce fac atunci cand un anumit punct este ocupat si vrea cineva sa lase bicicleta acolo. Dar probabil nu au astfel de probleme romanesti ca noi :)).

Later edit: gand la gand, Genubike :mrgreen:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

Au vreun sistem anti-furt in caz ca vrei sa te opresti la un magazin si s-o legi de ceva :?:

Da, aveau un cablu pentru legat, se vede in poza de mai jos

Imagine postată

Frank, frumoase bicicletele; sistemul are succes? pare un pic mai complicat decat cel din Paris, si cu siguranta mai scump, la 3 euro ora.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Call a Bike este o oferta de mobilitate a firmei DB Rent (intreprinderea apartine cailor ferate germane / DB = Deutsche Bundesbahn) lansata in octombrie 2001 la München (proiect pilot). Intre timp sistemul Call a Bike a fost introdus si la Berlin, Frankfurt am Main, Köln si Stuttgart.

Ideea nu apartine DB-uli ci lui Christian Hogl. Student de informatica la München si domiciliat in afara orasului avea parcate patru rable de biciclete in diferite gari (S-Bahnhof) pentru a ajunge cit mai repede in City (un sistem pe care si eu l-am practicat cu doua biciclete in doua gari). In acei ani (1995) s-a nascut idea de a controla si incasa pentru inchirierea unui “bike on demand”. Cinci ani mai tirziu are loc startul (2000 de biciclete si 4 milioane capital). 6 luni mai tirziu nu mai erau bani si tinara firma insolventa. Biciclete inchiriate prea ieftin, birouri moderne si scumpe in centru, habarnist in teme financiare etc. au fost unele motive care au ruinat firma. Dupa insolventa DB-ul a cumparat ruina, a reinviat-o si incearca sa-si faca un image pozitiv (de care intr-adevar are nevoie). Preluind Call a Bike DB a incercat sa mareasca paleta ofertelor de mobilitate atractive si sa creeze un fel de continuitate “inainte si dupa tren”. DB Rent are de gind sa extinda acest concept de mobilitate treptat pe toate centrele urbane mari respectiv pe marile centre turistice.

Eu n-am inchiriat pina acum o astfel de bicicleta; n-am fost nevoit si nici nu-mi place sa merg cu biciclete cu care nu sint obisnuit :wink: . Nu stiu daca se poate vorbi de un succes a sistemului; nu am date concrete la mina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pai nu stiu cat reusesc cu imaginea pozitiva, pana si angajatii au decis sa intre in greva generala si cer salarii mai mari cu 31%

Share this post


Link to post
Share on other sites

OFF TOPIC

... image pozitiv (de care intr-adevar are nevoie).

31% au cerut mecanicii de locomotiva ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iata ca la o luna dupa inceperea proiectului Velib la Paris, Libération il declara "une belle réussite".

In prima luna bicicletele au fost utilizate de 1.500.000 de ori si exista deja 45.000 de abonati pe 1 an. Exista desigur si probleme - din cele 10.000 de biciclete disponibile au fost vandalizate 180 si au fost furate 100; au fost de asemenea si probleme cu sistemul de taxare care a perceput unele penalizari celor care returnau bicicletele la timp.

Se asteapta cu interes rezultatele de dupa intoarcerea parizienilor din concedii - pana atunci primaria si firma Decaux se jura ca o sa creasca numarul la peste 14.000 de biciclete si 1.000 de statii automate de inchiriere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Citiva baieti isteti de la CCC (Chaos Computer Club http://www.ccc.de/?language=en) au reusit sa manipuleze circa 10 % din bicicletele publice oferite de DB la Berlin. Ceea ce este cunoscut prin multe orase mari din Germania sub numele de "Call a Bike" a fost transformat in "Hack a Bike". La ora actuala un hacker versat reuseste in circa 12 minute sa faca aceasta transformare paralel la doua biciclete. Cei care cunosc codul stabilit pot folosi bicicletele manipulate fara a plati si fara ca DB-ul sa observe acest lucru. Pentru a deosebi bicicletele manipulate de cele normale a fost modificata frecventa semnalului luminos emis de bicicletele incuiate.

De meritat n-a prea meritat efortul (spun hackerii) fiindca valoarea orelor de manpower investita depaseste usor valoarea a citeva duzini de exemplare Call a Bike. Cred ca intentia lor a fost (ca in cele mai multe cazuri) sa demonstreze ca ceea ce unele/multe intreprinderi IT vind ca "pachet de securitate" e doar o iluzie.

Link catre articolul din magazinul Spiegel (Germana):

http://www.spiegel.de/netzwelt/tech/0,1518,333798,00.html

Link catre "ce si cum" de pe pagina CCC (Engleza):

http://www.ccc.de/hackabike/index.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this