andrew41

Vreau sa slabesc

Recommended Posts

Da, pe bune. Definitia efortului aerob sau anaerob nu e data de ritmul cardiac, e data de metabolismul glucozei la nivel muscular. Ca asta poate fi corelata cu anumite praguri ale ritmului cardiac in cadrul sporturilor de anduranta (alergat, inot, ciclism) e cu totul alta discutie, existand si aici diferite formule de calcul ale respectivelor praguri. Am subliniat ca discutam de sporturi de anduranta, pentru ca daca ne bagam in domeniul ridicarii de greutati, acolo sunt cu totul alte corelatii.

 

@iacobdoc @Traveller va rog sa postati aici niste linkuri catre topicurile / posturile unde ati discutat treburile astea...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
în urmă cu 10 minute, majikstone said:

Da, pe bune. Definitia efortului aerob sau anaerob nu e data de ritmul cardiac, e data de metabolismul glucozei la nivel muscular.

 

Evident ca pe bune. Numai krazyeone nu vrea sa ne creada. :))

O sa dau niste linkuri catre discutiile pe care iacobdoc le-a initiat.

 

Anaerob nu inseamna ad literam ca se metabolizeaza glucoza in lipsa completa a oxigenului.

Inseamna ca, datorita efortului intens, adica nivelele 4 si 5 in imaginea lui majikstone, are loc o ardere "pe repede inainte" a glucozei (glicoliza anaeroba),  care nu duce la  degajarea de multa energie, dioxid de carbon si apa, ci la mai putina energie (dar disponibila foarte rapid), acid lactic si apa.

 

Aerob inseamna, deci, oxidare a glucozei prin proces complet (mai lung, glicoliza aeroba), in prezenta unei cantitati generoase de oxigen (pe care inima si plamanii il pot furniza, deoarece efortul este moderat, pana la nivelul 3, adica frecventa respiratiei si ritmul cardiac fac fata acestui efort, il sustin cu brio a-la-long, fara sa se ajunga la functionarea "pe datorie" de oxigen.

Asta se intampla (si) pentru ca, in prezenta unui aport generos de oxigen, intra in functiune si mecanismul de baza pentru slabire: oxidarea lipidelor din depozite (lipoliza).

Cele 2 (glicoliza aeroba si lipoliza) au loc in paralel, in proportii variabile (dar la nivelul 3 de efort proportia de oxidare a lipidelor este din ce in ce mai mare).

 

Ai sarit de nivelul 3, tragi de tine in nestire? Lipoliza se decupleaza, pentru ca lipidele necesita mai mult oxigen pentru ardere (ca echivalent molar) decat glucoza. 

 

  • Upvote 1
  • Thanks 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

@krazyeone Nope!

Ba baieti, daca nu puneti mana sa invatati, va las corigenti. :D

1. Producerea de energie din glucoza are ca prima etapa "despicarea" moleculei de glucoza in doua molecule mai mici, de acid piruvic. Asta se numeste: glico (de la glucoza) - liza (sectionare) anaeroba (pentru ca nu are nevoie de oxigen in cursul reactiei chimice). Se produce 1 molecula ATP (forma de stocare a energiei). Ca idee, in urma metabolizarii complete a unei molecule de glucoza rezulta 137 molecule de ATP.

2. Acidul piruvic este un acid agresiv, drept urmare, pana sa fie procesat complet, este transformat, printr-o reactie chimica reversibila in acid lactic. Pe masura ce acidul piruvic este consumat, acidul lactic este retransformat in acid piruvic.

3. Acidul piruvic, ajunge prin mai multe reactii chimice sub forma de acetil-CoA in ciclul Krebs unde se produce ATP si NADH.

4. NADH merge in mitocondrii unde este transformat in ATP prin asa zisa fosforilare oxidativa (un fel de pila de hidrogen). Asta depinde de suprafata mitocondriilor.

5. Suprasaturarea oricarei din etape va inhiba etapa precedenta.

6. Grasimea se transforma pe doua cai, foarte lente, tot in acetil-CoA, intrand in ciclul Krebs. O cale este despicarea gradata a acizilor grasi, in muschi, proces lent, care este abandonat cand nevoile de energie cresc. A doua cale este producerea de corpi cetonici de catre ficat sub stimulul cortizolului din suprarenala. Corpii cetonici intra in celula si sunt rapid dezmembrati in acetil-CoA care intra in ....

7. Ordinea in care organismul foloseste excesul de combustibil este: corpii cetonici, glucoza si aminoacizii si mai lent grasimile (lipidele, adica acizii grasi).

 

Din cele expuse mai sus rezulta urmatoarele:

1. Indiferent cat oxigen vei transporta, nu vei produce mai mult ATP (energie) decat atat cat iti permite suprafata mitocondriilor, adica metabolismul anaerob se declanseaza desi ai destul oxigen pentru ca plafonarea fosforilarii oxidative va inhiba ciclul Krebs. Din punctul asta de vedere administrarea de coenzima Q10 implicata direct in fosforilarea oxidativa creste performanta fizica.

2. Pana la pragul lactic, adica al debutului metabolismului anaerob, nivelul acidului lactic din sange creste proportional cu intensitatea metabolismului glucozei. El este cel care creste frecventa cardiaca. Peste pragul lactic, nivelul acidului lactic creste spectaculos ca si frecventa cardiaca.

3. Unul din efectele antrenamentului este cresterea capacitatii ficatului de a produce corpi cetonici (cetogeneza). Una din consecinte este inlocuirea glucozei ca sursa de energie de catre corpii cetonici si aparenta reducere a metabolismului glucozei. Drept urmare nivelul de acid lactic scade, scade si frecventa cardiaca pentru acelasi efort produs. Uite de aia un individ antrenat, va face acelasi efort la frecventa cardiaca mai mica si cu mai putine gafaieli.

4. Frecventa respiratiei depinde de cat de mult CO2 este in sange si nu de cat de putin O2 exista. Din punctul asta de vedere, grasimea va produce mai putin CO2 raportat la O2 consumat (raport 0,7) comparativ cu glucoza la care raportul este 1. Drept urmare, arzand grasimi vei respira mai rar.

 

Ati retinut?

Maine va dau extemporal.:D

 

  • Upvote 2
  • Like 2
  • Thanks 3
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ce vreau să întreb: pentru extemporal sunt suficiente DECÂT niște conspecte din cursurile pe care le-ai ținut aici pă forum? Sau trebuie să citim și alte tratate?

Întreb pentru o prietenă, Oliviea Jteier, care a zis că dacă descoperim vaccinul contra oboselii care apare după ce îi dai blană cu 95% HRM la antrenament, săptămânal, atunci se prezintă și ea la extemporal și își face și vaccinu!

  • Upvote 1
  • Haha 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu zic ca poate fi si un referat cu subiectul: "Poti sa arzi eficient grasimi antrenandu-te "dăcât" excesiv?"

Ca sa punem punctul pe i.

Daca vrei sa stii unde e pragul aerob si pragul lactic (la ce putere si la ce frecventa cardiaca), faci un test de efort.

Asta ne spune si cum arata metabolismul.

Principial, exista o proportie fata de frecventa cardiaca maxima dar sa fie masurata nu calculata.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anaerob nu e când nu mai aer pe urcări?
Adică "am rămas fără suflu/plămâni/motivație/ce plm caut io p-aici/vreau acasă/mai bine beam o bere la terasă"?


 

  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

O. ba da!

In materie de "anaerob", cred ca singura specie care realmente poate trai fara oxigen este bacteria Desulforudis Audaxviator.

Audax Viator, de la mesajul catre pe cei 2 eroi ai romanului "Calatorie spre centrul Pamantului" de J. Verne, in care un anonim relateaza oricarui "indraznet calator" ca el a reusit sa atinga centrul si ii arata pe unde.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu stiu ce balmajiti aici dar anaerob inseamna altceva , ma depasesc termenii medicali dar voi va referiti la anaerobic la nivel muscular si noi discutam la nivel respirator

Pentru mine anaerob inseamna asa ceva 

 

M5Yt2wx.png

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cam cat de mult intentionezi sa lungesti contraargumentatia, in lipsa cunostintelor de fiziologie umana? :)

 

Organismul functioneaza ca un complex integrat, conceptul de aerob/anaerob inglobeaza efortul muschilor respiratori de a asigura ventilatia, transportul oxigenului de la plamani, efortul cardiac de a asigura un debit de sange si implicit de oxigen, transportul lui catre muschii scheletici si utilizarea lui in mitocondriile fibrei musculare.

Utilizare care se face in regim preferential aerob pana la un punct (nivelele 1-2-3 de efort) si preferential (de fapt, fortat) anaerob la nivelele 4-5 de efort, pe care se pare ca tu il preferi.

Acest tip de efort pe care tu il preferi nu se poate face cu oxidare a lipidelor. Glucoza o sa ramana substratul preferat, deci acest tip de efort nu te ajuta sa slabesti, punct.

Pe termen lung, el streseaza organismul. Dar daca tie iti place, da-i bataie, ca doar esti matur si vaccinat.

 

Si nu mai "rupe" procesul aerob/anaerob in bucatele, ba ca e  doar la nivel de muschi, ba respirator, ca e un circuit intreg, in care toate etapele conteaza si conditioneaza intregul lant.

 

  • Upvote 3
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minutes ago, krazyeone said:

Nu stiu ce balmajiti aici dar anaerob inseamna altceva , ma depasesc termenii medicali dar voi va referiti la anaerobic la nivel muscular si noi discutam la nivel respirator

Pentru mine anaerob inseamna asa ceva 

 

Pe scurt, tu zici ca nu-ti pasa ce zice medicina, ti-ai facut tu propria definitie pentru notiunea de anaerob si o folosesti pe aia, ca e mai usor de inteles. 

 

hqdefault.jpg

  • Upvote 4
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa incercam niste explicatii grafice simpliste:

energy-storage_med.jpeg

 

82-cellular-respiration-2014-10-638.jpg?

 

tmpF36_thumb.jpg

 

lipids.gif

 

Deci:

- glucidele pot fi oxidate aerob sau anaerob (functie de tipul de efort)

- lipidele pot fi oxidate DOAR aerob

*ATP = adenozin trifosfat, substanta care stocheaza energia in celulele noastre; prin ruperea legaturilor fosfat, energia se elibereaza si este utilizata.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@krazyeone Trebuie sa iti fie clar ca prima etapa a metabolismului glucozei este anaeroba nu pentru ca nu exista oxigen ci pentru ca nu are nevoie de oxigen ca sa se produca.

Peste pragul lactic, nu inseamna ca nu mai exista oxigen si nici ca nu se mai produce energie folosind oxigen. In fapt, se atinge pragul maxim al metabolismului aerob iar orice plus de energie se obtine doar anaerob dar nu pentru ca nu exista oxigen.

Interiorul celulelor nu e ca o pajiste pe care faci un foc de tabara. Cu cat pui mai multe lemne, cu atat e focul mai mare. Interiorul celulei e ca la cununie. Trebuie sa vina nasii, care sa aduca glucoza si oxigenul ca sa se combine impreuna. Oxigenul este acolo, dar nu se combina pana nu spune preotul ca poate saruta mireasa. Mai mult, daca au fost cununate prea multe perechi, vor impiedica alte perechi sa ajunga sa se cunune. (suprafata mitocondriei).

  • Like 1
  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am sa iau o zi de concediu sa disec tot ce ati scris 

Mersi :)

 

  • Like 1
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm iacobdoc , foarte interesant. Poti sa ne recomanzi o carte care poate fi consumat de cineva far cunostinte de chimie si anatomie?

Anul asta m-am hotarat brusc si eu sa incep sa alerg. La inceput a fost foarte greu si m-am plans la munca. Asa am dat peste cativa maratonisti care mi-au recomandat aplicatia my asiscs pentru coaching si a mers. Am fost sincer cu performatele jalnice mi-am definit scopul half marathon in 4 luni am primit planul de alergat de care m-am tinut fara dificulati si asa samabata ma duc la maratounul Oslo (half only) destul de destins. Ce am obeservat clar a fost ca exageram la inceput cu antranamentel si ma puneam defapt pe butuci. Am urmat planul si a mers dar m-as bucura sa inteleg si la nivel biologic ce se intampla.

PS Ca multi nestiutori la Educatia Fizica nu am invat nimic si m-am self educat la filmele cu Rocky :).  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Importanta e moderatia si grija fata de corpul tau cand te apuci de slabit prin sport si dieta.

Celulele noastre au ca standard de consum glucoza, ea va fi intotdeauna preferata pentru ardere.

Daca o mai si consumi in exces, va fi transformata in grasimi, care vor fi depuse.

 

Pentru arderea grasimilor (care se face doar in prezenta oxigenului in cantitate indestulatoare) singura solutie este efortul fizic moderat, la un ritm cardiac de 70-80% din maximul  posibil pentru varsta fiecaruia. 

 

Uita cuvantul "performanta", uita indemnurile altora (sau chiar ale propriului psihic) de a alerga tot mai repede. Mai mult poti (adica distante mai mari), cu timpul. In principiu, cresteri cu 10% ale distantei, pe saptamana, sunt in regula. 

 

Bineinteles, in acelasi timp, ai grija ce mananci. Nu depasi pe zi o cantitate de zaharuri simple, in grame, egala cu masa ta in kilograme (deci 70 g glucide/zi, daca ai 70 kg).

Cand am spus zaharuri, inteleg zahar+glucoza+fructoza+maltoza+lactoza. 

Zaharul e in tot felul de dulciuri si bauturi carbogazoase, glucoza ca adaus in dulciuri dar si in mezeluri si sucuri, fructoza in fructe si miere, lactoza in lapte si iaurturi, maltoza in bere.

 

Daca faci sport destul de mult dar iei in greutate inseamna ca procedezi gresit undeva:

- faci efort anaerob, bazat pe viteza si/sau forta , preponderent la un ritm cardiac peste 80% din maximul varstei tale

- mananci prea mult in compensatie (atentie, prima conditie o atrage aproape automat pe cea de-a doua: efortul intens se face cu ardere de glucoza, nu de grasimi; ca atare, sportivul e obligat sa compenseze si sa-si administreze alimente bogate in glucoza, ceea ce stimuleaza secretia de insulina  si blocheaza in continuare arderea grasimilor, care vor fi tinute bine-mersi in depozite; sportul intens stimuleaza si secretia unor hormoni ai stresului, cum ar fi cortizolul, care alimenteaza acelasi cerc vicios - in continuare nu slabesti, ci, cu cat tragi mai tare, cu atat mai mult nu arzi grasimi, ci le depui).

 

Eu, de cand m-am apucat de alergare si sunt atent la ce mananc (fara sa exagerez) ma mentin la 72-74 kg, iar randamentul aerob s-a imbunatatit (adica am ajuns sa alerg distante din ce in ce mai mari, pana la 21 km, si sa abordez urcarile pe bicicleta mai lejer si UN PIC mai repejor decat inainte).

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bravo ma, 

Cel mai greu este sa te mentii :(  

Zici ca ai intinerit 20 de ani 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/13/2017 at 9:28 AM, hipopotanu said:

intr-un an de zile am reusit sa scap de barba :D

 

Si ai facut si upgrade la telefon ;). Bravo!

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minutes ago, akebono said:

 

 

A dat si paru de pe pept sa fie si mai usor la cantar :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@hipopotanu Si acuma trebuie sa iti schimbi si user ID'ul. Si poate ne povestesti si noua ca ce si cum. Eu inca imi mentin opinia ca vine o vreme cand ai nevoie de o amanta tanara.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din ciclul "cat traiesc mai invat ceva" -  citeam recent un articol cu un celebru  antrenor din Anglia,  in care spunea: in funcție de antrenamentul din trecut, puteți "arde" mai multe calorii din grăsimi în timpul efortului de intensitate ridicată, decat în timpul celui cu intensitate scăzută. Doar că procentul din energia totală produsă din grăsimi este mai scăzut în timpul antrenamentelor de mare intensitate."

 

Daca imi poate explica cineva concret cum as putea aplica in practica asta mi-ar fi de mare folos. Ca multi altii, din lipsa de timp, am ajuns sa inlocuiesc turele de anduranta de 4-6 ore de acum citiva ani, cu iesiri de 90-100 de minute, petrecute integral in 80-85% din HR Max. In afara ca am facut niste picioare de bivol, ridicol de groase, de un an de zile nu am reusit sa dau jos mai mult de 3 kg, desi antrenamentele sint aproape zilnice.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@DAMIAN Articolul antrenorului respectiv merita pus in categoria d'ale lui Caragiale. Ce spune el este contradictoriu si este gresit pentru ca slabitul prin sport nu se face prin consum de calorii ci prin directionarea metabolismului pe o anumita directie.

Nu ai nevoie nici macar de 90 de minute. Ajung si 45 de minute daca le faci zilnic. 80-85% din HR max (daca e cel teoretic) e destul de in regula, altfel aplica regula 180-varsta plus minus 15 si mentine-te in intervalul respectiv. Prin asta nu vei arde calorii dar dezamorsezi stresul organismului, vei scadea nivelurile de cortizol produse, deci vei scadea nivelul de insulina din sange si organismul tau va deveni mai tolerant la glucoza (glucide) si mai dispus sa arda grasimi pentru energie.

Daca la astea adaugi restrictii la glucidele pe care le mananci, e perfect. La noi e vorba de: faina si produse din faina (paine, prajituri, paste fainoase), cartofi in diferite forme inclusiv cipsurle, lapte si iaurt, zahar, miere dar nu uita fructele in special cele dulci.

Un comentariu: alcoolul. NU si NU si NU si NU ca asta da in cap atat la ficat (asta ar trebui sa te hraneasca cu corpi cetonici produsi din grasimi) cat si la arderea grasimilor. Ar fi de acceptat, daca ai muncit pentru asta, un pahar de bere (maxim 300 ml), sau un pahar de vin sec sau un shot de ceva tarie dar mai bine nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now