king

Curatare / intretinere bicicleta

Recommended Posts

1 hour ago, MLADEN said:

Scoti placulete si prinzi pistonasul mobil cu un cleste, patent, mops... (pui o carpa, ceva... sa nu zgarii etrierul) si apesi maneta pana pistonasul mai "lenes" iese aproape de tot din etrier, il dai cu sprai de frane si il impingi inapoi in etrier. Repeti operatiunea de cateva ori, pana pistonasul lenes prinde din nou pofta de viata.
Foarte probabil dupa aceea va trebui sa faci la fel si cu celalalt pistonas deoarece acela va deveni pistonasul "mai lenes".
Singurul lucru de care trebuie sa tii cont ii sa nu iasa complet pistonasele din etrier.

Ceva de genul acesta am făcut și eu dar cu o chei de 15 și un patent. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Legat de intretinerea bicicletei, am tot citit pe aici sa vad ce metode practica si altii si pot sa zic ca mi s-a parut interesanta metoda curatarii lantului in motorina. Deoarece am auzit si alte persoane care fac asta, si chiar am un prieten care aplica aceeasi metoda, am zis sa incerc si eu.

Pana acum, imi curatam lantul folosind degresant concentrat (de la Dedeman: https://www.dedeman.ro/bucuresti1/degresant-universal-concentrat-degresol-pro-x-301-2-kg/p/1044822) in raport de 1:10 cu apa (desi, pe eticheta scrie sa fie diluat 1:20, am zis sa fie mai concentrat). Curatarea lantului cu degresant era destul de anevoioasa, deoarece lantul lasat la inmuiat in degresant nu prea dadea semne sa isi dea singur jos jegul acumulat, asa ca era nevoie si de perie. Problema, cu acest degresant, e ca lantul devenea curat, dar mai mult la exterior. La interior, inca mai avea urme de jeg, urme care, aparent, nu dispareau nici dupa o buna frecare cu peria.

Asa ca, am zis sa incerc si eu motorina. Pot spune ca e cel mai eficient mod de a curata lantul, pe care l-am experimentat pana acum. Si nu doar eficient, dar si simplu. Singurul inconvenient este mirosul de motorina care predomina in incapere, dupa aceasta operatie :D.

Operatiile pe care le fac, sunt urmatoarele:

  1. Pur si simplu bag lantul intr-un borcan, unde il acopar complet cu motorina, apoi pun capac la borcan urmat de shaky-shaky. Apoi il las la muiat 10-15 minute, dupa care ii mai aplic o tura de shaky-shaky. In total, il las la muia in motorina cel putin jumatate de ora, iar la final iarasi agit bine borcanul. 
  2. Scot lantul din borcan, si il bag intr-altul, tot cu motorina. Agit bine de tot borcanul (bineinteles acoperit cu capac). Operatia asta o fac sa elimin reziduurile ramase de la motorina neagra din pri mul borcan.
  3. Scot iarasi lantul, si il bag intr-un al 3-lea recipient (poate fi borcan, poate fi doar un vas neacoperit), in care pun degresant (acelasi degresant concentrat diluat cu apa 1:10). Agit bine lantul, apoi il scot putin cate putin si pe masura ce il scot, mai dau cu peria pe el. Operatia asta o fac in chiuveta, iar scopul ei este sa curat lantul de motorina.
  4. La final, clatesc bine lantul cu apa, si il las la uscat. Arata, efectiv, ca nou, fara pic de urma de jeg.
  5. Cele dou borcane de motorina le acopar bine cu capacele lor (sa nu se evapore motorina) si le las la decantat, pentru a putea folosi motorina la urmatoare curatare.

 

Aceleasi operatii le pot face si cu pinioanele, daca sunt mult prea jegoase pentru a putea fi curatate direct pe roata, dar aici e nevoie de recipiente mai voluminoase, si e riscul cam mare de varsat motorina prin jur (deci de prefera sa se faca afara).

 

In ceea ce priveste intretinerea, pana acum foloseam un spray de lant pe baza de teflon, acesta fiind "all weather". Din ce am citit, aceste lubrifiante umede (wet lubes: all weather sau pentru vreme ploioasa) au avantajul ca tin mult, dar si un MARE dezavantaj: atrag foarte mult praf, care se depunde pe lant si pinioane. Drept urmare, folosirea unui librifiant umed duce la curatare a transmisiei mai deasa. Asa ca, pe viitor o sa trec la lubrifiante uscate (dry lubes), care duc la lubrifieri mai dese dar macar scap de tot praful adunat pe transmisie.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 03.07.2020 at 16:26, Reavermann said:

Legat de intretinerea bicicletei, am tot citit pe aici sa vad ce metode practica si altii si pot sa zic ca mi s-a parut interesanta metoda curatarii lantului in motorina. Deoarece am auzit si alte persoane care fac asta, si chiar am un prieten care aplica aceeasi metoda, am zis sa incerc si eu.

Pana acum, imi curatam lantul folosind degresant concentrat (de la Dedeman: https://www.dedeman.ro/bucuresti1/degresant-universal-concentrat-degresol-pro-x-301-2-kg/p/1044822) in raport de 1:10 cu apa (desi, pe eticheta scrie sa fie diluat 1:20, am zis sa fie mai concentrat). Curatarea lantului cu degresant era destul de anevoioasa, deoarece lantul lasat la inmuiat in degresant nu prea dadea semne sa isi dea singur jos jegul acumulat, asa ca era nevoie si de perie. Problema, cu acest degresant, e ca lantul devenea curat, dar mai mult la exterior. La interior, inca mai avea urme de jeg, urme care, aparent, nu dispareau nici dupa o buna frecare cu peria.

Asa ca, am zis sa incerc si eu motorina. Pot spune ca e cel mai eficient mod de a curata lantul, pe care l-am experimentat pana acum. Si nu doar eficient, dar si simplu. Singurul inconvenient este mirosul de motorina care predomina in incapere, dupa aceasta operatie :D.

Operatiile pe care le fac, sunt urmatoarele:

  1. Pur si simplu bag lantul intr-un borcan, unde il acopar complet cu motorina, apoi pun capac la borcan urmat de shaky-shaky. Apoi il las la muiat 10-15 minute, dupa care ii mai aplic o tura de shaky-shaky. In total, il las la muia in motorina cel putin jumatate de ora, iar la final iarasi agit bine borcanul. 
  2. Scot lantul din borcan, si il bag intr-altul, tot cu motorina. Agit bine de tot borcanul (bineinteles acoperit cu capac). Operatia asta o fac sa elimin reziduurile ramase de la motorina neagra din pri mul borcan.
  3. Scot iarasi lantul, si il bag intr-un al 3-lea recipient (poate fi borcan, poate fi doar un vas neacoperit), in care pun degresant (acelasi degresant concentrat diluat cu apa 1:10). Agit bine lantul, apoi il scot putin cate putin si pe masura ce il scot, mai dau cu peria pe el. Operatia asta o fac in chiuveta, iar scopul ei este sa curat lantul de motorina.
  4. La final, clatesc bine lantul cu apa, si il las la uscat. Arata, efectiv, ca nou, fara pic de urma de jeg.
  5. Cele dou borcane de motorina le acopar bine cu capacele lor (sa nu se evapore motorina) si le las la decantat, pentru a putea folosi motorina la urmatoare curatare.

 

Aceleasi operatii le pot face si cu pinioanele, daca sunt mult prea jegoase pentru a putea fi curatate direct pe roata, dar aici e nevoie de recipiente mai voluminoase, si e riscul cam mare de varsat motorina prin jur (deci de prefera sa se faca afara).

 

In ceea ce priveste intretinerea, pana acum foloseam un spray de lant pe baza de teflon, acesta fiind "all weather". Din ce am citit, aceste lubrifiante umede (wet lubes: all weather sau pentru vreme ploioasa) au avantajul ca tin mult, dar si un MARE dezavantaj: atrag foarte mult praf, care se depunde pe lant si pinioane. Drept urmare, folosirea unui librifiant umed duce la curatare a transmisiei mai deasa. Asa ca, pe viitor o sa trec la lubrifiante uscate (dry lubes), care duc la lubrifieri mai dese dar macar scap de tot praful adunat pe transmisie.

 

Din pacate, te inseli. Omiti un detaliu si ma refer la faptul ca DRY/WET reprezinta destinatia utilizarii bicicletei. ADICA in conditii de umezeala sau praf, proprietatile acestora diferind una fata de cealalta. In conditii de umiditate, lubrifiantul nu se spala de pe transmisie dar va fi ca un magnet pentru mizerie unde cel pentru uscat se va spala imediat la prima ploaie dar in conditii de praf va actiona precum ceramica.. praful si mizeria nu se va prinde de stratul creat de lubrifiant.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, GeorgeEnache said:

 

Din pacate, te inseli. Omiti un detaliu si ma refer la faptul ca DRY/WET reprezinta destinatia utilizarii bicicletei. ADICA in conditii de umezeala sau praf, proprietatile acestora diferind una fata de cealalta. In conditii de umiditate, lubrifiantul nu se spala de pe transmisie dar va fi ca un magnet pentru mizerie unde cel pentru uscat se va spala imediat la prima ploaie dar in conditii de praf va actiona precum ceramica.. praful si mizeria nu se va prinde de stratul creat de lubrifiant.

Pai si nu inteleg cu ce ma insel in legatura cu DRY/WET? Exact asta am spus si eu, ca cele WET nu sunt potrivite pentru vreme uscata deoarece raman uleioase pe lant, astfel atragand praful, iar cele DRY sunt mai potrivite pentru vreme uscata deoarece, dupa aplicare acestea se usuca si nu mai atrag praful. Tocmai de asta am zis ca pe viitor o sa aleg lubrifiante DRY, deoarece turele le fac pe cursiera, deci o sa fie predominant pe vreme uscata. Lubrifiantul actual, care este WET, il voi folosi in continuare la bicicleta de naveta toamna, iarna si in perioadele ploioase (cre oricum nu ma tin in loc de la folosirea bicicletei).

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut. Imi puteti spune daca o bicla cu cadru si componente carbon este afectata de temperatura scazuta ( fiind depozitata pe balcon ). Multumesc anticipat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cred ca ai gresit topic-ul.

Vezi ca e o intreaga discutie aici, fix despre asta: 

Daca nu gasesti raspunsul acolo, intreaba acolo.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 30.04.2008 at 8:57, florindragusin said:

Dupa ce a curs toata mizeria am lasat putin si am dat cu ulei (spray Wurt, pe care scrie ca e rezistent la apa si presiune inalta si care adera bine la metal), din doua in doua zale cum am vazut ca e recomandat pe forum. 

Pai... Trebuie unsa fiecare za... Si atunci nu va mai scartai...  Ca scriai mai sus ca tot scartaia lantul si dupa ce ai uns...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Diluantul nu e o solutie potrivita pentru curatarea lantului... Exista solutii/sprayuri speciale pentru curatat lantul. Acestea incorporeaza mai multe substante impreuna al caror efect sinergic chiar curata lantul fara sa-i faca rau sau sa dauneze altor parti sau materiale (cauciuc, vopsea, etc). Pe cealalta parte, WD40 e un spray lubrifiant universal care face de toate fara sa face ceva anume foarte bine... Un ulei special de lant adeziv in pelicula fina (adica nu inglobeaza multa murdarie, praf/nisip..), care pastreaza pelicula fina la locul de frecare/rulare , inert si stabil chimic si pe o plaja mare de temperatura... ei bine, cam astea ar fi cerintele minime sa nu schimbi lanturi prea des, sa nu obosesti din cauza lantului sau sa ramai pe traseu cu lantul rupt. Gasesti online si in unele magazine fizice cel putin cateva produse de calitate si deloc scumpe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

WD40 nu e lubrifiant, ci degripant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imi dau seama din context ca cel de ai zis mai sus de universalul WD40, dar culmea e ca WD40 deja nu mai e doar un produs, a devenit o marca. Si se pare ca fac mai multe produse, pe langa ultra-cunoscutul water-displacer WD40.

Ca de ex: https://www.bikexpert.ro/spray-degresant-wd40-gears-chainshttps://www.bikexpert.ro/ulei-lubrifiant-lant-wd-40-wet

Mai multe produse: https://www.bikexpert.ro/accesorii/produse-intretinere?filter=-1/l/4981

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Majikstone degripant &  Reaverman cel ce ai zis de cel ce a zis ...cu universalul wd...Fiecare citeste aceleasi cuvinte dar intelege ce poate, autoevaluarea nivelului de alfabetizare functionala a neaosa get-beget ;;)...

Citez din pagina wd: "...WD-40 este denumirea comercială a unui spray cu proprietăți de îndepărtare a apei și care acționează și ca un ulei lubrifiant".

 

Ca sa fiu mai explicit si in sensul topicului, acceptiunea generala a publicului e ca WD40 le face pe toate, asta fiind si strategia de marketing a celor de la Rocket Chemical Company (ulterior WD-40 Company). Inclusiv pe pagina lor apar 16 utilizari dn cele mai diverse, de la tinut veveritele departe de hranitoarele de pasari pana la indepartarea petelor de ceai!!!! . Acest trend de marketing inca rezista: https://wd40.ro/casa-si-gradina/ce-este-wd-40-si-16-utilizari-ale-wd-40/.  In context, e universal??

 

Pentru cei interesati, parearea mea e aceeasi: solutiile/sprayurile special concepute cu un scop precis in laboratoare de catre specialisti si produse de firme specializate sunt mai bune pentru scopul declarat decat altele care doar printr-un efect secundar ating aspectele/scopurile dorite. Intotdeauna voi cumpara de la o firma specializata in pofida uneia care are doar un marketing istet si cu priza la public.

 

Apropos, pe considerent de calitate si nu in ultimul rand calitate/pret si pentru a nu ramane informatia nefolosita/incompleta celor ce chiar sunt interesati de topic, eu folosesc Nigrin si Motorex de vreo 20 de ani si nu am avut a ma plange de nici unul din ele, atat pentru curatat cat si pentru uns lantul. Am mai incercat de curiozitate si ca sa fiu informat multe alte branduri bine-cunoscute (inclusiv wd...) sau mai exotice insa intotdeauna m-am intors la cele doua. Pur si simplu sunt mai bune, protejeaza mai bine, curata mai bine, pastreaza lantul gresat mai mult timp si nu inglobeaza la fel de multa murdarie ca altele.

 

A nu se intelege ca am ceva impotriva WD sau diluantului sau... intr-un anumit grad isi fac si ele treaba insa pe mine nu ma satisfac.

Cei care bag "ture" stiu ca dupa o tura de 40 km pe drumuri pe drumuri prafuite sau murdare chiar iti doresti sa-ti fie lantul "uns" :-S... 

Va doresc drumuri bune si fara probleme.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tu dă acolo cu ce vrei, că doar e bicla ta.

  • Like 1
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 4/3/2021 at 3:55 PM, Danyutz said:

@Ursovi, gasesti in SB solutiile de la Motorex?

@Danyuntz Nu sunt sigur ca le gasesti fizic in vreun magazin :(... de ceva timp le comand de la Schumoto din Bucuresti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am crezut ca ai avut trecere la Roll Fast, e singurul imporatator de Motorex, dar la bicla nu m-au ajutat. Eu iau uleiul la masina de la ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Las’ că eu bag lanțul in benzina. Lecția 101 #decapant #meblonde

 

Partea mai nasoala e ca sta de vreo 2-3 luni acolo și acum mi-am adus aminte, iar voi ziceți de 15 minute. Mă întreb dacă mai am lanț sau a devenit între timp un mărțisor 😁 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.