hawkarr

Servisare butuci

Recommended Posts

salutare tuturor!

dat fiind faptul ca are 2 ani de alergare bicla mea(cube attention), ma pregatesc sa-i fac revizia la butuci(nu are foarte multi km si a mers in general pe asfalt, insa mi s-a spus ca e bine sa-i fac din timp aceasta servisare, sa nu astept pana vor merge greu butucii). in aceste conditii va rog sa-mi spuneti ce vaselina se recomanda/ati folosit pt aceasta operatiune(vreau totusi un produs de calitate, nu sunt tantat sa-mi iau ceva de bani putini care sa dea pe-afara dupa 10 km).

PS: mentionez ca am butuci shimano.

Share this post


Link to post
Share on other sites

(cred ca nu ti-a raspuns nimeni din cauza pozei pe care-o ai la profil, este foarte :(( )

Butucii de pe Cube Attention nu cred ca-s din categoria "cel-mai-ieftin-posibil" si de-aia zic sa stai linistit cu servisarea. Vezi daca rotile au vreun joc stanga-dreapta... Daca au, mai reglezi putin, dar daca n-au si daca se invart normal (cu bicla in mana, nu pe drum), lasa-i asa.

Dar daca chiar vrei sa te bagi in butuci, nicio problema, ii desfaci, ii cureti si-i ungi cu o vaselina oarecare, pe bune nu-i vreo mare diferenta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Butucii de pe Cube Attention nu cred ca-s din categoria "cel-mai-ieftin-posibil"

Ba exact din-aia sunt, RM-65, probabil, din seria Altus/Acera. E o idee buna sa-i verifici si sa vezi daca sunt uzati(conuri, bile si coronitele - astea din urma nu se pot schimba).

http://www.parktool.com/blog/repair-help/hub-overhaul-and-adjustment

Share this post


Link to post
Share on other sites

asa este...butucii reprezinta cele mai slabe piese pe aceasta bicileta(rm-65)! eu nu sunt un priceput in domeniu, insa dealerul de la care am luat-o imi este prieten si totodata mecanic in ceea ce priveste bicicleta. merg adeseori la el sa mi-o verifice si pana acum in afara de ungerea lantului nu a fost nevoie sa-i facem nimic - pare foarte "teapana"(am mare grije de ea si in plus nu are decat 2000 km facuti in doi ani de utilizare, iar acesti km sunt facuti pe asfalt). pt a le prelungi viata acestor butuci si a nu fi nevoit sa bag mana in buzunar prea curand, m-am gandit sa le dau o vaselina buna...de aceea am si apelat la ajutorul vostru, pt a afla un produs care sa se potriveasca nevoilor mele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

O vaselina pe baza de stearati de litiu, gasibila pe la piese si consumabile auto.

Semnificativ mai avantajoasa decat ce se gaseste pe la magazinele velo (in cantitati mai mici si cu preturi mai mari).

Share this post


Link to post
Share on other sites

asa este...butucii reprezinta cele mai slabe piese pe aceasta bicileta(rm-65)! eu nu sunt un priceput in domeniu, insa dealerul de la care am luat-o imi este prieten si totodata mecanic in ceea ce priveste bicicleta. merg adeseori la el sa mi-o verifice si pana acum in afara de ungerea lantului nu a fost nevoie sa-i facem nimic - pare foarte "teapana"(am mare grije de ea si in plus nu are decat 2000 km facuti in doi ani de utilizare, iar acesti km sunt facuti pe asfalt). pt a le prelungi viata acestor butuci si a nu fi nevoit sa bag mana in buzunar prea curand, m-am gandit sa le dau o vaselina buna...de aceea am si apelat la ajutorul vostru, pt a afla un produs care sa se potriveasca nevoilor mele.

Mai important decat o vaselina buna e cat de des o aplici. Toti butucii shimano mai jos de xt sunt sigilati foarte prost sau chiar deloc. Decat sa dai bani pe o vaselina scumpa mai bine iti faci timp sa-i desfaci si sa-i cureti macar la 2-3 saptamani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scuze cu intrebarea mea tampita, si scuze ca s-ar putea sa par ca fac figuri cu butucii mei... Da' pe bune, n-am vazut in viata mea butuci chiar in halul asta de idiotzi, sa necesite reglaje des sau, mai rau, vaselina la una-doua luni (de 2-3 saptamani nici nu-mi trecea prin cap). Exista astfel de pocnitori?

N-am avut bicle de top, si nici amicii astia cu care mai ies n-au cine-stie-ce. Hardtailul are pe spate STX/RC din 1999, nu tin minte sa-l fi desfacut vreodata, stiu doar ca a trebuit sa-l reglez de vreo doua ori. Pe fata are un Formula de vreo 5 ani (pe motiv de schimbat frana cu una pe disc), neumblat, ne-reglat. Bicla e spalata cu furtunul, o "pasiune" pe care o am e sa trec prin diverse rauri cu bicla, ar fi fost sute de sanse sa intre apa in butuci dar nu s-a intamplat.

La full am butuci XT (parca are vreo 3-4 ani), n-a fost nevoie de nicio ajustare/ungere si e folosita destul de tare... Cand nu ma dau eu, se da pe ea un amic.

Si-as fi vazut daca ar fi fost vreo problema cu vreun butuc... Inainte de fiecare tura pun bicla in rack (sanchi, o agat cu saua de sarma de rufe care a ramas in curtea aia, e o casa parasita) si invart rotile, se invart perfectly smooth, n-au joc, totul e OK.

Alt amic are XT-uri din 1998, merg ceas, dar cica i-a uns tata-socru acum cativa ani. Alt amic are niste no-name-uri pe o bicla 2nd (pe care o are cam de 6-7 ani) si a uns butucii o singura data asa, ca a vrut el. Alta bicla a altui amic e cu niste Formula oarecare, unheard-of, si nu l-am auzit sa fi umblat vreodata la bucuci.

Iar... Exista butuci care se tocesc atat de repede incat sa necesite reglaj la fiecare luna? Sau atat de ne-capsulati incat sa intre apa in ei una-doua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

da, toti butucii shimano de la deore in jos sunt izolati prost. poate tu nu iti dai seama cand un butuc se invarte greu, dar cu roata montata pe bicicleta cum zici tu nici nu prea ai cum. cel mai simplu se simte la mana, dai roata jos si invarti axul incet, cu finete, o sa simti clar daca scrasneste, vibreaza, daca nu se invarte rotund.

iti garantez eu ca orice butuc nedesfacut de 4-5 ani are sigur conuri si bile ciupite, e imposibil sa nu existe nici un semn de coroziune, nu s-a inventat vaselina care sa reziste un sezon intreg fara sa-si schimbe compozitia, mai ales daca intra praf, treci prin rau etc. daca nu ii desfaci la timp o sa ai surpriza la un moment dat ca trebuie aruncati cu totul, conuri si bile mai cumperi, dar cand strici calea de rulare e un pic mai complicat, la majoritatea butucilor nu se poate schimba.

Share this post


Link to post
Share on other sites

asa este...butucii reprezinta cele mai slabe piese pe aceasta bicileta(rm-65)! eu nu sunt un priceput in domeniu, insa dealerul de la care am luat-o imi este prieten si totodata mecanic in ceea ce priveste bicicleta3. merg adeseori la el sa mi-o verifice si pana acum in afara de ungerea lantului nu a fost nevoie sa-i facem nimic - pare foarte "teapana"(am mare grije de ea si in plus nu are decat 2000 km facuti in doi ani de utilizare1, iar acesti km sunt facuti pe asfalt). pt a le prelungi viata acestor butuci si a nu fi nevoit sa bag mana in buzunar prea curand, m-am gandit sa le dau o vaselina buna...2 de aceea am si apelat la ajutorul vostru, pt a afla un produs care sa se potriveasca nevoilor mele.

1. La 2000 km/2ani/sosea-uscat...de abia s-au rodat. Teoretic dupa spalarea si inspectia cailor de rulare (conuri/camasi) sau elemente de rulare (bile)nu ar trebui sa aveti surprize.

2. Cum v-a recomandat colegul E-1, unsoare pe baza de sapun Li si sau Ca ar fi OK. De evitat pe baza de Al. Daca are si bisulfura de Molibden (MoS2) ar fii o unsoare ideala.

3. Pana la proba contrarie... mergeti pe mana dansului.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. La 2000 km/2ani/sosea-uscat...de abia s-au rodat. Teoretic dupa spalarea si inspectia cailor de rulare (conuri/camasi) sau elemente de rulare (bile)nu ar trebui sa aveti surprize.

Eu am inspectat sute de butuci Shimano in ultimul an si nu am avut nici o supriza, asa cum ma asteptam 75% erau deja praf. In maxim un sezon nu numai ca se rodeaza, se distrug total. Foarte putina lume stie ca butucii vin stransi prea tare din fabrica, pentru ca sunt facuti la masina. Daca ar fi reglati bine din prima si intretinuti corect, cu spalari si ungeri la intervale regulate, intr-adevar au potential sa tina 3-4 sezoane. Dar se mizeaza pe faptul ca proprietarul va da din umeri si va cumpara alti butuci mai scumpi, fiind convins de cliseul stupid "cat dai atata face".

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

pana acum am retinut doua lucruri:

1. butucii mei sunt babauri(lucru pe care il stiam deja)

2. vaselina cu care vor fi gresati trebuie sa fie cu lithium sau calciu

despre trompetele mele de butuci mai pot spune ca nu au trecut prin apa niciodata(imi feresc bicla de apa), insa m-a prins ploaia odata la intoarcerea catre casa si am fost nevoit sa merg cam 4 km in aceste conditii. totusi, am constatat cu aproximativ o luna in urma ca la capetele lor iesise vaselina(in special la butucul de fata) pe care am curatit-o cu o carpa. m-am gandit ca a fost pusa din abundenta in fabrica, iar surplusul a fost eliminat, caldura fiind un factor care a ajutat la acest lucru. in aceste conditii sa grabesc servisarea lor?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai avut in ei o vaselina slabuta... iti trebuie o vaselina de presiune, care nu se lichefiaza la turatii mari.

Daca a curs, macar desfa si umple butucul inapoi. De multe ori am constatat ca poate aparea rugina chiar si sub vaselina daca este loc sa intre apa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cam asa vin din fabrica butucii ieftini. Exact asa am gasit foarte multi, fara pic de vaselina si intotdeauna cu conurile stranse prea tare.

Imagine postată

Eu intotdeauna ii demontez si indrept greselile altora.

Imagine postată

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

waw...

o sa-mi iau saptamana viitoare vaselina(am pus ochii pe un produs weldtite care contine lithium), iar saptamana viitoare trec pe la mecanic pt a indrepta "greselile altora".

multumesc tuturor pt raspunsuri si va doresc spor la pedalat!

Share this post


Link to post
Share on other sites

revin in acest topic cu rugamintea de a va da cu parerea in privinta unui produs cu care m-am "pricopsit" fara voia mea. am rugat un amic din cluj sa-mi achizitioneze o vaselina de la Weldtite ce continea lithiu(respectivul producator o recomanda ca fiind potrivita pt butuci), insa vanzatorul nu mai avea acel produs, motiv pt care amicul meu mi-a cumparat o vaselina de la Motorex ce continea calciu(foarte buna si ma multumea pe deplin). din pacate aceasta din urma s-a pierdut pe nicaieri, astfel incat la mine nu a mai avut ce sa mai ajunga, iar amicul pt a repara nemultumirea, mi-a trimis o vaselina de la Weldtite ce contine teflon si pe care producatorul o recomanda pt suspensii.

http://weldtite.co.uk/products/detail/cycle-grease-with-teflon-tube-150ml

as vrea sa-mi spuna cineva daca e buna de gresat butucii si cuvetele, sau astept pana magazinele se vor reaproviziona cu marfa(probabil din luna martie incolo) si folosesc ceva pe baza de lithiu sau calciu cum s-a discutat intr-un post anterior.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Orice produs impachetat specific pentru biciclete e un snobism la care eticheta costa de doua ori mai mult decat continutul. De exemplu mult laudata motorex alba, si in general orice vaselina alba cu litiu, mi se pare prea moale si nu rezista asa bine intrarii apei, se produce oxidare sub vaselina...

N-am de unde sa stiu la ce e buna aia de care intrebi tu, dar majoritatea producatorilor de butuci folosesc in fabrica vaselina auto. De exemplu asta e folosita de Hope, compara cu asta:

Imagine postată

Multipurpose Grease, XHP 222, 14.1 oz, NLGI Grade 2, Color Dark Blue, Flash Point 400 F, Dropping Point 536 F, Lithium Base, Provides Oxidation Stability, Rust and Corrosion, Resistance to Water Contamination, For Equipment Including Industrial, Automotive, Construction and Marine Applications, Such As Chassis Components and Farm Equipment

Presupun ca orice echivalent de la concurenta e la fel de bun, sau orice alta vaselina waterproof cu specific marin. Sau daca vrei sa fii exagerat de mofturos, una dintre vaselinele cele mai bune pentru butuci e Castrol Pyroplex Blue,

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Baga linistit vaselina cu litiu de la piese auto. Creca-i juma de pret la vreo cinci ori mai mult volum fatza de produsele ”de bicla”.

Aia cu teflon e intr-adevar buna pentru furci, la alunecare pe suprafata mare. Probabil nu tusesc alte componente de la ea, da ar fi pacat sa strici orzu pe gaste :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cam asa vin din fabrica butucii ieftini. Exact asa am gasit foarte multi, fara pic de vaselina si intotdeauna cu conurile stranse prea tare.

Eu intotdeauna ii demontez si indrept greselile altora.

Imagine postată

O intrebare: cand inlocuiesti coronitele cu bile, pui bile cate incap fara sa fortezi sau se lasaun lejer loc liber (-1)? Intreb pentru ca nu vad bine in poza cum este.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se masoara bilele scoase si se pun inapoi bile noi de aceeasi dimensiune ,tot atatea cate erau.

Edit : Am gresit raspunsul,nu am fost atent la intrebare,asa poate fi sters postul

Edit 2: In poza nu a fost nici o coronita la inceput,erau bile libere de la inceput.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se masoara bilele scoase si se pun inapoi bile noi de aceeasi dimensiune ,tot atatea cate erau.

Intrebarea era alta: cand inlocuiesti coronitele cu bile "varsate", cate pui? Pana umpli tot spatiul sau lasi un loc liber?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din experienta mea, niciodata n-am reusit sa umplu tot spatiul, tot timpul ramane loc cam pentru jumatate de bila. Si din cate tin minte, in general vin cate 9 bile la butucii spate si 10 de diametru ceva mai mic la butucii fata. Asta daca se folosesc bilele de diametru corect. Oricum, regula e simpla - folosesti bile de exact acelasi diametru ca cele din coșerci sau cele anterioare si se umple lagarul pana ramane spatiu insuficient pentru montarea unei noi bile.

Si eu procedam ca LucianTheOne in perioada in care aveam butuci ieftini si prosti. Si la roti, si la pedalier puneam doar bile, fara coșercile aferente. N-am inteles niciodata rolul coșercilor (in afara de cel economic - mai putine bile sustinute de un suport de tabla dubios).

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dar rulmentii nu folosesc "coserci" ? Fara exista frecare mai mare intre doua bile alaturate si nu sunt la toate la aceiasi distanta una de alta.

Stima,

Radu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fara exista frecare mai mare intre doua bile alaturate si nu sunt la toate la aceiasi distanta una de alta.

Ai dreptate, dar dacă pui bile fără coroniță, vei pune mai multe bile, deci presiunea la care sunt supuse o să fie mai mică și implicit, o să reziste mai multe..

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

O coronita are mai putine bile, 6 sau 7. Toata greutatea bicicletei si a ciclistului e sustinuta de aceste bile. Daca pui mai multe, greutatea va fi mai bine distribuita si forta va fi distribuita pe o suprafata mai mare.

Coronitele se descompun repede, iar resturile suportului de tabla se macina impreuna cu bilele, ducat la o uzura rapida a conurilor si cuvetelor.

E drept ca daca pui bile libere apare in plus si frecarea dintre bile, dar punctul de contact dintre doua bile e infim, deci frecarea e practic zero.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am inteles, multumesc de lamurire. Se poate sa fii fost asa si la mine, imi ramane pe fata loc de inca 3-4 bile, iar pe spate de 4 ani nu am desfacut butucul. Se pare ca trebuie sa caut bilute si sa le schimb toate. Imi spuneti unde pot gasi?

Stima,

Radu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.