Axe

Sfaturi & Trucuri pentru incepatorii cu inima mare !

Recommended Posts

Am vazut de multe ori greseli fundamentale la unii incepatori, greseli care pe langa lipsa de antrenament si echipament, i-au impiedicat sa termine o tura de dificultate medie.

Pe scurt sa enumeram cateva dintre greselile fatale, ce am uitat, completati voi:

-Tura de sosea cu cauciucuri moi

-Lant uscat de parca a stat in nisip(eventual plin de rugina)

-Lipsa bidonului pt hidratare

-Reglajul pozitiei pe bicicleta(de ex. inaltimea seii)

-Schimbul vitezelor functie de teren sau viteza de deplasare

-Trusa reparatie pene/defectiuni

-Cadenta nepotrivita

### Sunt convins ca sunt multe alte greseli si cei mai vechi vor da alte exemple, in orice caz pentru ajutorul incepatorilor, sunt convins ca in forum gasesc raspunsuri la fiecare dintre problemele enumerate.

Sper ca acest topic sa poata pregati un incepator pentru o tura medie cu conditia sa fie citit ! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

E de așteptat ca începătorii să facă multe greșeli din neștiință. Cu cât mai multe din ele sunt evitate înainte de a porni în tură (citind aici sau prin niște organizatori atenți la detalii), cu atât neplăcerile vor fi mai mici. O să adaug și eu câteva probleme, în ordinea descrescătoare a importanței.

1. Planificarea turei. Află cât mai multe detalii: traseu, tip de teren, starea vremii, cum să ajungi acolo, unde poți să te retragi, unde faci pauză, unde găsești de mâncare și apă. Gândește-te ce faci în situații neplăcute: pene și defecțiuni tehnice - cine aduce scule și știe să le folosească; accidente - cine aduce o trusă de prim ajutor și știe ce să facă cu ea; ce faci dacă dă o ploaie sau te rătăcești de grup; și așa mai departe.

2. Pregătirea mentală. Mulți începători cred că o tură medie e de fapt același lucru cu o plimbare de agrement în parc, doar că mai lungă, și sunt complet luați prin surprindere că trebuie să iasă din zona de confort. Așteptările sunt să faci efort, să pedalezi constant mai mulți kilometri fără pauză, să te concentrezi pe tehnică, să fii atent la ce se întâmplă în jur. Pentru unii e de-a dreptul șocant să urce cu MTB-ul pe munte sau să intre în pădure, și de-abia acolo să realizeze că probabil vor cădea și se vor murdări. E normal ca organismul să protesteze prin durere. Pregătește-te pentru un război mental cu tine însuți, în care creierul urlă „nu mai poooot, mor aiiiiici, vreau acaaaaasă, facem paaaauză de ciocolată/țigară/Facebook/Twitter” și tu îi răspunzi „stop being such a pussy and MOVE” :D

3. Pregătirea fizică. Cum dozezi efortul, ce mănânci, ce bei, cum te odihnești înainte, în timpul și după terminarea efortului fizic. Pentru începătorii fără formă fizică bună, oboseala și durerea musculară se instalează repede. Se poate amâna (că de evitat nu poate fi vorba) prin nutriție corectă și minerale, plus tehnică pentru deplasare eficientă. Dacă praful Isostar pare ciudat, pierderile de săruri/electroliți se pot compensa și cu Aspacardin. S-a scris deja o grămadă pe tema asta, nu insist.

4. Pregătirea tehnică. Bicicleta să fie de dimensiune potrivită, potrivită tipului de tură și în stare bună de funcționare: să se poată folosi frânele și schimbătoarele de viteze, să aibă lanțul uns, șaua comodă și bine reglată. Accesoriile potrivite în punctele sensibile de contact prelungit cu bicicleta ajută enorm: mănuși, colanți cu bazon. Pentru siguranță, cască și ochelari (mai mult împotriva vântului, prafului și insectelor decât de soare).

5. Comunicarea în grup. Învață repede să semnalizezi și să vezi ce semne folosesc ceilalți. Spune-le celor mai experimentați imediat ce-ți dai seama că ai o problemă, chiar și mică, fiindcă nu va trece de la sine, ba chiar se va amplifica. Nu e nimic rușinos să spui că șaua apasă neplăcut pe niște țesuturi moi! Mai bine să fie reglată imediat decât peste 10km când nici nu mai poți sta pe ea din cauza bășicilor. Nu știi la ce servesc schimbătoarele de viteze? Nu-i nimic, în 5 minute poți învăța și-ți faci pedalatul mult mai ușor.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

-Lipsa bidonului pt hidratare

Nici ptr 1000 de euro nu-mi pun bidon la bicicleta, desi fac trasee lungi , de plat, dar ce sa faci cu un asemenea bidon ? La ce sa te ajute, VARA ? cand pedalezi peste 30-40 km fara oprire, prin Soare, nu vreti sa stiti ce lichid aveti in bidon ! Imagine postată Orice ai avea in bidon este : F I E R T !!

De preferat a se opri la o benzinarie ( aici suntem pe primul loc in Europa ! :D ) si te hidratezi cu ce-ti pofteste inimioara si dupa marca preferata.

Ah, ca ne plimbam prin parc sau printre blocuri, da, musai trebuie sa avem bidon...:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca tu mergi cu mtb-ul prin padure si gasesti benzinarie...

Si nu,nu este fiert ceea ce ai in bidon pentru ca vreo 20 de km tot este bun de baut,nu se incalzeste plus ca daca mergi la sosea mai gasesti o fantana..un izvor...

In plus decat nimic mai bine te hidratezi si cu apa calda sau fiarta cum zici tu,chiar si VARA!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rog un moderator sa stearga incepand cu postul "3" pana la asta inclusiv !

Topicul este pentru cei care stiu cu ce se mananca efortul si care doresc sa dea un sfat celor mai putin pregatiti, nu pentru cei nepregatiti care nu stiu nici macar la ce foloseste bidonul ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rog un moderator sa stearga incepand cu postul "3" pana la asta inclusiv !

Topicul este pentru cei care stiu cu ce se mananca efortul si care doresc sa dea un sfat celor mai putin pregatiti, nu pentru cei nepregatiti care nu stiu nici macar la ce foloseste bidonul ;)

Iaca nu. Uite ca un nepregatit a intrebat si noi suntem pregatiti sa-i raspundem ;)

Nici ptr 1000 de euro nu-mi pun bidon la bicicleta, desi fac trasee lungi , de plat, dar ce sa faci cu un asemenea bidon ? La ce sa te ajute, VARA ? cand pedalezi peste 30-40 km fara oprire, prin Soare, nu vreti sa stiti ce lichid aveti in bidon ! Imagine postată Orice ai avea in bidon este : F I E R T !!

De preferat a se opri la o benzinarie ( aici suntem pe primul loc in Europa ! :D ) si te hidratezi cu ce-ti pofteste inimioara si dupa marca preferata.

Ah, ca ne plimbam prin parc sau printre blocuri, da, musai trebuie sa avem bidon...:P

Pantofiori, ca sa fierbi cu adevarat ceva in bidon inspira-te din tutorialul asta: http://www.crazyguyonabike.com/doc/page/?o=1r4vFZo&page_id=49077&v=20 (nu uita sa dai "next")

Daca te deranjeaza apa incalzita la temperatura mediului ambiant, iti recomand sa storci in ea cam o lamaie la 3 litri.

Face minuni in privinta repulsiei fata de "apa calda de baut", si de asemeni ajuta la efort ;) (iar apa la temperatura ambianta e mult mai bine receptionata de organism)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lipsa bidonului pentru hidratare este ca si cum ai pleca cu masina cu becul de avertizare pentru combustibil pe rosu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu as mai adauga la categoria greseli si luarea unui bagaj mult prea mare/inutil. Am gasit pe un blog promovat un tip care promova o tura pe la Omu sau Sinaia 2000 daca nu ma insel. In ghizdan avea asa: spray cu piper, pistol cu piper sau ceva de genul si un baston. toate astea erau ptr o eventuala intalnire cu ursul. :)

Later edit: iata ca l-am gasit.

Echipament pentru cross-country:

Imagine postată

si trusa lui din ghiozdan:

Imagine postată

tot articolul aici: http://clubul-biciclistilor.blogspot.com/2011_06_30_archive.html

Ceea ce mi se pare cel mai grav e ca omul asta organizeaza ture si ii ia si pe altii dupa el. Si automat ii va invata ca asa e bine, sa ai 345 de chei cu tine (unele dintre ele cred ca nu se potrivesc cu nicio piulita de pe bicicleta), sa ai 4533 e chestii ptr protectie impotriva ursilor.

Cel mai tare mi s-a parut faptul ca are in ghiozdan: amnar, bricheta si chibrit. Adica 3 chestii ptr aprins focul, desi nu pleaca la gratar. Asta e pe principiul: am abonament, dar imi iau si bilet in cazul in care uit sa validez abonamentul. Si nu imi strica 5 lei ptr spaga la controlor, in caz ca pierd abonamentul si imi fura cineva biletul. :)

  • Upvote 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

E intr-un mare fel omu http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/laugh.gif

As merge oricand la o tura cu el , n-ai cum sa te plictisesti http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/laugh.gif http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/laugh.gif http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/laugh.gif

Imi place ca isi i-a tot echipamentu pentru a-i ataca pe rusi , dar nu isi i-a telefon mobil .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cel mai important pentru un incepator este sa afle prima data daca ii place sa mearga pe bicicleta si pe unde anume ii place sa pedaleze.

Am vazut in ultimul timp ca multi sunt atrasi de ideea de a merge pe bicicleta. Si incep sa intrebe de frana pe disc, de cadru de carbon, de scule, accesorii, echipament.

Din experienta mea, este o greseala sa investesti intr-o bicicleta scumpa si in echipament pana nu afli ce iti place (legat de bicicleta).

Eu recomand incepatorilor sa isi cumpere o bicicleta ieftina, la inceput. Sa iasa prin oras, prin padurile si pe drumurile din jurul orasului.

Daca au trecut prin aceste stadii si au constatat ca se simt bine si isi doresc mai mult de atat, atunci sa inceapa sa-si puna problema sa-si cumpere o bicicleta buna si echipament.

Eu nu am urmat acesti pasi si, in final, am cheltuit mai mult.

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu as mai adauga la categoria greseli si luarea unui bagaj mult prea mare/inutil. Am gasit pe un blog promovat un tip care promova o tura pe la Omu sau Sinaia 2000 daca nu ma insel. In ghizdan avea asa: spray cu piper, pistol cu piper sau ceva de genul si un baston. toate astea erau ptr o eventuala intalnire cu ursul. :)

[...]

Probabil baiatu' pleaca la razboi

Edited by Shiva
Biig quote...
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apropo . Cineva a sugerat folosirea petardelor pentru a te apara de caini, ursi .

Ati folosit asa ceva ? daca da unde as gasi acum ( ca la iarna stiu de unde :) )?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mai lipseste o mica piesa pentru a fi "tacamul" complet: Un baros de 5 kg !

Si un stingator neaparat ! Daca ia foc padurea !

Share this post


Link to post
Share on other sites

A uitat si POMPA :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Sufla, sau te-ating cu electrosocu' !! http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/angry.gif "

http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/laugh.gif

Adevaru' e ca as lua si eu un mare spray "de urs" cand ma mai apuca sa ma plimb singurel prin coclaurii Bucegilor, chiar daca probabil singurul beneficiu ar fi linistea sufleteasca. Dar alte "arme" sunt total degeaba.

Cat despre chei, mai iau la ture una plata de 14+15 cand stiu ca mai am cu mine oameni pe bicle entry-level (roti fara QR sau alte dude d'astea).

Si una mica, self-made, de 24, ca sa-mi tina cheia de pinioane, pentru cand ies la ture cu bagaje (daca se rup spitzele, apai de obicei pe partea aia se intampla).

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu recomand incepatorilor sa isi cumpere o bicicleta ieftina, la inceput. Sa iasa prin oras, prin padurile si pe drumurile din jurul orasului.

De fapt, cel mai bine pentru ei e să închirieze/împrumute niște biciclete - găsești Cube și altele la ~10€/zi. Pentru câteva (<10) ieșiri e mai ieftin decât să cumpere o praștie din hipermarket, iar ca performanță e clar peste. Dacă le place și vor să pedaleze măcar de agrement, atunci pot să se uite și la cumpărat ceva. Da' așa, mai cătinel, că bicla scumpă nu compensează lipsa antrenamentului.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In trusa mea se mai gaseste:- presa de lant- ulei de uns lantul- 1 rola de banda adeziva- cred ca in curand o sa includ in pachetul standard si un cauciuc pliat folding

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am inclus și o ureche de rezervă pentru deraiorul spate și niște bride (șoricei) din plastic de dimensiuni diferite. Dacă e grup mai mare și oameni care nu știi dacă vin pregătiți, poate prinde bine un cablu pentru frână, unul pentru schimbător și un ulei de lanț compact. Presa de lanț am văzut în câteva rânduri că poate fi utilă, dar la fel de bine ar prinde și câteva zale în plus și niște pini de schimb pentru cine are Shimano XT.

La mai multe concursuri am dat de oameni cu crampe și epuizare. Ce bine a prins că am avut la mine niște geluri în plus, s-au remontat imediat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pe lângă presă, ar mai fi de adăugat şi 2-3 powerlink-uri. Sunt uşoare, mici, şi a naibii de utile dacă se rupe lanţul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se mai poate adauga in trusa si un WD40 100ml - degripant cabluri, lant, si alte componente care dintr-un motiv sau altul sau gripat (in urma unei ploi sau traversarii unui rau, etc.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

O umbrela si lanturi antiderapante !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.