Sign in to follow this  
adip

Devalorizare bicicleta in timp

Recommended Posts

Salutare,

Pun aici topicul pentru ca nu i-am gasit un loc mai potrivit, chiar daca nu e vorba neaparat de un sfat de cumparare propriuzis. Daca la masini e relativ simplu sa estimezi o devalorizare in timp fata de momentul achizitiei, in functie de numarul de kilometri, cred ca ar fi util in contextul achizitiei de biciclete sa discutam si despre devalorizrea lor in timp, devalorizare ce in fond devine un cost de utilizare.

Concret, caut raspunsul la o intrebare teoretica si as vrea sa stiu daca e ceva realist sau nu. Ma gandesc daca nu este mai avantajos sa cumperi o bicicleta noua, sa o folosesti un sezon si sa o vinzi cat e inca perfect functionala si sa iei alta decat sa te apuci sa schimbi pe ea componente. Avantajos nu inseamna neaparat cea mai ieftina solutie, ci poate insemna si faptul ca ai o bicicleta noua, cu garantie tot timpul, fiind noua sansele sa se strice ceva pe la ea sunt relativ mici, etc.

Asadar, se da una bucata bicicleta ce costa 2000 lei, deci ceva din zona entry level, mai de marca asa (gen Trek, Merida, Cube, etc). Se cumpara bicicleta noua din magazin, cu garantie. Se foloseste cu grija (adica in limitele pentru care a fost conceputa) si se ruleaza cam 2000 km, mai precis pentru transportul zilnic catre job si cate o tura de 30-40 km in weekend.

Dupa fix un an (cat este inca in garantie) se vinde bicicleta rulata 2000km si se ia alta similara.

Plecand de la premisa ca este intretinuta corect (curatata daca s-a murdarit, lantul curatat/uns la timp, etc), cam ce valoare ar avea pe piata SH aceasta bicicleta?

Bicicletele mai ieftine pierd mai putin din valoare fata de cele scumpe sau nu? (de ex. una de 1500 lei pierde 30% si una de 8000 lei pierde 50% dupa un an si 2000 km sau este mai degraba invers?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu zic ca totul tine de valoare pietei, ce poti gasi la banii la care vrei tu sa vinzi bicicleta. Daca tu iei o bicicleta cu 2000 RON si vrei sa o vinzi dupa un an cu 1500, trebuie sa te pui si in pozitia cumparatorului care o sa se intrebe de ce sa ia bicicleta ta si sa nu mai puna 500 pentru una noua.

Altfel, pentru o bicicleta SH in stare perfecta, pretul pietei se situeaza dupa parerea mea pe la 5-600 euro pentru un MTB HT cu furca buna gen Reba, echipare SLX-XT, discuri hidraulice si la un 2-300 de euro pentru una echipata Alivio/Acera, furca gen Dart, V-brake-uri bune sau discuri mecanice. La cursiere ar fi un 3-400 de euro pentru una de aluminiu cu Tiagra, 5-600 pentru una aluminiu/carbon cu 105/Ultegra si in jur de 1000 de euro pentru un carbon cu Dura Ace. Am pus Shimano ca exemplu la echipare, ca e cel mai cunoscut brand, se poate inlocui cu echivalentele de la concurenta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa vinzi bicicleta dupa un an si apoi sa cumperi una noua, similara cu bicicleta vanduta, mi se pare cea mai paguboasa varianta posibila (inteleg sa-ti asumi pierderea/devalorizarea daca faci un upgrade semnificativ sau daca iti cumperi o bicicleta de alt tip, insa nu si in cazul in care iti cumperi practic aceeasi bicicleta, dar noua). Daca bicicleta e in stare buna, costurile de intretinere sunt mici, iar daca nu, valoarea de revanzare va fi si ea mai mica din aceasta cauza.

Chiar daca e in stare buna, greu o sa vinzi la 1.500 de lei o bicicleta de un an vechime, care noua costa 2.000 de lei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A, pai eu ma gandeam la ceva gen 1200, nu 1500.

Eu vreau sa iau bicicleta pe firma mea, ca mijloc de transport. O parte din pretul de achizitie se recupereaza sub forma de TVA. Daca e pana in 2200 lei cu TVA intra ca obiect de inventar care se poate amortiza intr-un an. Dupa un an se poate casa, si o vand, iau alta la fel. Daca pot lua pe ea un 60% din pretul ei de noua, mie imi convine. Nu e ca si cum as pierde toti acei 40% diferenta. :)

S-ar putea ca schimbul de lant, pinioane, anvelope si alte componente uzate sa coste la fel ca diferenta intre a o vinde pe cea de un an si a lua alta noua, deci in ideea asta intrebam de o aproximare a devalorizarii, sa stiu daca ar fi rentabil asa. Scopul este sa am un cost overall cat mai mic cu transportul si sa nu mai merg atat cu masina :D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cum la noi TVA-ul e la imensa cota de 24%, faptul ca il poti deduce schimba mult datele problemei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai da.

Deci e realist sa ma astept la un 60% din pretul de achizitie la o bicicleta de un an, rulata mediu?

Eu ma uit de ex. ca variante la un Trek 4300, sau Cube Analog (Analogul pare mai ok echipat decat Trek-ul cred, acum nu stiu care e mai buna overall). Astea cred ca s-ar vinde relativ ok la SH.

Share this post


Link to post
Share on other sites

60% (chiar 65%) din pretul de nou, dupa un an de folosire relativ lejera (ziceai de 2.000 de km, mai mult prin oras), cu bicicleta in stare buna, mie mi se pare rezonabil. Daca nu primesti atat, mai bine nu o vinzi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iti pot spune eu cat am luat intr-o situatie similara. Motivul vanzarii a fost schimbarea tipului pe bicicleta.

Bicicleta Trek 7200, rulata 1500km intr-un an, exclusiv pe sosea, ingrijita si fara probleme. Pret de noua: 2000RON.

Am adaugat accesoriile:

  • aparatori de noroi ~100RON
  • ciclocomputer Cateye Velo 5 ~75RON
  • 2 camere de rezerva, nou noute ~25RON
  • cric ~35 RON
Am vandut-o dupa cateva luni de anunturi si cautari cu 1200RON (cu toate accesoriile de mai sus incluse in acest pret). Piata e stricata total de bicicletele "aduse de afara" sau "imprumutate" de la proprietarii de drept, care se vand de multe ori mult sub pretul asta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ana, e foarte util raspunsul tau. Genul asta de exemple il asteptam :)

Ciudat este ca m-am tot uitat in ultima vreme pe anunturi si nu prea am vazut astfel de chilipiruri (de gen bicicleta care noua costa 2200) de vanzare la 1200 si care sa fie si in stare buna...

Cand vad ceva ieftin (gen 50% din pretul de achizitie) ori e deja f. uzata, ori are 1-2 mici probleme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marimea cadrului poate fi un avantaj sau un dezavantaj la revanzare. O bicicleta cu un cadru de marime medie (de exemplu cadru de 17"-18" in cazul unui MTB) este probabil mai usor de vandut (e o marime mai cautata deoarece un procent mare de biciclisti se incadreaza aici). Pe de alta parte, o bicicleta cu un cadru foarte mic sau foarte mare, tocmai fiind mai rara, s-ar putea sa se vanda mai bine/mai repede daca intamplator dai de un client ce are nevoie de asa ceva (si in acest caz aparentul dezavantaj se dovedeste a fi de fapt un avantaj).

Cei de inaltime sub medie, respectiv cei de inaltime peste medie sunt avantajati intr-un fel si in cazul in care vor sa-si cumpere bicicleta noua in sezonul de reduceri. In timp ce bicicletele cu cadru de marime M se vand destul de repede, la sfarsitul perioadei de reduceri de multe ori inca mai gasesti pe stoc biciclete XS sau XL.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie imi trebuie cadru de 18, deci e fix in medie. Nu cred ca s-ar vinde greu, dar pe de alta parte, e greu de prins o reducere buna ca se dau rapid astea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mai e un amanunt de luat in seama la revanzare. Desi la prima vedere s-ar parea ca ar trebui sa fie invers, o bicicleta de marca, gen Trek-ul Anei, se va vinde mai prost dupa un an decat una de la o firma mai putin cunoscuta. De ce? Din cauza echiparii. La un Trek la 2000 RON o sa primesti niste piese Acera, maxim Alivio. La un RAM sau Magellan la banii astia, poti primi chiar Deore sau echivalent. La revanzare, echiparea in general este mai importanta decat brand-ul, pentru ca oricum nu prea mai beneficiezi de garantie, etc... Pe scurt, sa iei in considerare ca echiparea superioara o sa dea o valoare de revanzare mai buna decat marca. Un Magellan Polaris Deore, la 2000 RON, o sa-l revinzi la 1500 nu la 1200.

Accesoriile gen aripi, lumini, ciclocomputer din pacate nu cred ca maresc valoarea de revanzare.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Accesorii deja am de la bicicleta actuala si pe alea le tin, ca intr-adevar, nu cred ca aduc vreun plus de valoare la revanzare.

Apropo de bicicleta, intr-un buget de maxim 2200, ce e mai ok sa iau: ceva gen Magellan mai bine echipat (la banii astia e echipat cu Deore) sau ceva mai de firma echipat mai slabut?

Eu inclinam spre marci mai bune in ideea ca e mai bine gandit cadrul, ca are o valoare mai ok la revanzare, dar daca e invers, ma reorientez :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu intotdeauna am sustinut echiparea mai buna. Daca reusesti sa simti diferenta de geometrie intre cadre, nu mai postezi cu intrebari pe aici http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/laugh.gif Pana la urma, gasesti un cadru SH Trek HT cu 2-300 RON pe la Bazar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mai sunt cateva lucruri de luat in seama:

1. cadru forma clasica de MTB se vinde mai usor, nu conteaza ca ai luat ceva mai de oras ca la asta o folosesti si ca de fapt la asta o va folosi si viitorul posesor. La a mea acest dezavantaj a contat mult, avea cadru de dama.

2. roti de 26 cu cauciucuri de MTB se vinde mai des, din nou, indiferent daca a fost si va fi folosita exclusiv in oras, este efectul direct al lipsei de maturitate a pietei, MTB da mai bine (Trek-ul meu avea roti de 28)

In privinta cadrului, eu consider ca se vinde mai repede daca scrie pe ea Cube / Trek / Merida / Kona, tot din motive de lipsa de educatie a pietei. Chiar sunt situatii amuzante unde pe okazii sunt multi care pun in titlul anuntului ceva de genul "Vand bicicleta MTB (nu Cube / Trek / Merida)" si in anunt gasesti un DHS, de ce fac asta? Ca sa iasa la cautarea dupa "Bicicleta Cube".

Ce spune Horatiu, este perfect adevarat pentru cineva care se pricepe cat de cat. Dar, majoritatea nu se pricep deloc si conteaza chestii diferite.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu inclinam spre marci mai bune in ideea ca e mai bine gandit cadrul, ca are o valoare mai ok la revanzare, dar daca e invers, ma reorientez :)

Abordarea asta poate e buna atunci cand ai de gand sa pastrezi mai mult timp bicicleta si sa faci pe parcurs diverse upgrade-uri. Daca o cumperi cu gandul ca o revinzi peste un an, cred ca e preferabil sa alegi o bicicleta mai bine echipata, dar de la un producator (mai corect spus asamblator) mai putin renumit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apropo de cadru HT Trek la 200-300 pe bazar...eu am tot asteptat, de vreo doua luni caut un cadru HT (al meu actual e cu furca rigida si ar trebui sa iau un cadru + furca cu amortizor ca sa am o geometrie ok cu suspensie pe fata) si nu am gasit decat fie pe la 500-600 lei, fie prea mic, fie prea mare. Nu am gasit cadru ok la 18 inch si sa fie si 200-300 lei.

Acum, daca merg pe o varianta mai ieftina, un Cube Aim 2011 (care costa 1850 lei) il pot vinde la anul cu 1100-1200 in conditiile date mai sus?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din minutul in care ai iesit pe usa magazinului cu bicicleta noua, pretul ei de vanzare a scazut cu 10-15%. Dupa un an pretul poate scadea pina la 50%. Scaderile cele mai mari ar putea fi la mtb care presupune un stil mai agresiv de folosire. Nu cred ca upgrade-urile maresc valoarea de revanzare. Dar astea nu sunt decat speculatii.

Intrebarea cheie este strict legata de realitatile economice romanesti si de cultura bicicletei in Romania: Cat este dispus un roman sa plateasca pentru o bicicleta noua sau un second-hand decent (valoare medie)? In functie de aceasta realitate si samsarii de biciclete furate isi fac "stocurile". Astazi valorile ar fi poate cam astea: 1500-2000 pentru un mtb, 2500-3000 pentru o cursiera. E suficient sa urmaresti topicurile la "ce bicicleta sa-mi cumpar" sau vanzarile la bazar ca sa constati asta. Asa ca degeaba iti iei bicicleta de 3000 de euro, peste un an o vinzi greu cu 1500 euro. Daca insa iti iei anul asta ceva de 2000 de lei, la anul e posibil sa o dai cu 1200 pentru ca acelasi model dar "nou" l-ar costa pe cumparator poate 2400.

In principiu nu prea inteleg de ce vrei sa faci aceasta trecere la bicicleta noua in fiecare an. Pentru ce ti-ai achizitiona an de an alta bicicleta cu echipare asemanatoare? Recent au mai fost cateva discutii pe aici ca bicicleta e mai mult un hobby in care pasionati "perfectionisti" baga bani din placere ("snobism" dupa altii). Nu e nici investitie, nici afacere, nu se compara cu negotul de masini.

Asadar, se da una bucata bicicleta ce costa 2000 lei, deci ceva din zona entry level, mai de marca asa (gen Trek, Merida, Cube, etc). Se cumpara bicicleta noua din magazin, cu garantie. Se foloseste cu grija (adica in limitele pentru care a fost conceputa) si se ruleaza cam 2000 km, mai precis pentru transportul zilnic catre job si cate o tura de 30-40 km in weekend.

Am mai vazut la multi amatori de calcule astfel de rezultate: intre 2000-4000 km/an. Cum de ajungeti la valori asa de mici? Intre 2005 si 2009 scoteam in fiecare an 9000 de km numai din mersul la serviciu zilnic. Voi ori aveti serviciul la doua statii de tramvai ori mergeti numai in zilele de vara cu bicicleta. De ce sa stai atent sa o folosesti cu "grija", mai bine o folosesti din plin si ce se uzeaza schimbi: lant, pinioane, cauciucuri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ideea de baza este ca intr-o economie de piata este muult mai usor sa cumperi decit sa vinzi. Motive sunt 1000, le cam stie toata lumea.

Iar sa vinzi la 50-60% din valoarea de achizitie o bicicleta uzata 10% inseamna ca, fie:

1. N-ai ce face mai bun cu banii.

2.Vrei neaparat sa platesti statului cu 300lei mai putin, chiar daca asta o sa te coste 800lei. (asta era o atitudine foarte raspindita cu ceva ani in urma, acum, cind majoritatea firmelor se lupta din greu sa supravietuiasca, s-a mai schimbat situatia).

Simplu ca buna ziua! Sa vinzi o bicilcleta cu 10% uzura, in perfecta stare de functionare, pt. a lua alta la fel, insemna ca poate nici nu ti-a trebuit din capul locului.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai serviciul meu e momentan la 4 km distanta. Deci fac 160 pe luna. Daca in fiecare weekend mai adaug 40, inseamna inca 160. Deci 320 pe luna. Iarna nu cred ca o sa ma dau prea mult, deci daca merg 9 luni pe an, sa zicem ca se fac 2700. Eu stau in Brasov...in Bucuresti cred ca poti face si mult mai mult pana la munca.

La 2000 km, o bicicleta nu cred ca e doar 10% uzata. Ar insemna ca trebuie sa tina 20.000 fara a schimba piese pe ea, ceea ce cred ca e destul de departe de adevar.

@giginic, calculul tau este gresit, nu dau cu 300 mai putin si nu ma costa 800. Calculul e cam asa: La magazinul de unde as lua-o am 5% reducere pt a doua bicicleta (ca am mai luat una pt sotie acum ceva vreme). Din ce ramane se recupereaza TVA. Apoi bicicleta intra in firma ca obiect de inventar. Astea se amortizeaza pe maxim doi ani, perioada minima nu exista. Daca o amortizezi pe 1 an, asta inseamna ca dupa un an se poate casa, deci se scoate din evidentele firmei. Eu raman cu obiectul in brate si pot sa-l vand, iar banii imi revin mie ca persoana fizica, deci acolo mai recuperez 16% cat ar fi impozitul echivalent pe dividende de ex, in cazul in care as fi scos aceeasi suma din firma sub forma de dividend. Concluzia e ca in realitate, de la achizitie pana la vanzare, costul real pentru mine ar fi de 66%. Diferenta intre procentul pe care-l iau la vanzare si 66% este costul ca sa o folosesc. Daca facem acest exemplu pe o suma de 1850 la achizitie, 60% la revanzare, costul e de 110 lei. Daca iau 50%, costul e de 280. Putem discuta si de o perioada de 2 ani, daca asta face lucrurile mai avantajoase. Asadar, nu e vorba de niciun snobism si de niciun "n-ai ce face cu banii".

@Trevizes: nu vreau una noua in fiecare an. Doar ma gandeam ca la un an diferenta intre cat pot lua pe ea si cat ma costa exploatarea un an e cea mai mica (model inca nou, nu e o cazatura la care trebuie schimbate toate, etc). Daca asta e valabila doi ani, cu atat mai bine. Ceea ce ma intereseaza este de fapt un cost anual de exploatare cat mai mic. Atunci cand am zis "utilizata cu grija" ma refeream ca nu o s-o dau de toti peretii, pentru ca nu asta intentionez sa fac cu ea. Eu ma plimb cu ea prin padure pe poteci prin zona si pe asfalt. Cam 50/50 daca socotesc distantele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

am inteles acum mai bine, daca o iei pe firma si recuperezi TVA-ul este un avantaj, nu stiu daca poti sa o amortizezi in doar un an, cred ca te obliga sa consideri o durata de functionare de 3-5 ani. Dupa 3 ani, cred totusi ca mai poti lua 45-50%.

Costurile de exploatare pe an sunt mici, mai exista un topic dedicat exact acestei chestiuni dar acolo s-au exagerat mult cheltuielile, unii au adunat costurile cu echipamentul si cu accesoriile. La 2700 km in primul an nu vad ce ar putea fi mai mult de schimbat decat lantul (nu e obligatoriu daca nu e cu adevarat uzat), poate e nevoie sa mergi la service de 2-3 ori pentru diverse reglaje, ar mai putea fi cazul sa o duci la spalatorie, doua degresante, un ulei de lant, un spray de curatat. In functie de stilul de mers ar mai putea intra in discutie sabotii de la frana, cablurile si camasile de schimbatoare si frane, cu cat echiparea este mai "ieftina" si franele sau butucul de la angrenaj ar putea intra in discutie. Dar, realista e o suma intre 200 - 250 lei/an.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Durata de functionare de 3-5 ani este corecta, insa doar daca bicicleta este mijloc fix (adica peste 1800 lei pretul fara tva). Daca e sub aceasta valoare, e obiect de inventar si se amortizeaza in maxim 2 ani. Minim pot sa pun si 6 luni dar nu are sens. Probabil ca "sweet-spot"-ul este pe la 2 ani. Adica devalorizarea in al doilea an e mai mica decat in primul si daca nu ajung sa fac 5000 pe an, probabil ca va merge la fel de bine si in al doilea an fara inlocuiri de piese.

Cat despre celelalte costuri, e clar ca exista. "Investitia" in accesorii, unelte, spray-uri, uleiuri si altele e deja facuta, deci e vorba doar de bicicleta :D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...

La 2000 km, o bicicleta nu cred ca e doar 10% uzata. Ar insemna ca trebuie sa tina 20.000 fara a schimba piese pe ea, ceea ce cred ca e destul de departe de adevar.

Aritmetica ta este gresita. Durata de viata a unei masinarii nu se masoara pina in momentul in care se uzeaza prima componenta consumabila. Daca la 2000km s-au uzat complet sabotii (lucru perfect posibil) se schimba sabotii, nu bicicleta.

...

Daca o amortizezi pe 1 an, asta inseamna ca dupa un an se poate casa, deci se scoate din evidentele firmei. Eu raman cu obiectul in brate si pot sa-l vand, iar banii imi revin mie ca persoana fizica, ...

Asta se chema evaziune fiscala si se pedepseste cf.legii. Poate vedem la televizor un caz rezolvat de garda financiara si/sau DNA, ca au nevoie ca de aer de cazuri de evaziune fiscala rezolvate. /aici pe forum avem colegi de tot felul: si politisti, si inspectori fiscali, etc, lucru meritoriu, de altfel/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu nu-s contabil, poate gresesc sau poate m-am exprimat gresit, ca nu am asa experienta in astfel de cazuri. Daca stii, spune-mi atunci te rog cum e corect. Sa zicem ca iei un telefon de 500 lei pe firma si este obiect de inventar, care are o durata de utilizare de 2 ani. Dupa doi ani, el se poate casa. Casarea din cate stiu e un proces perfect legal, prin care un obiect care este in firma are valoare zero, si se scoate din evidenta, adica pentru firma nu mai exista, este bun de aruncat la gunoi. Sa zicem ca firma il arunca la gunoi. Este vreo diferenta din punct de vedere legal intre a-l gasi o persoana in gunoi si a-l valorifica, sau de a-l gasi eu si a-l vinde cum gasesc, ca persoana fizica? Cum se procedeaza corect intr-un astfel de caz?. Presupun ca firma nu poate vinde un obiect de inventar casat.

Adica, unde anume este evaziunea fiscala?

Stiu de ex. ca unele companii IT de exemplu, cand schimba calculatoarele (adica le caseaza) le dau angajatilor pe nimic, sau pe sume modice de gen 10 Euro. Daca unii din angajatii aia vand apoi calculatorul primit cu 100 Euro, se cheama ca fac evaziune? - nu incerc sa fiu ironic sau ceva, doar intreb pentru ca asa cum ziceam, nu cunosc in detaliu toate legile.

Oricum, e putin ciudat sa aduci vorba de DNA in cazul de fata. Din cate stiam eu, astia se ocupa cu cazuri de coruptie. Nu prea vad unde-i coruptia aici.

Cred ca deviem de la topic cu discutia totusi, deci on-topic, in 20.000 km, nu cred ca schimbi doar niste saboti la bicicleta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stiu de ex. ca unele companii IT de exemplu, cand schimba calculatoarele (adica le caseaza) le dau angajatilor pe nimic, sau pe sume modice de gen 10 Euro. Daca unii din angajatii aia vand apoi calculatorul primit cu 100 Euro, se cheama ca fac evaziune?

Aceea vanzare cu 10 euro se face INAINTE de data de casare, evident cu foarte putin timp. Ce se intampla mai departe nu mai conteaza.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this