hcampian

Rapoarte de transmisie pentru sosea

Recommended Posts

53-42 si eu,la plat merge,dar la catarari e crima....poate e si antrenamentul ( a se citi lipsa lui ) de vina,ca deh....sunt incepator pe cursiera....din cate am inteles citind pe aici ,un compact 50-34 e cel mai ok pt incepatori,nu?

Pai du-te pe cea mai grea panta pe care te poti duce si daca pe cea mai usoara combinatie nu poti urca la o cadenta destul de ridicata, atunci iti trebuie un pinion mai mare si/sau o foaie mai mica.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pina la urma am reusit sa-mi procur pinion de 29 CAMPA in timp util pt. PeakBreak (deh, traim in era INTERNET-ului) si ce bine a fost ca l-am avut!

L-am mai pastrat pina acum ca sa-l folosesc la TFTA/1zi, acum gata, revin la 13-26 cu compact 50-34, e perfect pt.catararile din tara. Asta pt.ca la noi catararile fie sunt lungi, dar n-au cine-stie-ce panta (ex:TransFagarasan), fie sunt citeva "tari" dar relativ scurte (ex:Secaria, Sotrile) si poti sa le ataci in forta (ridicat din sa, pe alocuri).

Intr-adevar, Horatiu, 13-26 de la CAMPA are tot ce-ti trebuie, iar un 12 cred ca e disponibil la seturile pe 11 rinduri (n-am asa ceva, oricum 12 nu-l pot folosi decit la coboriri, unde cistig mai mult daca renunt la pedalat si adopt o pozitie cit mai aerodinamica)

Daca as merge la ses, un standard de 53-39 ar fi mai potrivit, dar nu ma pasioneaza subiectul (ses).

Din pacate 29 pe 11 randuri la Campa nu e decat la Super Record, care e foarte scump. M-a cam dezumflat, ochiam o cursiera (2011, noua, carbon monococ, 1800 euro, Ksyrium equipe) cu Athena 11sp dar e decat cu 27. In combinatie cu 34 nu sunt convins ca e destul de low pentru cadenta pe care-mi place mie s-o tin; sunt si nevoit, de altfel, pentru ca ma dor genunchi daca urc in forta 30min.

Share this post


Link to post
Share on other sites

daca nu o sa iti fie destul, cauti pinion de 29 sa adaugi si scoti unu mic sau cumperi doar pinioane record.

L.e. Sunt si Chorus 12-29 pe bike 24.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super Record sunt >300 lire, ridicol de mult pentru mine. Intr-adevar sunt si la Chorus (grupul Athena are pinione si lant Chorus), cam 100 lire, mult mai bine. Prin vanzarea celor pe care le primesc pe bicla, costul devine acceptabil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prin anii 60-70 placa mica a angrenajului era minim de 44, spre anii 80 a aparut placa de 42, dupa anii 80 standardul a devenit 39(pana la inceputul anilor 90 placa de 39 era inca vazuta ca ceva pentru randonneuri dar treptat a devenit standardul). prin anii 2000 au aparut angrenejele "compact" cu placa de 34...specia umana devine din ce in ce mai comoda si mai impotenta fizic?

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

specia umana devine din ce in ce mai comoda si mai impotenta fizic?

Pei tot ce e posibil date fiind calitatea alimentatiei si poluarea in comparatie cu acei ani (zic si eu,poate ma insel).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gupurile Athena si Chorus sunt calitativ identice cu Record si SuperRecord, doar cu ceva mai grele (n-au piesele din Ti si unele din carbon).

Eu ti le recomand cu caldura. La rindul meu, in decursul timpului, am facut combinatii: am pornit de la ergopowere si angrenaje Chorus, cu absolut nimic mai prejos decit Record (10s, la vremea respectiva nu exista 11s), deraior fata tot Chorus, dar pt.ca am prins deraior spate care in momentul respectiv era f.apropiat ca pret de Chorus, am luat Record. Lantul l-am avut KMC SL10. Ulterior, dupa ce am uzat doua lanturi si un set de pinioane, mi-am pus problema sa trec la angrenaj Compact, si am ales Athena, asa ca acum am din toate (linia de 10s) Record, Chorus, Athena si sunt f.multumit. Asa cum zicea andbozo, am luat un set de pinioane de 13-26 si numai cind e nevoie, montez si pinionul de 29, scotind unul dintre pinioanele mici.

Oricum, in Ro, in mod normal, n-ai nevoie chiar de 34/29, 34/27 este arhisuficient, 29 e pt.chestii extreme.

Concluzie: poti sa-ti "customizezi" o linie de caliate Campa, fara a ajunge la preturile ametitoare ale SuperRecordului.

P.S. Cind s-or uza foile de angrenaj (din pacate foile "compact" se uzeaza mai repede decit cele normale) exista variante alternative, care iti permit sa schimbi doar foile uzate, pastrind bratele care valoareza mult mai mult decit perechea de foi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prin anii 60-70 placa mica a angrenajului era minim de 44, spre anii 80 a aparut placa de 42, dupa anii 80 standardul a devenit 39(pana la inceputul anilor 90 placa de 39 era inca vazuta ca ceva pentru randonneuri dar treptat a devenit standardul). prin anii 2000 au aparut angrenejele "compact" cu placa de 34...specia umana devine din ce in ce mai comoda si mai impotenta fizic?

Iar acum urmeaza 50/30 cu caseta 12-23 de la Shimano parerea mea e ca poti avea ce combinati vrei daca nu esti si antrenat degeaba eu unu am urcat transul anul trecut cu 48/27 cam in 1:40-1:45 pt prima oara deci se poate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

La Campa se poate scoate fiecare pinion in parte? (la grupul de 10 sau 11). Intreb pentru ca la shimano , din ce am mai vazut, ultimele trei sunt nituite.

Share this post


Link to post
Share on other sites

La grupurile moderne ultimele pinioane sunt grupate cite 2 sau 3 (sunt de regula 2 sau 3 astfel de grupuri), Dar atit la Campa cit si la Shimano, pinioanele cele mai mici sunt individuale si pui ce vrei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prin anii 60-70 placa mica a angrenajului era minim de 44, spre anii 80 a aparut placa de 42, dupa anii 80 standardul a devenit 39(pana la inceputul anilor 90 placa de 39 era inca vazuta ca ceva pentru randonneuri dar treptat a devenit standardul). prin anii 2000 au aparut angrenejele "compact" cu placa de 34...specia umana devine din ce in ce mai comoda si mai impotenta fizic?

In ani aia nu cred ca se urcau pe muntii ca Angliru si cuvinte ca dopaj nu existau in vocabular.

Si ma refer doar la cei care au ca meserie acest sport.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sincer, consider ca si nostalgia asta dupa alte vremuri e buna, dar pana la un punct. Erau si atunci dopati si foarte dopati, iar folosirea foilor mici de 44 sau 48 nu-i facea mai "barbati" decat pe cei din ziua de azi. Sunt absolut convins ca daca acele foi ar da un randament mai bun, ar fi folosite si astazi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se urcau pante grele si pe gremurile alea glorioase, dar daca te uiti la timpi, la viteze, iti dai seama de diferenta.

Tot pe vremurile alea se sarea cu prajina de bambus, acum se folosesc prajini de carbon, poate si alte materiale superspeciale, oare sa ne intoarcem la bambus ca, in fond, se poate sari si cu bambus?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In concediul petrecut in nordul Italiei, special pentru celebrele catarari pe sosea din zona, am gasit in presa de specialitate o informatie interesanta, referitoare la rapoartele folosite de ciclistii Pro in etapele cu multe catarari din Giro. De exemplu, SRAM promova noua transmisie Wi-Fly folosita de Contador in celebra etapa ce a inclus catararile pe Giau, Fedaia si Gardeccia, care consta in angrenaj 52-36 si pinioane 11-32 (cred ca pe 11 viteze).

Cred ca asta poate fi o combinatie foarte fericita si pentru noi, muritorii de rand: foaia de 36 permite urcarea majoritatii pantelor la o cadenta decenta, iar 52-ul sustinerea unei viteze ridicate pe coborari sau plat. Asta in conditiile in care nu ne permitem sau poate nu mergem suficient cat sa justifice sa avem angrenaje dedicate pt plat sau catarari. Banuiesc ca ideea a pornit de la faptul ca ciclistii Pro ar fi dezavantajati de foaia de 50 a unui compact clasic, care i-ar face sa piarda timp pretios pe bucatile de plat si coborare dintre catarari.

Nu am studiat problema sa vad cum sunt spatiate pinioanele, insa ma astept ca 11-32 sa devina in curand o optiune comuna pe catararile din Alpi si Dolomiti.

Personal, am mers in Italia pe compact si 11-28 de la Shimano, pe Pordoi, Fedaia, Giau, San Pelegrino, Gardeccia, Sella, Gardena, Stelvio, Mortirolo, Gavia, si alte cateva pasuri mai putin semnificative. La cele 93kg ale mele, bucatile cu pante de 18-19% - cum am gasit de exemplu pe urcarea pe Fedaia dinspre est, Giau din Vest sau Gardeccia - erau greu de sustinut la o cadenta normala chiar si cu 34/28. Nu de putine ori m-am surprins cautand cu maneta un pinion mai mare ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cu 11-32, o sa obtii o cursiera de catarare, dar cvasi-imposibil de folosit eficient pe plat. Nu vorbesc din impresii, pe ciclocross am 11-32 si e un dezastru pe plat. Rulezi in cadenta, vrei sa-i dai un pic mai tare si schimbi, pac sare pe un pinion cu 2-3 dinti mai mare si gata, s-a dus cadenta. Personal mi se pare o optiune doar daca platul este total in afara intereselor. Mult mai interesant mi se pare viitorul angrenaj 50/30. Combinat cu 12-27 o sa permita urcarea oricaror pante, iar cu 12-23 obtii o bicicleta polivalenta, excelenta pe plat - cu pinionul de 18 prezent, dar si pe catarare.

Eu zic ca la nivel de amatori, daca 34/28 este prea greu, decat sa treci la 11-32, e de 1000 de ori mai bine sa treci pe angrenaj triplu si gata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am gasit si pinioanele: 11-12-13-15-16-17-22-25-28-32

Horatiu, e intradevar vorba de o solutie dedicata exclusiv catararii, dar care nu aduce detrimente mari nici folosita si ca solutie buna la toate. Evident ca are si dezavantaje pe plat, insa e departe de a fi "cvasi-imposibil" de folosit :)

In principiu la nivelul de amator la care ma aflu pot zice ca urc orice sosea cu 34/28. Insa pante de 18-19%, care se intind constant pe o catarare care are media de 10-11% pe 10-11km, mie imi scad cadenta si la 30-40, ceea ce consider total nesanatos pentru articulatiile mele. Stiu ca la noi nu e cazul de asa ceva, dar in alte parti situatii de astea se intalnesc frecvent. Le-am urcat cu 34/28, insa nu cred ca m-as fi jenat deloc sa folosesc un pinion de 32 daca l-as fi avut.

Practic cred ca-i diferenta intre a urca o panta cu un anumit raport doar pentru a-ti demonstra ca poti sa tragi de tine, si a te bucura de catararea respectiva pe un raport care-ti permite si sa tragi, si sa te relaxezi daca asta iti doresti.

Nu ca incape comparatie, insa faptul ca si cei din Pro Tour au ajuns sa foloseasca 11-32 (repet: strict in etape de catarare), cred ca spune ceva :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai si un triplu nu rezolva problema? Ai 30/28, eu zic ca e cam tot aia cu 34/32. Crede-ma, am fost cu 11-32 in ture de plat in care se merge la pluton si e GROAZNIC, mai ales saltul de la 17 in sus, ca pe plat la rulaj cam pe acolo te invarti - nu e o fita, chiar si Roxana care n-a dat inca 5 ture de plat cu cursiera simte ca lipseste, de exemplu, pinionul de 18. Ca sa poti tine ritmul cu cei care au pinioane normale, trebuie cand sa mergi in cadenta de peste 110, cand sa pedalezi foarte in forta, nu iti gasesti nicicum echilibrul. Poate ca daca mergi singur in ritmul tau sa nu simti prea rau, dar cand esti la cativa cm inconjurat de altii la peste 30 la ora, esti cam obligat sa tii viteza. Oricine ar zice orice, eu raman la parerea mea: daca 34/28 nu e suficient, solutia e angrenajul triplu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pentru mine e foarte greu, acum, ca nu am cursiera, sa hotarasc intre triplu si compact(fie el si cu 29) pentru viitoarea bicicleta. In principiu as vrea o cursiera cu care sa pot urca Sotrile din sa, la 70 cadenta (cel putin) dupa ce am mai facut pana acolo vreo 150km. Am fost cu alte biciclete p-acolo de multe ori dar nu cred ca pot compara raportul de pe un mtb cu cel de pe cursiera: geometria, diametrul roti, greutatea, etc, difera prea mult. Cred ca cel mai simplu e sa gasesc o cursiera de imprumut cu 34/27, 28 sau 29 (la 32 nu cred ca-i cazul sa am pretentii), fac o tura de genul ala si vad cum e.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cu faza asta, te ajut eu cand vin din concediu (dupa 4 septembrie), si o sa poti sa incerci 34/27. 34/28 nu mi se pare ok, pentru ca exista doar 11-28 si pierzi din pinioanele de plat, e mai ok 12-27 - vorbind de gama Shimano/SRAM. 29 din pacate exista doar la Campa, la grupurile de 10 si 11 pinioane. La ei, exista 13-29, care daca mai e si pe 11 pinioane, e o alegere buna. Dar daca vrei sa urci Valea Fiarelor sau Nistoresti din sa, indiferent de unde vii, cred ca totusi triplu e solutia, cu un 12-27 pe spate. In rest, pe chestii gen Poiana Brasov, Trans-uri, Rasnov, etc... compact cu 12-27 e mai mult decat suficient.

Am inteles ca foarte multi ciclisti din Alpi merg pe angrenaj triplu. Uite, o sa urmaresc saptamana viitoare la Solden la maraton care e situatia, cati sunt cu triplu si cati cu compact si normal, asa in medie, si va zic cand ma intorc. Mie imi place la nebunie sa pedalez in forta, ridicat in picioare, deci compact e ok pentru mine.

Eu as fi foarte curios sa incerc o linie Campa, cu foaie de 39 si pinion de 29.

L.E. Mi-am adus aminte ca parca, ultima data, am reusit sa urc Valea Fiarelor cu 34/27 in sa. Cu 34/25 nu se pune problema, trebuie sa ma ridic in picioare. Pe de alta parte, la o tura Predeal - Brasov - Poiana - Rasnov - Predeal, nu m-am atins de pinionul de 27 nici o secunda, iar cel de 25 l-am folosit foarte putin doar unde e putin mai abrupt in Paraul Rece. Oricum, asta nu inseamna nimic, fiecare merge in felul lui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pe mine ma dor genunchi repede daca fac asta mai mult timp, probabil de la abuzul pe care l-au incasat in perioada de patinaj-viteza. Pe pedale ma ridic in curbe unde de obicei inclinatia e un pic mai mare (si nici nu mai trebuie sa schimb pe alt pinion), 30-60sec odata la cateva minute pentru dezmortire si la "atacuri" sau sprinturi.

Ar fi foarte bine sa ne prezinti o statistica de la Solden. Trebuia sa spun ca si pentru mine Alpi sunt in program mai in fiecare an, asa ca poate ar fi mai bun un triplu.

Mi se pare o decizie importanta, e vorba de o bicicleta noua si destul de scumpa. Trecerea ulterioara de la 2 la 3 o sa necesite schimbarea multor componente, dar nici n-as vrea sa iau cu 3 dn start si sa nu folosesc niciodata asa ceva, in plus pentru triplu nu am decat varianta Ultegra, si eu as fi preferat Campagnolo. Multumesc de oferta, dupa 4 septembrie e ok, oricum n-am timp pana atunci, si ar veni ca un cadou in w-e-ul saptamanii in care e ziua mea :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Horatiu, poate ai dreptate cu rulajul pe plat in pluton, aici nu intru in polemica, pentru ca genul asta de activitate nu e una din pasiunile mele (o practic doar ocazional) :)

Legat de aspectul cu 11-32 vs triplu, cam asa se justifica marketingul de la SRAM :D :

WiFLi - all you need to know:

Wider – a wider range of gears for every climb and any descent

Faster - two chainrings shift much faster and easier than three

Lighter – as much as 284 gms (11%) less than the most popular road triple

Repet, pentru cei care folosesc cursiera preponderent pe trasee de munte (si nu-s putini), 11-32 combinat cu un angrenaj 52-36 poate fi o solutie ideala.

PS: apropo, dupa 2 saptamani de cursiera in Dolomiti, pot zice ca n-am vazut pe nimeni pe triplu, insa nu am acordat intreaga atentie studiului asta

Share this post


Link to post
Share on other sites

@hcampian

de ce zici ca pierzi din pinioanele de plat? dupa ce am facut TF-ul si pe nord si pe sud cu 12-25, am decis ca ptr rotula mea fisurata, este mai bine sa pun un 28 si evident ca am pus "acea caseta" de 11-28 :) . ieri a fost prima tura cu respectiva si fiind Gr-Calugareni-Gr, a fost plat. am mers in pluton si impresia a fost de mai bine, decat cu caseta precedenta si s-a mers cam la 33 km/h.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cred ca e si o chestie psihologica (si de ce nu chiar practica, sau in primul rand practica), sa sti ca ai un pinion mare in coada(27sau 28,29,30....32? !)...pe cursiera. Asa , la modul general, sigur ca poti spune ca nu ai nevoie pe catararile din Romania de pinion mai mare de 25 sau 27 , sau poti spune ca nu te-ai atins pe Poiana de pinion mai mare de 17 sau 18. Dar acum depinde si de felul cum abordezi catararea... poti urca in forta cu pinion de 17 dar sa ai viteza mica si sa-ti rupi genunchii....dar, apoi te duci si te lauzi la prieteni ca nu te-ai atins de pinionul de 19 sa zicem. Cred ca trendul general, de cativa ani ,este spre o cadenta cat mai mare , care automat presupune si o rezistenta mai mare...si un alt tip de antrenament. Nu inteleg de ce apare chestia asta ...nici nu stiu cum sa-i zic.... de parca ne-ar fi rusine sa avem pinioane mai mari de 25. Sigur ca depinde de nivelul de pregatire al fiecaruia, dar nu mi se pare ceva nefiresc sa am un pinion de 28 sau chiar 30 la cursiera.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@hcampian

de ce zici ca pierzi din pinioanele de plat?

Pierzi, daca bine imi aduc aminte (nu mai verific acum) pinionul de 16, asta oricum intra in functie cam dupa 35 la ora. Normal ca poti sa mergi in cadenta si fara 16 si fara 18, dar e clar mai bine cu ele. Un salt de 2 dinti odata e foarte mult cand mergi la 80-90% din capacitate si vrei sa accelerezi doar un pic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sigur ca depinde de nivelul de pregatire al fiecaruia, dar nu mi se pare ceva nefiresc sa am un pinion de 28 sau chiar 30 la cursiera.

Cred ca depinde mult si de gabarit. Eu de exemplu la 90-93kg (194cm inaltime) "abuzez" cvasi-frecvent de pinionul de 28 pe catarari mai dure, gen Transalpina sa zicem. Pe de alta parte Oana - sotia mea - la cele 55kg ale ei merge preponderent pe 25, sustine ca 28-ul o scoate din ritm, si il foloseste f rar, cum zice si Horatiu mai mult pentru relaxare, sau pe portiuni cu panta extrema cum sunt 2-3 bucati pe Transalpina sau cum a fost cazul in Dolomiti.

E clar ca un ciclist cu o conditie fizica decenta, nu trebuie sa fie bine antrenat (vorbim tot amatori), si care are sa zicem 65-70kg nu o sa aibe nevoie de pinion mai mare de 25.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.