DragosMS

Alegere frane disc mecanice

Recommended Posts

Salut,

As dori sa-mi cumpar niste frane pe disc. As opta pentru mecanice deocamdata, din motive care tin atat de usurinta unor eventuale reparatii in ture, cat si de pret. Ma gandesc deocamdata la Hayes MX 1 si la Avid Ball Bearing 7. Mi-ar fi de mare ajutor daca ati putea sa-mi dati sfaturi cu privire la oricare dintre cele 2 modele de mai sus sau la alte modele care credeti ca ar trebui luate in considerare. Principala lor folosinta ar fi ture offroad pe un mtb 26" si vreo 2-3 maratoane pe an.

Vreau frane pe disc pentru ca ma dor degetele de la maini (in special de la mana stanga) in timpul coborarilor lungi si sper ca franele pe disc sa necesite forta mai mica pentru franare.

Daca e folositor cuiva, greutatea mea este intre 75 si 80 kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu stiu ce sa-ti recomand intre cele doua frane pentru ca n-am experienta cu niciuna dintre ele, insa la remarca

Vreau frane pe disc pentru ca ma dor degetele de la maini (in special de la mana stanga) in timpul coborarilor lungi si sper ca franele pe disc sa necesite forta mai mica pentru franare.

as putea sa-ti recomand sa adaptezi diametrul discului la greutatea ta si la genul de trasee pe care il faci... ca altfel risti sa te doara in continuare degetele, indiferent de cat de performanta e frana; din experienta mea, la o greutate de ~90 de kg si XC un pic mai agresiv trebuie musai un 185 pe fatza; pe spate un 160 ar trebui sa fie suficient.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oricum nu cred ca e mare diferenta la forta de apasare intre niste discuri mecanice si niste v-brakeuri..

ambele sunt actionate de cablu..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu cumva ai tu camasile de la cabluri gripate si/sau arcurile reglate prea tari?

Sau poate pozitia manetei sa nu fie in regula si sa forteze incheietura mainii?

Zic si eu... :roll: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Lulu - am niste probleme cu degetele de la mana stanga (probabil de la catarare/escalada, nu ma incalzeam suficient de bine inainte de antrenamente). Cablurile sunt ok si orientarea franelor la fel. Nici o problema cu arcurile de la frane - sunt reglate mediu. Problema e ca, in timpul coborarilor lungi* trebuie sa ma opresc pentru ca ma dor foarte tare degetele de la mana (in special stanga, dar cateodata apar probleme si la mana dreapta). Ma gandesc ca in cazul unei frane pe disc, pe care sa o pot actiona cu un singur deget, ar trebui sa sa instaleze durerea ceva mai greu (mai putina forta aplicata si mai multe degete pe ghidon). Astept, in continuare, pareri.

* In timpul unei coborari in M-tii Calimani de ex. pe valea Ilvei - un drum forestier de vreo 20 de km - a trebuit sa ma opresc de mai mult de 5 ori, poate chiar aproape 10 ori si sa stau cam un minut pentru a-mi odihni degetele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Lulu - am niste probleme cu degetele de la mana stanga (probabil de la catarare/escalada, nu ma incalzeam suficient de bine inainte de antrenamente). Cablurile sunt ok si orientarea franelor la fel. Nici o problema cu arcurile de la frane - sunt reglate mediu. Problema e ca, in timpul coborarilor lungi* trebuie sa ma opresc pentru ca ma dor foarte tare degetele de la mana (in special stanga, dar cateodata apar probleme si la mana dreapta). Ma gandesc ca in cazul unei frane pe disc, pe care sa o pot actiona cu un singur deget, ar trebui sa sa instaleze durerea ceva mai greu (mai putina forta aplicata si mai multe degete pe ghidon). Astept, in continuare, pareri.

cam aceiasi problema o am si eu cand cobor mai mult pe teren accidentat si stau cu degetele pe manete, dar la mine sigur e de la suspensia fata care e cam varza si imi fac degetele de parca cant la pian.. http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/smile.gif

am mers cu alta bicicleta cu o suspensie mai buna si n-am avut problema asta..

am avut 2 tipuri de frane (hidraulice) -shimano deore si acum hayes stroker.. nici o diferenta. http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/sad.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Un disc mai mare face franarea mai usoara. Dar numai daca chiar credeti ca merita.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Un disc mai mare face franarea mai usoara. Dar numai daca chiar credeti ca merita.

un disc mai mare distruge suspensia de fatza in timp record 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites

OFF TOPIC

Foarte corect, un disc mare de frina nu inseamna neaparat frinare mai buna. In primul rind un disc mare nu se incalzeste atit de repede ca un disc mic (evitarea fenomenului fading). Si un disc mare este un compronmis "putred". Cred ca 95 % dintre expertii care-si monteaza un disc de frina mai mare nu sint constienti de ceea ce se intimpla la procesul de frinare :

- intra in actiune o pirghie mult mai mare (am invatat asta cindva la lectia de fizica)

- furca este supusa unui stress enorm (mai ales bratul sting al furcii)

- la ceea ce se intimpla pe la spite nu se gindeste nimeni (ma pis in spite, discu mare e "marfa")

- citi dintre cei care monteaza un disc mai mare cu fel si fel de adaptoare "aventuroase" s-au gindit sa consulte producatorul daca furca din dotare este construita pentru un disc mai mare (garantie, risc, etc.)

Un disc cit mai mare este, si in cazul acesta, un obiect da fala... ce la vie in R...; forget it.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu ma gandeam la discuri de 160mm (6 inch). Inca incerc sa cantaresc posibilele avantaje si dezavantaje ale franelor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inca o remarca la un disc mai mare:

Stiu (nu din proprie experienta) din diverse discuii pe forumuri ca discurile cu un diametru mai mare au tendinta de a se strimba mai usor. La o trinta probabilitatea de a strimba un disc cu diametru mare e si ea mai mare. Nu vreau sa jignesc pe nimeni, dar sincer sa fiu, nu stiu citi de pe acest forum stiu cum se poate indrepta (pina la o anumita limita) un disc de frina strimbat :?: .

Trebuie sa recunosc ca n-am nici un fel de experienta cu frine disc mecanice. Eu am investit imediat in frine disc hidraulice si sint foarte multumit. O frina disc hidraulica odata instalata corect (foarte important, altfel discul freaca sau scoate niste zgomote infernale) devine modelul de frina tip “fara griji” (la mine cel putin). In mai mult de 5 ani am dezaerisit in total de patru ori sistemul (daca faci asta singur devine cam migalos si trebuie sa ai grija sa nu-ti curga “lichid de frina” pe saboti; in doi e mult mai simplu si nu trebuie nici studii superioare nici calificare de mechanic de bicicleta pentru aceasta operatie). In functie de modelul de frina hidraulica modesta (chestie de investitie) diferenta intre asta si o frina in V reglata corect este minimala. Avantajele unei frine pe disc sint cu totul altele:

- oricit de noroios ar fi terenul asta nu afecteaza cu nimic functionalitatea frinei

- asta are valabilitate si daca circuli in ploaie

- jentile unei roti spitate ca lumea te vor tine zeci de mii de km fiindca procesul de frinare nu maninca flancurile jentilor (cunosti fiorii care te trec cind la o janta uzata plezneste un flanc pe o lungime de 10 – 20 cm, si asta la o coborire ?)

- “frinatul” se poate doza mai bine

Am trecut prin citeva situatii in care mi-ar fi prins bine o frina mai puternica sau o frina suplimentara pe trailer (cocborire cu bicicleta incarcata si trailer). Dar pe undeva cred ca e exagerat sa montez o frina de downhill pe o bicicleta cum e a mea :wink: .

O alternativa buna si mai ieftina decit o frina hidraulica pe disc este o frina hidraulica pe janta (cu toate avantajele si dezanvantajele enumerate mai sus). Un exemplu este modelul HS33 de la Magura sau modelul HS66 pentru ghidoane de cursiera. Din pacate HS66 nu se mai fabrica si e foarte greu de gasit (firma EPPLE din Germania a cumparat stocul complet de la MAGUARA si vinde aceste frine numai impreuna cu o bicicleta / daca sint bine informat)

La frina disc mecanica forta de la levier la disc ajunge dupa acelasi principiu ca la o frina in V si (probabil) necesita un efort al degetelor la fel de mare (nu neaparat ceea ce cauti tu). De ce vrei sa investesti de doua ori ? Vrei sa renunti la un sistem de frina care de zeci de ani e standard la motociclete si automobile ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc de raspunsuri (Frank si Lulu). As alege frane mecanice din cauza costurilor si usurintei rezolvarii problemelor ulterioare (in special undeva in tura). O frana mecanica are un pret undeva pe la 60 de euro, pe cand una hidraulica urca mult peste 100.

Sper sa rezolv dilema repede si sa trec la achizitie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

(in special undeva in tura).

La ce te referi cind vorbesti de probleme ulterioare ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

La eventuale scurgeri de lichid de frana (accidentale sau in urma unei cazaturi/accident). In cazul acela ramai fara o frana. Inca o nelamurire - cum reactioneaza lichidul de frana si, in consecinta, performatele unei frane hidraulice la variatiile de temperatura?

Share this post


Link to post
Share on other sites

intra in actiune o pirghie mult mai mare (am invatat asta cindva la lectia de fizica)

aici trebuie sa te contrazic, cu cat e mai mic discul, cu atat e mai solicicitata roata, furca etc

Share this post


Link to post
Share on other sites

N-am auzit de nimeni sa i se strice un disc hidraulic in tura. Iar daca te duci in ture mai lungi (de cateva zile) iti poti lua un kit de reparatie la tine (nu ocupa mult).

Iar cu pretul de 100 de euro la hidraulice nu cred. Cea mai noua aparitie, Hayes Stroker, se vinde ceva mai ieftin de 100 euro, la AsSport care nu e cel mai ieftin magazin.

Cu discurile mai mari, dupa cum am mai spus, trebuie sa vezi daca merita. Intr-adevar furca si roata sunt mai solicitate. O idee ar fi sa iti pui la inceput 160 si sa schimbi la mai mare numai daca e nevoie. Eu personal am avut 160 dar am avut probleme de fading destul de dese. Asta m-a facut sa pun 180, si nu mai am nici o problema. Dar mai mare de 180 NU ARE ROST pentru XC, decat doar pentru DH. 180 te opreste instant de la orice viteza pe orice panta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu stiu cel putin 2 persoane carora le-a curs lichidul de frana numai la Ciuc la maraton.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@DragosMS

Daca bicicleta se rastoarna nu-ti curge lichidul. La scosul unei roti, la centratul unei roti in cadru (fac asta in cadru fiindca am un suport pentru ceas comparator care-l pot monta pe cadru) sau la schimbarea lantului intorc bicicleta cu “caroseria in jos”; inca nu mi-a curs lichidul. Mi-a fost recomandat sa nu transport bicicleta pe o distanta mai lunga cu “caroseria in jos”; am transportat astfel bicicleta pina in Croatia si inapoi si n-a curs nimic. Referitor la variatiile de temperatura : la Magura cu citva ani in urma existau probleme la temperaturi minus, si asta apartine trecutului. Eu fac si la temperaturi sub 0 grade diverse drumuri si ture. La o astfel de tura am observat ca inghetase apa in bidon in timp ce frinele functionau impecabil.

Daca la un eventual accident strimbi o roata rau de tot si nu prea exista sanse s-o redresezi pe teren dar roate se mai poate invirti (nu atinge de cadru) ce te faci cu o frina in V ? Trebuie sa renunti la ea, zic eu. Cu o frina hidraulica nu ai problema asta. Daca accidental zapacesti o conducta de frina trebuie sa renunti la frina. Daca ai o conducta rezerva si un kit de reparatie si dezaerisire te poti rezolva. Ce te faci daca se rupe un cablu de frina ? E asemanator, nu ?

@Pac

Daca ma contrazici inseamna ca la lectia aceea de fizica ai fost mai atent ca mine.

Poate-ti explica

...un disc mai mare distruge suspensia de fatza in timp record 8)

de ce crede el asta :wink: , sau

Intr-adevar furca si roata sunt mai solicitate.

Este corect ce spune hcampian referitor la fading; un disc mai mic se incalezeste mai repede, deci si fenomenul de fading apare mai repede. Daca situatia o permite se poate frina in intervale pentru a evita o incalzire rapida a discului.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc tuturor pentru lamuriri, cred ca merg pana la urma pe un set de frane hidraulice, probabil un Shimano XT 2008, sper sa fie ok. Oricum, daca voi intampina probleme cu ele, va voi anunta. Sper sa nu fie cazul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imi cer scuze ca ma bag ca musca in .... dar eu cand nu inteleg ceva prefer sa intreb :oops:

1. De ce spuneti voi ca Stresul unei furci este mai mare la un disc mai mare fata de un disc mai mic?? Eu vad un pic mai altfel lucrurile :shock:

Pai daca ar fi sa o luam ca o parghie ar insemna ca avem un brat al fortei active = raza rotii si un brat al fortei rezistente = raza discului. Avand in vedere ca roata se opreste acest raport va fi egal deci rezulta ca la un brat rezistent mai mic va fi o forta mai mare si la un brat rezistent mai mare va fi o forta mai mica http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/biggrin.gif

2. De ce credeti ca spitele sufera mai mult la un disc mai mare??? Practic este acelasi butuc... transmiterea fortelor se face la fel

Singura explicatie pe care o vad ar fi ca teoretic un disc mai mare franeaza mai promt... si de aici toata povestea de variatie a vitezei unghiulare... :roll: numai ca... problema asta poate sa apara si doar de la schimbarea etrierului de frana :oops: de ex: mx1 franeaza progresiv fata de bb7 care franeaza brusc si nu prea iti lasa posibilitatea controlului... asta ar putea insemna ca un bb7 chiar cu disc mic streseaza mai mult ansamblul decat un mx1

Daca gresesc sa imi spuneti :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da cataline, si eu zic la fel - un disc mai mare iti da posibilitatea sa aplici o forta de franare mai mare (daca vrei), mai brusc (daca vrei) decat un disc mai mic. Daca folosesti acea posibilitate, depinde de tine. Mergand mai agresiv, imi place sa stiu ca pot face asta cand e cazul 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poate-l intrebi pe Florian Wiesman (http://www.wiesmann-bikes.de/) de ce construieste el furcile rigide pentru frina disc cu partea stinga intarita.

Imagine postată

Copyright Florian Wiesman

(din imagine nu prea reiese)

Un citat de pe pagina lui :

“Starrgabeln erleben derzeit ein Revival: die Starrgabel ist leicht, schön und wartungsfrei. Custommade für jeden Einsatzbereich, ist sie auch mit Scheibenbremsadapter erhältlich. Bei der Scheibenbremsversion verwende ich auf der linken Seite einen verstärkten Gabelholm, um die Bremskräfte aufnehmen zu können.“

„Furcile fixe au la ora actuala un revival : furca fixs e usoara, frumoasa si nu necesita nici un fel de intretinere. Custommade pentru fiecare domeniu de folosire, se gaseste si cu adaptor pentru frina disc.. La versiune pentru frina disc parte stinga este intarita pentru a putea prelua fortele de frinare”

(Pretul unei astfel de furci : 310 EUR)

Referitor la spite :

Cataline, din experienta, nu cumva ai observat ca la roata din spate spitele de pe partea drapta (parte angranajului) se rup mai des (ma-nsel oare?). Ai o explicatie pentru acest fenomen, in afara de faptul ca datorita latimii angrenajului si pentru a garanta ca janta sa stea la mijloc spitele sint montate intr-un unghi mai nefavorabil ?

E vreunul printre inginerii nostrii care poate explica corect si cu un desen fortele care actioneaza asupra furcii la o frina clasica, la o frina disc cu disc mic si la o frina disc cu un disc mare ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No tu ma Frank, ma tu esti evreu? http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/tongue.gif

Imi raspunzi la o intrebare cu o alta intrebare??

(glumeam) :oops:

Pai in primul rand eu vorbeam de comparatia disc mic cu disc mare nu frana clasica cu disc :shock: Este normal si de bun simt ca fata de o frana clasica la o frana pe disc trebuie sa intaresti furca. Si asta din doua motive 1 apare un moment de torsiune care la frana clasica nu apare. 2 in partea de jos a bratului furcii apare un punct de aplicare al unei forte (etrierul) care in mod obisnuit ar deforma tevile.

Dar toate astea nu imi arata de ce discul mare solicita mai mult

Si completarea la problema ruperii spitelor.. :roll:

Da mai este un motiv pentru care se rup spitele mai repede pe partea cu pinionul..... sare lantul in spite :D Pai hai sa vedem cum se transmit fortele de la pedala la janta / cauciuc :twisted:

Noi apasam pe o pedala care prin intermediul lantului transmite forta la pinion :wink: ; pinionul prin intermediul clichetilor angreneaza butucul. butucul este rigid si implicit miscarea se transmite egal la cele doua flanse; de la flansele butucului forta se transmite in mod egal prin toate spitele la janta :P :oops: De aici tragem concluzia ca diferenta de tensiune in spite poate aparea doar de la solicitarile rotii datorate drumului si unghiului de spitare :idea: :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.