silviusm

Parcul Natural Rusenski Lom

Recommended Posts

@fnp

 

Daca te ajuta, exista in Bucuresti case de schimb care vand Leva.

Sunt in zona piata Romana insa poate mai sunt si altele.

 

De asemenea, oricat ar parea de ciudat, la saormariile Dristor kebab exista casa de schimb.

Cel putin anul trecut cursul Leu - Leva era foarte bun, problema era ca nu aveau Leva atunci cand am intrebat eu.

 

Anul trecut, cursul de schimb Leu - Leva din Bucuresti era o idee mai bun decat cel din Bulgaria.

In Bucuresti era 2,35 Lei iar in Bulgaria era 2,50 Lei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anul trecut, cursul de schimb Leu - Leva din Bucuresti era o idee mai bun decat cel din Bulgaria.

In Bucuresti era 2,35 Lei iar in Bulgaria era 2,50 Lei.

 

Ştiu şi eu de cea din Romană, aproape sigur ca în Bucureşti e mai ieftin, ideea e să ai vreme să te duci.

Bine că mi-ai adus aminte!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa cumperi leva nu e o problema, la nenea din rondul de intrare in Ruse poti lua 25 Lv cu 60 de lei, sau 42 Lv cu 100 de lei. Cu 25 Lv te descurci o persoana cu mancarea si bautura toata ziua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Off-topic.

Anul trecut la Varna, bisnitarii de valuta (ca inca mai exista asa ceva) dupa ce aflau ca esti roman continuau discutia cu "50 Leva suta Lei".

Pentru cine era dispus sa-si asume riscul, cursul era foarte bun.

 

Scuze pentru off-topic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leva se mai schimba si la "Saorma Dristor", au in centru vechi casa de schimb.

Dar nu va asteptati sa gasiti de cumparat bancnote mici ca valoare.

 

Dar de ce va faceti griji cu schimbatul ... mergeti in Bulgaria la orice bancomat si scoateti citi leva aveti nevoie. cursul e categoric unul mai bun, iar comisionul e cam 10 lei.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dar de ce va faceti griji cu schimbatul ... mergeti in Bulgaria la orice bancomat si scoateti citi leva aveti nevoie. cursul e categoric unul mai bun, iar comisionul e cam 10 lei.  

 

Asta ar insemna deviere prin Ruse si pierdere de timp pretios, sau...pentru unii, cu folos, culinar, sau de alta natura.

 

Apropo, ca tot vorbiram... de regula mai toata lumea la terasa Happy etc Dar la muzeul de istorie din Ruse, nimeni? Am informatii ca merita... Am un prieten care e cel mai bun specialist roman (etnolog, antropolog etc) pe Bulgaria si pe Balcani... mi-a spus destule.

In fine, fiecare cu interesul lui, era o sugestie

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie mi se pare cea mai buna / sigura varianta sa scoti leva de la bancomat. Scoti cati ai nevoie si banii sunt ok. Cursul este cursul bancii unde ai card, la sume mici nu e mare diferenta.

Sigur, asta inseamna sa mai ai ceva leva in buzunare pana ajungi la bancomat ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc tuturor pt. raspunsuri!

 

@@turnul - in timpul saptamanii mai greu din pacate, trebuie sa se alinieze multe planete ....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intamplarea face ca si eu am fost in acelasi week-end cu bicicloanta in parcul natural de la sud de Ruse, impreuna cu un prieten, la o tura de doua zile.
 
Cred ca am prins timpul ideal pentru a parcurge canionul: uscat, potrivit de cald, vegetatie mica atat cat sa putem inainta si vizualiza peretii defileului.
 
A fost pentru prima oara cand am ajuns in aceste locuri deosebite si indemn pe toti cei care n-au fost, sa faca o vizita pentru ca e atat de simplu de ajuns din Bucuresti.
 
E o zona foarte salbatica, desi ca latime cred ca e destul de ingusta. Am reusit sa fotografiez un fazan, am vazut de la distanta un ras (se stie ca e sperios de oameni), iar noaptea sacalii au miorlait putin. Drumul pune probleme pe unele portiuni din cauza crengilor cu tepi, crescute in exces, iar in unele zone risti sa-ti rupi tricoul de pe tine. Din pacate, de la Nisovo la Svalenik nu am reusit sa parcurgem decat o treime din parc facand cale intoarsa intr-o zona pe care am gasit-o mult prea greu de trecut. Dar toate aceste dificultati nu se pot simti intr-o atmosfera proaspata de primavara, acompaniata de un concert neintrerupt de pasarele si un orgasm olfactiv generat de floricelele tinere.
 
Am vizitat si chiliile, patrimoniu Unesco, de pe langa Ivanovo si cetatea de la Cherven, situri deosebite pentru iubitorii de istorie. La ambele obiective, biclele au ramas sub supravegherea unui bulgar, fara nicio problema.
 
Dormitul a fost la cort, undeva pe malul raului Malki Lom, la sud de Nisovo.
 
Cateva poze:
 
scari la Basarabovo
IMG_3081.JPG
 
 
Alt fel de lumina:
 
IMG_3084.JPG
 
Urmarile luptei cu boschetii:

 

IMG_3098.JPG 
 
Artileria grea:

 

IMG_3114.JPG

 

Cu tractorul prin gradina:

 

IMG_3148.JPG

 

 

 

Hora bulgareasca:

 

IMG_3103.JPG

 

De prin partea locului:

 

IMG_3107.JPG

 

Plimbaretii:

 

IMG_3131.JPG

 

Exotic bulgaresc:

 

IMG_3115.JPG

 

Roua de dimineata:

 

IMG_3118.JPG

 

S-aveti noroc in dragoste:

 

IMG_3100.JPG

 

Traseul:
http://connect.garmin.com/activity/467029392
 
O selectie de alte fotografii:
https://plus.google.com/photos/107889215083875909745/albums/5995032170799348673

  • Upvote 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foarte frumos, se vad si avantajele unei ture pe indelete, poti suprinde oarece detalii unice.

Practic ati parcurs in ziua 1 bucata de canion pe care am parcurs-o si noi.

Poza cu oglinda convexa e de la intersectia din Cherven, aflata la baza unei pante de zile mari? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hai ca deja ma intaratati prea rau! Poate mi se pune pata la mers cu cortu' acolo...ca acu' ma supar :D

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poza cu oglinda convexa e de la intersectia din Cherven, aflata la baza unei pante de zile mari? :D

 

Eu cred că acolo e. Ideea e că odată ajuns acolo, oriunde te-ai duce e numa' în sus :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@Traveller si noi am parcat tot la Kaufland si chiar v-am vazut dubita (daca nu va confund cu altii), duminca seara, cand va pregateati de plecare.

Asa e, poza e facuta in acea intersectie. Noi am venit in coborare si am facut dreapta spre cetatea Chevren.

 

Cred ca e destul de explorat prin zona de canioane chiar si pentru 3 zile. E tare placut sa dormi in natura in acele locuri. Recomand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Microbuzul :)) :))   Fain, mulțam ;)

 

Cred că noi eram, că parcarea Kauflandului era cam goală. ;))

Share this post


Link to post
Share on other sites

O sa se bucure Mac cand o sa vadă că are microbuz :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asta ar insemna deviere prin Ruse si pierdere de timp pretios, sau...pentru unii, cu folos, culinar, sau de alta natura.

 

Apropo, ca tot vorbiram... de regula mai toata lumea la terasa Happy etc Dar la muzeul de istorie din Ruse, nimeni? Am informatii ca merita... Am un prieten care e cel mai bun specialist roman (etnolog, antropolog etc) pe Bulgaria si pe Balcani... mi-a spus destule.

In fine, fiecare cu interesul lui, era o sugestie

 

Păi terasa aia e pt. mâncare și hidratare. Dacă faci o tură ceva mai lungă nu prea mai rămâne timp pt vizitat muzeul pt că de obicei ajungi pe seară înapoi în Ruse...

În plus e cam nașpa să intri în muzeu transpirat și în echipamentul de ciclism ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dar la muzeul de istorie din Ruse, nimeni? Am informatii ca merita... Am un prieten care e cel mai bun specialist roman (etnolog, antropolog etc) pe Bulgaria si pe Balcani... mi-a spus destule

 

In Ruse sunt niste lucruri de vazut.

Cel putin asa rezulta de pe wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Ruse,_Bulgaria

 

Daca ai informatii interesante despre oras sau despre ceea ce se poate vede prin oras, nu le tine doar pentru tine.

 

Nu este nicio problema de off-topic, pentru ca Ruse este aproape de parcul natural Rusenski Lom.

In plus, este putin probabil ca cei care viziteaza parcul sa nu treaca prin Ruse.

 

Multumesc.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@diorgulescu
noi o să mai mergem până crește urzica, dacă vrei și îti face plăcere, ai putea să vii/veniți cu noi.
Dar gașca noastră nu poate decât 1 zi (sâmbăta sau duminica, funcție de programul fiecăruia)

Putem face și o tură doar noi bucureștenii ;) (că giurgiuvenii ăștia scot untu' din noi :)) aleargă ceva de speriat)

 

Mai sunt și alte trasee frumoase pe care le-am făcut cu @@rock - dar care ar trebui programate/urmărite în topicul "Giurgiu anyone" pt. că nu țin de Rusenski Lom

 

Cât privește ce e de văzut în Ruse, cred că se poate face în cadrul unei ture de câteva zile.
Mă tot bate gândul la o tură de bicicleală prin zona Veliko Tarnovo. Plecat cu mașină/mașini, oprire la Ruse, vizitat... mers mai departe până la Veliko, cazare, plimbare...

A doua (și eventual a 3-a) zi bicicleală și apoi home sweet home.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

In Ruse sunt niste lucruri de vazut.

Cel putin asa rezulta de pe wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Ruse,_Bulgaria

 

 

Ai deschis cutia Pandorei: ca unul cu bunica bulgaroaica si cunoscator de ceva paleografie si istoria bizantino-slavo-bulgara, va copiez aici ceva savuros, de negasit pe wikipedia sau pe alte saituri cu info "oficiale", un OCR facut de mine din cartea aceasta, scrisa de prietenul Gheorghita Ciocioi, cel mai bun specialist roman in istorie etc. si limba bulgara (printre altele) un articol despre vestita cetate Cerven, unde sigur ati fost cei mai multi cu bicla, eu de cel putin 3 ori daca imi amintesc bine. Citind aceste randuri CU TOTUL sau ceva mai altfel ti se va parea Rusensky Lom la vizitare. O sa revin sicu altele daca exista interes. (Daca exista interes pot reveni si cu info, tot din surse mai "profunde" despre semnificatia sau istoria acelor chilii /schituri rupestre de la Ivanovo, Basarbovo etc. ca fenomen asa, caci carti sunt, rafturi intregi)

Iata-l:

 

Cerven - cetatea împăratului Roşu

 

La Beuca, un sat fabulos, pierdut în nesfârşitele zări ale Câmpiei Române, se mai deapănă şi astăzi basme, nemaiauzite în alte părţi, cu împăraţi şi sihaştri de demult. Prin aceste nepreţuite comori, scăpate ca prin minune de prelucrările folcloriştilor veacului al 19-lea, poţi reconstitui incredibile lumi, de dinaintea istoriei noastre scrise...

 

Beuceanca

Maica Elisabeta Beuceanca „n-a râs” niciodată de Dumnezeu. Adică n-a „citit” în planete, n-a dat cu bobii şi nu s-a înălţat în gândul dumneaei cu ceva. Poate că pentru unele ca acestea şi Dumnezeu a mi- luit-o ca să trăiască mai bine de 100 de ani. Ce a fost la centenar! Până şi cei de la primărie au felicitat-o: „Să trăiţi! La mulţi ani!” „Uite, tanti Saveta, că bă­turăţi suta!” „Suta, maică, suta! Da’ ce mai e astăzi suta!” - le-a mulţumit atunci bătrâna credincioasă, ce petrecuse atâtea...

S-a stins nu demult. Cine să-ti mai arate acum fântâna din sat, în care fecioarele creştine se arun­cau la năvălirea turcilor? Mulţi ştiu doar atât: că nu se bea apă din acea fântână; nu şi de ce. Bătrâna ei prinsese însă acele vremuri de jale, iar Elisabeta cu­noştea de la aceasta chiar şi neamurile fecioarelor martire. Basmele Savetei erau fără nici o adăugi­re - „Că eu, maică, nu te mint!”: împăratul Negru era de la miazănoapte, nu din altă parte, iar împăratul Roşu „de peste o apă mare”, de la miazăzi. Acesta de pe urmă era tare credincios. îşi avea palatul său de cleştar sus, pe o stâncă înaltă, şi ţinea la curtea sa, ca sfetnici, mulţi „preoţi mari”, ce cădelniţau în bise­rică şi la răscruci de drumuri. Spunea bătrâna că pe fata împăratului Roşu o chema Măria şi că era fru­moasă „ce nu se ezista”. Dar să am grijă să-i zic şi eu Măria şi nu Maria, ca să nu se supere. Măria, spunea urzeala basmului, s-a măritat cu împăratul Ion din trei fraţi crai...

Împăraţii şi palatele acestora erau pentru Elisabeta nu prea departe, pentru ca întreaga isto­rie să nu te pună pe gânduri: „Poate omul să ajungă p-acolo”. La aceste vorbe am zâmbit atunci, conside- rându-le o notă de un farmec aparte a povestitorului...

 

Nedumeriri

Stau acum în cetatea de pe stâncă a împăratului Roşu, într-o năuceală fără margini, sub bătaia ploii şi a vântului tăios, şi mă întreb: de unde a ştiut bă­trâna toate acestea? Cum de s-au păstrat atâtea sute de ani realităţi ce astăzi ne par doar basme? Cum de am ajuns noi la Cerven - cetatea împăratului Roşu?

Nici ceilalţi doi însotitori ai mei, cu care intentionam să facem doar un drum până la Mănăstirea Sf. Dimitrie din Basarabi, nu pot realiza urcuşul nostru pe această stâncă uriaşă, de pe Lomul Negru. Hărţile grăiesc despre loc doar atât: cetatea medievală Cerven. Să descoperi însă ruinele a două mitropolii, a 15 biserici, a zeci de palate, străzi şi fortificaţii ne­sfârşite, la nici 30 km sud de Giurgiu, e parcă altceva decât o simplă însemnare. Din 1965, de când se sapă organizat la cetatea împăratului Roşu (Cerven - în slavă), a început să prindă contur o adevărată „îm­părăţie” uitată.

Citim, la fiecare pas, inscripţii care mai de care mai stranii. Oraşul de pe stâncă avea, pe la 1200, pes­te zece mii de locuitori, fiind cea mai mare aşezare dintre Dunăre şi Balcani. Intr-o scriere apocrifă sla­vă, din secolul al 11-lea, „Povestire despre proorocul Isaia”, se spune că această cetate a tracilor ar fi fost rezidită de către împăratul Ghega, poreclit Otdelean (cel cu ţară aparte, în traducere), iar Sinodiconul lui Borilă pomeneşte trei mitropoliţi ai Cervenului.

 

Împăratul Roşu

Înainte de întemeierea celui de-al doilea tarat vlaho-bulgar, Cerven a fost centrul uneia dintre „împără­ţiile” valahe, aflate în vâltoarea multor prefaceri stata­le şi a migraţiilor, într-o permanentă dispută, inegală însă, cu imperialii bizantini. Numele cetăţii provine de la „împăratul” acesteia, care, pentru a sfida Ţarigradul, se purta în mantie roşie (roşul - purpura - fiind în­semnul puterii împăratului bizantin). După răscoala Asăneştilor împotriva imperialilor (1186), Ioan Asan I (unul dintre cei trei fraţi vlahi conducători ai răscoa­lei) se va căsători cu Măria, fiica ultimului împărat de la Cerven. Numele acesteia mai este redat în unele scrieri slavone prin Moria. Ioan Asan şi toţi cei care îi vor urma la domnie, în Tîmovo, până la sfârşitul împă­răţiei vlaho-bulgare, vor purta nu doar cizme şi tunică de culoare roşie, asemenea împăraţilor romei, ci man­tia roşie a tatălui Măriei, împăratul de la Cerven, după cum se poate vedea şi în Evangheliarul ţarului Ioan Alexandru, ginerele lui Basarab I, urmaşul lui Negru împărat, de la „miazănoapte”.

 

Ivailă porcarul

Cetatea va trece prin destule încercări după intra­rea sa în componenţa ţaratului de Tîrnovo. în 1242, o mare invazie mongolă o va face una cu pământul. Renăscută, Bizanţul va căuta să o nimicească din nou, prin 1279, sub pretextul neagreării noului ţar de Tîrnovo - un anume Ivailă porcarul, care se ridicase împotriva ţarului Constantin Tih, în fruntea unei răs­coale ţărăneşti. O dată ieşit învingător Ivailă, Mihail al 8-lea Paleologul îi va propune porcarului mâna fiicei lui, dorind ca în acest mod noul ţar să devină o marionetă a sa. Ivailă va refuza însă categoric. Nu va putea totuşi să facă faţă alianţei dintre hanul Nogai şi Ţarigrad. Fiind cea mai bogată cetate a imperiului vlaho-bulgar, Cervenul va fi incendiat de către romei, iar Ivailă porcarul va fi ucis de tătari, prin uneltiri­le Bizanţului. Lipsită de apă, cetatea de pe stâncă va arde asemenea unei uriaşe torţe, zile şi nopţi la rând, sub privirile pline de resemnare ale sutelor de călugări din sihăstria ctitorită odinioară de Roşu împărat în „craterul” de la Ivanovo, din apropiere...

Că de n-ar fi...

În 1388, Cervenul este cucerit de către turci, tot prin incendiere, după cum grăieşte cronica lui Mehmed Neşri. Mulţi dintre locuitorii săi însă, de mai mulţi ani, porniseră în bejanie, temându-se de continua ameninţare otomană. In special negustorii şi meşteşugarii vor căuta locuri mai sigure. După unele izvoare, o parte din aceştia se vor aşeza lângă vechea cetate Sxaginta Prista, denumind noua aşezare Ruşi (sosiţi din ceta­tea lui Roşu), astăzi Ruse; alţii vor merge mai depar­te, la nord de Dunăre, stabilindu-se într-un târg de pe râul Vedea, care în curând le va purta numele - Ruşii de Vede. Poate că din acest ultim loc a dăinuit la Beuca „basmul” despre cetatea împăratului Roşu.

O dată întors din cetatea credinciosului împărat, atât de iubită de Sf. Teodosie de Tîrnovo (ce a locu­it multă vreme acolo, pentru a spori duhovniceşte, după cum citim în viaţa sa), am căutat-o pe bătrâna Elisabeta. Nu pentru a-i confirma o realitate, de care, simt sigur, nu se îndoia nici înainte, ci pentru a-i „fura” alte şi alte poveşti. Nu am mai aflat-o însă în viaţă.

  • Upvote 8

Share this post


Link to post
Share on other sites

turnule, m-ai lăsat fără grai.

mulțumesc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@turnul: minunata adaugirea si-ti multumim pentru ea... Daca inca esti intaratat si mai ai... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tot respectul pentru completare!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca off topic, sa se stearga.

 

Legat de viata prin acestea meleaguri, devenite recent parcuri nationale, s-a facut un film, notat - uimitor pentru o tara ca Bulgaria cu o filmografie saraca - cu 8.1 pe IMDB, se numeste "Vreme razdelno / Time of violence", un film care stoarce lacrimi si uimire. Se poate vedea aci

 

De ce il pomenesc in contextul Rusensky Lom?

Deoarece Muntii Rodopa se infratesc cumva cu parcul nostru, ei gazduiesc pare-se cel mai spectaculos loc turistic din Bulgaria: loc in care cicloturismul e, poate, la el acasa. cate ceva aici

Filmul e bazat pe fapte reale, viata locuitorilor de acolo a fost asemenea celor din Rusensky Lom: robia turceasca, turcirea vs. rezistenta eroica. Daca ati fost atenti, prin districtul Ruse in general sunt 2 cimitire turcesti: unul cand iesi din Ruse spre Basarbovo si altul la Svalenik. Un cimitir ortodox nu am văzut. Asta spune multe.

 

In acest sens, voi face un OCR dintr-o alta carte cu marturii de prima mana dintr o carte veche de 200 de ani despre vestitul Pazvante Chiorul care a activat si prin zona Veliko Tarnovo-Ruse, respectiv prin Oltenia noastra.

Peisajele sunt fatastice in film, podul acela, de ex, exista inca si azi de sute de ani.

 

Si inca ceva, stiati ca Balada Mesterului Manole de la noi are corespondentele ei la sud de Dunare/in Nordul Bulgariei? In linii marii este cam aceeasi - femeia, jertfa, zidirea -  cu vers romaneasca, insa nu a exista nicio legatura sau influenta intre ele. Sunt traduse recent in premiera din bulgara, de autorul pomenit mai sus. Sunt variante superbe. Putina poezie sau folclor nu strica. Revin.  Cei nerabdatori pot deja consulta cartea aici

  • Upvote 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

@turnul

 

Multumesc pentru completari si in masura in care consideri necesar, te rog continua sa ne oferi astfel de informatii.

Stai linistit, pentru ca nu este nimic off-topic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now